• Anonym (Mamman)

Okej att ta tillbaka mössan?

Mitt barns mössa försvann i skolan för ett tag sen. Idag såg jag ett annat barn ha den på sig och när jag sa till sa hen att det är hens, vilket är lögn.

I morgon överväger jag att ta den från hyllan, men då kan ju inte mitt barn använda den i skolan igen heller antar jag..

Lärarna är ingen hjälp. De rycker mest på axlarna och säger att det är mycket som försvinner. När jag säger att det är mitt barns mössa säger de att jag får ta upp det med barnets föräldrar, vilket jag inte alls är bekväm med att göra.

• Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xhck) skrev 2022-11-16 17:58:01 följande:
    Tråden var intressant fram tills att du avslöjade dig-
    Får väl ändå ge dig en eloge, då vinklingen var mer kreativ än andra försök som gjorts här på FL.

Fattar inte alls vad du syftar på. Att det var jag som gjort den, att jag får ångest av konfrontation eller att jag är hopplös på att förstå brytningar? Efter över femton år har jag fortfarande svårt för att förstå min svärfar ibland, så det har definitivt inte med dem att göra, om det är det du är ute efter. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (ja) skrev 2022-11-16 18:04:08 följande:
    Nope. Det är trams att inte berätta den unika detaljen att man själv gjort mössan och sedan vinkla det till att inte förstå. Ingen kommer bråka för att TS tar hem något som hen själv gjort.

Jag sa att barnet tagit mitt barns mössa, visste inte att jag var tvungen att säga att jag gjort den? Vad spelar det för roll till eller från? Den är lika mycket vår som om den varit köpt på lindex.

Huvudsakliga problemet är inte att jag inte förstår, utan att jag får ångest av konfrontation.

• Anonym (Betty)

Prata med barnet igen eller med föräldrarna. Eftersom mössam varit borta ett tag kan ditt barn ha glömt den ute någonstans och det andra barnen sett den ligga där några dagar och sen tyckt att det var ok att ta den.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-11-16 18:10:27 följande:

Jag sa att barnet tagit mitt barns mössa, visste inte att jag var tvungen att säga att jag gjort den? Vad spelar det för roll till eller från? Den är lika mycket vår som om den varit köpt på lindex.

Huvudsakliga problemet är inte att jag inte förstår, utan att jag får ångest av konfrontation.

Då får du nog låta det vara och sticka din dotter en ny mössa. Om det är något som skulle skapa dålig stämning så är det ju om du bara tar den utan att säga något. Barnet kommer ju fatta att det är du. 

Och om du inte redan gör det - ta tag i din psykiska (o)hälsa. Barn behöver föräldrar som kan stå upp för dem. 

• Um Hamza

Vadå dålig stämning av att ta den? Jag plockar alltid med mig mitt barns saker hem oavsett om de ligger i nån glömt låda, eller på andra barns platser, de hänger upp sina grejer fel hela tiden. Vad gör det om ungen skulle fatta, det är väl pinsammare att vara tjuven än den som tar hand om sina saker? 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Betty) skrev 2022-11-16 18:28:14 följande:

Då får du nog låta det vara och sticka din dotter en ny mössa. Om det är något som skulle skapa dålig stämning så är det ju om du bara tar den utan att säga något. Barnet kommer ju fatta att det är du. 

Och om du inte redan gör det - ta tag i din psykiska (o)hälsa. Barn behöver föräldrar som kan stå upp för dem. 

Dålig stämning? Den tillhör TS, så självklart får hon ta den, även om den inte ligger på hennes barns plats. Barnet och barnets föräldrar vet ju om att det inte är deras. 
  • minst

Har du någon bild där ditt barn har den aktuella mössan på sig? Kan du visa den för personalen och be att dom stöttar dig i samtalet. Eller kan du skriva en lapp och lämna på det andra barnets hylla som föräldrarna kan läsa? För mig handlar mycket om hur du framför detta. Om du framför det som en anklagelse så förstår jag att du kan känna att det blir jobbigt men om du framför det som om att du tror att det har gjorts ett misstag eller en förväxling så blir förhoppningsvis inte det andra barnet argt/ledset. Om du dessutom kan bevisa ägarskapet med en bild så är det ännu bätte. Om barnet/familjen påstår att mössan är köpt någonstans så borde det ju finnas en lapp/tvättråd i den och det kommer det ju inte att vara eftersom du har sytt/stickat den. Vad säger ditt barn? Känner han/hon igen sin mössa? Jag tänker att det är viktigt att du står upp för ditt barn och hans/hennes saker men givetvis på ett sätt som inte kränker det andra barnen som kanske har hittat den. Och det är också viktigt att det andra barnet förstår att även om du hittar något så har du inte rätt att behålla det, att det finns en ägare som faktiskt har förlorat något. Lycka till!

• Anonym (Betty)
    Um Hamza skrev 2022-11-16 18:35:48 följande:

Vadå dålig stämning av att ta den? Jag plockar alltid med mig mitt barns saker hem oavsett om de ligger i nån glömt låda, eller på andra barns platser, de hänger upp sina grejer fel hela tiden. Vad gör det om ungen skulle fatta, det är väl pinsammare att vara tjuven än den som tar hand om sina saker? 

TS har skrivit att hon inte vill ha dålig stämning. Barnet som har mössan hävdar att det är hens. Med andra ord kommer hen hävda att det är stöld om TS tar den = dålig stämning. 

Om TS däremot pratar med föräldrarna (pratar - inte grälar eller tjafsar) finns en möjlighet att det löser sig. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-16 19:26:23 följande:
    Dålig stämning? Den tillhör TS, så självklart får hon ta den, även om den inte ligger på hennes barns plats. Barnet och barnets föräldrar vet ju om att det inte är deras. 
    Barnet kan ha hittat den och trott att det är ok att ta den. Barn tänker inte alltid jättrsnabbt och jättelångt. 
Svar på tråden Okej att ta tillbaka mössan?