• Humlan88

Olovlig frånvaro?

I söndags skulle jag jobbat. Sent på lördag ringer min mamma och talar om att min mormor ligger på sjukhus och är väldigt dålig (10 mil bort) jag vet inte vad jag ska göra så tar tjänstledigt och fixar en vikare. På måndag ringer chefen och undrar varför jag skrivit tjänstledigt. Jag förklarade läget. Sen nu när jag går in å tittar står det olaga frånvaro? Hur gör jag nu? Tror inte jag har semesterdagar kvar eftersom jag pluggar.

• Svar på tråden Olovlig frånvaro?
  • Citronella
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-24 22:21:50 följande:
    Jaså är det du som är ts? Du skulle givetvis ha meddelat din chef att du inte kunde jobba.
    Nej, jag är inte ts. Det här var sent på kvällen en lördag då chefen var ledig.
  • Anonym (Hin håle)
    Citronella skrev 2022-10-25 01:25:20 följande:
    Nej, jag är inte ts. Det här var sent på kvällen en lördag då chefen var ledig.
    Hur gör man vid frånvaro generellt då? 
    Hur kan ritinen skilja sig från om man är sjuk? 
    Är du, eller TS, helt unika i detta sammanhang? 

Nej, det är ni klart inte. Följ de rutiner som finns på respektive arbetsplats så blir det nog bättre nästa gång. 
  • Anonym (Billie)

Nej, man kan inte bara ta tjänstledigt. Tjänstledighet ansöker man om. 

Hur skulle du ha gjort om du var sjuk? Har ni inget system för frånvaroanmälan? 

• Anonym (Avtal)
    Anonym (Varför ledig) skrev 2022-10-24 09:58:40 följande:
    Din mamma och hennes ev syskon är väl närmast anhörig till sin mormor, inte du så vad du skulle till sjukhuset och göra förstår jag inte heller. Så klart att man inte bara kan skippa arbete så där.
    tjänstledighet ska ju beviljas också innan man tar ut den och det gör man inte för att åka till sjukhus (inte ens om man själv är patient) 
    Nej, närmast anhörig räknas lite vidare än så 
     En snabb googling på nätet får det här svaret från ledarnas chefrådgivare (2021)

Familj och nära anhörig brukar exempelvis vara make, maka, registrerad partner, sambo, barn, föräldrar, syskon, svärföräldrar, barnbarn samt mor- och farföräldrar.

Sen säger samma rådgivare också :

Det är viktigt att du får ett godkännande av din arbetsgivare innan du tar ledigt för att inte riskera olovlig frånvaro. 

De flesta vettiga chefer som bryr sig om  och litar på sin personal lägger inte olovlig frånvaro i ett fall som TS där hon dessutom fixat vikarie utan godkänner ledigheten i efterhand ..
    Men rent lagligt så har chefen rätt att göra som hen gjorde ..okänsligt ..ja..men lagligt 

Och anonym varför ledig … varför skulle man inte vilja åka till sjukhuset och ta ett sista farväl av en mor/ farförälder även om man inte hade räknats som närmast anhörig ? 
    Min mormor dog hemma och både jag, mina barn ,dvs barnbarnsbarnen , min kusin och hans barn kom och sa farväl förutom min mamma och hennes syster ( och alla våra respektive) Detta för att vår mormor betytt mycket för både oss och för våra barn …
    så jag förstår fullständigt att TS vill åka till sin mormors sjukbädd 
  • Egon den stora
    Humlan88 skrev 2022-10-24 17:43:53 följande:
    Skulle jag ringa henne 20.00 på en lördagskväll? 
    Ja givetvis om det är det som är er rutin. Det är helt normalt att man tar sånt som chef i en verksamhet där det jobbas skift.  Jag styrde det till att dom fick skicka sms på nätter och inte ringa,  men din arbetsplats måste ju också ha en rutin för hur nödsituationer hanteras. 
    Du har i princip bara uteblivit utan att meddela chefen och därmed är det inte mycket att göra. 
    Är detta enda gången kommer absolut inget alls att hända,n men finns det fler klagomål på ditt arbete kommer detta att läggas till på listan givetvis. 
  • Anonym (Hopp)

Självklart funkar inte citat,  men alla ni som hänvisar till att chefen är ledig,  det ingår i vårt jobb att ta sånt här även utanför ordinarie arbetstid.  Om man inte personligen vill vara tillgänglig kan det finnas en annan kontakt,  eller i alla fall att man skickar ett sms.  Hur gör ts ens vid sjukdom, om bilen går sönder eller vad som helst. Bara stanna hemma eller?  
    Alla arbetsplatser har självklart rutiner på hur man anmäler oplanerad frånvaro, men ingenstans är det okej att bara utebli.

• Egon den stora
    FredrikLiksom skrev 2022-10-25 12:12:12 följande:

Borde gå som permission tycker jag.

Ja,  men då måste man ju meddela det och det är väl där problemet sitter i detta fall!  Det går inte bara att utebli från jobbet utan att meddela chefen. 
  • FredrikLiksom
    Egon den stora skrev 2022-10-25 16:55:45 följande:
    Ja,  men då måste man ju meddela det och det är väl där problemet sitter i detta fall!  Det går inte bara att utebli från jobbet utan att meddela chefen. 
    Som jag förstår det så gick det inte meddela.

Personen löste ju bemanningen Då är väl allt lugnt.
  • Anonym (Ja)
    FredrikLiksom skrev 2022-10-25 17:58:14 följande:
    Som jag förstår det så gick det inte meddela.

Personen löste ju bemanningen Då är väl allt lugnt.
    Nej, det enda ts sagt var att hen hade invändningen att det var runt 8-9 en lördag kväll, underförstått att hen inte tyckte det var lämpligt att ringa då, inte att det inte hade gått.

Nej, det är inte lugnt. Man ska fortfarande meddela chefen och fråga om den lösningen är ok, inte ta egna beslut.
Svar på tråden Olovlig frånvaro?