• Anonym (Jaha?)

    Jobb som inte blev jobb

    Hade en tillfällig anställning över 1 år och de alla medarbetare och kollegor gick runt och sa att jag satt lugnt i båten och även tryggt. Att jag mot förmodan skulle få anställning här. De hade även möte med huvudkontoret om mig och vilken avdelning jag skulle placeras På. 


    sen nu 2 veckor innan får jag reda på att det inte går, att det inte längre gäller. 

    har ju inte skrivit på något avtal men ändå? sover knappt och försöker hitta andra jobb men är svårt. Ser så trött ut. vet inte vad jag ska göra.

  • Svar på tråden Jobb som inte blev jobb
  • Anonym
    IQfiskpinne skrev 2022-12-10 00:16:40 följande:

    Varför är du så oskön?


    Ja, ts har tabbat sig. Men hon lär ju bli mindre naiv i framtiden.

    För något år sen var vi ju inte rätt in i en lågkonjuktur och ett betydligt positivare anställningsläge för de flesta företag. I det kan ts vaggats in i en falsk förhoppning. Företaget kan ju verkligen behövt henne resten av tiden och helt enkelt gett henne falska förhoppningar för att hon inte ska gå tidigare.

    Jepp, man ska inte vara godtrogen men det är vi alla ibland.


    Det är jag inte. Jag bara påtalar kalla fakta. Som du sett innan (baserat på att du uttalar dig), så räcker inte tid för att TS ska lära sig. Rätt mycket "framtid" har förflutit vid det här laget och det ändras ju aldrig.

    Vidare hjälper det inte för nuet, även OM TS (här höll jag på att skriva "mot förmodan" men det begriper ju tydligen inte TS) skulle förändras. Du håller ju själv med om att det är en obildad snöflinga nu. Det var det jag skrev, skönt eller ej. Jag skrev inte att TS alltid kommer att vara en snöflinga så vi slipper ju den debatten.
  • Anonym (Vivi)
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-09 22:53:13 följande:

    Det hela handlade om att jag egentligen även visste att jag inte skulle vara kvar från första rena början. Detta är ett vikariat och den personen som har denna plats är fast anställd, därför kunde inte jag ta hennes plats. De hänvisade till det fackliga eftersom att hon har ?platsen? oavsett bra eller dålig prestation. 


    jag har bra Referenser med mig och inget klagomål. Däremot sitter jag i en krispig sits 


    Nu förstår jag inte riktigt. Hade du ett tidsbegränsat vikariat var det ju bestämt redan från början att du skulle sluta. 


    Jag råder dig att hitta någon som kan förklara det grundläggande om arbetsmarknaden, arbetsrätt, fackföreningar, a-kassa och olika anställningsformer för dig. Någon på facket kanske? Ring och förklars att det blivit strul och att du behöver få allt förklarat från grunden.


    Det är ganska tydligt av det du skrivit här och i andra trådar att du saknar kunskaper om arbetsmarknaden som både kollegor och arbetsgivare förutsätter att du har. 


    Jag tror att du kommer att få färre problem på jobb i framtiden om du har bättre koll på de regler som finns. 

  • Anonym (L)
    Anonym (Jeeez) skrev 2022-12-09 16:15:58 följande:
    Här har du ditt problem, ett av dem i alla fall. Du har ingen koll. Det verkar som att du inte ens känner till skillnaden mellan fack och a-kassa. Självklart kan du rådfråga facket om saker. Varför kollar du inte upp saker istället för att bli helt dramatisk och ligga och gråta. Eller spy som du gjorde i en annan tråd. Det är dags att växa upp. Nu har det gått dåligt på (minst) två arbetsplatser (i butiken och receptionen). Det är dags att rannsaka dig själv och agera efter det. Du kan inte fortsätta som du gör.
    Vilka är ts andra trådar? Vad ska man söka på? Har missat helt.
  • Anonym (Jeeez)
    IQfiskpinne skrev 2022-12-10 00:16:40 följande:

    Varför är du så oskön?


    Ja, ts har tabbat sig. Men hon lär ju bli mindre naiv i framtiden.

    För något år sen var vi ju inte rätt in i en lågkonjuktur och ett betydligt positivare anställningsläge för de flesta företag. I det kan ts vaggats in i en falsk förhoppning. Företaget kan ju verkligen behövt henne resten av tiden och helt enkelt gett henne falska förhoppningar för att hon inte ska gå tidigare.

    Jepp, man ska inte vara godtrogen men det är vi alla ibland.


    Nej! Jag håller helt med personen du citerade. Ja, vi är alla naiva ibland. Men inte gång på gång på gång. TS visar heller inga som helst tecken på att bli mindre naiv med tiden. Snarare tvärtom. TS fortsätter i samma fotspår som tidigare. Vid vikariat söker man jobb under tiden. Man har koll på regler, framför allt skillnaden mellan a-kassa och fack.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Vivi) skrev 2022-12-10 07:20:50 följande:

    Nu förstår jag inte riktigt. Hade du ett tidsbegränsat vikariat var det ju bestämt redan från början att du skulle sluta. 


