Inlägg från: EliS86 |Visa alla inlägg
  • EliS86

    Hjälp! Hur gör man när pappan väljer bort ETT av sina två barn?!

    Hej,
    ska försöka göra en lång historia kort och förståelig men det är invecklat.. har två barn med samma pappa, efter första barnet (nu 3 år gammal) gjorde jag slut men vi fortsatte att ses intimt och hoppet om att hitta tillbaka trots stormig relation fanns kvar. När ett halvår hade gått meddelade jag däremot att jag ville avsluta och börja dejta för att komma framåt i en riktig kärleksrelationens någon ny, fick då till svars att han älskade mig och ville försöka igen. Jag ändrade mig och i ett halvår trodde jag då att vi försökte igen och blev oplanerat gravid under detta. Han ville absolut inte behålla men jag gick emot honom (då jag hade svårt att bli gravid med första och är rätt gammal, lite sista chansen känsla). Födde vårt andra barn som nu är 8 månader. Han sa först att jag får sköta allt själv men ändrade sig efter några veckor då han ?insåg hur konstig det blir i och med vårt befintliga barn som vi har delad vårdnad om?. 


    Sedan dess har han inte engagerat sig alls , träffat ny tjej och flyttat ihop osv men vill ändå hålla en fasad av att bry sig om vår yngsta. All interaktion mellan pappa och bebis har skett på mina intiativ, han har hälften av gångerna inte deltagit men skickat sin mamma för träff osv. Så nu sa jag ifrån att jag måste skydda barnet då han inte kan komma och gå som han vill men samtidigt engagera sig i äldsta barnet. Alltså hur fan gör jag det här bäst för mina barn? han sa nu öppet att han inte tänkt engagera sig förrän barnet är ca 4-5 år och då kanske kan sova hos honom någon dag i veckan. Hur kul blir det liksom? Att märkbart inte duga eller vara önskvärd på samma sätt som sitt syskon som bor där halva tiden? Vet verkligen inte hur jag ska navigera detta.. 

    Karaktärsmässigt så är han vidrig- förmodligen ljugit om det mesta under vår relation, har starka narcissistiska drag, är manipulativ och gränslös och hämndlysten men väldigt strategisk utåt så ingen fattar liksom hans dolda agenda och vidriga sätt. Jag är rätt dum som låter mig triggas för det är precis vad han vill att jag ska göra men allt annat drama åt sidan så förstår jag fortfarande inte hur man kan välja bort sitt ENA barn... 


     


     

  • Svar på tråden Hjälp! Hur gör man när pappan väljer bort ETT av sina två barn?!
  • EliS86
    Anonym (Men du då?) skrev 2022-10-12 20:27:50 följande:

    Hur kunde du strunta så lättvindigt i hans önskan om att inte få ett till barn? Det är minst lika konstigt agerat av dig att behålla ett barn vars far inte vill ha det. Varför trodde du att han skulle bli glad över ett barn som han tydligt uttryckt att han inte vill ha? Du är minst lika skyldig i den här soppan.


    Kan absolut lova dig att det var allt annat än lättvindigt! Plus att jag hade vid flera tillfällen gjort klart var jag stod i förväg om något skulle råka hända. Han visste riskerna. Men absolut har jag en roll i det här, jag valde att behålla och håller i ett fantastiskt barn som jag älskar tillräckligt för oss båda. Men samtidigt trodde jag kanske lite naivt att han skulle ta sitt ansvar han med men icke..
  • EliS86

    Men när barnet är ett faktum borde väl något i en vilja ta ansvar? 


    Jag förstår all kritik om att jag behöll, han visste var jag stod och jag valde det enda alternativet som jag kände att jag kunde leva med. Jag klarar mig utan honom på alla sätt och vis, inte ekonomiskt utsatt eller ensam i behov av honom utan det här handlar om att han redan är förälder till ett av våra barn, hur kan man då välja bort sitt barn? Hade vi inte haft fler barn hade jag gjort som alla andra och gått vidare utan försök till kontakt- hans förlust. MEN nu blir det jävligt knepigt eftersom yngsta får ta smällen rätt i ansiktet varje hämtning och lämning liksom. Pappa både kan och vill vara pappa till ditt syskon men vill bara inte vara DIN pappa..


