• Urka000

Mamma tar mitt CSN

Hej, jag går i gymnasiet och min mamma har helt och hållet okuperat mitt CSN, hon säger att jag borde skaffa ett jobb om jag nu vill ha pengar, fast CSN:et är ju egentligen ett studiebidrag till den studerande (jag) så att den kan lägga mer tid åt skolan istället för att jobba.
    Jag skulle ju såklart så gärna hitta ett jobb men vi bor i ett mindre samhälle och jag har såklart försökt på alla ställen få ett jobb, jag hittar INGET fast jag har ett bra CV och allt. 

Hon verkar inte förstå att jag behöver det, jag kan aldrig gå och se på bio eller äta med kompisar, jag har inte råd med att köpa kläder och sådant som jag gillar.

Min mamma säger att hon behöver bidraget för att betala hyran, räkningarna och köpa in saker som egentligen är såå onödiga. 
    Jag förstår räkningarna och hyran men behöver hon verkligen hela mitt CSN för det. Det är liksom ändå hennes skyldighet att kunna betala det där själv.

Jag går ju liksom gymnasiet (vilket är frivillig) och därför borde minst få 500kr eller mer av det. Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset. Asså hon har ju ett jobb som hon tjänar bra på, så jag kan liksom bara inte förstå varför jag inte får något, inte något alls.

Vad ska jag göra? Just nu har jag en månadspeng på ~100kr, men jag vet aldrig för om jag gör ett fel, kan vara vad som helst, tar hon tillbaka de.

Jag har försökt tala med hon att jag borde får minst 500 kr så att jag kan spara och göra det jag vill, alla mina klasskamrater får ju hela sitt CSN, och här står jag med 0 kr eller om jag har tur 100kr. 

Jag vet inte vad jag ska göra😭. Hur ska jag tala med henne, jag behöver tips, vad som helst. Jag kan inte vänta till varje sommar för att sen få ett litet dåligt feriejobb men 50kr i timmer. Pengarna jag fått därifrån har precis tagit slut och jag har ingen inkomst alls.

• Svar på tråden Mamma tar mitt CSN
  • Madelenelisabeth

... hörde om liknande när jag gick i gymnasiet. 

Har själv förstått det som att:
    Ända tills du fyllt 18 kan föräldrarna ta bidraget. 

Kolla med csn. 

• Anonym (Snöflinga)
    Madelenelisabeth skrev 2022-11-13 12:13:45 följande:

Kolla med csn. 

Det finns inget att kolla. Studiebidraget går till föräldrarna för att bidra till ungdomens försörjning. Det är inget de "kan ta", precis som barnbidraget är det ett bidrag till föräldrarna, inte till ungdomen.
  • mammatill6
    Madelenelisabeth skrev 2022-11-13 12:13:45 följande:

Kolla med csn. 

Man kan inte ta något som är ens eget. Bidraget är föräldrarnas.
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 11:56:40 följande:
    Nu nej nej och nej. Vad fattar du inte. Har du på riktigt inte fattat att det faktiskt finns familjer som lever precis på marginalen o h där det inte finns något över. Då kan man ju inte ge barnet pengar oavsett om man vill. Finns det inte så finns det inte. Och man har ingen skyldighet att ge sitt barn pengar.
    Nej det är tur att det inte är olagligt o vara en dålig förälder för den som nu vill vara det..

Men hur mycket frihet ger en hundring i månaden en 16 åring idag skulle du säga? Ser att du undviker att försöka svara på den frågan. 

Tänk på nu också, att det finns 14 åringar som har mer pengar o röra sig med än vad TS har.

Här har du liksom anledningarna till varför normala människor ser till o ge sina ungar månadspengar.. Det är för att det ska gå till deras utveckling.. Inte mammas egna svindyra interneträkningar. 
    seb.se/privat/spara-och-placera/spara-till-barn/veckopeng-och-manadspeng
  • KyligSynaps

Sen har du försörjningsplikten. Sen har du även plikt att betala underhåll.. 

Så pengarna är inte föräldrarnas.. Det är för utvecklingen, o pengarna ska läggas på deras egna ungar.. 

• Anonym (Snöflinga)
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 12:40:45 följande:
    Nej det är tur att det inte är olagligt o vara en dålig förälder för den som nu vill vara det..

