Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Ta hål i öronen på en 1-åring?

Anonym (Polly) skrev 2022-11-27 23:08:08 följande:
    En perfekt religion?? Jo tjena. En sån religion finns inte. Men en religion som förtrycker kvinnor, inte acceptera andra religioner, inte låter kvinnor gå utan slöja om dom nu inte vill ha den. Inte acceptera homosexualitet. Osv osv.... Den är perfekt tycker du?
    Religionen förtrycker inte kvinnor och det är dessutom Gud som avgör vilken syn på homosexualitet som är den korrekta, inte människan som Gud skapat! 

Islam är perfekt, Koranen är perfekt men muslimer är det inte utan syndar också på olika sätt som andra människor. När du ser att kvinnor förtrycks t.ex (vilket såklart förekommer!) så har det inte med religionen att göra. 
  • Gullvivor
    Anonym (Polly) skrev 2022-11-28 03:48:36 följande:
    Herregud..... 
    Du kan ju istället skriva vad som du missuppfattat skulle vara så kvinnoförtryckande med religionen nu när du påstår det? Är genuint nyfiken då jag inte kan förstå hur man kan tycka det. 
    Anonym (hur menar du?) skrev 2022-11-28 06:37:02 följande:
    Vem syftar du på? Jag frågar för att försöka förstå. Kan du försöka förklara lite tydligare det här med olika regler för kvinnor och män utifrån våra olikheter. Vilka olikheter syftar du på? Och att kvinnor blir män utifrån föräldraledighet för män?
    Ingen kvinna blir man pga någon föräldraledighet, jag skrev att man generellt vill efterlikna män. 
    Med olikheter menar jag hur kropparna ser ut, män frestas av kvinnors klädsel mer än vad kvinnor frestas av mäns, att kvinnor är mer känslostyrda, att män är fysiskt starkare, att det är mer naturligt för kvinnor att ta hand om barnen. Osv. Finns mycket egentligen att skriva om detta men min poäng är iallafall att det därför inte är konstigt att det finns olika regler för män och kvinnor.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-28 08:41:28 följande:
    Lite hotande eller?
    Nej, det var knappast ett hot. 
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-28 08:44:01 följande:

Och till Gullvivor: man för bränna böcker i Sverige. Man får vara ohyfsad, och man får vara provocerande. Det är just det som ju är saken med yttrandefrihet, den får också vara så. Det är inte yttrandefrihet om den bara får smeka medströms. 

Ja, man får det. Diskussionen handlade ju dock om Partiet Nyans och jag skrev att de inte är emot yttrandefriheten, men vill begränsa den lite då det inte borde räknas som yttrandefrihet att bränna heliga böcker.
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-28 09:26:48 följande:
    Nej, du var inte tydlig med hur du tycker religionsfrihet begränsas av yttrandefrihet. Inte nu heller. Så hur menar du att religionsfrihet begränsas av yttrandefrihet?

Usch vad hotfull du är. Som jag sa, du är en mycket farlig person. Än så länge bara för dina barn och förstås klanens barn om du är ett kontrollerande öga. Religiösa fanatiker är ju det, farliga. Ni kan utföra vad som helst av dåd bara ni fått för er att det sanktioneras av något väsen i er vidskeplighet. 
    Jag formulerar om, det bör gå emot religionsfriheten att behöva se på när ens heliga bok bränns. Det är inte rimligt att rätten att bränna ska anses vara viktigare än rätten för människor att slippa bli förolämpade av det. 

Jag är inte hotfull, uppfattade du mitt inlägg som ett hot så ber jag om ursäkt. Jag tror inte någon missat att våra handlingar har konsekvenser i livet efter detta och jag tycker det är bra att bli påmind om detta. Att Gud är förlåtande den dag man vill komma tillbaka till Islam igen men att denna chans inte alltid finns. 

Vad du tror om mig gör mig inget egentligen, men tycker det är väldigt tråkigt att denna syn på troende existerar. Att man uppfattas som en farlig människa bara för att man vill följa sin religion. Att dessutom kalla troende för fanatiker är ju helt absurt verkligen. 

Och vadå klan? Fördom efter fördom här ser jag.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-28 10:12:37 följande:

Enligt svensk lag är det just det det är. Yttrandefriheten är en grundlag. 

