AndreaBD skrev 2022-11-18 16:58:36 följande:
Men det är en fånig regel, eftersom man förstås som lärare kan tycka att en elev, i den uppsatsen, uppnår några mål inom E och några inom C, och då blir det ju D. Jag sätter också såna "betyg", dvs. meddelar eleven att uppgiften ligger på den nivån.
Att få bokstaven D som betyg på uppgoft ger ju inte eleven någon insyn alls i vad den behöver jobba mer med. Att förklara hur eleven uppnått exempelvis betygskriterier på C nivå och vad eleven behöver göra för att utvecklas så att denna kan nå det även på övriga kriterier är ju det eleven behöver få till sig.
Eftersom kriterierna inte är statiska och tre kan testas vid ett tillfälle och två av dem kan testas enskilt vid ett annat behöver ju läraren kommunicera vad som efterfrågas snarare än ett betyg. En elev som testar nästan uppnådda C på betygskriterier i två uppgifter i början där dessa betygskriterier sedan inte testas fler gånger på resterande del av kursen och uppnår C på de kommande fyra uppgifterna blir ju lätt förvirrad och tror att denna haft en progression och nått C nivå.
Undviker alltid att prata betyg och kriterier och fokuserar på att lägga tid på feedback så att eleven vet vad som efterfrågas i nästa uppgift för utveckling. Ett mellanbetyg blir det ju först i slutskedet när en sammantagen bedömning görs på helheten och inte varje enskild uppgift.