• Anonym (Jag)
    Tue 10 Jan 2023 10:51
    9608 visningar
    50 svar
    50
    9608

    Min man har blivit anmäld

    Han vill inte berätta så mycket, så jag frågar här om det finns någon med erfarenhet.

    Min man driver eget företag och sa för ett tag sen upp en person för att hens svenska inte var bra nog. Något som var väldigt viktigt för den roll hen skulle ha i företaget.

    Nu har hen anmält min man (eller företaget?) för diskriminering och något mer.

    Har hen något att komma med? Vad kan hända? Det var ju hen som sökte en position hen inte klarar av.

  • Svar på tråden Min man har blivit anmäld
  • Anonym (AG)
    Tue 10 Jan 2023 10:58
    #1
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-10 10:51:55 följande:
    Min man har blivit anmäld

    Han vill inte berätta så mycket, så jag frågar här om det finns någon med erfarenhet.

    Min man driver eget företag och sa för ett tag sen upp en person för att hens svenska inte var bra nog. Något som var väldigt viktigt för den roll hen skulle ha i företaget.

    Nu har hen anmält min man (eller företaget?) för diskriminering och något mer.

    Har hen något att komma med? Vad kan hända? Det var ju hen som sökte en position hen inte klarar av.


    Anställningsform på den anställda?
    Hur länge har personen varit anställd?
    Vilka åtgärder har arbetsgivaren vidtagit innan för att komma till rätta med problemet?
    Hur gick intervju mm till vid anställningen?
    Finns kollektivavtal?
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 10 Jan 2023 11:03
    #2
    Anonym (AG) skrev 2023-01-10 10:58:26 följande:
    Anställningsform på den anställda?
    Hur länge har personen varit anställd?
    Vilka åtgärder har arbetsgivaren vidtagit innan för att komma till rätta med problemet?
    Hur gick intervju mm till vid anställningen?
    Finns kollektivavtal?
    Jag vet inte mycket mer än att hen var timanställd. Inga åtgärder har gjorts, det fanns det inte tid och ekonomi till. Det var tajt nog att anställa någon som kunde sköta den biten. Muntligt hörs inga fel, men i det skriftliga blev det tydligt. Hen var anställd 2-3 månader.
  • Tue 10 Jan 2023 11:08
    #3

    Om uppsägningen är rätt gjord vågar jag inte säga något om, men språkkunskaper/kompetens gå inte under diskrimering.

    "Diskrimineringslagens syfte är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder."

  • Tue 10 Jan 2023 11:12
    #4

    Helt omöjligt att svara på utan mer information. 

  • Anonym (AG)
    Tue 10 Jan 2023 11:13
    #5
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-10 11:03:17 följande:
    Jag vet inte mycket mer än att hen var timanställd. Inga åtgärder har gjorts, det fanns det inte tid och ekonomi till. Det var tajt nog att anställa någon som kunde sköta den biten. Muntligt hörs inga fel, men i det skriftliga blev det tydligt. Hen var anställd 2-3 månader.
    Hade personen ett fast antal timmar i kontrakten?

    Om arbetgivaren var så korkad att de sa att timanställningen avslutade pga språkbrist, utan att försökt med några åtgärder så har ag ställt till det för sig. Ag bör kontakta sin arbetsgivarorgansiation, alt jurist,  för hjälp.

    Om ag istället bara slutad ge timmar hade det inte varit något problem.
  • Anonym (Maja)
    Tue 10 Jan 2023 11:16
    #6

    Är han medlem i någon arbetsgivarförening och kan få stöd? Svårt att svara på något rakt av. Har han uppgett skäl för uppsägningen och det ligger någon form av diskriminering bakom så har personen ett case. Det får ju personen i så fall bevisa också (t.ex. ljudinspelning eller om det finns skriftligt). Men om din man inte gav något skäl, utan helt sonika slutade ta in personen på timme eller inte förlängde en ev. provanställning utan att ange skäl (det måste man inte) så har personen inget att komma med.

    Sa din man något om att det handlar om att personen skriver dåligt, då kan personen ha ett case - t.ex. diskriminering p.g.a. funktionsnedsättning om personen t.ex. har dyslexi.

    Så detta är inget som går att säga rakt av hur det kan komma att gå.

