• ninanils

    Vänsterhänt barn? När märkte ni?

    Hej,

    Har en dotter på 3år som den senaste tiden verkar använda sin vänsterhand mer än högerhanden. Både gällande när hon ritar och t.ex. klipper med sax och andra vardagsbestyr. Hon verkar enkelt vara mer "dominant" med vänsterhanden, har märkt detta tidigare men då har det varit lite blandat med vänster/höger handen. Nu på sistone är det dock mer tydligt vänsterhanden som gäller.

    Ingen är vänsterhänt i familjen sen tidigare, så har ingen direkt erfarenhet av detta.


    När märkte ni att ert barn var vänsterhänt? Sitter och kikar lite på vad man kan göra/införskaffa för underlätta för henne.

    Tack!

  • Svar på tråden Vänsterhänt barn? När märkte ni?
  • Anonym (Lågstadielärare)

    Det enda mina vänsterhänta elever har behövt är vänstersaxar. Det blir lite krångligare för dem tex. i syslöjden och med pyssel också, eftersom de flesta kompisar visar från sitt håll. Slöjdlärarna brukar dock kunna visa vänsterhänt virkning också. 
    Som vuxen har jag märkt att potatisskalare som mest använts av en vänsterhänt person blir hopplöst slöa för en högerhänt! 

  • ninanils

    Tack för svaren alla!

    Jag förutsätter att förskola/skola har skolprodukter för vänsterhänta? Bara för att majoriteten av befolkningen är högerhänta så ska inte vänsterhänta barnen inte behöva vänja sig tycker jag. Finns jo vänsterhänta produkter av en anledning.

    Tack för tipsen, jag började med en enkel sax: www.alltforvansterhanta.se/produkt/barnets-forsta-sax-125-cm/

    Så får vi se om det är något annat vi behöver till dottern. Tar tacksamt emot fler tips!

  • Anonym (L)

    Min dotter är vänsterhänt. Jag är inte det och inte hennes pappa heller, men däremot har vi det "i släkten" men jag vet inte hur ärftligt det är. Min brorsdotter är också vänsterhänt trots att ingen av hennes föräldrar är det.

    Jag reflekterade inte över att hon var det från början, men sedan var vi på 6-månaderskontroll på BVC som är ett läkarbesök, och barnet ska då kunna greppa saker medvetet. När läkaren höll fram en leksak så greppade hon direkt med vänster, varpå läkaren sa "här har vi någon som är vänsterhänt!" och då kom jag att tänka på att hon alltid haft vänster hand i munnen mest och greppat med vänster. 

    Idag är hon 10 och väldigt vänsterhänt. Skriver även med vänster. Det enda hon egentligen haft svårt med som mindre var att klippa, då de flesta saxar är för högerhänta. Köpte en vänstersax men hon har lärt sig klippa med höger istället då hon tycker att vänstersaxar är svåra. Utmaningen har nog varit mest för oss högerhänta föräldrar som ska visa något man gör med händerna och får tänka "tvärtom" vilket är superkrångligt när man är högerhänt... Tungan ute

  • Citronella
    Alexi skrev 2022-12-28 11:45:46 följande:

    Köp inget special. Samhället är utformat för högerhänta och som vänsterhänt är det därför bättre att vänja sig vid det. Sen kan man köpa saxar som funkar lika bra för båda händerna osv. 


    mammatill6 skrev 2022-12-28 15:10:46 följande:

    Mötkte på sonen redan som liten. Han använde vänster till det mesta när han började använda händerna. Har inte köpt in nåt extra. Finns väl ingen anledning? Det enda är saxar, det finns de som är utformade för högerhänta i handtaget men det är ju bara att köpa vanliga som är för alla.


    Det finns inga neutrala saxar, äggen sitter på olika sidor för vänsterhänta och högerhänta. 
  • Anonym (Jodå)

    Förstår inte varför det låter på flera här som att vara vänsterhänt är något slags handikapp/sjukdom? ?ingen Av oss andra i familjen är det men finns i släkten?

