• Anonym (Arg)

Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Mitt barn blev oskyldigt anklagad för att ha plagierat och fick på grund av det bara ett D istället för A som det annars skulle ha varit. 

Går det att överklaga? Mitt barn är jätterädd att det ska påverka betygen och är upprörd över hur orättvist det är öht.

Överväger att anmäla läraren till rektorn (om det går), men vill inte göra det svårare för mitt barn som måste se läraren flera gånger varje vecka.

• Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet
  • Anonym (#)
    Anonym (Nej) skrev 2022-11-17 15:05:25 följande:
    Håll i dig. Snart kommer ts med utropstecknen i högsta hugg och talar om för dig att hon minsann känner sitt lilla baaaarn som aaaaldrig skulle..! Pfft. Jojo, tills man står där med facit i handen. Har hittills aldrig råkat på ett plagiat som inte stämmer.
    Tråden påminner om den där trådstartaren hävdade att hennes dotter hade fått en massa felaktig ogiltig frånvaro.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (#) skrev 2022-11-17 15:12:28 följande:
    Tråden påminner om den där trådstartaren hävdade att hennes dotter hade fått en massa felaktig ogiltig frånvaro.
    Haha jaa det har du rätt i nu när jag tänker efter, låter verkligen som samma person :D
  • Anonym (men)

Jag håller med om att det låter som samma vars dotter fick ett D och var orolig för att betyget skulle påverkas.

Med det sagt, man bör verkligen ta en diskussion när det är prat om plagiat, för det kan bli extremt fel om man bara ställer en elev eller studen inför faktum och vägrar prata om det.

Jag anklagades för plagiat en gång i gymnasiet, för 4 år sen. Då satte både lärare och rektor mig ner och pratade bäde länge och väl om hur fel det var och att det var fusk och bla bla bla. Och jag hävdade ihärdigt att jag inte plagierat någon eller något alls. Men jo! hävde de i en halvtimme, och jag hävdade stenhårt att nej, och visa mig källan. Till slut visade de källan. Min egna blogg.

• Anonym (Bea)
    Anonym (men) skrev 2022-11-17 16:21:50 följande:

Jag håller med om att det låter som samma vars dotter fick ett D och var orolig för att betyget skulle påverkas.

Med det sagt, man bör verkligen ta en diskussion när det är prat om plagiat, för det kan bli extremt fel om man bara ställer en elev eller studen inför faktum och vägrar prata om det.

Jag anklagades för plagiat en gång i gymnasiet, för 4 år sen. Då satte både lärare och rektor mig ner och pratade bäde länge och väl om hur fel det var och att det var fusk och bla bla bla. Och jag hävdade ihärdigt att jag inte plagierat någon eller något alls. Men jo! hävde de i en halvtimme, och jag hävdade stenhårt att nej, och visa mig källan. Till slut visade de källan. Min egna blogg.

Oj!  
    Vad sa de när de insåg? 

• Anonym (men)
    Anonym (Bea) skrev 2022-11-17 16:33:06 följande:

Oj!  
    Vad sa de när de insåg? 

De bad i alla fall om ursäkt.
  • Anonym (Nej)

Just därför viktigt att ts frågar skolan ordentligt om vad som hänt!
  • Anonym (malla)

Jag blev anklagad för plagiat på gymnasiet. Jag hade inte kopierat texten rakt av utan hade bara använt en källa så det blev väldigt likt. Jag orkade inte bråka om det med läraren och så hade jag inte så mycket koll på vad som är plagiat, inte idag heller... Berättade inte för mina föräldrar för att jag skämdes, så att din dotter berättar för dig kan ju tyda på att hon inte har kopierat. Även mycket märkligt att hon fick betyg på uppgiften, jag fick inget betyg, är det så att läraren inte vet själv om hon gör rätt eller fel?
    Kan du eller din dotter inte be läraren skicka vad som var kopierat?

• Anonym (Nej)
    Anonym (malla) skrev 2022-11-17 16:48:30 följande:

Jag blev anklagad för plagiat på gymnasiet. Jag hade inte kopierat texten rakt av utan hade bara använt en källa så det blev väldigt likt. Jag orkade inte bråka om det med läraren och så hade jag inte så mycket koll på vad som är plagiat, inte idag heller... Berättade inte för mina föräldrar för att jag skämdes, så att din dotter berättar för dig kan ju tyda på att hon inte har kopierat. Även mycket märkligt att hon fick betyg på uppgiften, jag fick inget betyg, är det så att läraren inte vet själv om hon gör rätt eller fel?
    Kan du eller din dotter inte be läraren skicka vad som var kopierat?

Plagiat blir det när man kopierar eller omformulerar någon annans text utan att ange källa. Att ts dotter fick betyg beror helt enkelt på att alla skolor har olika rutiner för att jobba med plagiat. Kanske fanns det ändå så pass mycket egen text att de bitarna uppnådde en D-nivå.
  • Anonym (#)

Om det inte framgick tydligt att det var din blogg, så är det inte konstigt att de trodde att du hade plagierat. Om du dessutom hade sagt med en gång på mötet att du hade tagit informationen från din blogg så hade ni inte behövt sitta och tjafsa fram och tillbaka i en halvtimme.

Behövde inte klassen göra källhänvisningar i arbetet? Om du hade gjort det och skrivit att det var din blogg, hade missförståndet helt kunnat undvikas. Väldigt konstigt också att lärarna inte visade upp källan det första de gjorde på mötet.

Det du berättar torde dock vara ett sällsynt fall. Kan knappast vara vanligt att elever använder sin egen blogg som källa i ett skolarbete, särskilt inte utan att vara tydliga med det från början. Som lärare vet jag också att det är vanligt att elever plagierar, och fuskar även på andra sätt.

• Embla twopointoh

Om man inte anger källa, även om källan är ens egen text, är det plagiat. Sedan kanske det inte ses som lika allvarligt om man självplagierar än om man skulle använda någon annans arbete, men det är fortfarande inte tillåtet på till exempel universitetet.
Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet