• Jemp

    Missnöjd med förskola - fördomsfull?

    Tiaran skrev 2022-10-16 13:39:53 följande:
    Missnöjd med förskola - fördomsfull?

    Hej! 

    Jag måste skriva av mig lite och höra vad ni tycker.. är vi fördomsfulla? Vi har skolat in vår son på en förskola som vi inte alls är nöjda tyvärr av flera andra olika anledningar. . 

    Men en sak dock som både jag och min man reagerar på är att övergripande av lärarna är av utländsk härkomst och har knackig svenska och kan ej ett ord på engelska. Samtliga är arabisktalande och övergripande har slöja (4 av 5) hade slöja när jag hämtade häromdagen, inte på de "moderna" sättet utan långa kjolar etc men ansiktet syns).

    Min syderuopeeiska man reagerar väldigt starkt då han flyttat till sverige för min skulle men tycker liksom att detta blir konstigt. Hur ska dessa "förmedla" europeiska och svenska värderingar tycker han? Han pratar ej själv bra svenska och lärarna kan ej kommunicera på engelska utan frågade om han inte kunde prata arabiska med dom!? Vi är även "rädda" att dom pratar med varann också på arabiska (jag tyckte jag hörde det en gång). Vi tycker vår son redan har tillräckligt med språk att hålla reda på. Vi ville ju att han ska höra svenska på förskolan nu när vi bor här. 

    Vi funderar på att ta upp detta med rektor och fråga varför fördelningen ser ut  som den gör. Kan vi det, eller kommer vi att framstå som fördomsfulla rasister typ? 


    Ja, ni låtet väldigt fördomsfulla eftersom du verkar lägga mest vikt på deras klädsel och tar för givet att de har andra värderingar. 

    Däremot skulle jag se det som problematiskt om inte en majoritet pratar flytande svenska, även om viss brytning är ok. För språkutvecklingens skull. Höra av dig till rektorn och fråga hur de jobbar med språket (barnens dvs) tycker jag absolut du kan göra. 
  • Jemp
    Anonym (Vanlig) skrev 2022-10-16 14:11:04 följande:

    Hade försökt byta. Språk är extremt viktigt. Hade gärna sett ett absolut krav om detta. Även gärna klädkod som många andra yrken har. Förskolan är en viktig värdeförmedlare. Självklart spelar det roll hur personalen ser ut. Hade heller inte velat ha personal utklädda till goth, black metal, adidas-rappare, rosa enhörning eller nåt annat. Kläder på jobbet kan mycket väl regleras. 


    Vilka värderingar tycker du då förskolepersonalens kläder ska förmedla? Personligen tycker jag värderingar kring att inse att människor ser olika ut, att man får bestämma själv, ha sin egen stil osv är väldigt viktiga att få med sig. 
  • Jemp
    Tiaran skrev 2022-10-16 15:31:07 följande:

    Nu svarar jag lite alla här då jag fick lite olika svar. 

    Jag håller inte riktigt med att slöjan bara är en klädsel, det är en religiös "symbol" och den talar om vilken religion man tillhör etc. Jag hade reagerat lika mkt om det var 5 från jehovas eller frikyrkan för den delen och jag hade aldrig valt en religiös skola mot vårt barn. Nu vet jag att man inte får prata religion osv men om samtliga på avdelningen tillhör samma är det inte lite oundvikligt? Tror ni inte själva man gör det? Eller tom avlastar varann för å be tex? Kan inte barnen se det då å undra..? 

    Jag hade dock inte reagerat på tatueringar eller lila hår etc. Men nu känns det lite som att vi hamnade här ändå, i något religiöst menar jag. Vårt "problem" är inte heller att de existerar på skolan, men att de är övergripande. Jag kan ju tillägga att den femte som inte bar slöja denna dag också hade arabiskt urprung men det reagerar vi inte på lika starkt. Vi bor i ett "välbärgat" område men många segregerade områden omkring. 

    Ni som säger byt - ska vi inte ändå ta upp det med rektorn så de får höra det? Tänker att de är många som inte vågar? Min man har inga problem med det iaf haha. 

    Jag ska bara tillägga att detta bara är toppen av isberget liksom vi ogillar den förskolan av andra anledningar än detta främst. Men som sagt tycker det är väldigt märklig fördelning.. 


    Så du hade resonerat likadant om alla var svenska och hade ett kors runt halsen?

    Att tro att de inte sköter sitt jobb för att de ber ÄR fördomar. Likaså att de på andra sätt skulle låta religionen gå ut över jobb och ditt barn. 
  • Jemp
    Anonym (Ingen logik) skrev 2022-10-16 15:29:55 följande:

    Verkar inte finnas någon logik i hur dagisfröknar placeras heller. I områden med huvuddelen svenskar så kan dagisfröknarna vara av typen som TS berättar om, men i ett område där mammorna ser ut mestadels som TS barns dagisfröknar kan dagisfröknarna heta Natalie, Emma och Malin och se ut som kalle kaviars systrar och prata värmländska.


