• Anonym (F)

Våldtäkt av misstag?

Är det verkligen möjligt att våldta någon utan att vara medveten om att det är det man gör? Kan man normalisera något sådant, som man då?

Jag är nära att konfrontera en nu som jag tycker gör så, därav min fråga. Hur oskyldig kan han vara? På riktigt? Vill man inte ha en aktiv andra hälft? Inte någon som försvinner passivt och sedan gråter och mår dåligt flera dagar.

• Svar på tråden Våldtäkt av misstag?
  • Anonym (A)
    Anonym (Ansvar) skrev 2023-01-09 15:37:46 följande:
    Passivitet kan tolkas som att man inte är intresserad men varför är det så svårt att säga nej? Varför inte vara tydlig?
    Det är väl den som vill ligga som ska ha samtycke? Så varför är det så svårt att fråga om samtycke? Och nu menar jag ett ordentligt samtycke, där vederbörande både säger ja och visar att hen menar det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ansvar) skrev 2023-01-09 15:37:46 följande:
    Passivitet kan tolkas som att man inte är intresserad men varför är det så svårt att säga nej? Varför inte vara tydlig?
    Många, för att inte säga de flesta, kvinnor uppskattar inte den sortens rättframhet, de är romcom-skadade och tycker att om mannen inte förstår hennes subtila signaler så är han ingen riktig man. De vill inte ha den sortens rak kommunikation, det förstör romantiken och kvinnor förlorar makt på det sättet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2023-01-09 15:46:32 följande:

Enligt honom är jag säkert inte tydlig, han säger att han ser att jag blir rädd och jag har flera gånger, inte just då men emellanåt, bett honom att inte göra något då. Jag har sagt nej också och gör det emellanåt men det hörs inte. Jag vet att jag gör fel men undrar hur vanligt hans beteende är, hur kan han få ut något av att ta för sig så när han vet vad som händer? 

Till er som tycker man ska vara tydlig då, jag kan väl hålla med men sant inte, är allt mitt ansvar? Varför lyssnar han inte?

Om man är tydlig med att man inte vill och har diskuterat det så är det ju en annan sak. Frågan är varför du är kvar i förhållandet? Att säga nej men sedan stanna kvar trots att han skiter i ditt nej ger ju lite blandade signaler. 
  • Anonym (Cliff)

Han förstår att det är våldtäkt, handlar nog om gaslighting vilket är ett sätt att utöva kontroll och manipulera en annan människa. 

lägg benen på ryggen 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Enligt honom är jag säkert inte tydlig, han säger att han ser att jag blir rädd och jag har flera gånger, inte just då men emellanåt, bett honom att inte göra något då. Jag har sagt nej också och gör det emellanåt men det hörs inte. Jag vet att jag gör fel men undrar hur vanligt hans beteende är, hur kan han få ut något av att ta för sig så när han vet vad som händer? 

Till er som tycker man ska vara tydlig då, jag kan väl hålla med men sant inte, är allt mitt ansvar? Varför lyssnar han inte?

Det är inte du som gör fel, det är han som gör fel. Men varför är du kvar i denna relation?

Att han gör fel (ja, han borde vara mer lyhörd), hjälper ju liksom inte dig. Om han är en våldtäktsman eller bara klumpig, gör ingen större skillnad eftersom resultatet blir detsamma.
  • fornminne

Precis TS, han gör fel, men det hjälper dig inte att spekulera i varför han gör som han gör. Det enda som hjälper är att lämna.

• Anonym (Maria2)

Därför att han är en våldtäktsman. Det är just det här som är våldtäkt, det är inte tydligt om personen vill eller inte, men man väljer att göra det ändå, alltså utan ett samtycke. Det är vad våldtäkt är.
  • Anonym (Med nya lagstiftningen)
    Anonym (F) skrev 2023-01-08 21:49:49 följande:
    Våldtäkt av misstag?

Är det verkligen möjligt att våldta någon utan att vara medveten om att det är det man gör? Kan man normalisera något sådant, som man då?

Jag är nära att konfrontera en nu som jag tycker gör så, därav min fråga. Hur oskyldig kan han vara? På riktigt? Vill man inte ha en aktiv andra hälft? Inte någon som försvinner passivt och sedan gråter och mår dåligt flera dagar.

Exempelvis om en man och kvinna har sex och penisen åker ur slidan och han lägger tillbaka den utan att fråga om hon vill ha sex igen så kan det räknas som en våldtäkt ifall hon hypotetiskt har ändrat sig helt plötsligt.

Men med nya lagstiftningen borde det bli färre våldtäkter då folk borde bli mer försiktiga ifall de har samtycke eller inte överlag plus man borde överdrivet fråga fler gånger ifall den andra vill ha sex. 
    Ev överdrivet fler gånger man kontrollerar om den andra vill ha sex. 
  • Anonym (Med nya lagstiftningen)
    Anonym (F) skrev 2023-01-08 23:39:02 följande:
    Så om jag förstår dig rätt så kan någon på riktigt våldta någon utan att förstå det? Jag bryr mig inte om någon blir dömd här utan mer fakta, är män så dumma? Vissa då? Dum som i rent av elak då.
    Missförstånd kan äga rum för andra saker. 
    Även kvinnor kan missförstå saker och ting. 
    Varför skulle missförstånd inte kunna äga rum för sex? 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (M) skrev 2023-01-09 11:46:17 följande:
    Jag förstår att det är svårt att förstå för kvinnor eftersom män beter sig helt annorlunda i sängen men många kvinnor är väldigt passiva i sängen, de är som någon skrev "döda sillar", ligger där och förväntar sig att mannen skall göra allt. Har man erfarenheten att kvinnor beter sig så under sex så är det inte så konstigt att man kan begå våldtäkt av misstag. Man tror att det är så normal sex går till (och dessvärre är det nog inte så ovanligt) och tycker inte det är konstigt att kvinnan ligger helt still. 
    Om du ofta har upplevt detta har jag dåliga nyheter för dig. Det är inte ett typiskt kvinnligt beteende vid sex. Du bör upphöra att ha sex på detta vis. 
Svar på tråden Våldtäkt av misstag?