Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

EpicF skrev 2022-11-20 18:51:23 följande:
    Vänta lite....Du tycker det är positivt att det i vissa länder är olagligt att få barm som ogift kvinna och att dessa hamnar i fängelse? 

Rutten människosyn du har.
    Tydligen är det helt okej att sätta människor i fängelse, görs ju konstant i alla länder samt i Sverige. Men såfort det handlar om sedeslöshet så är det problematiskt tydligen och rutten människosyn. Som sagt, slutar aldrig förvånas över människorna här på familjeliv. Otroligt märkliga åsikter. 
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-20 19:59:23 följande:
    Sedeslöshet? vem är det nu som låter som SD.

VARFÖR skulle det vara rätt att sätta någon i fängelse för att personen valt att skaffa barn om den inte är gift? Du vet om att ett äktenskap inte på något vis är en garanti för moral va?

Två välfungerande människor som lever ihop, skaffar barn av kärlek, bidrar till samhället och älskar varann och sitt barn. de anser du är sedeslösa och bör fängslas för att de inte gått till stadshuset innan och skrivit på lite papper inför två vittnen?
    De får väl flytta till ett land där det är tillåtet. Varför skulle man skaffa barn som ogift i ett land där det inte är tillåtet?
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-20 20:22:46 följande:
    Nu var det väl du som sa att du tyckte det var positivt att det var olagligt i vissa länder vilket är det jag reagerar starkt på.

Din moral suger, Gullvivor. 
    Ja, och tycker man inte det själv så behöver man väl inte bo och bryta mot lagen i ett land där detta inte är okej? Förstår inte problemet. 

Nej.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-20 20:29:24 följande:
    Det är ikte det jag kommenterade. Jag kommentersde dig, och din viktorianska 1800-tals-hittepåmoral 

Kan du förklara för mig varför ett par som kört en dropinvigsel på rådhuset efter jobbet, eller de som bränner 250000 kr på en stor all inclusive- fest är moraliskt överlägsna de som kanske levt ihop i 10 år utan äktenskap men skaffar ett älskat barn? Do tell,
    För att ena relationen är tillåten medan andra relationen är otillåten och därmed omoralisk. Enligt mig ska man vara gift och därför tycker inte jag att det är något dåligt att det finns länder där detta är olagligt, tvärtom är det positivt att dessa värderingar fortfarande existerar trots allt omoraliskt som finns i världen idag samt hur man normaliserat sedeslöshet. Hur detta nu har med hål i öronen att göra..
  • Gullvivor
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-20 23:12:48 följande:
    Tillåten, otillåten och omoralisk enligt medeltida värderingar. Inget som har något att göra med Sverige 2022. 
    Då kanske man bör sluta fråga mig om vad jag tycker i var och varannan tråd då majoriteten av mina åsikter är rätt impopulära och "medeltida" här på forumet. Håll er till TS bara. 
  • Gullvivor
    Anonym (why) skrev 2022-11-20 23:26:06 följande:
    Problemet är inte att du yttrar dina åsikter, problemet är dina åsikter och värderingar i sig. 

Kan du inte förklara varför du anser det vara okej/rättfärdigat att göra illa ditt barn för att du tycker något är fint? 
    Finns absolut inga problem med mina åsikter, tycker bara det är självklart att följa lagen i landet man bor i. Precis som utländska som kommer till Sverige ska följa svensk lag, ska även utländska som åker till Qatar följa lagen.

Men varför inte? Det är verkligen en skitsak, antingen gör man det eller så gör man det inte. Inget som behöver diskuteras och ältas.
  • Gullvivor
    Anonym (Blomman) skrev 2022-11-21 08:08:28 följande:
    En skitsak att åsamka smärta och rädsla för sitt barn, riskera problem under läkning......
    Tvivelaktigt föräldraskap tycker jag. 

