• Anonym (Ts)

    Någon som lyckats sluta med Venlafaxin? Och faktiskt mått bra utan.

    Som rubriken lyder så undar jag om någon lyckats sluta med Venlafaxin och faktiskt mått bra till slut?
    Utan att börja med den eller någon annan antidepressiv igen.

    Läser och hör hur svårt det är att sluta med den och hur dåligt många mår efter, och ofta står dom ej ut så dom börjar med den igen.

    Jag har varit utan snart 3 månader men tycker inte utsättningssymtomen vill ge sig. 

  • Svar på tråden Någon som lyckats sluta med Venlafaxin? Och faktiskt mått bra utan.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Everyday Is Like Sunday) skrev 2022-11-21 19:54:04 följande:

    Har du stått på0 mg Venlafaxin i tre månader och känner dig dålig?

    Då tror jag du behöver en annan medicin för att må lite bättre.


    Precis så. Har börjat med annan medicin. Men ja, hjälper väl sådär.. har fortfarande symtom kvar från utsättning av Venlafaxinen.

    Är väl lite där mina funderingar ligger, om någon mått bra till slut efter att ha slutat just med Venlafaxin.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Everyday Is Like Sunday) skrev 2022-11-22 08:41:47 följande:
    Det du känner kan inte vara utsättningssymptom. Det har man inte efter 3 månader.
    Upp till ett halvår har jag läst. En hemskt svår medicin att sätta ut.. många ger upp och börjar igen. Därför sökte jag hopp här, om någon mått bra till slut utan den. 
  • Anonym (Ts)
    FtS70 skrev 2022-11-22 17:32:20 följande:

    Vilken dos stod du på, hur länge tog du den och hur långsamt trappade du ned? Jag känner till patienter som krävt ett halvårs nedtrappning. 


    Jag tog venlafaxin i 9 år. Lägsta dos första 2 åren..sedan 75mg sedan dess. Trappade ner enligt läkarens rekommendationer.. från 75 - 37,5 i 8 dagar. Sen 0. 
    Och bytte direkt över till en annan sort (ssri). 
    Första 2 veckorna var helt ok. Sen kom helvetet.
    Funderar på byta tillbaka men samtidigt känns det som misslyckande när jag gått så lång tid utan venlafaxin.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Everyday Is Like Sunday) skrev 2022-11-22 16:35:26 följande:
    Ok.

    Var förberedd på svåra "plågor" under utsättning och det var jobbigt, men gick över.

    Blev bättre av Venlafaxin på så sätt att jag blev tröttare/lugnare, men lite för "zombieaktig" emellanåt.

    Hur som helst är jag klar med det läkemedlet.
    Hur länge pågick dina utsättningssymtom?
    Är du helt utan läkemedel nu? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Känner inte igen mig) skrev 2022-11-23 22:24:05 följande:

    Ätit Venlafaxin av och till sen 2014. Får återkommande vinter depressioner. Brukar trappa ut den själv när jag inte längre känner behov. Ibland kan det gå 1-2 år utan. Aldrig upplevt större utsättningssymtom mer än kanske några dagar. Har du trappat ut? Eller bara slutat tvärt? Du kanske helt enkelt behöver fortsätta med antidepp? Provat annan typ?


    Hej. Jag trappade ner från 75 - 37,5 under 8 dagar. Sen började jag med en ny medicin direkt. 
    Kanske är så att denna medicinen inte fungerar för just mig? Är så svårt när man byter så, att veta vad som är utsättning/insättning symtom. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-23 22:53:42 följande:
    Olika typer av SSRI ger olika effekt och biverkningar, det kan skilja en del. Så ja, jag skulle säga att det skulle kunna vara den nya medicinen som ger problem. Får jag fråga vilken du bytt till?
    Den länken du skickade är exakt den jag följde vid byte av medicin. 
    Jag bytte till Escitalopram. Ska vara något snällare i biverkningar. Men såhär med facit så vet i fan. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Känner inte igen mig) skrev 2022-11-23 23:13:27 följande:

    Kan inte citera igen...

    TS jag tycker 8 dagar verkar väldigt kort tid för att trappa ut en medicin du haft i 9 år. Kanske blev så pga av att du bytte till annat preparat? Aldrig bytt från Venlafaxin till något annat så svårt för mig att svara på om vad som är vad. Bytte mellan olika SSRI precis i början men då hann jag ju bara stå på preparaten några veckor.
    Slutade Venlafaxin fungera eller hur kommer det sig att du bytte?


