• Anonym (Trött)

Hur får ni ihop allt?

Jag har varit hemma på heltid under flera år och hade stenkoll på barnens läxor och prov. Började jobba lite i våras och på allvar höstas och jag känner hur mer och mer glider mellan fingrarna och jag har helt enkelt inte energi att förhöra en massa längre. 

Min man är på mig om hur viktig deras skolgång är, men vad ska jag göra när jag fullkomligen kraschar på kvällen?
    Jag har kallats egoistisk av släktingar på grund av de konsekvenser mitt val att börja jobba gett familjen.

Jag förstår inte hur ni som alltid jobbat såhär får ihop det! Och så ska alla vardagens hushållsgrejer hinnas med också.

Mat får vi redan hemlevererat och han vill inte ta in städhjälp, så det finns inte så mycket mer jag kan göra känner jag... 

• Svar på tråden Hur får ni ihop allt?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Trött) skrev 2022-11-18 13:17:36 följande:

Han är egen företagare, så att byta jobb kommer inte på tal. Vi har råd med städhjälp etc, han vill bara inte.

Nej han har inte sparat till min pension, trots att jag varit på
    om det fler gånger än jag kan räkna. Det jag fått är 3000 plus barnbidragen (som skulle gå till barnen när de behövde något. För att underlätta hämtningen i skolan måste jag också betala halva kostnaden för fritids för den yngsta med de pengarna. 

Hur hamnade du i den här sitsen från början?

Hela upplägget låter helt åt skogen.

Är man hemma på heltid ska det dels vara självvalt, dels måste partnern i så fall kompensera en för det ekonomiska bortfallet, dvs se till att man får vettig pension. 

Om du inte gör något åt din situation NU, kommer du att bli fattig på ålderns höst. Är detta verkligen en man du vill leva med? Som lassar allt ansvar på dig och har så lite respekt för dig?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (X) skrev 2022-11-18 13:33:21 följande:
    Men ställ krav, han får ju givetvis gå ner i tid. Varför har du gått med på det där från början? Sätt ner foten mot din man. Man måste dela på ansvaret i en familj. Vad ska barnen annars få med sig hemifrån?

Sen undrar jag vad du har för idioter till släktingar som inte backar upp dig??? Hoppas du har andra att luta sig mot som stöd.

Det gör jag, men han blir upprörd och pratar runt mig totalt. Ofta minns jag inte ens efteråt vad jag försökte få fram till att börja med. Försökt skriva också, för att få en chans att prata till punkt, då säger han tex "förstår, vi pratar om det sen" etc och låter positiv, men så blir det samma sak ändå.

Han har ofta fått mig att känna det som att jag står i tacksamhetsskuld till honom eftersom jag "haft möjligheten att var hemma", som han säger och han lovade alltid att vi skulle dela lika om jag började jobba... Jag var 17 när jag flyttade ihop med honom, så jag hade inte direkt så mycket erfarenhet av hur saker borde vara och när barnen var små ville jag ju vara hemma med dem...

Det är inte släktingar på min sida, det är hans. Det är inte jobbet i sig de kritiserar, utan att jag tex ofta låter dem gå själva till och från skolan nu för att hinna med mitt jobb. Alltså konsekvenserna av att jag har mindre tid.

• Anonym (Beraa)
    Anonym (Trött) skrev 2022-11-18 13:43:51 följande:

Det gör jag, men han blir upprörd och pratar runt mig totalt. Ofta minns jag inte ens efteråt vad jag försökte få fram till att börja med. Försökt skriva också, för att få en chans att prata till punkt, då säger han tex "förstår, vi pratar om det sen" etc och låter positiv, men så blir det samma sak ändå.

Han har ofta fått mig att känna det som att jag står i tacksamhetsskuld till honom eftersom jag "haft möjligheten att var hemma", som han säger och han lovade alltid att vi skulle dela lika om jag började jobba... Jag var 17 när jag flyttade ihop med honom, så jag hade inte direkt så mycket erfarenhet av hur saker borde vara och när barnen var små ville jag ju vara hemma med dem...

Det är inte släktingar på min sida, det är hans. Det är inte jobbet i sig de kritiserar, utan att jag tex ofta låter dem gå själva till och från skolan nu för att hinna med mitt jobb. Alltså konsekvenserna av att jag har mindre tid.

Han är med andra ord inte bara knäpp utan manipulativ och elak också. 
    TS, du behöver rädda dig ifrån honom. Allt du beskriver är ju bara absurt. :( 
  • Jemp

Han är egen företagare, så att byta jobb kommer inte på tal. Vi har råd med städhjälp etc, han vill bara inte.

om det fler gånger än jag kan räkna. Det jag fått är 3000 plus barnbidragen (som skulle gå till barnen när de behövde något. För att underlätta hämtningen i skolan måste jag också betala halva kostnaden för fritids för den yngsta med de pengarna. 

Även egenföretagare kan naturligtvis byta jobb eller börja planera sin tid annorlunda. 
  • Jemp

Men har ni inte ens gemensam ekonomi!?
  • Anonym (Petimätressen)

Min svärmor började jobba och försörjde då svärfar under hans juridikstudier. Tanken var att det sedan skulle vara hennes tur att studera juridik och ta samma examen, för hon var inte alls dum nämligen. Men då var han otrogen och den nya var redan gravid, så det blev inget av med det. Hon bröt ihop och svor och hade tre jobb i flera år för att inte släppa huset som de hade byggt ihop, men hon blev rejält knäckt där, kan man väl säga.