    Jag råder dig att hitta någon som kan förklara det grundläggande om arbetsmarknaden, arbetsrätt, fackföreningar, a-kassa och olika anställningsformer för dig. Någon på facket kanske? Ring och förklars att det blivit strul och att du behöver få allt förklarat från grunden.


    Det är ganska tydligt av det du skrivit här och i andra trådar att du saknar kunskaper om arbetsmarknaden som både kollegor och arbetsgivare förutsätter att du har. 


    Jag tror att du kommer att få färre problem på jobb i framtiden om du har bättre koll på de regler som finns. 


    Precis! Men de drog ut på när jag skulle sluta, ibland var det januari, ibland februari, först 1 december sen 23 december.

    iallafall, jag var medlem i handels i två år. Gick ur och det blev tydligen inte sammanhängande med unionen nu när jag bytte jobb. Jag hade alltså avslutat handels helt och ?börjat om? hos unionen. 


    unionen säger att jag måste varit medlem i handels i minst 12 månader för att få ersättning. 

    även mitt bemanningsföretag säger att jag kanske kommer få ett jobb den 1 mars, tills dess kommer de antingen PAUSA min anställning? eller att jag får strö jobb på olika ställen då och då. Trodde man kunde få någon inkomst försäkring hos dem? Men tydligen inte. 


    så jag ska alltså sitta hemma bara tills mars utan inkomst Och vänta in det här jobbet med avstängd tillfällig anställning för att sedan komma tillbaka. 


     


    Har Alltid trott att bemaningsföretag betalar ut åt en när sådant sker. 

  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-11 12:09:48 följande:

    Precis! Men de drog ut på när jag skulle sluta, ibland var det januari, ibland februari, först 1 december sen 23 december.

    iallafall, jag var medlem i handels i två år. Gick ur och det blev tydligen inte sammanhängande med unionen nu när jag bytte jobb. Jag hade alltså avslutat handels helt och ?börjat om? hos unionen. 


    unionen säger att jag måste varit medlem i handels i minst 12 månader för att få ersättning. 

    även mitt bemanningsföretag säger att jag kanske kommer få ett jobb den 1 mars, tills dess kommer de antingen PAUSA min anställning? eller att jag får strö jobb på olika ställen då och då. Trodde man kunde få någon inkomst försäkring hos dem? Men tydligen inte. 


    så jag ska alltså sitta hemma bara tills mars utan inkomst Och vänta in det här jobbet med avstängd tillfällig anställning för att sedan komma tillbaka. 


     


    Har Alltid trott att bemaningsföretag betalar ut åt en när sådant sker. 


    Medlem i unionen i MINST 12 mån?
  • Anonym (Kloe)
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-11 12:10:27 följande:
    Medlem i unionen i MINST 12 mån?
    Det är ju deras a-kassa.

    Fackliga frågor hjälper de till med samma dag du blir medlem.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Jaha?) skrev 2022-12-11 12:09:48 följande:

    Precis! Men de drog ut på när jag skulle sluta, ibland var det januari, ibland februari, först 1 december sen 23 december.

    iallafall, jag var medlem i handels i två år. Gick ur och det blev tydligen inte sammanhängande med unionen nu när jag bytte jobb. Jag hade alltså avslutat handels helt och ?börjat om? hos unionen. 


    unionen säger att jag måste varit medlem i handels i minst 12 månader för att få ersättning. 

    även mitt bemanningsföretag säger att jag kanske kommer få ett jobb den 1 mars, tills dess kommer de antingen PAUSA min anställning? eller att jag får strö jobb på olika ställen då och då. Trodde man kunde få någon inkomst försäkring hos dem? Men tydligen inte. 


    så jag ska alltså sitta hemma bara tills mars utan inkomst Och vänta in det här jobbet med avstängd tillfällig anställning för att sedan komma tillbaka. 


     


    Har Alltid trott att bemaningsföretag betalar ut åt en när sådant sker. 


    Det säger sig självt att man inte får lön om man inte arbetar. Passa på att söka andra tjänster under tiden.
  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Kloe) skrev 2022-12-11 12:17:32 följande:
    Det är ju deras a-kassa.

    Fackliga frågor hjälper de till med samma dag du blir medlem.

    Ja precis, men de kunde inte svara på någonting sa de. 


    därför har jag ju inte rätt till A-kassa? då är Det ju skitsamma 

  • Anonym (Jaha?)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-11 12:18:40 följande:
    Det säger sig självt att man inte får lön om man inte arbetar. Passa på att söka andra tjänster under tiden.
    Fast detta bemaningaföretag ska ju ha inkomst försäkring och garantilön 
Svar på tråden Jobb som inte blev jobb