• Anonym (Dotter)

    Någon som orosanmält en äldre?

    Ja, som rubriken lyder undrar jag ifall det finns någon här som orosanmält en äldre person, och vad som hände i så fall? Eller någon som har erfarenhet av det? Har lämnat in en anmälan om min pappa i veckan. Såg ingen annan utväg. Han har hemtjänst två gånger om dagen, men han super så kopiöst att han inte kan prata eller komma upp från golvet. Han är dement, har olika fysiska åkommor. I helgen blev han lämnad i framstupa sidoläge och jag är väldigt orolig. Känns som att det bara är en tidsfråga innan något går riktigt galet.

  • Svar på tråden Någon som orosanmält en äldre?
  • mammatill6
    Anonym (Tips) skrev 2022-11-06 19:39:35 följande:

    Hej
    låter otroligt jobbigt! finns det någon möjlighet att ta kontroll över hans pengar utifrån att ha är dement tex godman eller överförmyndare vet inte vad det heter. Men går ut på att du eller annan person har tillgång till kontot och betalar räkningar. Sen kanske lägga över på hemtjänsten att köpa mat/komma med mat och därefter låsa resten av pengarna så han måste be om dessa Och därmed styra inköp?


    Du vet att man inte har rätt att göra så mot hans vilja?
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Tips) skrev 2022-11-06 19:39:35 följande:
    Hej
    låter otroligt jobbigt! finns det någon möjlighet att ta kontroll över hans pengar utifrån att ha är dement tex godman eller överförmyndare vet inte vad det heter. Men går ut på att du eller annan person har tillgång till kontot och betalar räkningar. Sen kanske lägga över på hemtjänsten att köpa mat/komma med mat och därefter låsa resten av pengarna så han måste be om dessa Och därmed styra inköp?

    Det är en jättebra idé. Tack snälla för det. Har tagit upp god man med honom några gånger och tror absolut att jag skulle kunna få honom att gå med på det om jag gör det i rätt stund och lägger upp det på rätt sätt.
  • Anonym (Lfkf)

    Ja, jag har orosanmält både min morbror och min mamma.


    Min morbror för han söp ner sig totalt, gick med jaktvapen utomhus (enligt släkten) trots att han inte jagade, började sätta upp kameror runt huset utan anledning, körde bil full (han blev tagen för det) osv. Han verkar fått hjälp nu iallafall, sålt huset och fått en lägenhet. Men myckjet mer än så vet jag inte. Har inte träffat honom på länge tyvärr.


    Mamma har jag orosanmält för hon börjat bete sig jättekonstigt. Ljuger ständigt. Hamnat hos kronofogden. Beter sig som en tonåring. Tror att Guns n roses sångaren är efter henne. Blir ovän med allt och alla. Slutat höra av sig till både mig och andra, osv. Vet inte om de gjort något för att hjälpa henne. Har absolut ingen aning.

    Kände mig som en skit varje gång men man mäste såhär tyvärr för att försöka hjälpa dem när de själva inte förstår att de behöver ändra på sin situation. 

  • Anonym (Lfkf)
    Anonym (?.) skrev 2022-11-03 21:20:21 följande:

    Tyvärr är det så att en person oavsett ålder har rätt att supa hur mycket man vill. Min pappa va i det läget. kämpade med näbbar o klor. Men inget hände för han hade rätt att supa i sitt hem.


    Ja till en viss gräns. Folk kan bete sig konstigt också för de inte förstår vad de gör. Det får man ha i åtanke. Är de en fara för sig själva kan vården ta tag i det. 
  • Anonym (Lfkf)
    Anonym (Dotter) skrev 2022-11-03 23:12:37 följande:
    Åh va sorgligt att det är så. Fint av dig att bry dig. Och tack för fina ord. Hjärta

    Läste på Socialtjänstens webbplats och det stod att man bör anmäla om den äldre har problem med missbruk eller på annat sätt inte mår bra i sin situation, så jag hoppades att det kanske skulle finnas något de kan göra. Det är verkligen så svårt att stå och se på.
    Gör det! skulle det inte hjälpa så gör det igen. Det bästa är om någon mer också gör det.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Lfkf) skrev 2022-11-06 20:50:26 följande:

    Ja, jag har orosanmält både min morbror och min mamma.


