Inlägg från: Anonym (utan barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (utan barn)

    Jag vill ha barn men jag vill inte ha en bebis, "lämpa över" på pappan?

    Jag avskyr småbarn mer än något annat. Jag var först inne på att antingen adoptera ett större barn eller övertala pappan att ta större ansvar för barnet de första åren. Inget av detta var dock en lösning och jag har därför inte skaffat barn. Det finns visserligen de som säger att man har jättemycket tålamod med sitt eget barn även om man inte gillar andras, men jag har inte vågat lita på det. Det finns de som behandlar sina barn väldigt illa på grund av att de inte står ut med att de är så jobbiga och jag vill inte bli en av dem.

    Jag råder dig att fundera över hur mycket du verkligen vill ha barn. Även om pappan först säger att han kan ta större delen av ansvaret är det inte alls säkert att det blir så när barnet väl är fött.

  • Anonym (utan barn)
    Aliona skrev 2022-11-06 22:45:50 följande:

    Jag kände också som du, tyckte mest att bebisar är läskiga och luktar äckligt, och när jag tänkte på att skaffa barn så var det ett lite större barn jag tänkte på. Att adoptera var uteslutet, av många skäl, så det blev en liten bebis trots allt. Det, och graviditet, var ju ett nödvändigt ont. Jag kan inte säga att det var kärlek vid första ögonkastet, det tog nog till efter bebistiden tills jag verkligen kände kärlek, men det var en annan stark känsla som fanns det. Det var en samhörighet som är svår att förklara, från att ha varit en del av min kropp till att vara en egen liten människa. Och så en enorm, överväldigande ansvarskänsla för det där lilla pyret som är helt hjälplöst. Sen växte kärleken i takt med att han blev större. 

    Att inte vilja gå igenom en graviditet till och bebis och småbarnsår igen är anledningen till varför vi inte skaffade barn. Bebistiden VAR jobbig. Och skittråkig. Speciell, javisst, men inte kul för fem öre. 

    Är din partner med på noterna så finns det så klart inget som säger att du behöver vara mammaledig mer än vad det tar att läka och återhämta dig. Att du skulle vara helt frånvarande i flera år är dock en riktigt dålig idé. Barn och föräldrar behöver lära känna varandra, knyta an och skapa relationer. Det kan du inte bortse ifrån. Du behöver finns i barnets liv från början så att hen blir trygg med dig. 


    Sen händer det en hel massa i kroppen när man är gravid, inte minst en massa hormoner som hjälper dig att knyta an till ditt lilla barn. Att föda ett barn för att bara vilja lämna bort det några år är nog - tack och lov - väldigt ovanligt. Att det sen är tråkigt att vara bebismamma tar man sig igenom och så blir det roligare och roligare ju äldre de blir. 


    Så ovanligt är det inte att få förlossningsdepression och problem med anknytningen. Jag skulle personligen inte vilja riskera det.
  • Anonym (utan barn)
    Anonym (A) skrev 2022-11-07 11:59:11 följande:
    Jag tror inte de beror på huruvida man skaffar barn för att man vill ha barn eller om man känner som du och TS men ändå väljer att skaffa barn.
    Om man behandlar barn illa beror då beror det på hur man är som person, vilket bagage man har, hur man själv blivit behandlad. De allra flesta har en spärr mot detta, och skulle aldrig behandla ett barn illa, fast man känner att man ångrar sig.

