• Ons 23 nov 10:46
    1336 visningar
    6 svar
    6
    1336

    Hur får man balans efter viktnedgång

    Var väldigt överviktig och har nu gått ner nästa 40kg, har fortfarande lite kvar men dom ska bort i det snaraste. Jag äter väldigt låg kalori samt tränar mån/fred sen äter/dricker jag mer liberalt lördag/söndag. 
    I veckorna ligger jag på 500-700 kcal om dagen. Det ger ju bra resultat MEN kroppen blir ju van vid ett lägre kcal intag och förr eller senare måste jag ju äta normalt. Min fundering är hur man vänjer av kroppen från svält läge. 
    När jag ätit lite mer under helgen så går jag direkt upp 2-3kg som sen tar några dagar att gå ner igen. Vill ju i alla fall kunna äta 1500-2000 kcal om dagen när jag tränar utan att gå upp i vikt. Hur ska jag tänka??

  • Svar på tråden Hur får man balans efter viktnedgång
  • Att äta så lite och träna ovanpå det låter ju verkligen som svält för kroppen. Och då lär kroppen vilja gå upp igen när du har börjat äta som vanligt igen, den vill ju ta igen förlorad vikt och förbereda sig för nästa svältperiod. Jag har ingen aning hur man gör, de flesta inklusive mig brukar ju gå upp allt man gått ner plus lite till. Intressant att höra om någon i tråden lyckats behålla sin vikt efter en större viktnedgång. 
    Om jag försöker gissa och tänka så borde det vara viktigt att långsamt vänja kroppen vid mer kalorier och dessutom se till att fortsätta träna. Tränar du också styrketräning så att du får muskelmassa som höjer förbränningen? 


    Stress är också viktigt att undvika och sömnbrist. Om du testar att inte stressa, sover 8h per natt , fortsätter att äta supernyttig men ökar med 100 kcal per dag i etapper, samt tränar både kondition och styrka så kanske det går att hitta en balanspunkt? Bara en teori, jag har inte lyckats själv! För mig är stressen en bov i dramat. När jag kommer ini en stressig period går jag upp i vikt. 


    Personligen har jag nu börjat med mer intensiv träning, även om kosten anses vara viktigare. Jag orkar inte leva På svältkost och träning är ju i alla fall hälsosamt. En bra kondition har man ju nytta av även om jag inte lyckas gå ner i vikt. Och muskelmassan är ju viktig att behålla när man blir äldre.

  • Ons 23 nov 12:53
    #2
    TvillingmammaVästgöte skrev 2022-11-23 11:52:27 följande:

    Att äta så lite och träna ovanpå det låter ju verkligen som svält för kroppen. Och då lär kroppen vilja gå upp igen när du har börjat äta som vanligt igen, den vill ju ta igen förlorad vikt och förbereda sig för nästa svältperiod. Jag har ingen aning hur man gör, de flesta inklusive mig brukar ju gå upp allt man gått ner plus lite till. Intressant att höra om någon i tråden lyckats behålla sin vikt efter en större viktnedgång. 
    Om jag försöker gissa och tänka så borde det vara viktigt att långsamt vänja kroppen vid mer kalorier och dessutom se till att fortsätta träna. Tränar du också styrketräning så att du får muskelmassa som höjer förbränningen? 


    Stress är också viktigt att undvika och sömnbrist. Om du testar att inte stressa, sover 8h per natt , fortsätter att äta supernyttig men ökar med 100 kcal per dag i etapper, samt tränar både kondition och styrka så kanske det går att hitta en balanspunkt? Bara en teori, jag har inte lyckats själv! För mig är stressen en bov i dramat. När jag kommer ini en stressig period går jag upp i vikt. 


    Personligen har jag nu börjat med mer intensiv träning, även om kosten anses vara viktigare. Jag orkar inte leva På svältkost och träning är ju i alla fall hälsosamt. En bra kondition har man ju nytta av även om jag inte lyckas gå ner i vikt. Och muskelmassan är ju viktig att behålla när man blir äldre.