    Anonym (K) skrev 2022-10-12 20:35:31 följande:

    Du behöver inte navigera särskilt mycket alls. Om han vill träffa det äldsta barnet behöver ni ha ett umgängesschema, om han inte vill träffa det yngsta barnet så är det så. Du behöver inte tjata.

    Han väljer bort det ena barnet eftersom han aldrig ville ha det. Han är inte alls intresserad av småbarnsåren heller, det är därför han kan tänka sig att möjligen träffa det barnet om några år.

    Man kan samtidigt undra om du inte tänker till alls kring din egen roll i det hela, hur ditt eget agerande har skapat den här situationen för ditt yngsta barn.


  • EliS86
    Anonym (Billie) skrev 2022-10-12 21:07:34 följande:
    Det är väl klassiskt narcissistiskt golden child eller borderline. Du behöver ge mycket kärlek till båda dina barn så att de klarar av sin pappas beteende så bra som möjligt.
    Ja det låter som en rätt klockren bedömning av honom, hans mamma försvarar honom oavsett hur galna och gränslösa saker han hittar på och har aldrig någonsin ifrågasatt honom, (dessutom i beroendeställning då hon är anställd som inneboende heltidsnanny åt hans barn- ja han har ett till barn med en annan tjej före mig). Kärlek ger jag så mycket jag bara kan men tror inte riktigt att man kan kompensera för en förälder som väljer bort en när personen ändå förekommer i ens liv. Önskar jag förstod bättre hur han tänkte och om det gick att påverka genom mitt eget beteende på något sätt. 
  • EliS86
    Anonym (K) skrev 2022-10-12 21:14:23 följande:
    Borde och borde...? Moraliskt kan man tycka det. Många funkar så helt automatiskt. Men det är inte alla som gör det, han är en av de personerna.

    Ja ts, DU klarar dig ensam utan honom, men gör dina barn det...? Förstår du vad det här utsätter dem för? Ta och läs på lite om barn som inte har en stabil relation till sina pappor. Dessutom kan det verkligen skada syskonrelationen också. För att gå åren lite i förväg men du kan redan nu förbereda dig på att bli stammis hos BUP.

    Du undrar hur man kan välja bort sitt barn. Återigen: han ville aldrig ha något barn till att börja med. Du måste inse att han menade vad han sa.

    Ja, den yngsta får ta den största smällen i det här. Du borde ha tänkt lite längre än äggstockarna räckte, men nu är det som det är. Då måste du göra det bästa av situationen. Stötta umgänget om pappan vill träffa ena eller båda. Stötta och trösta ditt barn som blir bortvalt av sin pappa.

    Får jag fråga om du blir triggad av det här? Du låter rätt hård och dömande i tonen? Jag är inte dum i huvudet, livet är komplicerat o jag kunde inte leva med en abort och kände ett starkt band till fostret tidigt helt enkelt. Jag ansvarar inte för att han inte vill ta sitt ansvar men faktum är att han är medskyldig o borde i annat fall använt kondom eller avstått sex om detta va helt otänkbart. Det är inte enbart mitt ansvar bara för att jag är den med livmoder. Stenåldrigt resonemang. 

    Att min yngsta ska hamna på BUP är också väldigt extremt tycker jag. Såklart kommer det här att påverka, men samtidigt har många överlevt värre med rätt stöd. Jag ansvarar för min handlingar och han får stå för sina. Men önskar att väl att han skulle ha lite mer moralisk ryggrad ja?

  • EliS86
    Anonym (Narcoffer) skrev 2022-10-12 21:32:10 följande:

    Jag förstår att du undrar hur och varför han väljer bort ett barn, men du skrev det ju själv att han har narcissistiska drag. Då hör det till att göra skillnad på sina barn.

    Min exman är narcissist. Ett klockrent skolboksexempel. Vid skilsmässan valde han bort vår tonåring. Det yngre barnet ville han fortsätta ha kontakt med, men på sina egna villkor förstås. Tonåringen var "konstig" och ointressant. Ett vuxet barn ville han också ha kontakt med, men det ville inte hon. Då blev han sur och valde bort även sitt lilla barnbarn, som var i ungefär samma ålder som din yngsta.
    Barnbarnet brydde sig inte förrän han var 4-5 år och började ha koll på mor- och farföräldrar. Då fick han se lite bilder och fick förklaringen att hans morfar inte var en snäll person. Det räckte. Kanske han får fler funderingar när han blir äldre, men det får vi ta då. Än så länge ser han sin morfar som en diffus figur, som hans moster träffar i bland men som ingen egentligen gillar.


