• Anonym (Arg)

Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet

Mitt barn blev oskyldigt anklagad för att ha plagierat och fick på grund av det bara ett D istället för A som det annars skulle ha varit. 

Går det att överklaga? Mitt barn är jätterädd att det ska påverka betygen och är upprörd över hur orättvist det är öht.

Överväger att anmäla läraren till rektorn (om det går), men vill inte göra det svårare för mitt barn som måste se läraren flera gånger varje vecka.

• Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Bea) skrev 2022-11-18 13:14:40 följande:
    Vilket meta-inlägg i så fall, om det du skriver är sant! 
    Yup, ord för ord. Ska se om  jag hittar originalet, det var ett tag sedan jag använde mig av de där sajterna.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-18 13:13:27 följande:

Eftersom mitt barn inte har plagierat, missade du ganska grovt med ditt "skämt".

Bara för att du saknar humor eller känsla för ironi, det är andra som uppskattar det. Ta och andas lite, in genom näsan ut genom anus.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-18 05:53:31 följande:

Är det något vi ofta får höra från skolan, så är det vilket fantastiskt ordförråd hen har. Hen har skrivit den här texten, precis som alla andra texter, på egen hand. Det är extremt oprofessionellt av läraren att anta något sånt här.

Känns som läge att prata med läraren och rektor i ett gemensamt möte! Påpeka gärna att andra lärare har sett hur ditt barn skriver och kan intyga att hen har bra ordförråd mm.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Gjj) skrev 2022-11-18 06:19:26 följande:

Men. 

Betyg kan inte överklagas. 

Fast det här är inte betyg, det är bara en uppgift. Dessutom märkligt att läraren sätter D med tanke på att det inte existerar i kunskapskriterierna, det är inte aktuellt förrän i slutbetygstider.
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2022-11-18 13:31:20 följande:

Svårt det där, när eleverna ska uppfinna hjulet minst13 ggr om i en text, eftersom de hänvisas till en viss sida på internet för att hämta information gällande t ex växthuseffekten. Sedan gäller det att helt omvandla vartenda ord och ändå få fram rätt fakta. Så det gäller verkligen att ha ett bra ordförråd i dagens skola. 
    De får inte använda litteratur hemifrån som källa nej. Fast de kan läsa där iallafall för kunskapens skull. 

Jag tycker man ska alltid använda sig av mer än en sida. Det brukar ju finnas många. Då skulle jag som lärare inte heller klanka ner på om några meningar är ordagrant likadana, bara det finns egna formuleringar också. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nej) skrev 2022-11-18 16:53:56 följande:
    Fast det här är inte betyg, det är bara en uppgift. Dessutom märkligt att läraren sätter D med tanke på att det inte existerar i kunskapskriterierna, det är inte aktuellt förrän i slutbetygstider.
    Men det är en fånig regel, eftersom man förstås som lärare kan tycka att en elev, i den uppsatsen, uppnår några mål inom E och några inom C, och då blir det ju D. Jag sätter också såna "betyg", dvs. meddelar eleven att uppgiften ligger på den nivån. 
  • Anonym (Nej)
    AndreaBD skrev 2022-11-18 16:58:36 följande:
    Men det är en fånig regel, eftersom man förstås som lärare kan tycka att en elev, i den uppsatsen, uppnår några mål inom E och några inom C, och då blir det ju D. Jag sätter också såna "betyg", dvs. meddelar eleven att uppgiften ligger på den nivån. 
    Ja du gör ju som du vill. Till eleverna säger jag aldrig någon bokstav men antecknar så klart för mig själv. Då använder jag inte heller D eller B men markerar och skriver kommentarer om eleven har visat ett väldigt starkt resultat, är på väg mot nästa nivå inom vissa delar osv.
  • Venenum
    AndreaBD skrev 2022-11-18 16:58:36 följande:
    Att få bokstaven D som betyg på uppgoft ger ju inte eleven någon insyn alls i vad den behöver jobba mer med. Att förklara hur eleven uppnått exempelvis betygskriterier på C nivå och vad eleven behöver göra för att utvecklas så att denna kan nå det även på övriga kriterier är ju det eleven behöver få till sig.

Eftersom kriterierna inte är statiska och tre kan testas vid ett tillfälle och två av dem kan testas enskilt vid ett annat behöver ju läraren kommunicera vad som efterfrågas snarare än ett betyg. En elev som testar nästan uppnådda C på betygskriterier i två uppgifter i början där dessa betygskriterier sedan inte testas fler gånger på resterande del av kursen och uppnår C på de kommande fyra uppgifterna blir ju lätt förvirrad och tror att denna haft en progression och nått C nivå. 

Undviker alltid att prata betyg och kriterier och fokuserar på att lägga tid på feedback så att eleven vet vad som efterfrågas i nästa uppgift för utveckling. Ett mellanbetyg blir det ju först i slutskedet när en sammantagen bedömning görs på helheten och inte varje enskild uppgift.
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (Arg)

Läraren bad om ursäkt idag. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-18 18:06:33 följande:

Vad skönt att det löste sig för din dotter. Väldigt bra lärdom inför framtiden!
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Arg) skrev 2022-11-18 18:06:33 följande:

Bra! Kommer hen ändra omdömet förresten?
  • AndreaBD
    Venenum skrev 2022-11-18 18:03:55 följande:
    Att få bokstaven D som betyg på uppgoft ger ju inte eleven någon insyn alls i vad den behöver jobba mer med. Att förklara hur eleven uppnått exempelvis betygskriterier på C nivå och vad eleven behöver göra för att utvecklas så att denna kan nå det även på övriga kriterier är ju det eleven behöver få till sig.

Eftersom kriterierna inte är statiska och tre kan testas vid ett tillfälle och två av dem kan testas enskilt vid ett annat behöver ju läraren kommunicera vad som efterfrågas snarare än ett betyg. En elev som testar nästan uppnådda C på betygskriterier i två uppgifter i början där dessa betygskriterier sedan inte testas fler gånger på resterande del av kursen och uppnår C på de kommande fyra uppgifterna blir ju lätt förvirrad och tror att denna haft en progression och nått C nivå. 

Undviker alltid att prata betyg och kriterier och fokuserar på att lägga tid på feedback så att eleven vet vad som efterfrågas i nästa uppgift för utveckling. Ett mellanbetyg blir det ju först i slutskedet när en sammantagen bedömning görs på helheten och inte varje enskild uppgift.
    Jag har aldrig sett att det skulle göra någon skillnad. Men jag har också nästan i alla år sedan dessa betyg skapades jobbat på en specialskola, där jag ändå har kunnat prata mer ingående om sånt med varje elev. Dessutom nådde ju inte många högre än E eller ens det. 
Svar på tråden Överklaga betygsättning på inlämning? Högstadiet