På min förra arbetsplats fick vi själva lösa vikarie (så länge man inte var sjuk förstås för då sjukanmäler man sig bara) om man ville bli av med ett pass som låg på utskrivet schema men givetvis meddela chefen om alla byten, så hen vet vem som ska komma osv.
På min nuvarande arbetsplats vill inte chefen att vi byter med varandra utan att hon ska ordna, det känns lite dumt om man typ är bjuden på fest och inte vill vara på jobbet kl.7 dagen efter, vi kör dessutom så man måste ju vara nykter också ;) men då brukar man kunna byta med någon som ligger på eftermiddagen, det brukar aldrig vara några problem bara det att vi inte ska ändra i schemat själva.
Hade jag varit i din sits (om man nu ens får komma in på sjukhuset igen) så hade jag också tagit initiativ att själv ringa in en vikare men sedan smsat chefen och skrivit typ "hej, jag ber om ursäkt för det sena meddelandet men min mormor har blivit väldigt dålig och ligger inlagd på sjukhus, jag har pratat med XX som kunde ta mitt pass istället för mig så jag kan åka dit, jag hoppas att det är ok?"
Jag hade däremot inte skrivit tjänstledig eftersom det ska ansökas och godkännas i förväg, utan jag hade helt enkelt frågat chefen när jag träffar hen om jag ska ta igen det en annan dag eller hur hen vill att jag ska göra
"Olovlig frånvaro" har när jag hade personalansvar jag använt just när någon inte dykt upp eller saknar sjukintyg, detta i sig gör inte mycket men det underlättade när vi behövde säga upp en anställd som kom och jobbade lite son det passade