• Anonym (F)

Våldtäkt av misstag?

Är det verkligen möjligt att våldta någon utan att vara medveten om att det är det man gör? Kan man normalisera något sådant, som man då?

Jag är nära att konfrontera en nu som jag tycker gör så, därav min fråga. Hur oskyldig kan han vara? På riktigt? Vill man inte ha en aktiv andra hälft? Inte någon som försvinner passivt och sedan gråter och mår dåligt flera dagar.

• Svar på tråden Våldtäkt av misstag?
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2023-01-08 23:39:02 följande:
    Så om jag förstår dig rätt så kan någon på riktigt våldta någon utan att förstå det? Jag bryr mig inte om någon blir dömd här utan mer fakta, är män så dumma? Vissa då? Dum som i rent av elak då.
    Jag förstår att det är svårt att förstå för kvinnor eftersom män beter sig helt annorlunda i sängen men många kvinnor är väldigt passiva i sängen, de är som någon skrev "döda sillar", ligger där och förväntar sig att mannen skall göra allt. Har man erfarenheten att kvinnor beter sig så under sex så är det inte så konstigt att man kan begå våldtäkt av misstag. Man tror att det är så normal sex går till (och dessvärre är det nog inte så ovanligt) och tycker inte det är konstigt att kvinnan ligger helt still. 
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2023-01-09 11:46:17 följande:
    Jag förstår att det är svårt att förstå för kvinnor eftersom män beter sig helt annorlunda i sängen men många kvinnor är väldigt passiva i sängen, de är som någon skrev "döda sillar", ligger där och förväntar sig att mannen skall göra allt. Har man erfarenheten att kvinnor beter sig så under sex så är det inte så konstigt att man kan begå våldtäkt av misstag. Man tror att det är så normal sex går till (och dessvärre är det nog inte så ovanligt) och tycker inte det är konstigt att kvinnan ligger helt still. 
    Fast man frågar väl innan, något händer väl mellan att båda är påklädda och hon ligger naken som en död sill, något som indikerar att hon vill?
  • Anonym (TTT)
    Anonym (F) skrev 2023-01-08 23:39:02 följande:
    Så om jag förstår dig rätt så kan någon på riktigt våldta någon utan att förstå det? Jag bryr mig inte om någon blir dömd här utan mer fakta, är män så dumma? Vissa då? Dum som i rent av elak då.
    Hur enkelt som helst. Båda två träffas på krogen, det är drinkar, ömsesifigt flörtande, fniss, dansande tätt ihop. Man smeker varandra utanpå kläderna, hånglar i taxin hem. Man sliter av varandra kläderna då man kommit innagför dörren och går mot sängen. Plötsligt känner den ena "åh vad trött jag är, vill hellre sova" men sekunden efter ordnar den andre med penetration.

Våldtäkt.

• Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2023-01-09 11:49:01 följande:
    Fast man frågar väl innan, något händer väl mellan att båda är påklädda och hon ligger naken som en död sill, något som indikerar att hon vill?

Kvinnor som ligger som döda sillar är rätt passiva i övrigt också är min erfarenhet så oftast består nog det där som hände innan av att killen tog initiativ och kvinnan inte sade nej typ. Det kan ju också vara så att kvinnan ändrade sig nånstans längs vägen men inte säger nej, bara ligger passiv för att hon inte vill, men det är ju inte så lätt att skilja från kvinnor som ligger passiva trots att de vill.  

Jag tror inte kvinnor förstår hur pass passiva och intetsägande många kvinnor är i sådana här sammanhang. Kvinnor har generellt en rätt skev självbild. De flesta män tackar nej till sådana här kvinnor men jag kan förstå att om man är ung och får några sådana så tror man som sagt att det ärså det är. De flesta killar har ju inte tonvis med kvinnor runt sig att välja och vraka mellan. 

• Anonym (F)
    Anonym (M) skrev 2023-01-09 12:09:57 följande:

Kvinnor som ligger som döda sillar är rätt passiva i övrigt också är min erfarenhet så oftast består nog det där som hände innan av att killen tog initiativ och kvinnan inte sade nej typ. Det kan ju också vara så att kvinnan ändrade sig nånstans längs vägen men inte säger nej, bara ligger passiv för att hon inte vill, men det är ju inte så lätt att skilja från kvinnor som ligger passiva trots att de vill.  

Jag tror inte kvinnor förstår hur pass passiva och intetsägande många kvinnor är i sådana här sammanhang. Kvinnor har generellt en rätt skev självbild. De flesta män tackar nej till sådana här kvinnor men jag kan förstå att om man är ung och får några sådana så tror man som sagt att det ärså det är. De flesta killar har ju inte tonvis med kvinnor runt sig att välja och vraka mellan. 