Tänk för ett ögonblick att inget liv efter detta finns. Förstår du då din påverkan på andra. På den homosexuella vars liv du förstör för att han aldrig får älska den han vill och leva i glädje kring det på de enda år han får till sig. Du tar det.

Hur förstör JAG homosexuellas liv? Vi har fri vilja och kan göra precis vad vi vill, i de fall där lagen inte begränsar oss. Men väljer vi detta liv, att leva som vi vill utan att tänka på Guds lagar, så får vi konsekvenser i livet efter detta. Det är inte jag eller någon annan människa som begränsar andra, antingen följer man Guds ord självmant eller så gör man det inte och blir straffad av Gud. Man väljer helt själv.

Tror du inte alla religiösa människor avstår från sådant som känns lockande för Guds skull? Eller är det bara homosexuellas sexbehov som är nödvändig att ta upp? 
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-28 11:18:09 följande:
    En halmgubbe. Du är inte tvingad att se på, det har du missförstått. Du är inte heller tvingad att ta med dig uppbruten gatsten om du går dit du inte är tvingad att gå. Jag går själv inte dit och tittar, jag är ointresserad av sopan Paludan och inte minst, mitt liv är mig kärt. Fanatikerna och de kriminella du ömmar så för skulle jag aldrig utsätta mig frivilligt för. De är avskräde och borde åka med huvudet före ut ur Sverige. Jag stannar inte utan går förbi om jag bor i närheten. Jag är inte tvingad att ta med träpåkar, gatsten och molotovcocktails när jag inte går dit jag inte är tvingad att gå. 

Jag är inte tvingad att se på när du och dina gelikar mässar ramsor av förtryck och fördömande i era källare. Inte heller tvingad att vare sig se på eller lyssna på andra vidskepligheter i någon religion oan eller under jord. När barn far illa av din och dina gelikars uppsättningar regler kommer jag däremot använda min frihet att debattera, demonstrera och protestera mot er. Dock vill jag till skillnad från dig inte begränsa din yttrandefrihet att sprida avsky mot barn. 

Okej, du är alltså ett sådant unikum av hedersförtryck att du står helt utanför klanpåverkan. Det var något nytt. 
    Sopan är inte heller tvingad att under den heligaste månaden ta sig till områden där det bor flest muslimer och bränna Koranen. Då behöver man inte polisskydd och det är något man inte borde tillåta öht. Bränna böcker kan man göra hemma, om man vill. 

Jag vill inte begränsa din yttrandefrihet heller när du debatterar, demonstrerar och protesterar. Skulle du däremot börja bränna Koranen så skulle jag stå för att begränsa din rätt att göra det. 

Jag anser förresten inte att det är okej att kasta stenar på polis, om det var det du menade med att jag ömmar för kriminella. Som jag skrivit tidigare är jag emot upplopp.

Du kan väl förklara vad du menar så kan vi sedan avgöra om jag är ett unikum eller inte. Menar du typ tribe? Vad skulle isåfall vara så konstigt och unikt med att inte påverkas av dem? Hedersförtryck? 
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-28 10:46:29 följande:
    Du och de dina begränsar dem genom att just se ned på dem. Ni anser dem sämre, ni begränsar dem. Och skyller på en Gud. Jag tror ärligt inte du ser det själv och inte skulle se det innan du hade ett homosexuellt barn som du såg hur din livsbild förstörde det för. Det är delar av vad jag menar med att du är en inskränkt människa.

Tänk för ett ögonblick att du har fel. Gud finns inte. När du dör är det slut. Ungefär som du upplevde säg, 1700talet. Inte alls, antar jag. Det kommer ingen belöning, det kommer inget straff. Det är bara slut, det du lever vidare i är dina gener genom dina barn. Dina 80-100 år här är det medvetande du får. Punkt. Om du då föds som homosexuell och inte av de du lever med tillåts älska utan straff, förstår du vad det innebär? Den enda chans till lycka och glädje förminskas, hatas på, förbjuds och fördöms av de kring dig. 
    Homosexuella är inte sämre människor. Om man är en bra eller dålig människa avgörs av ens handlingar.. man syndar inte bara för att man är homosexuell. 