    Min morbror för han söp ner sig totalt, gick med jaktvapen utomhus (enligt släkten) trots att han inte jagade, började sätta upp kameror runt huset utan anledning, körde bil full (han blev tagen för det) osv. Han verkar fått hjälp nu iallafall, sålt huset och fått en lägenhet. Men myckjet mer än så vet jag inte. Har inte träffat honom på länge tyvärr.


    Mamma har jag orosanmält för hon börjat bete sig jättekonstigt. Ljuger ständigt. Hamnat hos kronofogden. Beter sig som en tonåring. Tror att Guns n roses sångaren är efter henne. Blir ovän med allt och alla. Slutat höra av sig till både mig och andra, osv. Vet inte om de gjort något för att hjälpa henne. Har absolut ingen aning.

    Kände mig som en skit varje gång men man mäste såhär tyvärr för att försöka hjälpa dem när de själva inte förstår att de behöver ändra på sin situation. 


    Ja, man känner sig hemsk. Vet att pappa kommer att bli galen. Men man kan ju inte bara stå där och titta på. Va tråkigt att det blivit så med din mamma. Låter väldigt jobbigt.
  • Anonym (Grannen)
    mammatill6 skrev 2022-11-06 20:28:30 följande:
    Du vet att man inte har rätt att göra så mot hans vilja?
    Förvaltare kan man få fast man inte vill om Tingsrätten beslutar det. 
  • Anonym (Lfkf)
    Anonym (Dotter) skrev 2022-11-06 20:55:03 följande:
    Ja, man känner sig hemsk. Vet att pappa kommer att bli galen. Men man kan ju inte bara stå där och titta på. Va tråkigt att det blivit så med din mamma. Låter väldigt jobbigt.

    Jo man gör ju det. Ja han kanske blir det nu, men senare kommer han förstå. Nej det kan man inte göra, det vore hemskt. Känns som många gör det och tänker att de ändå inte kommer göra något åt det men det kan man inte veta i förväg. 


    Ja det är jobbigt, men kan inte göra så mycket åt det. Det går inte att säga något till henne. Hon kan stå och ljuga mig i ansiktet om att hon håller med mig osv osv, sedan fortsätta ändå. Försöker att inte tänka på det. Men hemskt är det när föräldern spårar på nåt vis och man inte kan göra något. 

  • Anonym (Tips)

    Mammatill6

    Du vet att man inte har rätt att göra så mot hans vilja?

    Givetvis förstår jag att man inte kan göra något mot hans vilja. Men beroende på hur sjuk han är i sin demens kan läkare bedöma om han kan vägra eller om han behöver hjälp trots att han inte vill. Som TS beskriver tar sig inte pappan till brevlådan och frågan är då om han är tillräckligt klar både utifrån demensen, andra sjukdomar men även missbruket? Han kanske inte betalar sina räkningar alls och riskerar att bli hemlös. Så länge ingen har insyn i hans ekonomi kan detta fortgå ända fram tills dess att kronofogden knackar på dörren och vill utmäta egendom. Ett missbruk kostar mycket pengar. Han är pensionär och de brukar ha väldigt begränsad ekonomi så det finns stor risk att han behöver hjälp. 

  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Lfkf) skrev 2022-11-07 06:09:55 följande:

    Jo man gör ju det. Ja han kanske blir det nu, men senare kommer han förstå. Nej det kan man inte göra, det vore hemskt. Känns som många gör det och tänker att de ändå inte kommer göra något åt det men det kan man inte veta i förväg. 


    Ja det är jobbigt, men kan inte göra så mycket åt det. Det går inte att säga något till henne. Hon kan stå och ljuga mig i ansiktet om att hon håller med mig osv osv, sedan fortsätta ändå. Försöker att inte tänka på det. Men hemskt är det när föräldern spårar på nåt vis och man inte kan göra något. 


    Jag känner igen det du skriver så väl och förstår dig fullständigt. Jag gör likadant, försöker att inte tänka på det, för att själv överleva det.
Svar på tråden Någon som orosanmält en äldre?