Detta undrar jag verkligen över, är detta verkligheten? Hur är män funtade som vill ha sex med en passiv kvinna? Sen förstår jag inte kvinnor heller som skulle se det som normalt, finns dessa på riktigt? 

Jag är passiv för att jag inte vill men ska då dömas för att "andra" sägs vilja trots passivitet. Och glöm nu inte att jag inte menar lagmässigt utan bara undrar hur folk är funtade. Är det alltid "andra" som är sådana? Ingen själv? 
  • Anonym (Med nya lagstiftningen)
    Anonym (Ja det kan det vara) skrev 2023-01-08 22:15:48 följande:

Ja det kan det vara, då våld inte längre är ett kriterium för att det skall vara våldtäkt, ej heller hot, utpressning, berusning för att det ändå skall vara det. Nu är det extremt svårt att bli fälld, så det blir mestadels hypotetiskt, att det skulle kunna vara, inte att det är:

Tex. Om offret ger samtycke, men inte uttrycker "ja-signaler" under akten. Om offret lider av en allvarlig psykisk störning. Om offret har sex med förövaren i tron om att förövaren är någon annan. (du låtsas uppsåtligt vara någon annan som hon vill ha sex med i syfte att ha sex med henne)  

Med nya lagstiftningen så finns det också oaktsam våldtäkt, där någon enligt domstolar borde ha förstått att den andra inte ville ha sex. 
  • Anonym (M)
    Anonym (F) skrev 2023-01-09 12:38:21 följande:
    Detta undrar jag verkligen över, är detta verkligheten? Hur är män funtade som vill ha sex med en passiv kvinna? Sen förstår jag inte kvinnor heller som skulle se det som normalt, finns dessa på riktigt? 

Jag är passiv för att jag inte vill men ska då dömas för att "andra" sägs vilja trots passivitet. Och glöm nu inte att jag inte menar lagmässigt utan bara undrar hur folk är funtade. Är det alltid "andra" som är sådana? Ingen själv? 

Det är nog en rätt liten andel som verkligen vill ha sex med passiva kvinnor, de flesta kvinnor är tvärtom mycket mer passiva än män skulle vilja men män har i allmänhet inte massor av kvinnor att välja mellan så de får kompromissa. Kvinnor gör ju precis samma kompromisser och har sex med män som inte heller är jättebra i sängen. 

Det är inte så ovanligt, har själv råkat ut för döda sillar, avbrutit och fått den besvikna frågan "varför slutade du?". I omgångar har det varit trådar från kvinnor här på fl som gillar att vara passiva men inte tycker om att kallas döda sillar så nog finns dem. 

Ja, eftersom andra kvinnor är passiva trots att det vill så är passivitet inget bra sätt att säga att man inte vill. Lär dig att vara tydlig och verbalt säga nej i stället för att vara passiv. Det gäller ju i de flesta sammanhang...  

• Anonym (Ansvar)
    Anonym (F) skrev 2023-01-09 12:38:21 följande:

Passivitet kan tolkas som att man inte är intresserad men varför är det så svårt att säga nej? Varför inte vara tydlig?
  • Anonym (F)

Enligt honom är jag säkert inte tydlig, han säger att han ser att jag blir rädd och jag har flera gånger, inte just då men emellanåt, bett honom att inte göra något då. Jag har sagt nej också och gör det emellanåt men det hörs inte. Jag vet att jag gör fel men undrar hur vanligt hans beteende är, hur kan han få ut något av att ta för sig så när han vet vad som händer? 

Till er som tycker man ska vara tydlig då, jag kan väl hålla med men sant inte, är allt mitt ansvar? Varför lyssnar han inte?

• Anonym (Ansvar)
    Anonym (F) skrev 2023-01-09 15:46:32 följande:

Enligt honom är jag säkert inte tydlig, han säger att han ser att jag blir rädd och jag har flera gånger, inte just då men emellanåt, bett honom att inte göra något då. Jag har sagt nej också och gör det emellanåt men det hörs inte. Jag vet att jag gör fel men undrar hur vanligt hans beteende är, hur kan han få ut något av att ta för sig så när han vet vad som händer? 

Till er som tycker man ska vara tydlig då, jag kan väl hålla med men sant inte, är allt mitt ansvar? Varför lyssnar han inte?

Säger du nej och att det är en man som gör dig rädd så bör du verkligen bryta.
    Det låter inte som en hälsosam relation givet vad du har berättat här.
Svar på tråden Våldtäkt av misstag?