• Anonym (F)

Våldtäkt av misstag?

Är det verkligen möjligt att våldta någon utan att vara medveten om att det är det man gör? Kan man normalisera något sådant, som man då?

Jag är nära att konfrontera en nu som jag tycker gör så, därav min fråga. Hur oskyldig kan han vara? På riktigt? Vill man inte ha en aktiv andra hälft? Inte någon som försvinner passivt och sedan gråter och mår dåligt flera dagar.

• Svar på tråden Våldtäkt av misstag?
  • Anonym (Ja det kan det vara)

Ja det kan det vara, då våld inte längre är ett kriterium för att det skall vara våldtäkt, ej heller hot, utpressning, berusning för att det ändå skall vara det. Nu är det extremt svårt att bli fälld, så det blir mestadels hypotetiskt, att det skulle kunna vara, inte att det är:

Tex. Om offret ger samtycke, men inte uttrycker "ja-signaler" under akten. Om offret lider av en allvarlig psykisk störning. Om offret har sex med förövaren i tron om att förövaren är någon annan. (du låtsas uppsåtligt vara någon annan som hon vill ha sex med i syfte att ha sex med henne)  

• Anonym (F)
    Anonym (Ja det kan det vara) skrev 2023-01-08 22:15:48 följande:

Ja det kan det vara, då våld inte längre är ett kriterium för att det skall vara våldtäkt, ej heller hot, utpressning, berusning för att det ändå skall vara det. Nu är det extremt svårt att bli fälld, så det blir mestadels hypotetiskt, att det skulle kunna vara, inte att det är:

Tex. Om offret ger samtycke, men inte uttrycker "ja-signaler" under akten. Om offret lider av en allvarlig psykisk störning. Om offret har sex med förövaren i tron om att förövaren är någon annan. (du låtsas uppsåtligt vara någon annan som hon vill ha sex med i syfte att ha sex med henne)  

Så om jag förstår dig rätt så kan någon på riktigt våldta någon utan att förstå det? Jag bryr mig inte om någon blir dömd här utan mer fakta, är män så dumma? Vissa då? Dum som i rent av elak då.
  • Anonym (Förstånd)
    Anonym (F) skrev 2023-01-08 23:39:02 följande:
    Så om jag förstår dig rätt så kan någon på riktigt våldta någon utan att förstå det? Jag bryr mig inte om någon blir dömd här utan mer fakta, är män så dumma? Vissa då? Dum som i rent av elak då.
    En förövare kan  ha ett begåvningshandikapp och inte förstå att det är ett brott men det är kanske inte det du menar. 
  • Anonym (A)
    Elaka? Om de inte förstår det på riktigt är de inte elaka, bara dumma i huvudet.

Om de gör det av elakhet, så förstår de att de gör fel, men de skiter i det.
    Ja om de inte känner till vad som faktiskt kan vara våldtäkt, något som inte brukade räknas som våldtäkt men numera kan tolkas som det.

Hur många män vet tex. att "död sill" eller "strandad val" kan vara våldtäkt? Om deras fru säger till dem "Sätt på mig" men sedan bara ligger där passivt och han sätter på henne så saknas faktiskt "ja signaler" under sexet. 

Hur många män vet att ha sex med en gravt psykiskt sjuk kvinna kan vara våldtäkt? Oavsett att hon ej är drogpåverkad, tydligt visar att hon vill ha sex, kanske rentav skriker det och utför något som är väldigt likt våldtäkt, fast på honom, och visar tydliga ja signaler under samlaget. Dont stick your dick in crazy är lagstadgat. 

Hur många män vet att låtsas vara någon annan och manipulera sig till sex genom sin spelade person skulle kunna klassas som våldtäkt om man tolkar lagen nitiskt? Det är ju något som förekommer i komediserier. Barney i HYMYM gör detta hela tiden. Du får alltså inte låtsas vara Kungen, doktor, Jesus, modellscout, mångmiljonär, hårdrocksstjärna, sänd från framtiden för att rädda mänskligheten, osv. i syfte att ha sex med någon som inte hade haft sex med dig om hon inte trodde du var personen du utgav dig för att vara.

