• Anonym (Ts)

Skämma bort barnen "lagom" i december?

Vi älskar december, barnen och jag! Vi älskar att pynta, baka och hålla på. Allt sånt är så mysigt och vi är så laddade för det. 
    Men vi älskar ju också adventskalendrar, julklappar och allt sånt. Och så kommer tomten med presenter i strumpan på julaftons morgon. Och så dessutom fyller barnen år i slutet av året.

Jag kände igår att det här med någon form av paketkalender går nog bara inte att ha. Det blir liksom ett överflöd som inte känns försvarbart. Chokladkalender går ju. När de var små funkade legokalender utmärkt, den öppnades och byggdes med och förgyllde varje morgon. Men nu som högstadiebarn så är det svårt att hitta något lagom mellanting som inte bara blir en orimlig förlängning av julafton i 24 dagar... 

Hur gör ni andra med tonårsbarn?  

• Svar på tråden Skämma bort barnen "lagom" i december?
  • Anonym (Strålande jul)
    Anonym (ewiiei) skrev 2022-10-24 10:18:20 följande:
    Man måste verkligen inte det!! Jag är uppvuxen med chokladkalender, det var vad som hände innan julafton liksom, utöver adventsfika och baka och så. Jag tycker det verkar så sjukt pretentiöst och överdrivet med alla grejer många stressar med idag, typ den här Nisse-grejen... har nyss fått barn själv och vill verkligen inte börja tjafsa med sånt och bli utbränd på kuppen, men vad gör man den dagen ungen kommer hem och säger att alla andra i klassen får ett Nisse-uppdrag/överraskning varje dag fram till jul? Vill inte. Och då är jag ändå en jättekreativ person som älskar julen Rynkar på näsan
    Och jag är tvärtom, en helt okreativ person som aldrig tyckt att julen varit mer speciell än ledighet, familj och julmat. Nu har jag en sexåring vars ögon tindrat sen förra julen och numera VILL jag ha Nissedörr och kalender och myspys och julmusik och pynt och fan och hans moster. 

Jag tänker att man gör det man vill. Vill man klä hela hemmet i blinkande lampor och andas jul varenda dag, så gör man det. Nöjer man sig med en julkula, så nöjer man sig med det. 
  • Anonym (xxx)
    Man måste verkligen inte det!! Jag är uppvuxen med chokladkalender, det var vad som hände innan julafton liksom, utöver adventsfika och baka och så. Jag tycker det verkar så sjukt pretentiöst och överdrivet med alla grejer många stressar med idag, typ den här Nisse-grejen... har nyss fått barn själv och vill verkligen inte börja tjafsa med sånt och bli utbränd på kuppen, men vad gör man den dagen ungen kommer hem och säger att alla andra i klassen får ett Nisse-uppdrag/överraskning varje dag fram till jul? Vill inte. Och då är jag ändå en jättekreativ person som älskar julen Rynkar på näsan
    Man bestämmer sig för vilken sorts förälder man vill vara. En sådan som gör som barnet vill och som de flesta andra föräldrar gör, eller en sådan som följer sina egna val.
    Både jag och min man var överens om att vissa saker skulle vara bannlysta hemma hos oss, och två av dom var att inte köpa en massa saker "bara för att", samt att inte använda presenter och mat som belöning när man där ledsen/glad. 
  • fjanten
    Man måste verkligen inte det!! Jag är uppvuxen med chokladkalender, det var vad som hände innan julafton liksom, utöver adventsfika och baka och så. Jag tycker det verkar så sjukt pretentiöst och överdrivet med alla grejer många stressar med idag, typ den här Nisse-grejen... har nyss fått barn själv och vill verkligen inte börja tjafsa med sånt och bli utbränd på kuppen, men vad gör man den dagen ungen kommer hem och säger att alla andra i klassen får ett Nisse-uppdrag/överraskning varje dag fram till jul? Vill inte. Och då är jag ändå en jättekreativ person som älskar julen // Rynkar på näsan
    Samma hos oss. Ungarna får chokladjulkalender à ÖoB ungefär, så bakar vi förstås en del (för det älskar både jag och barnen). Men nissedörrar, paketkalendrar o.s.v. - nope! Och jag märker bland barnens vänner att de absolut flesta gör ungefär som oss. Lägger hellre pengarna på en extra, genomtänkt, julklapp per unge.
  • Lillygirl

