• Humlan88

Olovlig frånvaro?

I söndags skulle jag jobbat. Sent på lördag ringer min mamma och talar om att min mormor ligger på sjukhus och är väldigt dålig (10 mil bort) jag vet inte vad jag ska göra så tar tjänstledigt och fixar en vikare. På måndag ringer chefen och undrar varför jag skrivit tjänstledigt. Jag förklarade läget. Sen nu när jag går in å tittar står det olaga frånvaro? Hur gör jag nu? Tror inte jag har semesterdagar kvar eftersom jag pluggar.

• Svar på tråden Olovlig frånvaro?
  • Egon den stora
    EGON DEN STORA SKREV 2022-10-25 16:55:45 FÖLJANDE:
    Ja,  men då måste man ju meddela det och det är väl där problemet sitter i detta fall!  Det går inte bara att utebli från jobbet utan att meddela chefen. 
    Som jag förstår det så gick det inte meddela.

Personen löste ju bemanningen Då är väl allt lugnt.

Nej,  det är inte lugnt. Hon både uteblev och orsakade en extra kostnad för vikarie som kanske inte ens behövdes, det vet vi inte. 
    Det är självklart att det går att meddela. Om ingen svarar finns sms,  beroende på rutin på just detta jobb. 
    Är detta en del av flera anmärkningar så ligger hon illa till.  Är det en engångshändelse av en i övrigt skötsam person så händer ingenting. 
  • Anonym (Hin håle)

TS, vilka rutiner har ni vod sjukdom? Hur hade du gjort om du i ditt fall istället varit sjuk?

• Humlan88
    Egon den stora skrev 2022-10-25 19:23:36 följande:
    Som jag förstår det så gick det inte meddela.

Personen löste ju bemanningen Då är väl allt lugnt.

Nej,  det är inte lugnt. Hon både uteblev och orsakade en extra kostnad för vikarie som kanske inte ens behövdes, det vet vi inte. 
    Det är självklart att det går att meddela. Om ingen svarar finns sms,  beroende på rutin på just detta jobb. 
    Är detta en del av flera anmärkningar så ligger hon illa till.  Är det en engångshändelse av en i övrigt skötsam person så händer ingenting. 
    Fast annars hade jag sjukskrivit mig så spelar ingen roll. Hade ändå blivit en extra kostnad 
  • Anonym (Ja)
    Humlan88 skrev 2022-10-26 17:58:25 följande:
    Fast annars hade jag sjukskrivit mig så spelar ingen roll. Hade ändå blivit en extra kostnad 
    Ja men det spelar ingen roll, du gjorde fel oavsett.
  • Anonym (Billie)
    Humlan88 skrev 2022-10-26 17:58:25 följande:
    Så du hade alltså kunnat höra av dig till chefen och sjukanmäla dig, men inte för att söka ledigt? Hur går det ihop? 
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Billie) skrev 2022-10-26 18:55:51 följande:
    Så du hade alltså kunnat höra av dig till chefen och sjukanmäla dig, men inte för att söka ledigt? Hur går det ihop? 
    Vem säger att hon sjukanmält sig till chefen?
    På mitt jobb sjukanmäler vi oss till kollegor på helgen, och hör av oss till chefen på första vardagen igen. Dvs sjuk lördag morgon så får chefen veta det måndag morgon.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 00:07:04 följande:
    Vem säger att hon sjukanmält sig till chefen?
    På mitt jobb sjukanmäler vi oss till kollegor på helgen, och hör av oss till chefen på första vardagen igen. Dvs sjuk lördag morgon så får chefen veta det måndag morgon.
    Oavsett VEM så finns det så klart någon att höra av sig till.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-27 08:32:27 följande:
    Oavsett VEM så finns det så klart någon att höra av sig till.
    Ts lär väl ha ringt kollegorna och sagt att vikarien kommer istället för henne.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 09:50:26 följande:
    Ts lär väl ha ringt kollegorna och sagt att vikarien kommer istället för henne.
    Nej, ts nämner inget om att hon har hört av sig till någon alls. Snarare tvärtom om man läser vad hen skriver. Dessutom är det inte upp till ts att ordna en vikarie.
  • Anonym (Avtal)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-27 09:56:49 följande:
    Nej, ts nämner inget om att hon har hört av sig till någon alls. Snarare tvärtom om man läser vad hen skriver. Dessutom är det inte upp till ts att ordna en vikarie.
    hos oss är de vi själva / kollegorna som alltid fixar vikarier ingen chef som gör det..  , antingen genom att bara lägga in en vikariebeställning till enheten som sköter poolen eller så kontaktar vi först en vikarie och sedan lägger in beställningen med en kommentar om att Anna Andersson har lovat jobba  då noterar de bara att Anna Andersson har fått de timmarna  istället för att de ska börja jaga en vikarie ..så det är olika på olika arbetsplatser 
    ( vi kan även ta  akut semester  någon dag o fixa vikarie o så godkänner chefen semestern efterskott ) 
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-27 09:56:49 följande:
    Det är väldigt vanligt om man jobbar tex inom äldrevård att kollegor eller man själv fixar vikarier på helgen.
    Det var väl jättebra av ts att fixa vikarie så kollegorna slapp ringa runt tidigt en helgmorgon.

