• Anonym (F)

Våldtäkt av misstag?

Är det verkligen möjligt att våldta någon utan att vara medveten om att det är det man gör? Kan man normalisera något sådant, som man då?

Jag är nära att konfrontera en nu som jag tycker gör så, därav min fråga. Hur oskyldig kan han vara? På riktigt? Vill man inte ha en aktiv andra hälft? Inte någon som försvinner passivt och sedan gråter och mår dåligt flera dagar.

• Svar på tråden Våldtäkt av misstag?
  • Anonym (Med nya lagstiftningen)

Det är annorlunda exempelvis för mord, då finns det inte laglig mord efter samtycke. Missförstånd om samtycke existerar inte som vid mord som vid sex
    Vid sex så existerar det både laglig sex och olaglig sex. Det finns då ett mer realitiskt  scenario där någon kan tro de har samtycke för sex. 

• Anonym (Maria2)
    Anonym (Med nya lagstiftningen) skrev 2023-07-05 13:02:18 följande:

Det är annorlunda exempelvis för mord, då finns det inte laglig mord efter samtycke. Missförstånd om samtycke existerar inte som vid mord som vid sex
    Vid sex så existerar det både laglig sex och olaglig sex. Det finns då ett mer realitiskt  scenario där någon kan tro de har samtycke för sex. 

Man kan väl ha mord efter samtycke. Dödshjälp finns ju
  • Anonym (Med nya lagstiftningen)
    Anonym (Maria2) skrev 2023-07-05 13:09:42 följande:
    Man kan väl ha mord efter samtycke. Dödshjälp finns ju
    Aktiv dödshjälp är inte tillåtet i Sverige 
  • Anonym (#metoo)
    Anonym (F) skrev 2023-01-08 21:49:49 följande:
    Våldtäkt av misstag?

Är det verkligen möjligt att våldta någon utan att vara medveten om att det är det man gör? Kan man normalisera något sådant, som man då?

Jag är nära att konfrontera en nu som jag tycker gör så, därav min fråga. Hur oskyldig kan han vara? På riktigt? Vill man inte ha en aktiv andra hälft? Inte någon som försvinner passivt och sedan gråter och mår dåligt flera dagar.

Klart man kan våldta någon utan att fatta det. Det finns många som inbillar sig att det sker med samtycke även om personen varken sagt ja eller visar engagemang. Det sker också väldigt många oaktsamma våldtäkter inom relationer på just det sättet.

Jag tycker du ska konfrontera personen men gå varsamt fram. Stor risk att han går i försvar.
  • Anonym (Maria2)
    Anonym (Med nya lagstiftningen) skrev 2023-07-05 17:24:33 följande:
    Aktiv dödshjälp är inte tillåtet i Sverige 
    Men det är tillåtet att resa och göra det

sen har du självmord som också är ett mord med samtycket

vad anser du om en tågchafför som kört ihjäl en människa som frivillig ställde sig på spåret? Var det samtycke till mord?
  • Anonym (M)
    Anonym (Stina) skrev 2023-07-05 12:28:16 följande:
    Om du ofta har upplevt detta har jag dåliga nyheter för dig. Det är inte ett typiskt kvinnligt beteende vid sex. Du bör upphöra att ha sex på detta vis. 
    Vad vet du om vad som är typisk kvinnligt beteende när de har sex med män?? Har du varit man?? 

Jag har inte sex på det viset. Jag tackar nej till det och det gör dem märkbart besvikna.
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2023-01-09 11:46:17 följande:
    Våldtäkt av misstag?
    Jag förstår att det är svårt att förstå för kvinnor eftersom män beter sig helt annorlunda i sängen men många kvinnor är väldigt passiva i sängen, de är som någon skrev "döda sillar", ligger där och förväntar sig att mannen skall göra allt. Har man erfarenheten att kvinnor beter sig så under sex så är det inte så konstigt att man kan begå våldtäkt av misstag. Man tror att det är så normal sex går till (och dessvärre är det nog inte så ovanligt) och tycker inte det är konstigt att kvinnan ligger helt still. 
    Om kvinnan är helt passiv och inte visar någon njutning alls, så är risken stor att det inte finns samtycke eller att nåt är fel och man bör avbryta.

Även om kvinnan är underst brukar man signalera genom andning, stönanden, att röra sig mot mannen med höfterna etc. Att ligga knäpptyst och inte röra en fena är en säker signal till mannen att han bör avbryta och kolla läget. 
  • Pixie99
    Anonym (J) skrev 2023-08-03 12:33:10 följande:
    Om kvinnan är helt passiv och inte visar någon njutning alls, så är risken stor att det inte finns samtycke eller att nåt är fel och man bör avbryta.

Även om kvinnan är underst brukar man signalera genom andning, stönanden, att röra sig mot mannen med höfterna etc. Att ligga knäpptyst och inte röra en fena är en säker signal till mannen att han bör avbryta och kolla läget. 
    Alldeles korrekt. Enligt samtyckeslagen är default 'nej'. En avsaknad av ett tydligt ja betyder alltså att partnern inte vill göra det som föreslås. Oavsett om kvinnan ligger stilla, eller blir våt eller stönar, så ska den andra parten försäkra sig om att allt är okej och att hon är med på det som sker. Och det gäller dessutom bägge könen i lika stor utsträckning, även om en man får stånd betyder det inte att han vill ha sex eller den typen av sex som händer.

Det är inte fråga om ett kontrakt skrivet med blod, men att man bara frågar: känns det bra, är det okej att jag gör si eller så, vill du kanske prova det här, och så vidare.  Känner man varandra som typ i ett parförhållande, så är det enklare, men vid tillfälliga sexuella kontakter måste man vara extremt lyhörd om man vill köra någon master/servant dominanslek i sängen.
  • Anonym (Kalle)

I min ungdom hade jag ett antal one night stands. En gång fick jag med mig en tjej hem, som väl hemma visade sig vara väldigt oerfaren. Vi var båda väldigt fulla och hade till slut sex, mest på mitt initiativ. På morgonen när jag vaknade hade hon stuckit.

Efteråt hade jag en hel del ångest och funderade på om jag faktiskt gått över gränsen och tvingat henne till något hon egentligen inte ville. Hade jag inte varit så full som jag var så hade jag med säkerhet läst av situationen bättre.

Träffade dock på tjejen i fråga några veckor senare och pratade ut om det och vad jag förstod då så hade hon bara fått panik efteråt eftersom hon aldrig följt med någon hem innan och det var därför hon stuckit. Det var inga "hard feelings" och det fanns samtycke till sex.

I allafall så är väl slutsatsen är att man nog kan våldta någon omedvetet om man hamnar i en liknande situation och är dålig på att läsa av vad som gäller. Jag bättrade mig mycket efter detta och undvek one night stands där tjejen inte tydligt visade att det var ok.

• Anonym (Beror på)

Detta beror väl på omständigheterna..? Om en man lurar bakom en buske vid sidan av motionsspåret, en kvinna springar förbi klädd i normala joggingkläder, och han drar in henne i buskarna och våldtar henne trots att hon skriker och kämpar emot - så finns det ingen tvekan om att det är våldtäkt. 

...om det däremot är en situation där mannen och kvinnan börjar prata på en krog, hon visar både urringning och lår, han bjuder henne på drinkar, de dansar tätt intill, de går hem till honom, han bjuder på ytterligare drinkar, sedan hånglar de i soffan... och sedan genomdriver han ett samlag även om hon krånglar emot så där lite halvhjärtat... så är det en HELT annan sak. Och så hoppas jag att domstolen också ser på det, fortfarande. 

Svar på tråden Våldtäkt av misstag?