Men hur mycket frihet ger en hundring i månaden en 16 åring idag skulle du säga? Ser att du undviker att försöka svara på den frågan. 

Tänk på nu också, att det finns 14 åringar som har mer pengar o röra sig med än vad TS har.

Här har du liksom anledningarna till varför normala människor ser till o ge sina ungar månadspengar.. Det är för att det ska gå till deras utveckling.. Inte mammas egna svindyra interneträkningar. 
    seb.se/privat/spara-och-placera/spara-till-barn/veckopeng-och-manadspeng
    Och ts FÅR månadspeng så hon lär sig utveckla ett ekonomiskt tänk. Du påstår hela tiden saker om ts mamma, hur vet du att deras internet är "svindyrt"?
  • Kockobello
    mammatill6 skrev 2022-11-13 11:56:40 följande:
    Nu nej nej och nej. Vad fattar du inte. Har du på riktigt inte fattat att det faktiskt finns familjer som lever precis på marginalen o h där det inte finns något över. Då kan man ju inte ge barnet pengar oavsett om man vill. Finns det inte så finns det inte. Och man har ingen skyldighet att ge sitt barn pengar.
    Ts skriver att mamman tjänar bra. 

Var gör hon av pengarna?
  • Xenia
    mammatill6 skrev 2022-11-12 16:22:55 följande:

Blir faktiskt rädd och ledsen av alla svar i denna tråd. Hur kan vuxna människor idag inte kunna veta eller förstå att det faktiskt finns föräldrar som kämpar. Ensamstående som faktiskt inte kan ge sina barn fickpengar. Inte för att de är elaks utan för att det faktiskt inte går. Ts säger att mamman tjänar bra, vad betyder det? Jag jobbar som undersköterska och skulle du fråga min 16-åring skulle hon säga att jag tjänar bra när hon bör summan. Vilket jag inte gör.
    Bara för att man lever på marginalen betyder det inte att man har sms-lån, missbrukar, röker eller slösar. 

Det skrivs att det är olagligt för att t inte får mat, hon får inte kläder, mamman är hemsk människa.
    kan ju likaväl vara så att hon får allt sånt av mamman. Kan ni va så att hon har ett dyrt fritidsintresse. Kanske är ts världens största slösa som gör kass val av sina pengar , därav att hon inte får. Kan ju vara så att det är en ensamstående mamma som lever med ångest som det är ändå och får vända på varje krona och har tufft som det ser ut just nu.  

I din situation är det helt rimligt att studiebidraget går till hushållskostnaderna.

Det är mycket vi inte fått veta om TS situation. Finns det ingen pappa i bilden, även om han inte bor ihop med övriga familjen så ska han betala underhåll. Finns det syskon?

Vad tjänar egentligen mamman, det som låter mycket för en tonårng är inte mycket för en vuxen som ska betala ev ränta och amorteringar, försäkringar, el, värme, vatten, bredband m m.

Vad är det mamman köper som TS tycker är onödigt?
  • KyligSynaps
    Anonym (Snöflinga) skrev 2022-11-13 12:44:19 följande:
    Och ts FÅR månadspeng så hon lär sig utveckla ett ekonomiskt tänk. Du påstår hela tiden saker om ts mamma, hur vet du att deras internet är "svindyrt"?
    Hundra kronor är inte någon månadspeng.. Det finns som sagt vettiga familjer, där man till o med lär 14 åringar att ta större ansvar.. 

Varför undrar du om internetpris? Det är mammans kostnad.. Och fortfarande inte nått som studiebidrag ska gå till. 
  • Anonym (Snöflinga)
    Kockobello skrev 2022-11-13 12:48:29 följande:
    Ts skriver att mamman tjänar bra. 

Var gör hon av pengarna?
    Ja TS skriver det, en tonåring har sällan koll på vad "bra" lön är, och ännu mindre på de kostnader som ska täckas upp. Det spekuleras hej vilt i tråden om att ts mamma är en knarkande shopaholic med svindyrt internet och som bekostar sina sms-lån med studiebidraget. I själva verket lär det snarare vara en helt vanlig människa som försöker få ekonomin att gå ihop, precis som nästan alla andra ensamstående föräldrar. Det tjänar ingenting till att försöka demonisera en person man inte vet ett dugg om.
Svar på tråden Mamma tar mitt CSN