Vi har en aktivitetskalender med 24 luckor i vår familj. Exempelvis baka biscotti, titta på en julfilm, dekorera pepparkakor, dricka varm choklad, åka skridskor med mera. Det kan anpassas till alla åldrar och fokuserar på att föra oss närmare som familj. En varm rekommendation. 

• Anonym (Ts)

När mina barn var små vägrade jag gå med i stressen av paketkalender för jag kände att JAG skulle stressas ihjäl av det. Legokalender blev jättelagom ett antal år osv. Men sen så började vår dotter bli i ålder att dessa fina kalendrar på bodyshop började locka väldigt, hon älskar grejor på temat kroppen och lite smink och sånt. Och då ville vi kunna köpa en sån till henne förra året. Men eftersom det inte alls finns motsvarande till killar så landade vi i förra året att göra en egen till sonen. Och vi lyckades hitta rätt så enkla men lite småkul grejor och han tyckte det var kul och hon blev på gränsen till avis, trots sin bodyshop-kalender... Men nu är han ett år äldre och sånt blir ännu knepigare. Och vi har pratat lite med henne vad hon skulle vilja i år. Men sen kände vi ändå att det blir för mycket och för mycket prylar och för mycket pengar och för mycket paket.

Dottern önskar sig massor med småsaker, små grejor till kroppen, smink och liknande, så det är i sig inte svårt att till henne hitta vettiga smågrejor. Till sonen däremot omöjligt.

Detta är ju ovanpå all bakning, pyssel och mys, så det ersätter inte sånt, förstås. Och vi köper de julklappar och födelsedagspresenter vi vill köpa, oberoende av adventskalendrar osv. Vi lägger undan pengar löpande under året så vi har pengar till det vi vill ha råd med. Jag vill att HELA december ska vara en riktigt härlig månad, inte bara julafton, men jag vill inte gå till överdrift med paket och prylar heller.

• Anonym (A)

Adventspresenter kanske kan vara nåt för era barn i år? Så gjorde vi något år till dottern. Tände ljuset och så fick hon öppna ett paket.

• Anonym (Jenny)

Förra året hade vi en te-kalender som var jättemysig. Vi bryggde en kanna te på dagens te till frukost och alla kunde dricka en kopp. 

En annan idé är att ha aktiviteter, som att baka, fixa något julpynt, gå på bio, i kalendern. Men med tonåringar kan det bli lite klurigt att hitta saker på rätt nivå och som passar in, då de ju har sitt eget liv.

• Anonym (ABC)

Är det killar eller tjejer? För tjejer så finns det ju jättemycket kalendrar från bodyshop, lyko mm. Jag och min dotter har köpt en sådan som vi delar på (d.v.s. det är hennes men jag går allt som hon inte gillar som anti age-krämer och färgglada nagellack)

För killar så vet jag inte då min son fortfarande är i legoåldern. 

Annars så är det ju ett alternativ att köpa en finare godiskalender. T.ex. lakrits by bulow, lindt, chokladfabriken eller något.

• Anonym (ABC)
    Anonym (ABC) skrev 2022-10-24 16:08:21 följande:

Är det killar eller tjejer? För tjejer så finns det ju jättemycket kalendrar från bodyshop, lyko mm. Jag och min dotter har köpt en sådan som vi delar på (d.v.s. det är hennes men jag går allt som hon inte gillar som anti age-krämer och färgglada nagellack)

För killar så vet jag inte då min son fortfarande är i legoåldern. 

Annars så är det ju ett alternativ att köpa en finare godiskalender. T.ex. lakrits by bulow, lindt, chokladfabriken eller något.

