• Anonym (Fasta)

Periodisk fasta?

Jag har övervikt och vill lösa gå ned i vikt, och även förbättra hälsan. Finns det någon här som gör periodisk fasta? 

Jag äter när jag har tråkigt, så hur klarar man periodisk fasta? Hur mkt kaffe kan man dricka tex? Finns det andra tips osv och era erfarenheter ni kan dela med er av? Jag vill bryta vanan att ständigt äta.

Tacksam för hjälp o råd!

• Svar på tråden Periodisk fasta?
  • Anonym (Jag)

Jag har gått ner 20 kg med 5:2 och 24-timmarsfasta. Varje vecka 5:2, dvs 5 dagar som vanligt och 2 dagar med 500 kcal, men varannan vecka byter jag en av dagarna mot 24 timmars "vattenfasta". Jag har många kg kvar. 

En grej som hjälper mig särskilt på vatten-dagarna, är att ha en app som heter Fastebevakning. Den förklara vad som händer i kroppen under tiden man fastar vilket motiverar mig. Går in om jag blir hungrig/sugen och läser var jag är i processen.

Med det sagt, man vänjer sig snabbt, och lär sig att hunger inte är farligt. Den går att stoppa undan och sen fortsätta som vanligt. Jag blir ex hungrig nu när jag skriver om det, men jag vet att det går över om en stund. Och så har jag isvatten.

Man kan dricka osötat kaffe och te, det är typ inga kalorier i. En del säger att fastan avbryts om man dricker kaffe, te eller buljong, med jag tror inte de 2 kcal per kopp gör någon skillnad. 

• Anonym (Fasta)

Tack för svaret! Hjälper mkt! Hur lång tid tog det att bli av med 20 kg?

• Anonym (fi)
    Anonym (Jag) skrev 2022-11-30 15:39:53 följande:

Jag har gått ner 20 kg med 5:2 och 24-timmarsfasta. Varje vecka 5:2, dvs 5 dagar som vanligt och 2 dagar med 500 kcal, men varannan vecka byter jag en av dagarna mot 24 timmars "vattenfasta". Jag har många kg kvar. 

En grej som hjälper mig särskilt på vatten-dagarna, är att ha en app som heter Fastebevakning. Den förklara vad som händer i kroppen under tiden man fastar vilket motiverar mig. Går in om jag blir hungrig/sugen och läser var jag är i processen.

Med det sagt, man vänjer sig snabbt, och lär sig att hunger inte är farligt. Den går att stoppa undan och sen fortsätta som vanligt. Jag blir ex hungrig nu när jag skriver om det, men jag vet att det går över om en stund. Och så har jag isvatten.

Man kan dricka osötat kaffe och te, det är typ inga kalorier i. En del säger att fastan avbryts om man dricker kaffe, te eller buljong, med jag tror inte de 2 kcal per kopp gör någon skillnad. 

Finns det några särskilda saker med fastan som du kortfattat kan beskriva?
  • Anonym (OMAD)

Jag kör OMAD, vilket innebär ett mål mat om dagen inklusive förrätt och efterrätt om man så vill. 

Det har funkat bra för mig, men jag har inte haft jättemycket vikt att gå ner. Har gått ner ca 5 kg på 6 månader.

Jag har ett så kallat ätfönster på några timmar, från ca kl 12.00 till 15.00 kanske. 

Sedan fastar jag igen till dagen därpå. Jag är inte stenhård med vad jag äter eller hur mycket, så det är säkert därför viktnedgången har gått lite långsamt. Men det funkar i alla fall. Magen blev plattare väldigt fort.

• Anonym (OMAD)

Ja, och som någon redan nämnde ovan är det kalorifria drycker som gäller som kaffe eller te utan socker och mjölk samt vatten. (Ej lightläsk.)

Spara läsk, mjölk, kaffe latte osv till ditt ätfönster/ätperioden. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Fasta) skrev 2022-11-30 15:55:59 följande:

Tack för svaret! Hjälper mkt! Hur lång tid tog det att bli av med 20 kg?

Det går ju inte jättefort. Jag  började i januari i år, dvs gått ner lite mindre än ett halvt kg i veckan. Men jag vet att slow and steady wins the race. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (fi) skrev 2022-11-30 16:16:15 följande:
    Finns det några särskilda saker med fastan som du kortfattat kan beskriva?
    Hur menar du? Vad som händer i kroppen? 
  • Anonym (KC)

Jag körde 16:8-fasta. Eller egentligen 18:6. Funkade väldigt bra. 

• Anonym (5:2)

Jag körde 5:2 för några år sedan. GIck ner 23 kg på ett drygt halvår och hade egentligen behövt gå ner typ 10 kg till, men jag ville inte fortsätta för jag tappade så mycket hår, det var riktigt obehagligt. Men när jag började äta varje dag igen så kom håret tillbaks (och kilona också så småningom Skrattande

Jag tyckte mest det var jobbigt med fastedagarna de första 1-2 veckorna, sen vänjer man sig. Men det gick också bättre när jag slutade äta frukost, jag märkte att jag blev mer hungrig på förmiddagen om jag hade ätit frukost, så det funkade bättre om jag sparade alla kalorier till lunch/middag. Men det är ju individuellt hur man funkar. 

Svar på tråden Periodisk fasta?