    Nu är det ju inte bara att "placera" personal hur som helst. Däremot är väl ditt inlägg fina exempel på förbättrad integration.
  • Jemp
    Tiaran skrev 2022-10-16 15:31:07 följande:

    Nu svarar jag lite alla här då jag fick lite olika svar. 

    Jag håller inte riktigt med att slöjan bara är en klädsel, det är en religiös "symbol" och den talar om vilken religion man tillhör etc. Jag hade reagerat lika mkt om det var 5 från jehovas eller frikyrkan för den delen och jag hade aldrig valt en religiös skola mot vårt barn. Nu vet jag att man inte får prata religion osv men om samtliga på avdelningen tillhör samma är det inte lite oundvikligt? Tror ni inte själva man gör det? Eller tom avlastar varann för å be tex? Kan inte barnen se det då å undra..? 

    Jag hade dock inte reagerat på tatueringar eller lila hår etc. Men nu känns det lite som att vi hamnade här ändå, i något religiöst menar jag. Vårt "problem" är inte heller att de existerar på skolan, men att de är övergripande. Jag kan ju tillägga att den femte som inte bar slöja denna dag också hade arabiskt urprung men det reagerar vi inte på lika starkt. Vi bor i ett "välbärgat" område men många segregerade områden omkring. 

    Ni som säger byt - ska vi inte ändå ta upp det med rektorn så de får höra det? Tänker att de är många som inte vågar? Min man har inga problem med det iaf haha. 

    Jag ska bara tillägga att detta bara är toppen av isberget liksom vi ogillar den förskolan av andra anledningar än detta främst. Men som sagt tycker det är väldigt märklig fördelning.. 


    Och varför är det ens ett problem om barnet ser nån be och kanske ställer frågor om det? 
  • Jemp
    Tiaran skrev 2022-10-16 16:37:52 följande:

    Jag hade nog reagerat om alla hade det, hört mig för om de tillhörde samma kyrka osv iaf. 

    Om barnen ser de be så är det väl inte helt neutralt eller?

    Jag får väl dock erkänna att jag är lite "rädd" för just islam för jag tidigare erfarenheter av personer jag brytt mig om det gått väldigt snett för tyvärr. Men i det stora hela är jag numera rädd för fundamentalism egentligen. Å så behöver de ju inte vara, men som sagt när de blir övergripande trogna muslimer så drar jag lite öronen åt mig just för religionen.   


    Där har du en klockren fördom. De är nyttiga att utmana ibland. 

    Ang att be så nej, det kanske inte blir helt neutralt. Vet inte vad reglerna säger om det heller, ska tilläggas och vi vet som sagt öht inte om personalen ber. Sålänge inte barnen behöver vara med eller lärs religion som en sanning ser jag det mer som allmänbildning att veta att vissa ber och att känna till att man kan tro på olika saker, än att jag ser det som ett problem. 
  • Jemp
    Tiaran skrev 2022-10-16 16:51:09 följande:

    Menar inte att det ÄR samma sak men det hade varit samma sak för mig. Nej jag menar inte att de nödvändigtvis ber heller men försökte bara förklara lite hur man funderar. Som sagt det är mest för att alla i princip är religiösa som vi reagerar.


    Fast det enda du vet är hur de är klädda, inte hur de ser på sin religion?
  • Jemp
    Anonym (Återvandring) skrev 2022-10-16 16:19:35 följande:
    Självklart inte. Kristenheten är djupt grundad i svensk kultur sedan länge. Oavsett om man är aktivt troende eller ej. Kristenheten missionerar inte heller på samma sätt eller påverkar andra i deras vardag. Däri ligger skillnaden och vi ska inte behöva kväsa vår egen kultur för att en främmande inte ska få vara så framstående. Två fel gör inte ett rätt. 
    Var skriver ts om missionerande förskolepersonal?
  • Jemp
    Anonym (Trött) skrev 2022-10-16 18:11:10 följande:
    Man kan aldrig veta vad människor säger, tycker och tänker. 
    Men med dessa starka religiösa synliga tingen skickar en ganska tydlig signal. Ingen positiv tyvärr i de flesta fall. Då slöjan står för en människoförtryck. 
    I professionella sammanhang vill jag inte mötas av religiöst klädda människor. Inte i vården, skola t ex. Neutralitet är viktigt att utstråla där. Palestinasjalar hör inte heller hemma tex när man kommer till läkaren, läraren. Inte heller kippa, korskedjor osv. 
     
    Så förklara. Varför är det mer okej att tvinga kvinnor att klä av sig än att klä på sig?
  • Jemp
    Anonym (Återvandring) skrev 2022-10-17 01:13:32 följande:
    Erfarenhet. "Loosey goosey" enbart kulturell islam är väldigt ovanlig. 
    Dvs en ren fördom baserat på vad andra med liknande klädsel och ev härkomst gjort. 
Svar på tråden Missnöjd med förskola - fördomsfull?