Ser nu att du ju skrivit om just det i ditt senaste inlägg. Gents har en kalender, men den är kanske mer för vuxna män. Du kan testa att kolla på coolstuff om du hittar något där han kan gilla. 

Annars så kan ju alternativet vara att dottern får en adventskalender med något varje dag och sonen 4 presenter, en per advent, för samma summa som kalendern. 
  • Anonym (Nissedörr)
    Man måste verkligen inte det!! Jag är uppvuxen med chokladkalender, det var vad som hände innan julafton liksom, utöver adventsfika och baka och så. Jag tycker det verkar så sjukt pretentiöst och överdrivet med alla grejer många stressar med idag, typ den här Nisse-grejen... har nyss fått barn själv och vill verkligen inte börja tjafsa med sånt och bli utbränd på kuppen, men vad gör man den dagen ungen kommer hem och säger att alla andra i klassen får ett Nisse-uppdrag/överraskning varje dag fram till jul? Vill inte. Och då är jag ändå en jättekreativ person som älskar julen // Rynkar på näsan
    Man måste ingenting, jag tänkte exempelvis inte köra med tomte till mina barn. Men äldsta fick med sig Tomte från förskolan och jag kunde inte med att ta magin ifrån honom. vi kör med Nissedörr men man lägger det på en nivå som passar en själv. Nisse gör olika bus, många kör varje dag men jag körde 2-3 gånger i veckan, där ena var söndagar och Nisse hade gömt adventspresenter. man kan använda Nisse till att förmedla information också. Exempelvis att Nisse busat genom att ställa alla gossedjur som ett lucia tåg på lucia, eller Nisse har lagt fram saker så man kan baka pepparkakor. saker som ändå ska ske men som Nisse informerar om. man kan till och med skriva ut färdiga Nissebrev och uppdrag så slipper man tänka själv om det skulle bli en grej med att kompisarna har men inte barnet.. 
  • Anonym (H)

Jag älskar också julen och två av mina fyra barn fyller år i november. Köper adventskalendrar till alla fyra barn, ffa skönhetskalendrar. Varje år bestämmer jag mig för att inte köpa så mkt julklappar, men jag är hopplös - det blir alltid väldigt mycket. Ofta smyger jag lite med julklapparna för mannen, då han tycker jag överdriver. Men jag tycker det är så roligt att skämma bort barnen juletid

• Anonym (Lol)

Skämma bort lagom :D

Med all välmening, det räcker mer än väl med en godiskalender och sen julklappar på julafton. Det barn idag behöver och kommer minnas som äldre är gemensamma aktiviteter som bakning, skogspromenader osv, inte meningslösa presenter som lär dom att överkonsumera.

• Kockobello

Köp köp. Kom och köööööp.

• Anonym (Prata med dem)

Da dina barn ar stora sa kanske du kan prata med dem och lata dem valja.
    Sag att BodyShopkalendern kostar 600-1000kr. Vill dottern ha en sadan sa kan sonen valja nagot annat for samma summa, men inte nodvandigtvis smagrejjer varje dag. Han kan t ex. valja att fa tradlosa horlurar den 1/12 istallet for en massa smapaket (och sa har han nytta av dem hela December), eller 4 adventspaket med dyrare saker an varje-dag-paket, eller att fa ga pa paintball med sina kompisar. Fraga honom vad han foredrar. Vill han sjalv valja nagot for samma summa, kanner han till nagon cool kalendar han sett pa natet (tror det fanns en "dataspelskalender" forra aret: www.amazon.com/EXIT-Advent-Calendar-Mystery-Cave/dp/B09C254YJB och aven en med metallpussel: adventskalenderguiden.se/roliga-adventskalendrar/  ). Vill han bli overraskad, fast nu forstar att det kanske da ar battre med 4 storre presenter an 24 mindre med "skit"? 
    Nar barnen ar sahar pass stora sa prata med dem och se vad de foredrar.

Svar på tråden Skämma bort barnen "lagom" i december?