    Precis. Jag åt en låg dos redan samt skulle byta, därför kunde man göra så enligt läkaren. Och som länken någon skickade här, var det exakt så jag gjorde i min nedtrappning. 
    Jag började få återkommande panikattacker, samt led av biverkningar som tinnitus. Därför skulle jag testa en ny med färre biverkningar som också kan bita på min GAD. Har något färre panikattacker men biverkningarna jag har är mycket jobbiga. Vänta och väntar vecka efter vecka på att det ska lätta. 
    Har tom sänkt nuvarande medicin dos för 3 v sedan för att se om det hjälper minska biverkningarna.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Känner inte igen mig) skrev 2022-11-24 11:14:49 följande:
    Kan jag ju vara så att du behöver byta igen? Jag testade både Citalopram och Sertralin innan jag slutligen hittade Venlafaxin som funkade bra. Lite nattsvettningar bara när jag åt hög dos. Fick hemska biverkningar av både Citalopram och Sertralin, därför byte.
    Ja jag tror tyvärr jag måste det. Funderar på gå tillbaka. Venlafaxin. Den funkade bra under många år. Och dom biverkningarna jag kände av kom långt senare. Och är i jämförelse med vad jag har lättare att hantera. 
    Ska prata med läkaren nästa vecka på återbesöket. 

    Så du står på venlafaxin nu? Vilken dos?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-24 12:37:05 följande:
    Ja, Escitalopram har en snällare biverkansprofil jämfört med t ex Sertralin, den är bra. Man blir något mer avslappnad av Escitalopram med, den funkar bättre vid GAD enligt undersökningar än just Sertralin.

    Sen verkar det bero på genetik vilket preparat som passar olika individer.

    Frågan är om det inte är något mer troligt att du har efterverkningar av Venlafaxinet...men det är ju svårt att veta.
    Jag känner mig enormt uppstressad konstant med Escitalopram (såvida det inte är utsättning av venla)
    Oavsett vilket så måste jag snart göra något, viktiga är att må bra. 
  • Anonym (Ts)
    FtS70 skrev 2022-11-24 12:46:46 följande:

    Att återinsätta Venlafaxin låter som ett tänkbart alternativ. Min erfarenhet säger att man rutinmässigt trappar ut just den medicinen alldeles för snabbt, om inte byte sker till Duloxetin.


    Första planen var att trappa ner under flera veckor. Till läkaren fick nys om den metoden och körde på. Hon sa att jag har så låg dos så bör inte vara ett problem. Och jag ville inte dra ut på lidandet tänkte jag. Så det blev snabba ryck. Ett misstag! Tror det blir att sätta in venlafaxin igen, där vet jag åtminstone vad jag har att vänta. Och den fungerade utmärkt under många år.
    Men något frustrerande, ville så gärna klara mig utan den medicinen och må bra på någon annan "snällare" variant.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-24 12:48:48 följande:
    Vad får du för biverkningar? Använde Sertralin först i två månader: feber/sjukdomskänsla, ont i magen, illamående, sömnproblem. Sjukdomskänslan var värst, slutade nästan helt gå till gymmet för det kändes exakt som att träna med feber. 

    Bytte till Escitalopram och det enda jag märkt är att jag känner mig lugnare och sover bra. Övergången var det inget problem med.
    Är konstant skakig. Hela kroppen vibrerar inombords samt finmotoriken är jobbig. Är som en rastlöshet i kroppen och jag kan inte koppla av. 
    Detta började när läkaren höjde mig till 15 mg, då vad det förvisso också bara 2 veckor dessförinnan som kaj slutat med venlafaxin, så vet ju inte om det är utsättningen eller insättningen. Men ialldalt, Efter 7 veckor på 15mg sänkte jag till 10 mg i hopp om skakningarna/vibrationerna skulle lugna sig. Men det gör dom inte. Sänkte Escitalopram för 3 veckor sedan.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-24 17:40:18 följande:
    Är konstant skakig. Hela kroppen vibrerar inombords samt finmotoriken är jobbig. Är som en rastlöshet i kroppen och jag kan inte koppla av. 
    Detta började när läkaren höjde mig till 15 mg, då vad det förvisso också bara 2 veckor dessförinnan som kaj slutat med venlafaxin, så vet ju inte om det är utsättningen eller insättningen. Men ialldalt, Efter 7 veckor på 15mg sänkte jag till 10 mg i hopp om skakningarna/vibrationerna skulle lugna sig. Men det gör dom inte. Sänkte Escitalopram för 3 veckor sedan.
    Glömde nämna alla muskelryckningar!! Gör mig galen.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-24 20:27:28 följande:
    Jag känner igen det där från de första veckorna med sertralin, hade svårt att vara still och som en vibration i kroppen ja. Och ångest. Sen gick just det över men de andra biverkningarna stannade kvar.