    Usch vad hemskt att höra.. om du har tips på hur jag ska agera generellt iom att han har precis såna drag så lyssnar jag gärna. Jag är själv lättriggad märker jag, blir emotionell och dras lätt in i hans drama för jag är så arg och sårad av hans beteende. Han älskar det, det märks för han vill ju hämnas att jag gjorde något som gick emot honom och som han inte kunde kontrollera..
  • EliS86
    Anonym (Billie) skrev 2022-10-12 21:47:38 följande:
    Nej, det är svårt att kompensera helt men du kommer inte kunna påverka honom utan bara påverka dem. Som någon annan skrev, han riskerar att bli en figur i barnens liv, men det är hans eget val, du berövar inte barnen honom. Det kommer du inte att göra heller och det är bra. Det är allt du kan göra.7

    Mjo, jag har i och för sig precis satt ner foten och sagt att han nog gör bäst i att hålla sig helt borta från yngsta. Mitt resonemang har varit att yngsta i alla fall får några år av att inte ens reflektera kring vem den där pappan till hans syskon  är som hen försvinner till. Men om yngsta sen börjar fråga så får vi kanske ta upp det igen då och se vad situationen är. Är däremot så arg och sårad över hans beteende att jag sa att han aldrig borde få träffa yngsta igen, bara de ur hans familj som vill engagera sig. 


    Det här är alltså efter 8 månader av tjat/frågor/förslag och planer för hur de ska få tid ihop, hur yngsta Ska bli trygg med pappan osv. Vi hade jobbat upp till ca 30 min två träffar varannan vecka men det var oftast bara hans mamma som kom. öppnade för att han skulle få välja dagar flexibelt men det kom aldrig någon fråga då heller så till slut stängde jag dörren kanske i hopp om att han ska ändra sig. Han sa då att han får kontakta advokat om jag inte låter honom träffa yngsta vilket jag kan tycka är bra? Då kanske det blir rättsligt beslut på umgänge? Annars ser jag inte poängen med att han ska ta något med en advokat tänker jag..

    Men som sagt, jag frågar ju hör av en anledning. Vet knappt vad som är rationellt och sunt längre vs min ilska och beskyddande instinkt för yngsta.

  • EliS86
    Anonym (Narcoffer) skrev 2022-10-12 21:53:46 följande:

    Googla "greyrock". Det är en metod som hjälpt mig massor. Låter löjligt enkelt, men du ska bara föreställa dig att du är en grå sten. En tråkig grå sten. När pappan säger något dumt, så svarar du jaså eller jaha utan att visa någon reaktion. Du är artig, opersonlig och tråkig oavsett vad han säger eller gör. Det har två funktioner. Dels blir det inga gräl eller diskussioner alls, och dels kommer pappan att bli uttråkad med tiden och lämna dig i fred.

    För mig gjorde greyrock hela skillnaden. Tidigare var jag ett vrak varje gång jag skulle prata med honom och jag nappade på kroken hela tiden, vad han än sade. Sedan hade jag skuldkänslor och ångest efteråt. När jag grayrockade, så slutade jag att reagera på hans provokationer. Till och med när han sade elaka orättvisa saker om min dödssjuka pappa, så svarade jag bara "jaså, du tänker så?" och så stoppade den diskussionen. Efteråt var jag helt lugn.


    Ja alltså jag har inga problem att ta verbala förolämpningar eller sånt, där är snarare jag värre för jag blir så arg och kan inte ta till annat. Det svåra är ju att han använder våra barn som taktiska och subtila spelbrickor helt iskallt. Det är svårt för andra att ens upptäcka, även jag själv när vi var tillsammans fattade ju inte för han isolerar alla och kontrollerar narrativen i alla riktningar.


    Ex så frågade han mig om inte en pappa borde ha samma rätt som en mamma att umgås med sitt barn (angående sitt äldsta barn med en annan mamma). Självklart svarade jag utan att ställa frågor dumt nog. Då stred han för varannan vecka schema för sin 1-åriga son som det visade sig att han aldrig lagt en minut på när de var tillsammans. Sonen kände sig inte alls trygg med någon annan än mamma. Obs! Fick veta av hans ex först efter att vi hade gjort slut). Hon hade inget att sätta emot pga delad vårdnad och deras son fick svår separationsångest och är än idag väldigt ångestfyl vid separationer - kommer inte alltid iväg till skolan osv.  