Tror många som svarar här inte har erfarenhet av helgjobb för de fattar tydligen inte att chefer o bemanning bara jobbar mån-fre och inte har jour. Så JO det är upp till personalen att fixa vikarier. Jag har själv gjort det många gånger åt kollegor och några gånger åt mig själv.
  • Anonym
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 12:47:26 följande:
    Det är väldigt vanligt om man jobbar tex inom äldrevård att kollegor eller man själv fixar vikarier på helgen.
    Det var väl jättebra av ts att fixa vikarie så kollegorna slapp ringa runt tidigt en helgmorgon.

Tror många som svarar här inte har erfarenhet av helgjobb för de fattar tydligen inte att chefer o bemanning bara jobbar mån-fre och inte har jour. Så JO det är upp till personalen att fixa vikarier. Jag har själv gjort det många gånger åt kollegor och några gånger åt mig själv.
    Säkert.
    Och det gör inte att man själv får ta tjänstledigt utan klartecken bakåt.
  • Anonym (Minna)
    Anonym skrev 2022-10-27 13:07:15 följande:
    Säkert.
    Och det gör inte att man själv får ta tjänstledigt utan klartecken bakåt.

Nej men en förstående chef hade såklart godkänt det när ens anhöriga ligger på dödsbädden. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 15:00:57 följande:

Nej men en förstående chef hade såklart godkänt det när ens anhöriga ligger på dödsbädden. 

Dramatiken slog till direkt! Ingen har sagt att ts mormor ligger på dödsbädden.
  • Egon den stora
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-27 16:44:26 följande:
    Det står inte vad det är, men något mer än en förkylning borde det väl vara i alla fall? 
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-27 16:44:26 följande:
    Du menar att om ens gamla mormor ligger dålig på sjukhuset så chansar man?

Det kan vara dödsbädden även om personen lyckas repa sig, har suttit vak många gånger och sedan dog personen inte ändå. Eller så gör den det.

Men du hade alltså chansat på att mormor inte skulle dö, gått och jobbat och sedan kanske missat hennes sista tid i livet, säga adjö osv? Ok.

För min del skulle jobb aldrig gå före att träffa en person för att säga adjö för att personen kanske dör, men vi är förstås alla olika.

Jag skulle ju ångra mer att inte fått säga adjö, än att jag ångrat att missa en arbetsdag. Som dessutom löste sig fint iom att en vikarie sattes in.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 17:44:17 följande:
    Du menar att om ens gamla mormor ligger dålig på sjukhuset så chansar man?

Det kan vara dödsbädden även om personen lyckas repa sig, har suttit vak många gånger och sedan dog personen inte ändå. Eller så gör den det.

Men du hade alltså chansat på att mormor inte skulle dö, gått och jobbat och sedan kanske missat hennes sista tid i livet, säga adjö osv? Ok.

För min del skulle jobb aldrig gå före att träffa en person för att säga adjö för att personen kanske dör, men vi är förstås alla olika.

Jag skulle ju ångra mer att inte fått säga adjö, än att jag ångrat att missa en arbetsdag. Som dessutom löste sig fint iom att en vikarie sattes in.
    Jag menar att ts skriver att mormor var riktigt dålig, inte döende. Bara för att man ligger på sjukhus så är man inte döende.
    Egon den stora skrev 2022-10-27 17:40:20 följande:
    Det står inte vad det är, men något mer än en förkylning borde det väl vara i alla fall? 
    Ja, men bara för att man ligger på sjukhus så är man inte döende.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-27 18:12:32 följande:
    Jag menar att ts skriver att mormor var riktigt dålig, inte döende. Bara för att man ligger på sjukhus så är man inte döende.
    Egon den stora skrev 2022-10-27 17:40:20 följande:
    Ja, men bara för att man ligger på sjukhus så är man inte döende.
    Så du hade alltså chansat på att DIN anhöriga inte skulle dö medan du jobbade ditt pass? Ok.
    De flesta andra hade inte gjort det eftersom man inte precis kan beräkna när döden sker.

Hellre åkt och träffat mormor och att hon klarade sig trots allt, än att inte åka och hon tyvärr dog så man missade chansen.

Men du tänker tydligen inte så. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Minna) skrev 2022-10-27 18:30:35 följande:
    Så du hade alltså chansat på att DIN anhöriga inte skulle dö medan du jobbade ditt pass? Ok.
    De flesta andra hade inte gjort det eftersom man inte precis kan beräkna när döden sker.

Hellre åkt och träffat mormor och att hon klarade sig trots allt, än att inte åka och hon tyvärr dog så man missade chansen.

Men du tänker tydligen inte så. 
    Vadå "alltså", hur gjorde du den tankevurpan? Finns ju ingen som helst koppling till det jag skrev! Och, tråden handlar om ts frånvaro, inte om man skulle åka till sjukhuset eller inte.
Svar på tråden Olovlig frånvaro?