    Synd med höjningen till 15mg, jag äter 10mg vilket funkar bra för mig.
    Verkar som det är biverkning av ssri. Läst om fler med dessa symtom.
    Kanske ska ge det någon vecka till och se om det släpper. 
    Verkar som 10mg är vanligaste dosen att stå på. Har aldrig ätit höga doser av antidepressiva, därför tror jag 15 var för mycket.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-24 21:05:08 följande:
    Ja, låter som serotonergt syndrom faktiskt:

    my.clevelandclinic.org/health/diseases/17687-serotonin-syndrome

    I den där texten kan man läsa:

    If your case of serotonin syndrome was caused by an antidepressant, it may take several weeks for the medication to clear your body and for your symptoms to completely go away.
    Tack. Om det nu är orsaken, så är jag glad att jag sänkte dosen. Alltid bara tagit lägsta eller näst lägsta dos av antidepressiva. Inte fixat några höga doser. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-25 07:56:02 följande:
    Np. Ja, det gjorde du rätt i. Jag har inte mkt personlig erfarenhet just av antidepressiva men diskuterar det mkt med kunnigt folk genom mitt arbetsområde. Tänker alltid efter principen att man vill ha lägsta dosen av medicin som ger en tillräcklig effekt pga biverkningar. För man kommer till en punkt där högre dos inte ger så mkt bättre positiva effekter men väl negativa.

    Det här är intressant för Escitalopram:

    Elimineringshalveringstiden (t½beta) efter upprepad dosering är ca 30 timmar och oral plasmaclearance (CLoral) 0,6 l/min. Huvudmetaboliterna har markant längre halveringstid.

    Det är långa halveringstider det. Markant längre halveringtid för huvudmetaboliterna...hm. Hade varit bra om man på ngt sätt hade kunnat mäta nivåerna, frågan är vad dina ligger på. Det kommer ju att balansera sig med tiden att du återgått till 10mg, hade man kunnat mäta så kunde man eventuellt ha landat på att t ex 5 mg hade varit lagom. Men är nog bra att undvika att experimentera med det här. 

    Jag tog Lyrica efter att insättningen blev mkt svår, övervägde att sluta med Escitalopram därför men ville gärna ta mig igenom den.
    Tar du Escitalopram nu? 

    Är så frustrerande att må så konstigt och bara låta kroppen anpassa sig. Det tar sådan tid! Kan också vara att denna medicin inte är rätt för mig. Eller att min ångest är så jobbig att jag för symtom. Eller byte av medicin..finns massor av eventuella orsaker. 
    Ska till läkaren på tisdag och ska fråga om dom inte kan ta ett prov och se mina nivåer. Har faktiskt aldrig tagit sådant prov. Varför görs inte det oftare egentligen tro?

    Har funderat lite kring serotonergt syndrome, även om vissa symtom stämmer så tycker jag det är konstigt då jag inte ens varit uppe på jätte höga doser. Samt att jag tagit ssri/snri i så många år. Vill ju helst att detta inte ska vara orsaken till symtomen :) 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-25 10:34:08 följande:
    Ja det gör jag, 10mg. Det funkar bra på mig, gör att jag får ett avstånd till det som tynger mig. Men även Lyrica under en övergående period eftersom det dämpar min ångest precis lagom och jag råkar ha tillgång till det genom snälla vänner. Jag skulle aldrig få det utskrivet, har frågat men det är bom stopp.

    Ja, det är verkligen inget vidare att ha så många parametrar att avväga för sitt mående. Vad är vad liksom. Det kan vara så att Escitalopram inte är rätt för dig men den verkar vara den snällaste och modernaste SSRI:n som tolereras av flest personer. 

    Nivåer hade som sagt varit mkt intressant att få koll på. Jag brukar titta på hur stor pupillen är, när escitalopramen verkar så får jag stora pupiller. På sertralin var dom gigantiska, gjorde mig orolig om kollegorna skulle se det. Men det är ju en "bondmetod". Läkare på VC iaf verkar ha nästan ingen kunskap om hur SSRI funkar, fick knappt byta till escitalopram under förevändningen att alla funkar på samma sätt, det är inte sant.

    Tror att man egentligen alltid får serotonergt syndrom vid insättning och dosökning. Men nog inte vid byte mellan preparat gjort på rätt sätt. Har hört av kunniga att det är vanligt att få feber vid start på sertralin t ex. Men hade velat höra det av min läkare istället för av vänner. 
    Skönt att Escitalopram funkar för dig. Synd dock att du ska behöva fixa lyrica på annat vis. Jag blev erbjuden Lyrica en gång i tiden av läkare, fick tom utskrivet. Efter ha läst på fass, valde jag att aldrig hämta ut den! 
    Även nu vid byte till Escitalopram pratade det om lyrics mellan min läkare och psykiatriker. Dock ville min läkare sedan att vi testar just Escitalopram alt Brintellix. 