    Lika med oss så kan han bara låta bli att svara på sms för att försöka sätta mig i svåra situationer. Ex när yngsta behövde en MR så vad jag honom ha äldsta hos sig (va ändå på hans vecka och han hade ju hjälp osv). Men för att försvåra för mig som hämnd för att jag behöll yngsta, så lät han bara bli att svara och låtsades sen som att han missat det sms?et. bara det att jag frågade fyra gånger och där emellan svarade han och ställde frågor om annat för att verkligen se till att jag förstod att han ignorerade. Ja du fattar stilen kanske..

  • EliS86
    Anonym (K) skrev 2022-10-13 08:32:50 följande:
    Ts kanske blev gravid trots p-piller eller liknande? Hon skriver ju att det var oplanerat.
    Nej inga p-piller eller annat preventivmedel (mer än klassiska pull-out), han visste riskerna och var jag stod. 
  • EliS86
    Anonym (xxx) skrev 2022-10-13 09:27:41 följande:
    Vadå, om något skulle råka hända? Ni har medvetet valt bort preventivmedel. Du ville ju bli med barn. Varför?
    Oj nu vaknade visst samma troll som skyller på tjejer som blir våldtagana. Jag ville inte bli med barn nej. Jag varnade och var tydlig med att jag inte hade något skydd, att jag heller inte var kapabel till abort, han var alltså med på allt det här men trodde väl inte att det skulle bli något och struntade därför i riskerna. När det sen blev som det blev som ville han inte va med i leka längre. Herregud människor det är 2022, jag tar mitt ansvar och han tar inte sitt punkt. Inget du eller något annat troll som fortsätter försöka lägga över hela skulden på mig kommer komma någonvart med den logiken. Frågan rör inte ens vem fel man tycker att vad är utan hur fan jag ska göra nu för att det ska bli så bra som möjligt för mina barn eftersom de har en värdelös pappa. Mitt enda misstag var att tro något annat om honom. 
  • EliS86
    Anonym (xxx) skrev 2022-10-13 09:34:42 följande:
    För mig är det ungefär samma sak, att planera eller bara låta det hända. 
    Men håller med dig, två väldigt naiva och oansvarig personer. 
    Borde vara mer intressant för TS att analysera sig själv än honom. 

    Vad får dig att anta att jag inte analyserar mig själv? Vad vet du egentligen om det? Jag jobbar stenhårt med mig själv, jag har i en destruktiv relation med en person som fick mig att må fruktansvärt dåligt men som också hade makten att få mig att må okej stundtals. Jag blev klassiskt traumabunden till honom och vi hade barn. Därför fattade jag flera dumma beslut som att ex ge honom flera chanser att komma tillbaka när han behagade. Naiv ja, dum ja, skadad ja 100%. 


    Försöker jag bygga upp mig själv nu? Ja, försöker jag fokusera på att göra det bästa för mina barn? Ja. Tar jag åt mig av vad någon extremt dömande person skriver baserat på väldigt lite information? Nej inte direkt. Vissa här har faktiskt kommit med konstruktiv kritik och råd framåt. Du kanske kan lära dig något av dom.

  • EliS86
    Anonym (K) skrev 2022-10-13 09:37:24 följande:
    Lägg av. Om du verkligen inte ville bli gravid så skulle du ha skyddat dig. Nej ts, du tar inte ditt ansvar. Du gjorde det inte då och du gör det inte nu heller. Du gnäller bara på vad han gör men fattar inte att du är medskyldig till att ert yngsta barn får lida för er dumhet.
    Så vad menar du att jag ska göra tycker du? På vilket sätt tar jag inte ansvar för den situation som är nu? Vi båda trodde nog inte att det kunde bli barn då det tog ett år av planerat försökande för oss att få vår äldsta. Jag hade en form av skydd i att tempa och ha koll på min cykel men den blev uppenbart ribbad av störd sömn pga småbarnsliv. Jag försökte skydda mig men inte tillräckligt uppenbarligen. På vilket sätt är det här huvudfokus trots att inget av det här går att göra något åt? Vägen framåt däremot går att påverka väldigt mycket, det är det jag sökte råd för.
  • EliS86
    Anonym (K) skrev 2022-10-13 09:50:45 följande:
    För det första vore det bra om du erkände för dig själv att du valde att skapa den här situationen, genom att inte skydda dig och genom att inte göra abort. Det kallas att ta ansvar. När det gäller nutiden har jag redan berättat två gånger vad jag tycker att du ska göra.