Du får inte heller härma din väns röst eller ge sken av att vara din vän för att på det sättet kunna ha sex med hans fru. Tror hon att du är honom, och har sex med dig av den anledningen så kan det också vara våldtäkt. 

Det där är några grejer som eventuellt räknades som moraliskt fel, men inte olagligt men numera kan vara det.

• Anonym (s)

Jag skulle nog säga att det är möjligt. Vet inte hur vanligt. Finns dom som har sex i sömnen. Har vaknat flera gånger av att jag red av mitt ex, dock har jag flera gånger vaknat av att jag blir avvisad också som tur var så sa han ifrån om han inte ville. 

Min nuvarande pojkvän vet om att jag är den som har haft sex i sömnen förr. Inget jag och min nuvarande upptäkt alls. Men då är min pojkvän väldigt svårväkt också. 

Så rent praktiskt kan nog detta klassas som våldtäkt då man inte får ett samtycke och den andra inte har en chans att ge det om den också sover. 

Dock är min sambo okej med att det kan ske, jag får ta på hans kön när han sover också för honom men jag gör inte det, skulle kännas fel. 

Det här har inte gått igenom någonstans, men lobbas för, att samtycke skall kunna tas tillbaks retroaktivt, och sex utan samtycke= våldtäkt. Vilket skulle innebära om man drar det till sin extrem att all sex skulle kunna vara våldtäkt. Inte helt genomtänkt. Jag är för att det inte behöver vara våld för att det ändå skall vara våldtäkt men när riktiga knäppskallar driver de här frågorna blir det så kontraproduktivt. 

• Anonym (qwer)
    Anonym (Ja det kan det vara) skrev 2023-01-09 08:22:54 följande:

Det här har inte gått igenom någonstans, men lobbas för, att samtycke skall kunna tas tillbaks retroaktivt, och sex utan samtycke= våldtäkt. Vilket skulle innebära om man drar det till sin extrem att all sex skulle kunna vara våldtäkt. Inte helt genomtänkt. Jag är för att det inte behöver vara våld för att det ändå skall vara våldtäkt men när riktiga knäppskallar driver de här frågorna blir det så kontraproduktivt. 

Skulle du i all vänlighet kunna länka eller ge en hint om vem/violka som lobbar för detta? Det låter väldigt intressant att läsa mer om.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, det beror på omständigheterna. Rent juridiskt (och även moraliskt anser jag) gäller att samtycke saknas och att förövaren _borde ha förstått detta_. Det görs alltså en rimlighetsbedömning, även om det i praktiken är svårt att bli fälld.

Har offret gett sitt samtycke men sedan är otydlig, skulle inte jag kalla det våldtäkt. Handlar det bara om avsaknad av motstånd, kan det definitivt vara våldtäkt. Andra omständigheter spelar in. Om offret befinner sig i ett utsatt läge, t ex är kraftigt berusad eller i beroendeställning, borde förövaren ha förstått att inte utnyttja detta. Samma sak gäller självklart även om offret är minderårig.

Jag anser inte att normala män kan våldta någon utan att förstå det. För att det ska kallas våldtäkt, måste antingen uppsåt eller grov oaktsamhet finnas. Sen anser många förövare att det inte var våldtäkt, att kvinnan får skylla sig själv, "hon gjorde inte motstånd" och bla bla, men det är något annat. Normala män kan enligt mig inte göra sig skyldiga till övergrepp "av misstag".

Det du beskriver i din trådstart, låter som en osund relation. Gäller det dig själv, eller vem gäller det? Ingen bör stanna i en sådan relation, oavsett om det som sker kan ses som ett brott eller ej.

• Kotten23

I usa va det en kille som gick i sömnen. en natt tag han geväret å satte sig i bilen å åkte 2 mil å sköt sina svärföräldrar i sömnen, han blev inte dömd eftersom han inte visste va han gjorde. 

Svar på tråden Våldtäkt av misstag?