    Min man påminde mig om vissa symtom jag äter idag. Han sa, men sådär mådde du för några år sedan också (man glömmer lätt). Så tror nog det kan vara stressen och ångesten/oron som triggar mycket i kroppen. 

    Ja, jag tror också att en liten släng av det syndromet kommer i början för många, det som man tar för biverkning. Dock aldrig fått feber av mina mediciner, varken vid byte eller doshöjning. 
    Synd man ska behöva få information från omgivningen. Är skrämmande hur lite koll en läkare har. Min läkare går helt efter vad som står på internet. Exempelvis "nej du bör ha utsättning av Venlafaxinen nu, det har ju gått 2-4 v".
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-25 12:52:22 följande:
    Ja det är bra. Är inte intresserad av en dosökning, vill göra det så smärtfritt som möjligt den dag jag trappar ut den. Tycker det är förjäkligt att det inte ska gå att få t ex Lyrica rätt väg, men jag tar till det som krävs för att kunna jobba bra och att kunna vara en bra mamma åt mina barn. Lyrica och släktingen Gabapentin har riktigt otrevliga biverkningar i fass ja :) men ibland är risken för dom att föredra imo. Lyrica minskar ångest på ett bra sätt för många, är ju liknande funktion som hos bensodiazepiner men är inte lika otrevlig.

    Precis. Jag förstår ju att en läkare inte kan ha detaljkunskap om allt men det här är mediciner som kan påverka riktigt mkt på fel sätt. Då ska man nog ta det säkra före det osäkra och läsa på lite mer noggrant än så, speciellt för Venlafaxin som är känt för den svåra utsättningen. 

    Från fass:
    Venlafaxin metaboliseras i stor utsträckning, främst till den aktiva metaboliten O-desmetylvenlafaxin (ODV). Genomsnittliga halveringstider i plasma ± SD för venlafaxin och ODV är 5±2 timmar respektive 11±2 timmar. Jämviktskoncentrationer av venlafaxin och ODV uppnås inom 3 dagars oral behandling med upprepad dosering. Venlafaxin och ODV uppvisar linjär kinetik inom dosintervallet 75 mg till 450 mg/dag.

    Tror jag läst att det är den olika halveringstiderna b la som gör venlafaxin svårt. Men det är ju inte så viktigt att grotta ner sig i.
    Förstår. Är själv mest rädd för preparat som kan vara beroendeframkallande. Men egentligen, känns som utsättning av andra preparat likväl kunde vara abstinens och dom klassas ej som beroendeframkallande.

    Viktigt att hitta ett sätt att fungera. Känner själv så som förälder. Redan haft en helvetes resa denna höst med mediciner. Trodde jag skulle vara i bra skick nu, började i augusti. Därför är jag nära nu att ge upp och återgå till en låg dos venlafaxin. 
    Funderar ibland på hur man hade mått helt utan antidepressiva? Hade förmodligen blivit en ännu längre resa med dåligt mående intalar jag mig. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-28 11:13:15 följande:
    I mitt fall, om jag hade fått ångestdämpande medicin för korttidsanvändning utskriven samtidigt som SSRI så hade jag inte dippat så djupt vid insättningen. Förra vändan med Sertralin för några år sen hade jag det och då var det rätt ok. Hade inga problem vid utsättningen, jag gör alltid små förändringar under längre tid.

    Bara som en parantes att det är viktigt att inte göra folk rädda för att använda SSRI och liknande.
    Vad för typ av ångest lindring hade du tidigare?
    Jag har endast Lergigan mite..
    Minns du hur lång tid det tog för din innan du fick bra effekt av Escitalopram?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hepp) skrev 2022-11-28 23:43:20 följande:
    Jag tycker att sertralinet direkt gav mig ett slags andrum mot det som ger mig sorg, det blev inte lika djupt. Men också en skarp ångest som minskade efter 6 veckor ungefär.
    Har fått atarax, lergigan samt Alimemazin som vb. Dock funkar atarax ej med Escitalopram. Så fick de andra två utskrivna istället. Dock aldrig testat Alimemazin. 
    Tar jag lergigan är det pytte dos. 2,5mg - 5 mg. Blir så trött av dom så försöker låta bli.

    Skönt du fått effekt av dina antidepressiva och ändå ganska snabbt. Jag har kämpat nu i 3 månader med Escitalopram och det känns som det bara blir värre. 
    Imorgon ska jag be om att få byta tillbaka till Venlafaxin och hoppas den ger samma goda effekt som för 10 år sedan. 
Svar på tråden Någon som lyckats sluta med Venlafaxin? Och faktiskt mått bra utan.