Anonym (men) skrev 2022-11-17 16:21:50 följande:
Jag håller med om att det låter som samma vars dotter fick ett D och var orolig för att betyget skulle påverkas.
Med det sagt, man bör verkligen ta en diskussion när det är prat om plagiat, för det kan bli extremt fel om man bara ställer en elev eller studen inför faktum och vägrar prata om det.
Jag anklagades för plagiat en gång i gymnasiet, för 4 år sen. Då satte både lärare och rektor mig ner och pratade bäde länge och väl om hur fel det var och att det var fusk och bla bla bla. Och jag hävdade ihärdigt att jag inte plagierat någon eller något alls. Men jo! hävde de i en halvtimme, och jag hävdade stenhårt att nej, och visa mig källan. Till slut visade de källan. Min egna blogg.
Om det inte framgick tydligt att det var din blogg, så är det inte konstigt att de trodde att du hade plagierat. Om du dessutom hade sagt med en gång på mötet att du hade tagit informationen från din blogg så hade ni inte behövt sitta och tjafsa fram och tillbaka i en halvtimme.
Behövde inte klassen göra källhänvisningar i arbetet? Om du hade gjort det och skrivit att det var din blogg, hade missförståndet helt kunnat undvikas. Väldigt konstigt också att lärarna inte visade upp källan det första de gjorde på mötet.
Det du berättar torde dock vara ett sällsynt fall. Kan knappast vara vanligt att elever använder sin egen blogg som källa i ett skolarbete, särskilt inte utan att vara tydliga med det från början. Som lärare vet jag också att det är vanligt att elever plagierar, och fuskar även på andra sätt.