    Är vänsterhänt men aldrig stött på några problem med det. Jag skriver med vänster och gör finlir med den handen. Allt annat kan jag göra med höger, tex klippa med sax, bowla. 
    som flera påpekat så är det mesta utformat efter högerhänta. Man anpassar sig därför till detta omedvetet. När jag gick i skolan var vi 3 vänsterhänta i klassen, ingen av oss ville tex använda gitarr för vänsterhänta utan ville spela på ?vanlig?. 
    Har inte heller musen på vänster Sida av datorn varken hemma eller på jobbet, radion vi har på jobbet använder jag höger hand till att använda. Återigen, allt är gjort för högerhänta på arbetsplatser, i skolan osv. Inget man ens funderat på det är bara så det är och alltid har varit. 

  • ninanils

    Tror ingen här tänker på något sätt att vänsterhänthet är ett handikapp. Mer diskussionen vad man kan göra föra för att tillgodose behoven på bästa sätt.

    Samhället är ju skapat för högerhänta men det finns uppenbarligen produkter och verktyg som är skapade för vänsterhänta. Risken är jo annars att barnen får sämre förutsättningar och kan behöva längre tid för en specifikt uppgift eller har svårt att lösa etc. Sen kanske några anpassar sig snabbt men andra har en mer dominant vänsterhand utifrån vad jag kan läsa mig till. Men varför ska de behöva anpassa sig efter detta?

    Ni som har insyn. Förskolor/skolor - har de saxar/linjaler etc anpassade för vänsterhänta?

  • Anonym (vänsterhänt)
    Citronella skrev 2022-12-30 01:02:31 följande:
    mammatill6 skrev 2022-12-28 15:10:46 följande:

    Mötkte på sonen redan som liten. Han använde vänster till det mesta när han började använda händerna. Har inte köpt in nåt extra. Finns väl ingen anledning? Det enda är saxar, det finns de som är utformade för högerhänta i handtaget men det är ju bara att köpa vanliga som är för alla.


    Det finns inga neutrala saxar, äggen sitter på olika sidor för vänsterhänta och högerhänta.
    Tror att alla vi som skriver om neutrala saxar menar handtagen. 

    Men som sagt, jag är väldigt tveksam till att alla förskolor och skolor har saxar för vänsterhänta som andra nämnt i tråden. 
  • Anonym (Geo)

    Nu är våra barn högerhänta, men det märktes i princip så fort de började greppa efter saker. De var alltid den lilla högerarmen som for fram och viftade. :) Minns det eftersom vi kommenterade att det var så tydligt. Men man kan ju vara olika mycket inriktad på en hand. Har en släkting som använder båda händerna ungefär lika mycket. 

  • Anonym (Geo)

    När man gör vissa handarbeten och när man spelar instrument kan det göra skillnad. Vet tex att en del håller fiolen omvänt och byter ordning på strängarna. Piano är ju svårare att byta håll på men titta på hur Paul McCartney spelar gitarr!


    För tex virkning och stickning finns hjälp på youtube, om den framtida slöjdläraren inte kan visa spegelvänt. 

  • Anonym (M)
    Anonym (vänsterhänt) skrev 2022-12-30 11:42:33 följande:
    Tror att alla vi som skriver om neutrala saxar menar handtagen. 

    Men som sagt, jag är väldigt tveksam till att alla förskolor och skolor har saxar för vänsterhänta som andra nämnt i tråden. 
    Varför skulle skolor/förskolor inte ha saxar som är anpassade för vänsterhänta? Det är en sax som man beställer lika enkelt som
    man beställer saxar för högerhänta. De kostar inte några astronomiska summor.. Jag är lärare och har aldrig vart på en skola/förskola där det inte finns eller beställs Om behovet finns.. Fanns även på skolan när jag va yngre ( född 87), min kompis var vänsterhänt och hon har alltid haft en annan sax. 
Svar på tråden Vänsterhänt barn? När märkte ni?