Min mamma försörjde pappa under hans ingenjörsstudier, de gifte sig unga och de fick mig. Men när det var hennes tur så var han otrogen (igen) och lämnade oss, och mamma fick bara försöka klara sig själv och mig på en kontoristlön istället för att plugga vidare. 

En kompis hade slarvat med studierna och förlorat sitt studiemedel. Han levde då på sin flickvän i fem år medan han dels bytte utbildning och sedan tog examen på sin nya masterutbildning. Sen lämnade han henne, men han var åtminstone karl nog att ta ett banklån (då han fått fast jobb) och betala tillbaka de pengar han hade levt upp.

Ser du mönstret?

Det där upplägget med "den uppskjutna belöningen" om man är kvinna ger jag alltså inte mycket för. Vi behöver ha en egen plan för vår ekonomi, vårt arbetsliv och vår pension. Jag tycker du ska hitta en utbildning som bättrar dina chanser och sätta en tidplan för när du ska börja plugga. Han säger ju själv att du tjänar för lite så då får han väl gå med på att du uppgraderar?
  • Anonym (U)

Du har startat massa trådar om din situation , han vägrar ändra sig.
    Varför skiljer du dig inte? 

Vad har du för utbildning/jobb?
    Är det eftertraktat på arbetsmarknaden?

• Anonym (Linn)

TS, kan du få stöd någonstans? Du behöver någon som är på din sida.
    Du låter alldeles utelämnad till din man och hans släktingar. 

Ta kontakt med din familj, dina syskon, vänner även om ni tappat kontakten. Be om hjälp från de som kan tänkas stötta. Skäms inte på något sätt utan berätta rakt upp och ner hur du har det.

Jag förstår att han vill få det till att han har gjort dig en stor tjänst dessa år, att du har haft det så bra, medans han stackaren fått slita på jobbet. Du är "skyldig honom" för allt detta.

Han har kört på denna linje i många år, det är därför du nu inte kan stå upp emot honom och han pratar omkull dig. 
    Jag kan nästan garantera att han velat ha det såhär från början. Tänk vad skönt att få ha familj och ett hem som någon annan helt sköter! Att kunna jobba som man vill utan att anpassa sig efter familjen. Det är han som haft det riktigt bra, och det är du som möjliggjort detta för honom. Han skulle aldrig kunna ha tre barn utan dig.

Du måste nu se om dig själv. Det är skandal att han inte ersatt dig mer under åren du varit hemma. 
    Boka möte med banken. Diskutera vad du kan göra ekonomiskt för att inte hamna som fattigpensionär sen. 
    Ställ dig I alla bostadsköer du kan hitta. 
    Se till att barnen har fritids och be om hjälp om du har möjlighet! 

Fundera på hur DU vill ha det. Förbered dig i det tysta. Planera, ordna.
    Meddela mannen detta kortfattat. Han kommer att köra på sitt vanliga: Vi pratar om det sen.
    Eller sätta igång med att ge dig dåligt samvete och försöka förminska dig.
    Men ge dig inte in i någon diskussion! Hur mycket han än försöker. Upprepa bara samma meningar och att "såhär måste jag göra nu om jag inte ska gå under psykiskt och ekonomiskt ". 

Undvik i övrigt hans släktingar så gott det går. Eller, de kanske vill komma och städa hos er och hämta barnen? Om de nu är så oroliga. 

• Anonym (Tänk)

Du är bara billig arbetskraft för honom. De tjänster du utför i hemmet kostar betydligt mer än den peng han ger dig.  Tala om för honom att du måste tänka på dig och din pension. Vad händer med din ekonomi den dag du är 65 och du plötsligt är ensam. Antingen för att han lämnar dig eller för att han dör.  

det är dags att starta din frigörelseprocess! 

• Anonym (Hmm..)

Jobbar du heltid? Med tanke på att du fått gå runt och slappa hemma i flera år medan han har startat upp ett företag och försörjt familjen kan jag till viss del förstå honom. 
    Lite av hushållet ska han såklart vara delaktig i. Men om du är hemma ett par timmar tidigare än honom på dagarna så tycker jag det borde vara bäst för hela familjen att du sköter tvätt och matlagning. Han kan laga mat på helger.

Förstår att det är tungt för dig om du aldrig jobbat tidigare? Men det är en vanesak, kommer bli bättre.

• Anonym (Jk)

Jag har en lösning! Skilj dig. Se till att du får ut varenda krona du har rätt till, fixa en bra jurist! Halva företaget kanske är ditt också?

• Anonym (Jk)

Det är ju tack vare dig han haft möjlighet att starta företag. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Tänk) skrev 2022-11-19 08:19:01 följande:

Du är bara billig arbetskraft för honom. De tjänster du utför i hemmet kostar betydligt mer än den peng han ger dig.  Tala om för honom att du måste tänka på dig och din pension. Vad händer med din ekonomi den dag du är 65 och du plötsligt är ensam. Antingen för att han lämnar dig eller för att han dör.  

det är dags att starta din frigörelseprocess! 

Håller med
Svar på tråden Hur får ni ihop allt?