Anonym (F) skrev 2023-01-08 23:39:02 följande:
Så om jag förstår dig rätt så kan någon på riktigt våldta någon utan att förstå det? Jag bryr mig inte om någon blir dömd här utan mer fakta, är män så dumma? Vissa då? Dum som i rent av elak då.
Ja om de inte känner till vad som faktiskt kan vara våldtäkt, något som inte brukade räknas som våldtäkt men numera kan tolkas som det.
Hur många män vet tex. att "död sill" eller "strandad val" kan vara våldtäkt? Om deras fru säger till dem "Sätt på mig" men sedan bara ligger där passivt och han sätter på henne så saknas faktiskt "ja signaler" under sexet.
Hur många män vet att ha sex med en gravt psykiskt sjuk kvinna kan vara våldtäkt? Oavsett att hon ej är drogpåverkad, tydligt visar att hon vill ha sex, kanske rentav skriker det och utför något som är väldigt likt våldtäkt, fast på honom, och visar tydliga ja signaler under samlaget. Dont stick your dick in crazy är lagstadgat.
Hur många män vet att låtsas vara någon annan och manipulera sig till sex genom sin spelade person skulle kunna klassas som våldtäkt om man tolkar lagen nitiskt? Det är ju något som förekommer i komediserier. Barney i HYMYM gör detta hela tiden. Du får alltså inte låtsas vara Kungen, doktor, Jesus, modellscout, mångmiljonär, hårdrocksstjärna, sänd från framtiden för att rädda mänskligheten, osv. i syfte att ha sex med någon som inte hade haft sex med dig om hon inte trodde du var personen du utgav dig för att vara.
Du får inte heller härma din väns röst eller ge sken av att vara din vän för att på det sättet kunna ha sex med hans fru. Tror hon att du är honom, och har sex med dig av den anledningen så kan det också vara våldtäkt.
Det där är några grejer som eventuellt räknades som moraliskt fel, men inte olagligt men numera kan vara det.