• Humlan88

Olovlig frånvaro?

I söndags skulle jag jobbat. Sent på lördag ringer min mamma och talar om att min mormor ligger på sjukhus och är väldigt dålig (10 mil bort) jag vet inte vad jag ska göra så tar tjänstledigt och fixar en vikare. På måndag ringer chefen och undrar varför jag skrivit tjänstledigt. Jag förklarade läget. Sen nu när jag går in å tittar står det olaga frånvaro? Hur gör jag nu? Tror inte jag har semesterdagar kvar eftersom jag pluggar.

• Svar på tråden Olovlig frånvaro?
  • Anonym (ledighet)

Som flera sagt så kan man oftast inte själv ta beslut om att vara tjänstledig, det är något man ansöker om.
    Sen får man kanske också vara beredd att ta konsekvensen av att utebli från jobbet på det sättet, det är inte självklart och uppskattas inte av arbetsgivare.

Skulle en anhörig vara svårt sjuk och det är avgörande att man åker dit, tex. att man måste hjälpa till eller det är i livets slutskede så kan man ibland ta ledigt för 'enskild angelägenhet'. Sånt behöver man ha koll på eller fråga facket.

Är det att någon är sjuk och inlagd så kanske man får vänta till nästa dag om man jobbar, det brukar oftast inte göra nån större skillnad även om det kan kännas jobbigt.
    Skulle det verkligen vara tungt och jobbigt så kan man ju anses vara sjuk och då sjukskriva sig pga. depression eller liknande. Det hade kanske varit enklare men sånt måste man känna själv

• Anonym (...)

På min förra arbetsplats fick vi själva lösa vikarie (så länge man inte var sjuk förstås för då sjukanmäler man sig bara) om man ville bli av med ett pass som låg på utskrivet schema men givetvis meddela chefen om alla byten, så hen vet vem som ska komma osv.

På min nuvarande arbetsplats vill inte chefen att vi byter med varandra utan att hon ska ordna, det känns lite dumt om man typ är bjuden på fest och inte vill vara på jobbet kl.7 dagen efter, vi kör dessutom så man måste ju vara nykter också ;) men då brukar man kunna byta med någon som ligger på eftermiddagen, det brukar aldrig vara några problem bara det att vi inte ska ändra i schemat själva.

Hade jag varit i din sits (om man nu ens får komma in på sjukhuset igen) så hade jag också tagit initiativ att själv ringa in en vikare men sedan smsat chefen och skrivit typ "hej, jag ber om ursäkt för det sena meddelandet men min mormor har blivit väldigt dålig och ligger inlagd på sjukhus, jag har pratat med XX som kunde ta mitt pass istället för mig så jag kan åka dit, jag hoppas att det är ok?"

Jag hade däremot inte skrivit tjänstledig eftersom det ska ansökas och godkännas i förväg, utan jag hade helt enkelt frågat chefen när jag träffar hen om jag ska ta igen det en annan dag eller hur hen vill att jag ska göra

"Olovlig frånvaro" har när jag hade personalansvar jag använt just när någon inte dykt upp eller saknar sjukintyg, detta i sig gör inte mycket men det underlättade när vi behövde säga upp en anställd som kom och jobbade lite son det passade

• Anonym (KC)

Du meddelade alltså ingen chef att du inte skulle komma? Jag förstår att de sätter olovlig frånvaro...
    Tjänstledigt kan det inte vara för det tar man inte själv hur som helst. 

• Citronella
    Anonym (Chef) skrev 2022-10-24 09:24:57 följande:
    Förklara läget, visa ett intyg från läkare. Sen, skillnaden mellan olovlig frånvaro och tjänstledig är inte stor, du får ingen lön för dagen.

Har du den minsta vettiga arbetsgivare så kommer det lösa sig, ta hjälp av facket om det skullle bli mycket bråk.

Men, tjänstledigt är inget man tar, det ansöker man om och får.
    Olovlig frånvaro är skäl för uppsägning så skillnaden är gigantisk. 
  • EpicF
    Citronella skrev 2022-10-24 12:43:13 följande:
    Olovlig frånvaro är skäl för uppsägning så skillnaden är gigantisk. 
    Inte en gång med olovlig frånvaro.. upprepade gånger med olovlig frånvaro, absolut. 
  • Citronella
    EpicF skrev 2022-10-24 12:50:17 följande:
    Inte en gång med olovlig frånvaro.. upprepade gånger med olovlig frånvaro, absolut. 
    Vissa chefer samlar klagomål på anställda för att kunna säga upp dem, det här är en sådan sak som skulle kunna användas. Jag tycker det är extremt fult, det var en nödsituation och ts fixade en vikarie. 
  • Humlan88
    ElaineBenes skrev 2022-10-24 09:28:43 följande:

Men man tar inte tjänstledigt sådär bara. Man ansöker om det. Samma med semester, ska också godkännas innan. 
    Förstår att du menade väl, men om du inte har personalansvar hade jag som chef inte heller varit nöjd att du bara ringde in en vikarie och uteblev från jobbet utan att meddela arbetsledare. 
    Förstår inte varför du inte meddelade din chef innan för att få ett ok på det. 

Skulle jag ringa henne 20.00 på en lördagskväll? 
  • Humlan88
    Anonym (KC) skrev 2022-10-24 12:22:50 följande:

Du meddelade alltså ingen chef att du inte skulle komma? Jag förstår att de sätter olovlig frånvaro...
    Tjänstledigt kan det inte vara för det tar man inte själv hur som helst. 

Klockan var 20-21 en lördag kväll 
  • Anonym (Ja)
    Humlan88 skrev 2022-10-24 17:43:53 följande:
    Skulle jag ringa henne 20.00 på en lördagskväll? 
    Ja. Om du inte har någon arbetsledare på plats som du kan prata med så måste du informera chefen på något sätt och få ok att vara borta. Får man inte tag i personen via meddelande t ex så ringer man, men enklast att ringa direkt.
  • Anonym (HR horror)

Man kan inte bevilja sig själv tjänstledigt, punkt.

Sånt finns det blanketter för.

En semesterdag hade nog varit lättare för chefen att smälta men givetvis måste du stämma av det med chefen först och inte bara kasta in någon annan att göra ditt jobb.

Jobbar man helg har man givetvis fått ett nummer att sms:a chefen på om man blir sjuk, det är deras sak att lösa bemanning och det är ditt ansvar att höra av dig om du inte kan jobba.

Så- bra att du löste problemet men tyvärr hade du vagnen före hästen här.

Du får be din chef så hemskt mycket om ursäkt och hoppas att du slipper en  varning.

Svar på tråden Olovlig frånvaro?