• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • LMSM

Gud vet inte vart jag ska vägen. När vi var på Cypern efter äggplocket fick vi en tid för samtal med läkaren idag vid 12, (dag 6) men hade inte fått någon länk till teams så mejlade och frågade om det. Fick svar att de inte fått någon embryorapport ännu och att de hör av sig när de fått information. Det här fick mig att må ännu sämre än vad jag redan gör. Känns som de bara kan vara dåliga nyheter för att de vill se om de fortfarande delar sig eller inte.. Usch alltså vet inte hur jag ska överleva detta känn som om hjärtat ska slå sönder typ. Vet att ingen kanske har erfarenhet av detta i gruppen då ingen varit på Olga men behöver bara skriva av mig....

• LMSM

Ville bara säga att kliniken hörde av sig för några timmar sedan, med negativa besked. Det är helt ärligt ingen skillnad allts mot de resultat jag har haft i Sverige.
    Majoriteten hade avstannat vid 4 celler och ett enda var på 6 celler dag 3. Har flera gånger haft bättre resultat än så i Sverige.

Sorgen är så djup alltså och jag måste vara den med absolut sämst resultat någonsin. Inte en enda blastocyst har jag lyckats få på 91 ägg. Jag måste ge upp nu vi har varken råd eller ork att fortsätta rent psykiskt är helt jävla dränerad på allt liv. SÅ jävla arg på att det är min lott i livet att vara infertil, varför just jag !? vad har jag gjort....

Jag kan mao inte rekommendera Olga till ngn som inte har resultat i Sverige men om man däremot får blastocyster men som inte leder till ett barn så tror jag man kan spara sig en del lidande iom att man kan kolla embryona. 

Jag är helt säker på att det kommer gå för er andra tillslut, en dag kommer det vara er tur!

• Quincey
    LMSM skrev 2025-04-16 17:27:34 följande:

Ville bara säga att kliniken hörde av sig för några timmar sedan, med negativa besked. Det är helt ärligt ingen skillnad allts mot de resultat jag har haft i Sverige.
    Majoriteten hade avstannat vid 4 celler och ett enda var på 6 celler dag 3. Har flera gånger haft bättre resultat än så i Sverige.

Sorgen är så djup alltså och jag måste vara den med absolut sämst resultat någonsin. Inte en enda blastocyst har jag lyckats få på 91 ägg. Jag måste ge upp nu vi har varken råd eller ork att fortsätta rent psykiskt är helt jävla dränerad på allt liv. SÅ jävla arg på att det är min lott i livet att vara infertil, varför just jag !? vad har jag gjort....

Jag kan mao inte rekommendera Olga till ngn som inte har resultat i Sverige men om man däremot får blastocyster men som inte leder till ett barn så tror jag man kan spara sig en del lidande iom att man kan kolla embryona. 

Jag är helt säker på att det kommer gå för er andra tillslut, en dag kommer det vara er tur!

LMSM, blir så ledsen av att läsa detta. Trodde och hoppades verkligen det skulle bli ett annat resultat nu. Fy fan, känslan av orättvisa är så stark. Vet inte vad jag ska säga mer än att du förtjänar så mycket bättre än vad den här IVF-resan har gett dig, och du förtjänar att vara lycklig resten av livet efter vad du gått igenom ❤️ 

Ni gjorde en hel del blodprover inför detta, har de visat på någonting som sticker ut?
  • LMSM

tack Hjärta

Jag trodde verkligen också att jag skulle få lite bättre resultat men känner mig helt lurad. För vissa går det bättre men kan vara att de varit på riktigt dåliga kliniker tidigare eller så är det slumpen. Det var verkligen inte på ngt sätt det minsta bättre för mig i alla fall. Jag orkar inte utsätta mig för mer lidande fmåste ta mig ur det här vakuumet och gå vidare. Jag är så himla ledsen och rädd men känner ändå en gnutta hopp för att kanske se ljuset i tunneln snart. 

vi alla förtjänar att livet rullar på så enkelt det bara kan efter det här. Det flera av oss i den här gruppen behövt gå igenom är helt sinnessjukt och jag önskar folk förstod hur jävla tufft det är. Livet är så sjukt orättvist alltså....

Ja vi testade i princip allt och jag är i absolut toppform. Eller vi båda är.
    Det enda som sticker ut är att jag har ett väldigt högt b12 värde men det beror antagligen på att jag ätit basic prenetal i två år nu snart hehe. Det ska dock inte spela ngn roll...

