Anonym (Blomman) skrev 2022-11-21 08:08:28 följande:
En skitsak att åsamka smärta och rädsla för sitt barn, riskera problem under läkning......
Tvivelaktigt föräldraskap tycker jag.
Att det är lagligt betyder inte att det är lämpligt att ta hål i öronen på barn under 12. Någon lag mot just detta har inte behövts eftersom det inte är vanligt bland svenskar. På spädbarn är det dessutom väldigt ovanligt.
Men om det ökar iom andra kulturers inflyttande kanske det ändras, vem vet?
(Om du har i åtanke att vår bvc/sjukvård har starka åsikter om napp/sova med bäbisen/ryggläge osv så kan du vara 100 % säker på att hål i öronen på spädbarn aldrig kommer accepteras som norm)
Jag tror inte det riktigt handlar om att spädbarn inte bör ha hål i öronen, utan att hål i öronen öht inte verkar speciellt vanligt bland svenskar. Någon jämförde med silikonbröst och fillers, har man den synen på hål i öronen så förstår jag att man inte tycker det är okej.
Du missade att mitt första barn var relativt nyfödd när hon fick hålen, det är ju just därför jag skapat tråden - eftersom jag skjutit upp det denna gång och är orolig för att det är en dålig ålder, då första barnets ålder egentligen var perfekt. Ingen reagerade, inte BVC heller. Tror de är rätt vana vid sånt.
Dessutom håller jag ju inte med om smärtan men där kan det ju handla om tjockleken på örsnibbarna som tagits upp tidigare, vem vet.