Anonym (Varför ledig) skrev 2022-10-24 09:58:40 följande:
Din mamma och hennes ev syskon är väl närmast anhörig till sin mormor, inte du så vad du skulle till sjukhuset och göra förstår jag inte heller. Så klart att man inte bara kan skippa arbete så där.
tjänstledighet ska ju beviljas också innan man tar ut den och det gör man inte för att åka till sjukhus (inte ens om man själv är patient)
Nej, närmast anhörig räknas lite vidare än så
En snabb googling på nätet får det här svaret från ledarnas chefrådgivare (2021)
Familj och nära anhörig brukar exempelvis vara make, maka, registrerad partner, sambo, barn, föräldrar, syskon, svärföräldrar, barnbarn samt mor- och farföräldrar.
Sen säger samma rådgivare också :
Det är viktigt att du får ett godkännande av din arbetsgivare innan du tar ledigt för att inte riskera olovlig frånvaro.
De
flesta vettiga chefer som bryr sig om och litar på sin personal lägger inte olovlig frånvaro i ett fall som TS där hon dessutom fixat vikarie utan godkänner ledigheten i efterhand ..
Men rent lagligt så har chefen rätt att göra som hen gjorde ..okänsligt ..ja..men lagligt
Och anonym
varför ledig … varför skulle man
inte vilja åka till sjukhuset och ta ett sista farväl av en mor/ farförälder även om man inte hade räknats som närmast anhörig ?
Min mormor dog hemma och både jag, mina barn ,dvs barnbarnsbarnen , min kusin och hans barn kom och sa farväl förutom min mamma och hennes syster ( och alla våra respektive) Detta för att vår mormor betytt mycket för både oss
och för våra barn …
så jag förstår fullständigt att TS vill åka till sin mormors sjukbädd