    Tack för dit svar.
    Ja det är så jag tänker att jag måste nog vänja kroppen. 
    Med viktminskningen har jag blivit piggare och sover bättre så jag sover inte lika mycket men tror att det gör mig mer utvilad. Stress är det ganska lite av nu, får väl se hur det blir framåt våren. Tänker att träning är något jag måste fortsätta med livet ut. Har aldrig tränat innan men nu har jag tagit tag i det, mest kondition. Kommer nog ge mig på styrka sen också men avvaktar lite. En kropp som aldrig tränat eller motionerat på 40 år är lite seg att få igång. Men skam den som ger sig. 
  • Ons 23 nov 13:18
    #3
    +1

    Kan bara säga för mig själv och jag tränar 3-4 ggr/vecka och rör på mig till vardags mer eller mindre var dag. Äter runt 1400-1600 kcal om dagen. Tror det är lättare att hålla vikten om man inte drar ner för mycket i kalorier. Så länge man äter mindre än vad än vad man förbränner så går man ner i vikt. 


    Kör mest styrka och det både syns och känns. 


     

  • Ons 23 nov 13:47
    #4
    Sanjos skrev 2022-11-23 13:18:20 följande:

    Kan bara säga för mig själv och jag tränar 3-4 ggr/vecka och rör på mig till vardags mer eller mindre var dag. Äter runt 1400-1600 kcal om dagen. Tror det är lättare att hålla vikten om man inte drar ner för mycket i kalorier. Så länge man äter mindre än vad än vad man förbränner så går man ner i vikt. 


    Kör mest styrka och det både syns och känns. 


     


    Ja, jag tror också mer på att lägga sig på plus minus noll så att säga - om man beräknar att man gör av med ca 1500 kcal/dag så ät lika mycket, men inte mer. 

    Att dra ner för mycket blir problematiskt, men jag skulle i så fall gå upp med 1-200 kcal/dag för att inte öka för snabbt.
  • Linda5 skrev 2022-11-23 12:53:56 följande:
    Tack för dit svar.
    Ja det är så jag tänker att jag måste nog vänja kroppen. 
    Med viktminskningen har jag blivit piggare och sover bättre så jag sover inte lika mycket men tror att det gör mig mer utvilad. Stress är det ganska lite av nu, får väl se hur det blir framåt våren. Tänker att träning är något jag måste fortsätta med livet ut. Har aldrig tränat innan men nu har jag tagit tag i det, mest kondition. Kommer nog ge mig på styrka sen också men avvaktar lite. En kropp som aldrig tränat eller motionerat på 40 år är lite seg att få igång. Men skam den som ger sig. 
    Styrketräningen är nog jätteviktig för dig om du inte tränat styrka tidigare. Du kan kanske börja med Sofias enkla övningar på SVT play. Med mer muskler får du högre ämnesomsättning och kan äta lite mer.
  • Linda5 skrev 2022-11-23 12:53:56 följande:
    Tack för dit svar.
    Ja det är så jag tänker att jag måste nog vänja kroppen. 
    Med viktminskningen har jag blivit piggare och sover bättre så jag sover inte lika mycket men tror att det gör mig mer utvilad. Stress är det ganska lite av nu, får väl se hur det blir framåt våren. Tänker att träning är något jag måste fortsätta med livet ut. Har aldrig tränat innan men nu har jag tagit tag i det, mest kondition. Kommer nog ge mig på styrka sen också men avvaktar lite. En kropp som aldrig tränat eller motionerat på 40 år är lite seg att få igång. Men skam den som ger sig. 
    Styrketräningen är nog jätteviktig för dig om du inte tränat styrka tidigare. Du kan kanske börja med Sofias enkla övningar på SVT play. Med mer muskler får du högre ämnesomsättning och kan äta lite mer.
Svar på tråden Hur får man balans efter viktnedgång
Logga in
Bli medlem