Quincey skrev 2025-04-16 23:47:20 följande:
    LMSM, blir så ledsen av att läsa detta. Trodde och hoppades verkligen det skulle bli ett annat resultat nu. Fy fan, känslan av orättvisa är så stark. Vet inte vad jag ska säga mer än att du förtjänar så mycket bättre än vad den här IVF-resan har gett dig, och du förtjänar att vara lycklig resten av livet efter vad du gått igenom ❤️ 

Ni gjorde en hel del blodprover inför detta, har de visat på någonting som sticker ut?
  • Quincey
    LMSM skrev 2025-04-17 09:29:13 följande:

tack Hjärta

Jag trodde verkligen också att jag skulle få lite bättre resultat men känner mig helt lurad. För vissa går det bättre men kan vara att de varit på riktigt dåliga kliniker tidigare eller så är det slumpen. Det var verkligen inte på ngt sätt det minsta bättre för mig i alla fall. Jag orkar inte utsätta mig för mer lidande fmåste ta mig ur det här vakuumet och gå vidare. Jag är så himla ledsen och rädd men känner ändå en gnutta hopp för att kanske se ljuset i tunneln snart. 

vi alla förtjänar att livet rullar på så enkelt det bara kan efter det här. Det flera av oss i den här gruppen behövt gå igenom är helt sinnessjukt och jag önskar folk förstod hur jävla tufft det är. Livet är så sjukt orättvist alltså....

Ja vi testade i princip allt och jag är i absolut toppform. Eller vi båda är.
    Det enda som sticker ut är att jag har ett väldigt högt b12 värde men det beror antagligen på att jag ätit basic prenetal i två år nu snart hehe. Det ska dock inte spela ngn roll...

Usch jag förstår det 💔 När jag läst deras nyhetsbrev har det ofta känts som att folk har 2-3 stycken ganska små men avgörande problem som de upptäcker på Olga, och sen funkar det.

Tror det är bra att hålla fast vid det hoppet, och ta nästa steg när du är redo och börja om på nytt på sätt och vis.

Ah ok, bra att få bekräftat att ni är i toppform, men det är så jobbigt att det inte finns en förklaring till problemet eller tydlig lösning på det.

Hade de något mer att säga om hur de ser på resultaten?

Ska börja kolla på kliniker utomlands i sommar om vi inte lyckats bli gravida.

• LMSM
    Quincey skrev 2025-04-17 15:40:59 följande:

Usch jag förstår det 💔 När jag läst deras nyhetsbrev har det ofta känts som att folk har 2-3 stycken ganska små men avgörande problem som de upptäcker på Olga, och sen funkar det.

Tror det är bra att hålla fast vid det hoppet, och ta nästa steg när du är redo och börja om på nytt på sätt och vis.

Ah ok, bra att få bekräftat att ni är i toppform, men det är så jobbigt att det inte finns en förklaring till problemet eller tydlig lösning på det.

Hade de något mer att säga om hur de ser på resultaten?

Ska börja kolla på kliniker utomlands i sommar om vi inte lyckats bli gravida.

Jag vet, önskar att de kunde hitta ngt som kunde förklara men jag blir prisad för min livmoder om och om igen tom på Olga, alla blodprover är hur bra som helst och de frågar om jag är elitidrottare. Det finns verkligen ingen förklaring förutom att äggen är dåliga, de säger bara att det antagligen saknas ngt i kromosomerna/DNAt som gör så de inte kan bli ngt. Jag är väl helt enkelt typ född så bara eller ås hände det ngt när jag utvecklade könsceller... Man vet liksom inte och ingen kommer veta förens de typ testat alla äggen man plockar ut för att se vad det kan vara ( i forskningssyfte då) Det suger hade önskat att det kunde vara vad sm helst så man bara kunde fixa problemet. I mitt fall kan jag fortsätta plocka och plocka och hoppas på att det kanske dyker upp ngt men det är inte hållbart varken ekonomiskt eller fysiskt psykiskt.

Läkaren på Olga sa att de mer än gärna testar igen om jag vill men att de ändå tror att det bästa är att gå över till donation.

Jag har ändå landat i att jag inte orkar mer försök med egna det får vara nu om jag ens ska fortsätta orka leva och ta hand om ett barn i framtiden. De här 10 stimuleringarna på två år med både långa och korta metoden innebär ´ändå att jag varit fullproppad med hormoner åt alla håll i typ 20 månader senaste 26 månaderna och känner ba nej jag orkar inte mer haha..Vill bara må bra nu

Jag tror du gör helt rätt i att vända dig utomlands om de inte fungerar nu. Det ä så orimligt att bara återföra och återföra embryon istället för att bara testa dom och se vilket som har en chans att fungera. Det finns många bra kliniker utöver Olga som kanske också är lite lättare att ta sig till. En tjej jag pratade med som är 42 vände sig till IVF spain alicante ( har också varit i kontakt med dom tidigare) och det gick bra hon rekommenderade kliniken starkt. 