    Så det behöver du inte vara rädd för, att du skulle behandla barnet illa. Men naturligtvis ska du känna att du vill ha barn och att du har en medförälder som är villig att dela ansvaret. 
    Ja, de flesta har en spärr mot det, men jag är inte som de flesta eftersom jag verkligen hatar skrikiga småbarn och känner att jag skulle kunna kasta dem i väggen.
  • Anonym (utan barn)
    Anonym (A) skrev 2022-11-07 13:00:21 följande:
    Så kan nog de flesta känna. Men de gör det inte. Jag tror att du också har spärrar. För du har väl aldrig gjort ett barn illa?
    Nej, jag har aldrig gjort ett barn illa då jag gör allt för att undvika barn. Sätter mig t.ex. aldrig i närheten av småbarn på bussen och umgås inte med folk när det finns barn med. Men om jag hade ett småbarn boende hos mig tror jag att jag skulle tappa fattningen helt och vara elak mot barnet.
  • Anonym (utan barn)
    Aliona skrev 2022-11-08 02:13:51 följande:
    Förlossningsdepression är rätt vanligt, och det kan drabba alla, inklusive de som gar längtat efter bebis och planerat det. Det är så klart inget någon vill ha, men det finns hjälp att få. Det är dock inte vad ts pratar om, nämligen att föda ett barn och lämna bort det tills hen är tre. DET är ovanligt. Även för dem som får förlossningsdepression är det ovanligt att lämna barnen några år. 
    Det har funnits flera trådar om kvinnor som ångrar sina barn och inte vill ha dem. Men samma personer som skriver att det går bra att skaffa barn även om man känner avsky mot dem eftersom hormonerna ändå gör att man älskar att vara mamma brukar då gapa och skrika på dessa kvinnor om att de borde vetat bättre än att skaffa barn. Hur man än gör så gör man tydligen fel.
  • Anonym (utan barn)

    Om inte så många spred dessa lögner om att man alltid blir en bra förälder på grund av hormoner även om man alltid avskytt barn och aldrig velat ta hand om barn, vare sig egna eller andras, tror jag att det funnits mycket färre barn som farit illa och blivit försummade av sina föräldrar. Jag skulle tro att ts är en sån som egentligen inte vill ha barn men funderar på att skaffa barn ändå bara för att det är vad som förväntas.

  • Anonym (utan barn)
    CyniskOptimist skrev 2022-11-08 07:13:25 följande:

    TS: Om din man är fullt införstådd med, och intresserad av att i praktiken bli "ensamstående pappa" med dig som ett litet bihang de kommande 3 åren, så för all del kör på. Sålänge ni båda är överens och ungen inte på något sätt blir drabbad. De flesta som vill ha barn vill ju ofta ha detta MED någon, så i det avseendet är det kanske ett bättre alternativ att låta honom hitta en kvinna av mer "mamma-material".

    Ingen kritik mot dig, jag är själv inte speciellt barnkär, och har därför valt bort familjebiten. 

    Dock bör du vara införstådd med att när du väl behagar knata in i barnets liv efter 3 år så lär det ju inte bara rakt av knyta an till dig.

    Det är lite som med människor i övrigt, det är svårt att bara "plocka godbitarna". 


    Ja, det går inte att plocka russinen ur kakan. Även om den andra föräldern tar mer ansvar påverkas man ändå av att ha barnet i sin närhet. Och det är också stor risk att den andra föräldern när barnet väl är där ångrar sitt löfte om att ta hela ansvaret. T.ex. om man skulle få en kolikbebis som är vaken hela nätterna skulle nog de flesta vilja ha avlastning.
  • Anonym (utan barn)
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-08 12:41:51 följande:

    Har bara läst trådstarten, men jag tänker spontant att man inte ska skaffa barn med tanken att man inte ska engagera sig så mycket under en viss period. Man vet ju verkligen ingenting om framtiden. Rätt som det är står man där och är helt ensam förälder av någon anledning eller så har barnet särskilda behov och är inte möjligt att bara tas om hand av en person. Man måste vara beredd på det och förstå att det kan krävas väldigt mycket av en som förälder.

    Att vara förälder kan vara enkelt och lättsamt, men det kan också kräva allt du har och lite till, helt beroende på vilket barn du får. 


    Håller med. Jag blir provocerad av alla som är helt säkra på att vi som avskyr småbarn och inte vill ta hand om dem ändå skulle bli utmärkta föräldrar och trivas lika bra med att ha barn som såna som älskar barn och alltid velat ha barn. Varför är det så svårt att förstå att det finns människor som inte borde bli föräldrar?
Svar på tråden Jag vill ha barn men jag vill inte ha en bebis, "lämpa över" på pappan?