• Anonym (Google??)

    Kan någon förklara Google för mig?

    Ok, jag vill kolla en viss fras på engelska, om det funkar att säga så. Så googlar jag, och ställer in i avancerad sökning att jag vill ha region Storbritannien. Så får jag 10 sidor m träffar. Sen gör jag samma sökning igen, men avmarkerar regionen och lägger i stället till att jag vill ha domänen ac.uk. Då får jag också 10 sidor med träffar. Men, och det är här jag inte fattar hur det hänger ihop, sökningen med Storbritannien som region innehåller bara en handfull träffar som dessutom har domänen ac.uk?? Hur hänger detta ihop? Nån som fattar vad jag menar, och som kan förklara för mig??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-18 22:37
    Ok - ännu konstigare: nu googlade jag frasen "progress has been delayed" på sidor m region Storbritannien, och fick då 15 sidor med träffar. Sen googlade jag "progress has been delayed by", (fortfarande m region Storbritannien) och fick 13 sidor med träffar, och sen googlade jag "progress has been delayed due to? (fortfarande m region Storbritannien), och fick 10 sidor m träffar?! Alltså HUR hänger detta ihop??? De två sökningarna "progress has been delayed by" och "progress has been delayed due to? borde ju inte ge FLER sidor med träffar än enbart "progress has been delayed"??? Och, häromdagen googlade jag en sak (som jag nu glömt vad det var) som fick fler sidor med träffar när jag ställt in region Storbritannien än när jag inte gjort några inställningar ALLS. Gaaaahhh!!! HUR HÄNGER ALLT DETTA IHOP???

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-18 22:44
    Suck... skrev fel - jag googlade alltså "progress has been delayed due to" (m " i slutet), INTE "progress has been delayed due to? (m ? i slutet)

  • Svar på tråden Kan någon förklara Google för mig?
  • Anonym (Google??)
    Anonym (Google??) skrev 2022-12-10 21:26:11 följande:
    Kan någon förklara Google för mig?

    Ok, jag vill kolla en viss fras på engelska, om det funkar att säga så. Så googlar jag, och ställer in i avancerad sökning att jag vill ha region Storbritannien. Så får jag 10 sidor m träffar. Sen gör jag samma sökning igen, men avmarkerar regionen och lägger i stället till att jag vill ha domänen ac.uk. Då får jag också 10 sidor med träffar. Men, och det är här jag inte fattar hur det hänger ihop, sökningen med Storbritannien som region innehåller bara en handfull träffar som dessutom har domänen ac.uk?? Hur hänger detta ihop? Nån som fattar vad jag menar, och som kan förklara för mig??


    Alltså, det jag menar är att om jag får 100 träffar på region Storbritannien, och 100 träffar på domän ac.uk, så borde det ju vara samma 100 träffar, men det är det alltså inte, utan det är kanske bara fem av träffarna på region Storbritannien som dessutom är domän ac.uk. Hur hänger detta ihop??
  • EpicF
    Anonym (Google??) skrev 2022-12-10 22:10:58 följande:
    Alltså, det jag menar är att om jag får 100 träffar på region Storbritannien, och 100 träffar på domän ac.uk, så borde det ju vara samma 100 träffar, men det är det alltså inte, utan det är kanske bara fem av träffarna på region Storbritannien som dessutom är domän ac.uk. Hur hänger detta ihop??
    Olika domäner. 
  • Anonym (Google??)
    EpicF skrev 2022-12-10 22:14:11 följande:
    Olika domäner. 
    Fast... va? Hur kan region Storbritannien inte omfatta domänen ac.uk? Och om det verkligen är olika, hur kan det då komma sig att några träffar ändå överlappar?
  • EpicF

    Ts: Det gjorde det ju. Du fick fem träffar som var samma. Alla domäner i Storbritannien är inte .ac.uk. Samma som att alla domäner i Sverige inte är .se

  • Anonym (Google??)
    EpicF skrev 2022-12-10 22:55:57 följande:

    Ts: Det gjorde det ju.


    Haha va? Vad gjorde vad? 
    EpicF skrev 2022-12-10 22:55:57 följande:

    Du fick fem träffar som var samma. Alla domäner i Storbritannien är inte .ac.uk. Samma som att alla domäner i Sverige inte är .se


    Precis - bara fem träffar. När alla borde varit samma, eftersom båda sökningarna fick lika många träffar.

    Naturligtvis är alla domäner i Storbritannien inte ac.uk, men alla ac.uk borde ju rimligen höra till Storbritannien?
  • Anonym (Google??)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-12-10 22:52:33 följande:

    Strunta i att ställa in region, det behövs inte. I GB finns det flera domäner tex co.uk


    Precis. Och jag vill komma åt alla domäner i Storbritannien, och då känns det ju rimligast att ställa in region. Frågan är varför bara en mycket, mycket liten del av alla de träffar jag får när jag söker på ac.uk kommer med när jag söker på region Storbritannien?
  • Spucks

    Är du säkert att du fick 10 sidor? Man ser ju bara de första 10 sidorna uppradat, sedan finns det en pil där man kan blättra vidare. Gör sökningar igen och kolla på antalet resultat som står längst upp.

  • Anonym (Google??)
    Spucks skrev 2022-12-11 10:39:08 följande:

    Är du säkert att du fick 10 sidor? Man ser ju bara de första 10 sidorna uppradat, sedan finns det en pil där man kan blättra vidare. Gör sökningar igen och kolla på antalet resultat som står längst upp.


    Ja, det vet jag, men ja, det var bara 10 sidor vardera. Vad gäller antalet träffar som kommer upp högst upp tror jag att det enbart funkar om man inte gjort några inställningar alls (eller så är det för mig iaf); dessutom är den siffran ju alltid enormt missvisande - söker jag t.ex. på "nu har vi väntat länge" utan några inställningar gjorda får jag upp att det ger 2570 träffar; när jag sen går igenom träffarna visar det sig dock att det bara är totalt 104 träffar...
  • Anonym (Google??)
    EpicF skrev 2022-12-11 12:39:13 följande:

    Nej, alla ac.uk måste inte vara i just Storbritannien. 


    Inte? Hm, det var ju konstigt. Eller iaf konstigt att bara så lite som 5 % av dem är i Storbritannien. Men ok, om det är så - att region Storbritannien inte omfattar de domäner som är direkt kopplade till just Storbritannien - så är mina sökresultat ju inte så konstiga. Men finns det något annat sätt att komma åt "alla" brittiskt engelska sidor då?
  • Anonym (Google??)

    Puffar lite pga tillägg i TS

  • Anonym (Google??)
    Anonym (h) skrev 2022-12-11 16:09:13 följande:

    Servrarna ligger utomlands kanske?


    Ja, det skulle ju kunna förklara det... Samtidigt känns det ju lite skumt att de allra, allra flesta av de brittiska universitetens servrar skulle ligga någon annanstans än i Storbritannien..?
Svar på tråden Kan någon förklara Google för mig?