• Anonym (Mamman)

Okej att ta tillbaka mössan?

Mitt barns mössa försvann i skolan för ett tag sen. Idag såg jag ett annat barn ha den på sig och när jag sa till sa hen att det är hens, vilket är lögn.

I morgon överväger jag att ta den från hyllan, men då kan ju inte mitt barn använda den i skolan igen heller antar jag..

Lärarna är ingen hjälp. De rycker mest på axlarna och säger att det är mycket som försvinner. När jag säger att det är mitt barns mössa säger de att jag får ta upp det med barnets föräldrar, vilket jag inte alls är bekväm med att göra.

• Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?
  • Anonym (L)

Hur vet du det är samma mössa? Är det markerat på något sätt eller finns inte att köpa alls? 

• Anonym (Lina)

Men det är ju lätt att se vilket namn som står i mössan, ingen skickar iväg kläder till dagis/skola nuförtiden utan att namnat sakerna....

Har du inte skrivit namn, BÖRJA!!

• Anonym (K)

Jag tog tillbaka mitt barns skalbyxor från ett annat barns hylla en eftermiddag, sen de varit försvunna flera veckor. Då visste jag dock att det var mitt barns byxor eftersom de var namnade. Är mössan namnad?

• Anonym (L)

Jag skulle ta upp med barnens föräldrar om det var 100 % säkert att det är mitt barns mössa och inte en likadan mössa.

• Anonym (Kommunikation)

Om du är 100% säker på att det är er mössa så är det givetvis föräldrarna du måste kontakta. Men det kan ju också vara så att det barnet bara råkar ha en likadan...

• Anonym (möss)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-16 13:39:09 följande:

Mitt barns mössa försvann i skolan för ett tag sen. Idag såg jag ett annat barn ha den på sig och när jag sa till sa hen att det är hens, vilket är lögn.

I morgon överväger jag att ta den från hyllan, men då kan ju inte mitt barn använda den i skolan igen heller antar jag..

Lärarna är ingen hjälp. De rycker mest på axlarna och säger att det är mycket som försvinner. När jag säger att det är mitt barns mössa säger de att jag får ta upp det med barnets föräldrar, vilket jag inte alls är bekväm med att göra.

Du har väl namnmärkt mössan? Då kan du ju lätt kolla om det är er mössa eller om det andra barnet har en egen likadan? 

Om du tror att mössan är stulen så får du ju såklart ta upp det med föräldrarna, varför ska lärarna behöva ta tid för det, du är vuxen och kan göra det själv? Skaffa en liten ryggrad och ta tag i dina egna konflikter.
  • Anonym (L)
    Anonym (Lina) skrev 2022-11-16 13:42:24 följande:

Men det är ju lätt att se vilket namn som står i mössan, ingen skickar iväg kläder till dagis/skola nuförtiden utan att namnat sakerna....

Har du inte skrivit namn, BÖRJA!!

Vissa är fräcka nog att klippa bort lappen med namn. Så det hjälper inte alltid att nämna.  

Men självklart ska man namna plagg , det är såklart vanligare att barn tar saker av misstag än att föräldrar medvetet klipper bort namnlappen. 

• EnAnonumius

Du skriver att ditt barns mössa försvann för ett tag sedan. Nyckel orden är "ett tag sedan..."

Hur kan du veta då så tvärsäkert att det är ditt barns mössa, du såg i dag, som ett annat barn hade på sig, och att det inte råkar vara en likadan?

Har du solida bevis på att det är ditt barns mössa den andre eleven hade på sig?

Du kan ju inte bara ta mössan hur som helst. Du skall ju kunna bevisa att det är ditt barns mössa.
    Klart att lärarna rycker på axlarna. Det är inte deras jobb att gå dina ärenden och göra dina strider åt dig.

Skaffa dig en ryggrad, och fixa med dina egna strider själv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (100)

Om du är helt hundra på att det är er mössa ja. Och till er andra som uttrycker tvivel om det- mössan kan ju tex vara hemstickad och därmed väldigt lätt att känna igen. Eller ha andra omisskännliga kännetecken.

• Anonym (möss)
    Anonym (100) skrev 2022-11-16 15:09:47 följande:

Om du är helt hundra på att det är er mössa ja. Och till er andra som uttrycker tvivel om det- mössan kan ju tex vara hemstickad och därmed väldigt lätt att känna igen. Eller ha andra omisskännliga kännetecken.

Så kan det ju vara, men svårt att veta eftersom TS inte svarat sedan trådstarten. 

Om man är helt 100 så är det ju ännu märkligare att inte våga ta upp det med det andra barnets föräldrar. 
Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?