Att det är lagligt betyder inte att det är lämpligt att ta hål i öronen på barn under 12. Någon lag mot just detta har  inte behövts eftersom det inte är vanligt bland svenskar. På spädbarn är det dessutom väldigt ovanligt. 
    Men om det ökar iom andra kulturers inflyttande kanske det ändras, vem vet? 

(Om du har i åtanke att vår bvc/sjukvård har starka åsikter om napp/sova med bäbisen/ryggläge osv så kan du vara 100 % säker på att hål i öronen på spädbarn aldrig kommer accepteras som norm) 
    Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.

Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt. 

Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.
  • Gullvivor
    Anonym (R) skrev 2022-11-21 15:05:12 följande:

Hur vore det om ts barn, när hon blir äldre, smyger sig på ts mitt i natten och tar hål i näsan på dig som en del av ett tiktok-prank?

Hade du, ts, tyckt att det vore helt okej trots att du aldrig uttryckt en önskan om att vara piercad i näsvingen och självfallet skulle bli chockad av den plötsliga smärtan i näsan? 

Det här är verkligen så dumt.. för det första är det jag som är föräldern och avgör om mitt barn ska ha öronpiercing eller inte, mina barn bestämmer inte över mig då jag är vuxen. För det andra går det öht inte att jämföra en näspiercing med öronpiercing (örsnibb), det är en stor skillnad när det gäller smärtan. 

Hursomhelst, har hittills inte fått något svar som gör mig mindre tveksam så är nog fortfarande orolig över infektion pga åldern, så jag tror nog att jag väntar ändå. Men om någon med en 1-åring som har hål i öronen läser detta och skulle vilja svara så läser jag gärna.
  • Gullvivor
    Anonym skrev 2022-11-21 15:24:54 följande:
    Fast du var ett ogift barn när du blev gravid med ditt äldre barn. Hade du tillåtelse av dina föräldrar till det?

Har du hål i näsan eftersom du vet vilket som gör mest ont?

Är du emot "stopp min kropp" när det gäller övriga kroppsdelar också? För jag vågar lova att din dotter hade sagt nej om haft någon talan, det stackars barnet.
    Det blir liksom inte mer sant för att du tjatar om det, men grattis för att du fick ett svar från mig nu när du försökte skriva anonymt.
    Nej, jag var inte ogift och mina föräldrar hade ingenting med saken att göra eftersom det är något man kommer överens om med sin man och inte med sina föräldrar. Har du fler irrelevanta frågor? 

Uppenbarligen har jag testat båda, därför jag skrev att det inte var jämförbart. 

Nu verkar det som att jag får vänta tills hon blir äldre, men hon kommer garanterat fråga efter hål då när hon ser alla andra ha det. Tror inte det är särskilt vanligt att säga nej till hål i öronen, är ju en väldigt vanlig piercing. 
  • Gullvivor
    Anonym (R) skrev 2022-11-21 16:02:00 följande:
    Bra att du funderar på att vänta. Jättebra verkligen: )

Men måste ändå ändra i min frågeställning tidigare och fråga dig igen (du får förlåta att jag drygar lite, det är med glimten i ögat). Om det hade varit din man som hade smygtagit hål i näsan på dig då?
    Hade det varit okej då?

Det är inte jättestor skillnad på smärta i öronen eller näsan. En aning absolut.
    Det jag försöker få fram är att det handlar om ett kanske oönskat övergrepp som du varken är beredd på eller samtyckt till, vilket din dotter inte heller kan göra. Så faktiskt en ganska rimlig jämförelse.
    Tycker ändå inte det är en rimlig jämförelse då en vuxen är en vuxen medan ett barn är ett barn, och det är ju de vuxna som avgör om barn ska ha hål i öronen eller inte. Även för lite äldre barn också, det görs ju aldrig utan föräldrarnas tillåtelse. 

Har du tagit din näspiercing/öronpiercing med pistol eller nål? 
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?