Hur många har du kvar att återföra nu? Kommer du be om flera återförda samtidigt? 
  • BaeA
    LMSM skrev 2025-04-16 17:27:34 följande:

Åh, jag beklagar djupt! ❤️ fy så tuffa och tunga besked att få när man tagit sig vidare utomlands och hoppas på bättre resultat. Sorgen, smärtan, hoppet och förtvivlan jag förstår inte inte hur mycket vissa av oss ska kunna stå ut. Jag förstår också att man bli ännu mer besviken när kroppen verkligen är i ?toppform?. hade ju varit enklare att acceptera om man visste vad det var för fel. jag hoppas ni får ta er tid att landa, sörja och sedan komma vidare. Ni kommer bli föräldrar om ni vill på något sätt, men man behöver ju tid att landa.  Ta hand om varann och var inte för hård mot dig själv, du är grym! ❤️

• Macbookpro

Idag testade jag positivt För första gången! efter alla försök så kom vi äntligen till nästa stora milsten! Jag är så lycklig men framför allt lättad - det KAN fästa embryon i min livmoder! idag är det RD 7 bara så mycket kan ju hända fortfarande men sträcket var där imorse! 

• BaeA
    Macbookpro skrev 2025-04-19 08:51:35 följande:

Idag testade jag positivt För första gången! efter alla försök så kom vi äntligen till nästa stora milsten! Jag är så lycklig men framför allt lättad - det KAN fästa embryon i min livmoder! idag är det RD 7 bara så mycket kan ju hända fortfarande men sträcket var där imorse! 

Åh, heja påskägget! 🐣
  • Björkenli

Hej alla!

Jag har inte varit aktiv här sedan efter det hemska med Sellmer, när jag inte fick vara patient där längre. Det tog väldigt hårt eftersom det inte var lång kö till äggdonation där och magkänslan för äggdonation där var så bra efter att ha haft samtal med deras koordinator. Istället gick jag börja om från ruta 1 på andra kliniker,  skicka in alls mängder av lappsvar och allt..
    Jag blev helt knäckt och det var för jobbigt då att höra om andra Sellmerpatienter som fick hjälp. 
    Jag har kommit över detta nu, utan berättar bara för att förklara varför jag försvann. 

Men eftersom så många här har visat så enormt mycket stöd och värme så ville jag nu lämna en uppdatering. 

Jag bestämde mig för att gå vidare med äggdonation via Olga, och gjorde min första embryo transfer förra fredagen. 
    Anledningen att det dröjde så mycket var att jag verkligen ville använda Born som spermabank, och de sa i December att samarbetet var på plats,  men så visade det sig ta längre tid..

Hur som helst. Förra fredagen var det dags tillslut. 
    Och igår testade jag positivt på testa tidigt test ! Idag också. 

Jag tror fortfarande jag är i chockfas. 

Jag la så mycket tid på att välja donatorer. Kanske speciellt äggdonatorn eftersom det kändes mest nära, på något sätt. 
    Jag hittade en på Olgakliniken som verkligen kändes rätt. Hon var dock ljus brunett och jag är blond. Men hennes personlighet kändes viktigast. Manliga donatorn är dock blond. Det var viktigt för mig att barnet skulle se skandinaviskt ut. Båda har blåa ögon, som mig. Den manliga donatorn tyckte dom på spermabanken har inga drag också. Och äggdonatorn känns helt rätt. 
    Så jag känner mig verkligen helt trygg med att mina val var de rätta. 

Jag ska testa varje dag nu för att se att hcg stiger.

Jag testade tidigare denna vecka och fick negativt, och trodde att testet var tillförlitligt redan då, så det blev verkligen en chock när det blev positivt igår

Tror inte det sjunkit in riktigt som sagt.

Dessutom fick jag 5 bra embryon totalt, så har 4 i frysen.. Jag köpte 3 embryo garanti paket eftersom jag kände att det var viktigt att ha möjlighet att skaffa syskon led samma genetik, även om jag inte vet förstås om jag kommer vilja det. Men vilja ha möjligheten, absolut.

Om hcg i blod visar bra nivåer i slutet av nästa vecka (när kliniken vill att jag testar), kommer jag kanske våga tro på att jag är gravid.  Eller kanske först när man ser ultraljudet.. vem vet..! 
    Eller jag fattar ju att jag är gravid just nu, men jag menar att jag ska våga tro att det förmodligen kommer ske nu,  ser det inte bara är en kemisk graviditet och blir negativt när som helst. 

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023