Anonym (Undran) skrev 2022-11-15 22:32:40 följande:
Vad sorgligt det låter det där med att man inte längre har så mycket tid för de stora barnet.
Det är jag mest rädd för. Vet ju hur intensivt första året/ åren är. Hur bunden man är vid den lilla.
Samtidigt skulle ju detta problem finnas minst lika mycket om det var mer tätt mellan barnen. Att känna att man inte har lika mycket tid längre för sin 2 eller 3 åring måste väl vara minst lika jobbigt? Nu fick ju allafall stora allt fokus under småbarnsåren.
Och under den lillas småbarnsår är inte den stora lika beroende av föräldrarna, börjar uppskatta kompisar och mer egentid också? Behöver inte hjälp att klä, qig, toabesök osv, så man slipper slitas.mellan sådana behov
Som mamma till flera kan jag ändå tycka att det är annorlunda för en 1-3-åring att få hem en bebis i hemmet, jämfört med hur det är för en 5-6-åring. En 1-3-åring har dels ett kortare minnesspann, så det tar inte lång tid innan det känns som om bebisen alltid har varit där - jämfört med hur en 5-6-åring upplever det eftersom det äldre barnet kommer ihåg före-tiden. Ett litet storasyskon KOMMER ju dessutom kräva sin förälders tid på ett helt annat sätt än ett äldre barn, så det är lättare att glömma bort att se en stor 5-6-åring eftersom den ju kan "allt" själv - men ett litet storasyskon behöver ju fortfarande hjälp med "allt". Sedan går det något år, och plötsligt leker ändå en 2,5-åring och en 4-åring hyfsat okej tillsammans, men en 8-åring är rätt obrydd om en 2,5-åring - deras nivåer är ju HELT olika på alla plan. Så föräldern behöver helt enkelt vara lekkompis till båda = litegrann som att ha två ensambarn/endabarn samtidigt.
Skillnaden hos oss är väl att två täta storasyskon har haft varandra när de varit "äldre" och fått småsyskon, och de yngre småsyskonen har varit på samma nivå med varann. Absolut att ett äldre syskon kan leka en liten stund med en av de små, men det är ju inte alls på samma nivå och inget som direkt stimulerar ett äldre syskon någon längre tid.
Just av dessa skäl måste det ju verkligen vara för ER skull ni väljer att skaffa ett till barn - för oddsen är ju att äldsta inte kommer ha sådär väldigt mycket utbyte av ett småsyskon förrän de båda är vuxna.
Min man har en storebror och en lillebror - det är 16 år mellan äldsta och yngsta, och min man är 10 år yngre än sin storebror och 6 år äldre än sin lillebror. Nu i vuxen ålder har de absolut utbyte av varann, särskilt som våra barn och äldsta broderns barn är i samma åldrar, men svärmor har varit helt tydlig med att hon verkligen har haft tre ensambarn och hade det gått hade hon haft dem betydligt tätare.