    Undrar om du fattar hur tempning går till i så fall. Hade ni bara sex efter att din temp höjts markant och höll sig på hög nivå, fram till mens? Låter inte som det iom att du blev gravid ändå.

    Anledningen varför det blir så mycket fokus åt annat håll är för att du inte inser din roll i det hela, du verkar vifta bort hur ni ens hamnade här. Det är iaf min gissning.
    Ja jag vet int på hur många fler sätt jag kan skriva att jag är medskyldig? jag Äger mitt ansvar för både handlingen som förde oss hit och situationen som den är nu och det är därför jag har svårt att ta till mig av det du skriver. Hade jag inte tagit ansvar så hade mitt barn inte haft en mamma, jag hade behövt ta hjälp ekonomiskt eller skjutit över föräldraskapet på andra. 

    jag har använt appen natural cycles, allt jag har gjort är att ta tempen och lägga in och få grönt eller rött för sex i princip. Jag kan inte ta hormonella preparat pga får hemska biverkningar. Därför har NC varit det rimligaste alternativet men nu blev jag gravid och valde att behålla barnet ändå. 

    i All sin enkelhet fattar jag också Att det bara är att gå vidare och göra sitt bästa med barnen. Men det finns fler nyanser på råd där som jag gärna hade hört mer om från folk som inte bara älskar att kritisera och skuldbelägga. hur pratar man med barnen om det här. Borde jag låta honom träffa sonen på sitt eget initiativ sporadiskt eller gör det mer skada? Hur mycket ska pappan få diktera och hur hantera kontakten med honom kring bort andra barn då samarbetet uppenbarligen påverkas av infekterat läge Osv osv. 
  • EliS86
    Anonym (Acceptera situationen) skrev 2022-10-13 09:57:21 följande:

    Du får acceptera situationen som den är. Pappan vill inte ha med minstingen att göra. Det viktiga är att minstingen i framtiden förstår att det inte har med honom att göra utan att det beror på pappan. Vill pappan i framtiden vara med barnet tar ni det då. Om du och pappan har olika åsikter om hur det ska gå till ta hjälp av familjerätten på en gång.

    Barnet kan inte helt plötsligt börja tillbringa nätter hos pappan om de inte ens känner varandra. Pappan förstår nog inte hur relationer fungerar. Han tror kanske att han och minstingen automatiskt ska ha en fin relation när barnet blir äldre bara för att de är biologiskt släkt. Det är nog inte helt ovanligt då mammor för ofta tar det känslomässiga ansvaret i familjer för att få relationerna inom familjen att fungera bra. Det är pappans ansvar att se till att de får en bra relation om han vill ha det i framtiden. Om han är inkompetent till det då är det hans förlust.

    Om pappan är så hemsk som du beskriver så kanske det är minstingen som får det bäst i slutändan. Vissa föräldrar klarar man sig bättre utan. Fokusera på barnen och glöm pappan så länge. Greyrock-metoden som någon beskrev låter som en bra idé för att få känslomässig distans och minska pappans påhopp. Jag har använt liknande metoder t ex mot min psykiskt sjuka mamma (konstaterade diagonser) och ett ex som inte ville lämna mig ifred. Det ger en själv sinnesro till att inte ta åt sig av det som sägs samtidigt som de tröttnar eftersom de inte får någon känslomässig respons.


    Tack för utförligt svar med flera bra råd. Ibland är det skönt att få något bekräftat utifrån när man själv står i emotionellt kaos. 


    pappan har bra kvaliteter på så sätt att han kan vara väldigt närvarande och kärleksfull mot sina barn NÄR han är med dom. Däremot har han skapat ett liv där hans umgänge konstant är en bristvara pga andra åtaganden, troligtvis för att han inte orkar vara den där bra föräldern mer än korta perioder. Han har alltid sin mamma och sin tjej eller någon annan med som kan ta huvudsakligt ansvar för barnen. De lider ju inte av det så det är i grunden bara bra men talande för honom. Det gör det också värre eftersom han har alla förutsättningar och resurser att engagera sig men har valt att göra vår yngsta till en principiell poäng, han hatar att jag behöll mot hans vilja så nu är det viktigare att göra livet svårt för mig på de sätt han kan än att acceptera barnets existens och vara förälder. ska göra allt i min makt för att bli tråkig och helt motsatsen till reaktiv. Läskigt och otroligt svårt med en person som är så gränslös men tror också att det är enda vägen framåt.. 

