• Anonym (Ts)

Skämma bort barnen "lagom" i december?

Vi älskar december, barnen och jag! Vi älskar att pynta, baka och hålla på. Allt sånt är så mysigt och vi är så laddade för det. 
    Men vi älskar ju också adventskalendrar, julklappar och allt sånt. Och så kommer tomten med presenter i strumpan på julaftons morgon. Och så dessutom fyller barnen år i slutet av året.

Jag kände igår att det här med någon form av paketkalender går nog bara inte att ha. Det blir liksom ett överflöd som inte känns försvarbart. Chokladkalender går ju. När de var små funkade legokalender utmärkt, den öppnades och byggdes med och förgyllde varje morgon. Men nu som högstadiebarn så är det svårt att hitta något lagom mellanting som inte bara blir en orimlig förlängning av julafton i 24 dagar... 

Hur gör ni andra med tonårsbarn?  

• Svar på tråden Skämma bort barnen "lagom" i december?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Ts) skrev 2022-10-24 08:01:21 följande:
    Skämma bort barnen "lagom" i december?

Vi älskar december, barnen och jag! Vi älskar att pynta, baka och hålla på. Allt sånt är så mysigt och vi är så laddade för det. 
    Men vi älskar ju också adventskalendrar, julklappar och allt sånt. Och så kommer tomten med presenter i strumpan på julaftons morgon. Och så dessutom fyller barnen år i slutet av året.

Jag kände igår att det här med någon form av paketkalender går nog bara inte att ha. Det blir liksom ett överflöd som inte känns försvarbart. Chokladkalender går ju. När de var små funkade legokalender utmärkt, den öppnades och byggdes med och förgyllde varje morgon. Men nu som högstadiebarn så är det svårt att hitta något lagom mellanting som inte bara blir en orimlig förlängning av julafton i 24 dagar... 

Hur gör ni andra med tonårsbarn?  

Vi har alltid fokuserat på att umgås och göra roliga saker tillsammans i familjen, året runt. Prylar har aldrig varit grej. Viss har de fått de presenter och julklappar, men vi har prioriterat att umgås. Hellre en biokväll, spelkväll eller bowling än en massa småpaket. Bakat mycket, lagat middag tillsammans. 
  • Jemp

Jag är uppvuxen med paketkalender och har det även till mina barn, trots att jag jobbar rätt hårt emot onödig konsumtion. 
    Det jag gör med mina mindre barn, och även min mamma gjorde när vi blev tonåringar, var att dra ner och se över VAD man ger. 
    Russin, strumpor/tandborstar/annat som ändå behövs, lite finare tvål än man brukar, en pepparkaka, en "biljett" för nån utflykt... 

• Anonym (Jag)

Chokladkalender räcker! Sedan skulle jag satsa mest på födelsedagspresenterna, både i pengar och eftertänksamhet. Julklappar är bra om man minskar på öht.

• fjanten

Jag själv är född sent på året, och jag brukade faktiskt be om få, men dyrare, grejer som blev både födelsedagspresent och julklapp, snarare än högar med saker både på födelsedag och jul. T.ex. ett år ville jag så, så gärna ha en macbook (året jag fyllde 15). Då löstes det med att jag dels gick in med en del egna pengar, och dels blev datorn både födelsedagspresent och julklapp. Och jag fick en grej jag otroligt gärna ville ha OCH det blev inga mängder med saker. Samma sak ett annat år, men då var det en systemkamera som var på tapeten. Macbooken uppdaterade jag f.ö. när jag blev 26 (är snart 28), så det var ju med facit i hand en otroligt välanvänd present. Systemkameran hänger fortfarande med Finns det några dyrare saker dina tonåringar väldigt gärna vill ha, istället för MÄNGDER med mindre prylar?

• Anonym (nja)

Köper en vanlig chokladkalender och fixar 4 lite roligare presenter till söndagarna. Med kläder/deo/strumpor och sådant som används. 
    När tonåringar köper sådant själv så är det tacksamt att få sprida ut.

• Anonym (Myran)
    jag brukar ge lite mindre saker som de behöver tex en ny mössa, nya strumpor, underkläder. Någon gång i veckan. Sen brukar jag plocka ihop en snackskorg under helgerna. Med lite godsaker och nyheter. 
  • Mrs Moneybags

Alltså måste man ge presenter hela månaden fram till jul? Det låter så överflödigt i mina öron. Tonåringar är väl inte superintresserade av småpryttlar? Eller har jag fel? 

Min son är bara 11 än, men jag tänker mer att vi bakar ihop och dricker lite glögg och har lite mys med vänner och släkt på söndagarna/advent. 

• Anonym (gameBOY)

ge dom en Nintendo Switch istället för Xbox eller Playstation o spara lite cash

• Anonym (ewiiei)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-24 10:04:05 följande:

Alltså måste man ge presenter hela månaden fram till jul? Det låter så överflödigt i mina öron. Tonåringar är väl inte superintresserade av småpryttlar? Eller har jag fel? 

Min son är bara 11 än, men jag tänker mer att vi bakar ihop och dricker lite glögg och har lite mys med vänner och släkt på söndagarna/advent. 

Man måste verkligen inte det!! Jag är uppvuxen med chokladkalender, det var vad som hände innan julafton liksom, utöver adventsfika och baka och så. Jag tycker det verkar så sjukt pretentiöst och överdrivet med alla grejer många stressar med idag, typ den här Nisse-grejen... har nyss fått barn själv och vill verkligen inte börja tjafsa med sånt och bli utbränd på kuppen, men vad gör man den dagen ungen kommer hem och säger att alla andra i klassen får ett Nisse-uppdrag/överraskning varje dag fram till jul? Vill inte. Och då är jag ändå en jättekreativ person som älskar julen Rynkar på näsan
  • Mrs Moneybags
    Anonym (ewiiei) skrev 2022-10-24 10:18:20 följande:
    Man måste verkligen inte det!! Jag är uppvuxen med chokladkalender, det var vad som hände innan julafton liksom, utöver adventsfika och baka och så. Jag tycker det verkar så sjukt pretentiöst och överdrivet med alla grejer många stressar med idag, typ den här Nisse-grejen... har nyss fått barn själv och vill verkligen inte börja tjafsa med sånt och bli utbränd på kuppen, men vad gör man den dagen ungen kommer hem och säger att alla andra i klassen får ett Nisse-uppdrag/överraskning varje dag fram till jul? Vill inte. Och då är jag ändå en jättekreativ person som älskar julen Rynkar på näsan
    Man gör som jag och sätter barnet i en nördig friskola där märkesprylar och köphets inte är trendigt.  
Svar på tråden Skämma bort barnen "lagom" i december?