Tänk istället själv att Gud faktiskt finns och att du en dag kommer stå till svars för allting fel du sagt om honom, om allt fel du försvarat som han förbjudit. Fundera kring hur det skulle kännas då. 
  • Gullvivor
    molly50 skrev 2022-11-28 13:23:20 följande:
    Jag försvarar inte koranbränningen.
    Men jag tänker samtidigt att Paludan kanske inte skulle fortsätta med det om folk slutade gå dit och starta upplopp.
    Om han inte längre fick någon uppmärksamhet för det han gör.
    Tror inte du det?
    Det är inte så säkert, men oavsett så håller jag med dig om att man bör ignorera honom och att det var fel att starta upplopp. Tycker dock ändå att han inte borde fått tillåtelse från första början att bränna Koranen.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-28 14:14:36 följande:
    Ok. Så du menar att i din världsbild är det inget fel att vara homosexuell och få samma rätt som du att älska den man vill,  leva ihop och öpoet. Hålla handen offentligt, kyssas och resa. Ta med respektive på en middag och vara öppet stolt över den man är och lever med? För om du inte anser det så begränsar du de homosexuellas liv på ett omänskligt vis.

Det här kanske chockar dig. Men jag har tänkt mycket på det. Jag har levt mitt liv med kärlek om min omvärld. Skänker pengar och har vigt mitt liv åt att arbeta för att vår miljö skall må bra. Jag hjälper mina åldrande föräldrar, jag gör mig vinn om att försöka underlätta för andra. Om någon är ledsen tröstar jag. Om det inte räcker för en Gud, att man aktivt försöker göra andra människor lyckliga och är snäll, samt att jag tar hand om mig själv och det liv jag fått, då anser jag inte att vad en Gud har att erbjuda är någonting jag ser som önskvärt. Varför skulle jag vilja ha ett paradis som jag anser är förkastligt i sin syn på medmänsklighet, omtanke och kärlek?
    Jag gör, precis som min religion, skillnad mellan att vara homosexuell och att leva ut den. Bara för att man är emot utlevd homosexualitet så innebär det inte att man är emot individen. Det måste snarare vara jättestarkt att vara homosexuell men inte leva ut det, tänk så många belöningar man får av Gud! 

Du får väl känna så, men själv förstår jag mig inte på sådana resonemang som jag upplever är ett väldigt arrogant sätt att se på det.
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-29 09:07:35 följande:
    Varför skulle en Gud som har förvägrat en att få leva i kärlek och få uppleva kärlek under sin tid på jorden ha något värdefullt att ge en sen? Det är som att hoppas att ens mobbare kommer bli snäll bara man gör alla nedvärderande saker den kräver. 

Att säga så är också fruktansvärt i sig, som du gör. ?Du kommer få belöningar sen, bara du fogar dig bu, själv behöver jag ju inte göra de uppoffringarna jag kräver av dig såklart men det krävs ju inte av mig?? Du lovar något du omöjlighen kan veta - det är ett helt vidrigt beteende. 

Och att du inte förstår mig..: alltså, VARFÖR skulle en Gud ha ett Paradis värt ett vitten, om hen i livet nu har krav som är vidriga? Varför skulle jag lita på den försäljningtaktiken? Det är fruktansvärt korkat att gå på om du frågar mig. 
    Då frågar jag dig ännu en gång om du inte tror att heterosexuella religiösa gör uppoffringar de också/avstår från sådant som lockar i livet för Guds skull? Eller är det bara den homosexuellas känslor som gäller här?

För att det är HAN som skapat oss och det är vår plikt att dyrka honom.. HUR kan det ens vara korkat? Allt som är rätt och fel vet vi genom Gud, att du sedan tycker att hans krav är vidriga är för att du, troligen, sedan barnsben fått berättat vad som är rätt och fel av detta sekulariserade samhället. Därför kommer det kännas "vidrigt" när du hör vad som egentligen är rätt, för att du fått till dig att det du lärt dig är det rätta. Det vidriga är snarare de värderingar och åsikter som går emot Gud. 

Det är ju helt sjukt att Gud som skapat oss ska bli ifrågasatt av människor. Vilka är vi människor ens för att ha någon rätt att säga att Guds ord är vidriga? 
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?