  • EliS86
    Anonym (K) skrev 2022-10-13 10:28:07 följande:
    Det är inte så det har verkat tidigare i tråden kan jag säga.

    En app i all ära men du måste titta på avläsningarna själv också, lära dig hur kurvorna ska se ut för att veta om man haft ÄL eller inte. Gärna i kombination med att kontrollera hur flytningarna ser ut också. Och så klart aldrig ha sex innan ÄL alls.

    Du har skyldighet att låta barnet träffa sin pappa om han går med på det. Det behöver inte vara sporadiskt när han känner för det utan då får han gå med på att upprätta ett slags umgängesschema, Familjerätten kan hjälpa till om ni inte kommer överens. Kan vara bra att grunda där redan när barnet är litet iom att pappan kan komma och kräva andra saker längre fram, då finns det redan en del dokumenterat.

    Visst kan man vara flexibel men jag skulle rekommendera att man kan göra det EN gång men då vara tydlig med att man ska upprätta ett umgängesschema för fortsatt umgänge. Han kan inte diktera att han "ska" ha sitt barn en viss dag om ni inte kommit överens om det innan. Däremot kan du inte göra nåt åt om han ställer in i sista sekunden.

    Om barnen undrar varför pappan bara träffar det äldre syskonet får du hänvisa till att de får fråga pappa. Säg att du inte vet. Sanningen är för hård och de kommer inte vara mogna för de riktiga svaren på väldigt länge.

    Jag som lever i det kanske inte lägger lika mycket vikt vid att deklarera min egen skuld i något som inte tar Mig vidare framåt. Men jo jag äger verkligen de val jag har gjort. 


    jag har tagit bort hans val att träffa barnet för att emotionellt kunna läka själv och vara åtminstone EN god förälder till vårt yngsta barn. Kanske också lite i hopp om att han faktiskt kontaktar ett ombud och kämpar lite för sitt barn. Kanske han vaknar om han inser att ingen kommer servera honom barnet och att hans försök att hämnas på mig på det här sättet inte får effekt. Vet inte alls om det här är klokt och kanske är det precis vad han velat- en ursäkt att släppa helt. Vi har haft ett schema (på mitt initiativ) han har dykt upp ibland och ibland skickat sin mamma/nanny. Problemet är att yngsta drabbas för det är inte tillräckligt ofta och bebisen blir då tveksam och otrygg att lämnas med främlingar Tekniskt sätt. varit korta stunder men för mycket gråt Och inget avancemang eftersom han inte vill öka frekvens eller längd på träffar så nu sa jag stopp helt enkelt.

  • EliS86
    Tukt skrev 2022-10-13 20:44:57 följande:

    Lite konstigt om någon ber om hjälp och råd runt ett barn, och speciellt ett barn, och folk går "bananas" om någon diffus skuldfråga hos mamman.
    Ja, det var såklart lite korkat av henne att ha oskyddad sex. Eller så var det beräknande. Men... på min planet handlar det här om ett utsatt barn.

    Och till TS undrar jag då, har Familjerätten varit inblandad? För det är rätt orimligt att man har en relation med det egna biologiska barnet men inte det andra. Det kommer skada båda barnen.
    Finns det familjterapeuter inblandat i det här? Har du begärt enskild vårdnad?


    Tack snälla för vettig Input med rätt fokus! Man behöver inte alls hålla med mig och mina val men som sagt inte syftet med inlägget heller. 


