• Humlan88

Olovlig frånvaro?

I söndags skulle jag jobbat. Sent på lördag ringer min mamma och talar om att min mormor ligger på sjukhus och är väldigt dålig (10 mil bort) jag vet inte vad jag ska göra så tar tjänstledigt och fixar en vikare. På måndag ringer chefen och undrar varför jag skrivit tjänstledigt. Jag förklarade läget. Sen nu när jag går in å tittar står det olaga frånvaro? Hur gör jag nu? Tror inte jag har semesterdagar kvar eftersom jag pluggar.

• Svar på tråden Olovlig frånvaro?
  • Plupp73
    Anonym (Chef) skrev 2022-10-24 09:24:57 följande:
    Förklara läget, visa ett intyg från läkare. Sen, skillnaden mellan olovlig frånvaro och tjänstledig är inte stor, du får ingen lön för dagen.

Har du den minsta vettiga arbetsgivare så kommer det lösa sig, ta hjälp av facket om det skullle bli mycket bråk.

Men, tjänstledigt är inget man tar, det ansöker man om och får.
    Precis!

Läkare kan skriva ett sk Närståendeintyg. Intyget skrivs på patienten, innebär att anhöriga till patienten då denna är svårt sjuk har 100 dagar att tillgå som de får ersättning för och kan vara borta från arbetet för. Observera att den vårdande läkaren måste ombes att skriva intyget, och skickar in det elektroniskt. Därefter söker den anhörige enskilt om ersättning.
    Obs! Intyget gäller 100 dagar för alla anhöriga tillsammans att dela på, dvs du TS får inte 100 dagar för dig själv.
  • Anonym (äää)
    Humlan88 skrev 2022-10-24 17:45:47 följande:
    Klockan var 20-21 en lördag kväll 
    spelar ingen roll. Du kunde ha mailat och förklarat vad det var, åtminstone.
  • Anonym (KC)
    Humlan88 skrev 2022-10-24 17:45:47 följande:
    Klockan var 20-21 en lördag kväll 
    Hur gör ni när ni är sjuka?
  • Anonym (A)
    Citronella skrev 2022-10-24 12:59:44 följande:
    Vissa chefer samlar klagomål på anställda för att kunna säga upp dem, det här är en sådan sak som skulle kunna användas. Jag tycker det är extremt fult, det var en nödsituation och ts fixade en vikarie. 
    +1
  • Anonym (Hin håle)

Helt obegripligt att ni inte har fungerade rutiner för frånvaroanmälan? Det har man ju till och med för barnen på förskolan!!

• Citronella
    Anonym (HR horror) skrev 2022-10-24 17:55:39 följande:

Man kan inte bevilja sig själv tjänstledigt, punkt.

Sånt finns det blanketter för.

En semesterdag hade nog varit lättare för chefen att smälta men givetvis måste du stämma av det med chefen först och inte bara kasta in någon annan att göra ditt jobb.

Jobbar man helg har man givetvis fått ett nummer att sms:a chefen på om man blir sjuk, det är deras sak att lösa bemanning och det är ditt ansvar att höra av dig om du inte kan jobba.

Så- bra att du löste problemet men tyvärr hade du vagnen före hästen här.

Du får be din chef så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att du slipper en  varning.

Förlåt så hemskt mycket att jag satt vid min mormors dödsbädd. Jag skulle givetvis ha struntat i henne och jobbat ändå. 
  • Anonym (KC)
    Citronella skrev 2022-10-24 21:15:05 följande:
    Förlåt så hemskt mycket att jag satt vid min mormors dödsbädd. Jag skulle givetvis ha struntat i henne och jobbat ändå. 
    Läs om, läs rätt.
  • Citronella
    Anonym (KC) skrev 2022-10-24 21:34:46 följande:
    Läs om, läs rätt.
    Jag har läst. Lär dig argumentera. 
  • Anonym (Ja)
    Citronella skrev 2022-10-24 21:15:05 följande:
    Jaså är det du som är ts? Du skulle givetvis ha meddelat din chef att du inte kunde jobba.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (HR horror) skrev 2022-10-24 17:55:39 följande:

Man kan inte bevilja sig själv tjänstledigt, punkt.

Sånt finns det blanketter för.

En semesterdag hade nog varit lättare för chefen att smälta men givetvis måste du stämma av det med chefen först och inte bara kasta in någon annan att göra ditt jobb.

Jobbar man helg har man givetvis fått ett nummer att sms:a chefen på om man blir sjuk, det är deras sak att lösa bemanning och det är ditt ansvar att höra av dig om du inte kan jobba.

Så- bra att du löste problemet men tyvärr hade du vagnen före hästen här.

Du får be din chef så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att du slipper en  varning.

Har jobbat mycket helg och nej det går inte alltid att få tag i en chef på helgen!

Där jag jobbar är det upp till övrig personal att lösa bemanningen och går det inte är det jourhavande sjuksköterska som kan beordra in.

Så att säga att det alltid är chefen som löser stämmer inte.
    Cheferna stänger av jobbmobilerna när de är lediga och det är ju inte alls säkert att det går att få tag i deras privata nummer eller ens att det är uppskattat!

Det bästa för ts är att prata med chefen nu i efterhand för att lösa, och sedan efterfråga en rutin för hur man ska hantera situationen om man får förhinder att jobba som inte är egen sjukdom.
Svar på tråden Olovlig frånvaro?