• Zaro

Vi som startar IVF 2023

Vad fint att höra om era resor! Jag själv är lite fundersam. Det är vår första IVF och vid första vul visade det sig att jag hade 25 äggblåsor. De såg endometrios också men tyckte vi kunde köra på. Idag på andra vul (8:e stimuleringsdagen) hade jag bara 9 blåsor som vuxit och de var fortfarande inte tillräckligt stora. De har hela tiden sagt att jag har så många äggblåsor, så 9 st där de kanske inte kan plocka alla pga endometrios, att endometriosen vuxit, att det går långsamt, att alla kanske inte innehåller ägg...!? Är lite ledsen och orolig och min sambo fattar ingenting utan tycker jag är för hård mot mig själv.

• Zaro

Noelani och Femling - tusen tack för era svar! Jag vet ju att många har det mycket tuffare, och att man måste vara positiv, men jag tror att det känns så laddat eftersom vi försökte med så många inseminationer förra året och det resulterade i två diagnoser som sänker fertiliteten. Så vi har behövt pausa till förmån för kraftiga mediciner, som också kan orsaka risker för både foster och bebis, och när vi skulle starta förra månaden var en äggblåsa alltför snabb dvs vi fick ej starta. Bland annat.

Förr körde jag på gonal-f (75), nu menopur (225) som de trodde kunde vara bra för min endometrios!? Tror mina 9 blåsor var alltifrån 9-13 mm. Brukar de vara så olika stora? Vi ska på det tredje vulet på torsdag, hoppas de vuxit/ej försvunnit. Om man ökar dosen nästa gång, hur mycket ökar de då tror ni? 

Ni har rätt i att det blir som en testomgång, tror jag bara drömde att det kanske kunde bli ett barn och ett fryst syskon. Samtidigt verkar det som att många lyckas med det på några få ägg!

Vad har ni andra för orsak till barnlösheten? Hjärta

• Zaro

Tack för ditt svar Loidi! (Fattar dock inte hur jag svarar direkt på ditt inlägg) Det låter lite tufft att det beror på manlig faktor och att du behöver genomgå detta, men så kanske du inte ser på det. Vi är ett samkönat par så vi kör på donerad säd.

Det låter dock hoppfullt att de kan testa sig fram för ett resultat så att säga och det känns väldigt värdefullt att kunna höras med er som har liknande erfarenhet.

• Zaro

Hittar inget kugghjul, så toppen att du ser mina svar Skrattande

Det är klart att det är tufft, men det låter som bra förutsättningar, behandlingen hjälper ju just vid trötta simmare, så är embryot fint och dina värden är det ju höga chanser tycker jag att det låter som. Jag har sett att forskning tittat mer på hormoner etc än just miljön i livmodern, vilket ju är superviktigt.

Vi gjorde flera inseminationer men när det misslyckas rekommenderas man att göra IVF. Eftersom jag också har aktiv endometrios samt inflammatorisk tarmsjukdom som håller på att bli latent är det också rekommenderat med IVF.

Denna gång startade vi på dag 3,5 pga mens på fredag kväll och helgstängd klinik, hoppas att det inte bidragit till att det går segt...
  • Zaro

När man försöker hitta kugghjulet och fuckar upp hela tråden... Sorry! Skäms

Loidi - Det ÄR ju tufft, men jag tycker att det låter som väldigt bra förutsättningar! Behandlingen hjälper ju mot just trötta simmare och att embryot ser bra ut samt att du har toppenvärden är ju superviktigt. Har läst att forskningen generellt har tittat på hormoner etc men inte lika mycket på miljön i livmodern etc vilket ju torde vara lika viktigt för att ett embryo ska fästa.

Ang din fråga. Vi har gjort flera inseminationer och när flera misslyckas rekommenderas man att göra IVF. Jag har ju också aktiv endometrios samt har haft aktiv tarmsjukdom i flera år, vilket sänker fertiliteten x2, och då brukar man också rekommendera IVF. 

Denna gång startade vi på dag 3,5 pga mens på fredag kväll och helgstängd klinik, hoppas inte det bidrar till den sega processen, men på torsdag ska vi som sagt på tredje vulet som torde vara avgörande...

• Zaro

Lite panik! Någon tanke? Hjärta

Sambo och bonusbarn är risiga, och i helgen hade barnet varit hos en kompis vars förälder testade positivt för covid nu i måndags.

Vi ska på tredje vulet imorgon torsdag då 9 äggblåsor förhoppningsvis är kvar eller har ökat, då blir det plock på lördag eller måndag. Vill ju inte bli sjuk nu!?

Sen igår känner jag också smärta i bröstvårtorna, och har sedan flera dagar helt genomskinliga flytningar. Det senare har jag tagit som en biverkning, men nu är jag rädd att jag håller på att ägglossa!?

Känns som att min läkare är besviken - från 25 äggblåsor till 9 stimulerade, hon sa direkt att vi borde byta medicin nästa gång...

• Zaro

Juste, också två gånger råkat ta för lite orgalutran, för några få dagar sen och idag! Råkade spruta ut för mycket. Men min läkare sa att det var okej, hon sa inte varför. Har det hänt er? Lite svinn får man kanske räkna med?

• Zaro

Wow vad kul Femling att du kommit så långt och snart ska få reda på könet! Gjorde du IVF? Hur mår du nu? 

• Zaro
    Förstår att det kan kännas lite overkligt Femling! Särskilt med tanke på er bakgrund, men samtidigt låter det helt fantastiskt att lyckas på en IVF och att du mår så pass bra! Också skönt att kunna fortsätta snacka med andra med liknande erfarenheter, alla vet ju inte hur det är att gå igenom fertilitetsproblem och/eller IVF. Låter som att du borde börja njuta, ja! Hjärta

Loidi: Tack för svar, det är lika bra att vara positiv Skrattande
  • Zaro

Av ren nyfikenhet, när man sätter in ett fryst embryo, går man på ultraljud inför det? Och tar man medicin/östrogen eller är man helt medicinfri inför/efter det?

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023