    Familjerätten har varit inblandad kring vår äldsta då han snabbt började ställa till det under graviditeten. för äldsta har vi gemensam vårdnad och yngsta har jag ensam vårdnad om då jag i princip krävde det eftersom jag skulle ta hela föräldraledigheten (gjorde även med äldsta men andra Omständigheter då). Det krävdes att jag gick via advokat för att få honom till familjerätten då Det såklart blir svårare att manipulera externa neutrala men vi fick iaf till ett umgängesschema för båda barnen. Problemet är bara att det gick ut på två träffar varannan vecka med yngsta vilket visat sig vara alldeles för glest (jag har hela tiden propsat på oftare). Dessutom har han inte dykt upp på ca hälften av träffarna men skickat sin mamma. Jag söker efter professionell hjälp nu men råden är vaga, typ va så bra mamma du kan va och du kan inte påverka honom osv. Jag förstår ju allt det där men rent konkret kämpar jag med hur och när jag ska prata med både äldsta och yngsta, vad jag bör förbereda mig på för utspel och reaktioner, vad jag kan göra för att stötta och förebygga att de tar på sig en skuld i det här osv osv. Fortsätter söka både professionella och andra med egen erfarenhet av liknande situation.

  • EliS86
    Anonym (Narcoffer) skrev 2022-10-13 22:25:07 följande:
    Du lägger skulden på den som blivit lurad. Har det aldrig hänt dig? Att du träffat någon som du trott gott om, och så har det visat sig att den personen var en tjuv, bedragare eller bara en skitstövel?
    Jag ägnade 30 år åt att bli lurad. Nu vet jag att min exman är en lögnhals till narcissist, och många tycker som du, att det borde jag ha fattat från början. Varför skaffade jag barn med honom? Jo, för att jag trodde han var en bra man. En snäll man som hade otur ofta och faktiskt inte rådde för att humöret brast i bland. Alla tyckte han var en så bra pappa, och om alla tyckte det, så måste det väl vara sant. Eller hur? Så fort jag tvekade om han verkligen var en snäll och bra man, så fanns det välvilliga släktingar och vänner, som talade om att för mig att jag kanske ställde för höga krav.

    För 15 år sedan hade jag sagt att jag är en stark kvinna som var gift med en svår man, men att han var en jättebra pappa. Nu säger jag att jag var en korkad kvinna som blev lurad i åratal av en lögnaktig otrogen elak man, som bara var snäll mot barnen när han hade åskådare. Så vem lägger du skulden på i min situation? På mig, antar jag!
    Vad tråkigt att höra om fler som blivit lurade och manipulerade. Jag skulle också beskriva mig som otroligt naiv och självuppoffrande. Har jobbat mycket med att sätta gränser och att vara konsekvent i mitt agerande. behövde Du förhålla dig till honom efter separationen angående era barn? Har du några tips i så fall?

    Herregud vad du sätter huvudet på spiken angående *bra pappa*. Här är en till som hela tiden sagt det fast han egentligen bara begränsat sin tid med barnen till absolut det minsta möjliga han orkar att hantera så att han kan vara lekpappa som bara står för skoj och äventyr. Själva uppfostrandet och vardagsbestyr har han rekryterat ny tjej att ta hand om (plus tvingat oss exmammor till att lösa) men framförallt så har han heltidsanställt sin mamma som inneboende nanny.
  • EliS86
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-13 22:33:53 följande:

    Det enda du kan göra är att fortsätta få pappan att försöka. Tror inte heller att en bebis reagerar över att storesyskon bor halva tiden men inte hen. Sköter du det snyggt och kompenserar pappans brister kommer det inte ens bli märkligt upp i fyra-fem års ålder. Tyvärr ligger egentligen allt ansvar på dig som ensam vårdnadshavare att göra allt i din makt för att din bebis ska ha en relation till sin pappa. Detta gör du för att allt pekar på att det Är bäst för barnet att ha båda sin föräldrar. Om han inte var intresserad av att få en bebis kanske det blir lättare sen när barnet är fyra år och mer självgående. Jag säger inte att ditt ex inte är en skitstövel för det tycker jag utifrån hur du beskriver honom. Men för ditt barn så blir det du som får ta skit och försöka och försöka vilket är ditt ansvar som vårdnadshavar.


    Nej bebis kanske inte märker men storasyskonet som vet om att pappa tekniskt sätt är pappa till båda lär ju börja fråga? 


    jag vet att två föräldrar är bäst, därav alla mina försök till umgängesschema och inskolning och tydliga mål och ambitioner framåt Trots manipulativ och opålitlig pappa. 


    har dock backat nu och meddelat det till honom. Fick hot om att rätten ska få bestämma umgänget och jag hoppas att det inte är ett tomt hot då jag tror vi nått hela vägen in i väggen. Och om han faktiskt vänder sig till en advokat väcker det trots allt lite hopp i mig om att han visst vill träffa sitt barn... skulle aldrig motsätta mig något kring umgänge som han föreslår (inom rimliga gränser såklart), även gemensam vårdnad är aktuellt men vet att vi inte kan komma överens om något och lita på att det hålls utan en tredje part längre. 

  • EliS86
    Tukt skrev 2022-10-14 07:25:44 följande:
    Tycker du ska dra ett varv till med Familjerätten. Saker har ju förändrats, vilket ju också är naturligt t takt med att barnen växer.
    Det enda rimliga är ju att han behandlar barnen lika, eller inte träffar dom alls. Men det låter ju bra om hans mamma känner ett ansvar och intresse av att träffa barnen. Om det fungerar, frösök få mer av det, men på frivillig basis och inte en massa förväntningar.

    Drog ett varv till men fick svar från pappan att han inte ser någon poäng att göra en ny ök då jag tydligen aldrig håller det som sägs (plus tre sidor lång smutskastningskampanj Mot mig). 


    hans mamma är heltidsanställd som nanny till vår äldsta och hans andra barn från tidigare relation. Har mest med henne att göra och hon är fin mot barnen. Har också betonat att de som vill utöver pappan i hans släkt alltid får träffa hans barn om de hör av sig osv. Men hon är extremt konflikträdd och i direkt beroendeställning till sin omogna och impulsiva son. Hon kommer aldrig ta parti åt något håll och är livrädd för att säga fel sak. Försöker hålla henne uppdaterad på sonens agerande utan att kräva svar från henne, bara förebygga vidare manipulation från hans sida genom att hon vet om hans agerande mot mig oavsett vad han säger till henne..

  • EliS86
    Anonym (Grete) skrev 2022-10-13 23:12:56 följande:

    Jag tänker som Mia, så länge barnet är så litet så tror jag varken yngre eller äldre  uppfattar något konstigt eftersom ju lilla är bebis eller under 3 år, sen kanske pappan har en annan tanke vid 4-5. Då har den lille sitt storasyskon som stöd vid ev övernattnin.

    Vi är många som vuxit upp med frånvarande fäder eller föräldrar som behandlar sina barn olika. I mitt fall ägnade sig min pappa sig t min storebror och jag var ointressan, så jag vägrade åka till honom efter att jag fyllt 10. Som vuxen är jag mer trygg och stabil än min bror, så att som något av trollen här i tråden sia om ett förstört liv för bebisen håller ju inte. Du som mamma finns ju där för båda barnen och öser på med kärlek.

    Angående ditt ex, Eftersom du insiktsfullt insett att han gör så här för att psyka dig så ta råden om att ignorera och vara/spela oberörd.

    Har du ett stöttande nätverk runt dig? Använd dig av dem (försök annars bygga ett med människor som stöttar dig). Prata om din oro och sök professionell samtalshjälp som extra stöd (kan behövas i olika omgånga beroende på utmaningar som kommer). 


    ps. Stor eloge till dig som orkat svara sansat på helt absurda inlägg


     


    tack snälla för utförligt svar! Vad tråkigt att höra att du fått genomlida en uppväxt med en sådan pappa :( stor tröst att höra att du ändå vuxit upp trygg!

    jag börjar landa i att inte reagera alls, det är otroligt svårt då min puls går upp bara jag får ett sms eller vet att en dag närmar sig då jag eventuellt måste möta på honom. Men ja, noll reaktion och minimal kontakt som är extremt saklig är enda vägen fram. Det har funkat förr men då också lett till ledigare kontakt och pang har man vevats in igen utan att märka det..så inget mer sånt. 


    jag har ett ganska fint nätverk tack och lov! En vän som hoppat in som medföljer på gympalektioner med äldsta, nya vänner som är ensamstående föräldralediga och alla förstår hur tungt det är att rodda det praktiska. Mina föräldrar som slutit upp på riktigt och är riktigt stort stöd på flera olika sätt. Usch så hopplöst det hade känts utan dom! Går även på samtal med kurator på familjecentralen för att försöka säkerställa att mina beslut vägs utifrån en neutral person med barnens bästa i huvudet. Blivit lugn där och ändrat mig många gånger då jag bara velat hämnas eller göra saker som ska såra honom tack vare kuratorn. men ilska och till och me dagar kämpar jag med stundtals fortfarande tyvärr. 

Svar på tråden Hjälp! Hur gör man när pappan väljer bort ETT av sina två barn?!