    Jag hade en a.g. som uttryckligen sa att min löneökning inte var större p.g.a. att jag vabbat så mycket. Jag spelade givetvis in löneförhandlingen. Problemet med det är att a.g. inte får diskriminera på det sättet, utan ska sätta lönen utefter tidigare prestationer i det läget och helt enkelt utgå ifrån att jag skulle ha prestrerat på den nivån om jag inte hade varit tillfälligt föräldraledig (vabbat). Han fick i slutändan höja min lön mer, och betala skadestånd för diskrimineringen. Detta var dock ett helt solklart fall OCH jag hade bevis. Din mans fall är inte alls lika solklart och vi vet inte ens om det finns bevis.

  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 10 Jan 2023 11:17
    #7
    Anonym (AG) skrev 2023-01-10 11:13:27 följande:
    Hade personen ett fast antal timmar i kontrakten?

    Om arbetgivaren var så korkad att de sa att timanställningen avslutade pga språkbrist, utan att försökt med några åtgärder så har ag ställt till det för sig. Ag bör kontakta sin arbetsgivarorgansiation, alt jurist,  för hjälp.

    Om ag istället bara slutad ge timmar hade det inte varit något problem.
    De förde en dialog och sa som det var, att det inte fungerar. Hen började tjafsa och då sa de att de bara kunde ha slutat ge timmar, men att de vill ha öppen dialog om det. De erbjöd en månadslön och hen gick hem på dagen.
    Nej, i kontraktet stod det "upp till ___ timmar"... 
  • Anonym (Maja)
    Tue 10 Jan 2023 11:20
    #8
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-10 11:17:37 följande:
    De förde en dialog och sa som det var, att det inte fungerar. Hen började tjafsa och då sa de att de bara kunde ha slutat ge timmar, men att de vill ha öppen dialog om det. De erbjöd en månadslön och hen gick hem på dagen.
    Nej, i kontraktet stod det "upp till ___ timmar"... 
    De borde bara ha slutat ge timmar och inte sagt något. Bra läropeng kanske.

    Har personen det där inspelat OCH kan hävda t.ex. dyslexi så finns ett klart fall av diskriminering.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 10 Jan 2023 11:22
    #9
    Anonym (Maja) skrev 2023-01-10 11:16:55 följande:

    Är han medlem i någon arbetsgivarförening och kan få stöd? Svårt att svara på något rakt av. Har han uppgett skäl för uppsägningen och det ligger någon form av diskriminering bakom så har personen ett case. Det får ju personen i så fall bevisa också (t.ex. ljudinspelning eller om det finns skriftligt). Men om din man inte gav något skäl, utan helt sonika slutade ta in personen på timme eller inte förlängde en ev. provanställning utan att ange skäl (det måste man inte) så har personen inget att komma med.

    Sa din man något om att det handlar om att personen skriver dåligt, då kan personen ha ett case - t.ex. diskriminering p.g.a. funktionsnedsättning om personen t.ex. har dyslexi.

    Så detta är inget som går att säga rakt av hur det kan komma att gå.

    Jag hade en a.g. som uttryckligen sa att min löneökning inte var större p.g.a. att jag vabbat så mycket. Jag spelade givetvis in löneförhandlingen. Problemet med det är att a.g. inte får diskriminera på det sättet, utan ska sätta lönen utefter tidigare prestationer i det läget och helt enkelt utgå ifrån att jag skulle ha prestrerat på den nivån om jag inte hade varit tillfälligt föräldraledig (vabbat). Han fick i slutändan höja min lön mer, och betala skadestånd för diskrimineringen. Detta var dock ett helt solklart fall OCH jag hade bevis. Din mans fall är inte alls lika solklart och vi vet inte ens om det finns bevis.


    Det är inte dyslexi. Personen flyttade till Sverige för några år sen. Talet är väldigt bra, men tydligen inte skriften. Min man anställer främst invandrare och har även hjälpt en som ville flytta hit från ett annat land.
  • Anonym (AG)
    Tue 10 Jan 2023 11:23
    #10
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-10 11:17:37 följande:
    De förde en dialog och sa som det var, att det inte fungerar. Hen började tjafsa och då sa de att de bara kunde ha slutat ge timmar, men att de vill ha öppen dialog om det. De erbjöd en månadslön och hen gick hem på dagen.
    Nej, i kontraktet stod det "upp till ___ timmar"... 
    Suck, om arbetsgivare bara lär sig reglerna skulle livet bli mycket enklare. Nu har de grävt sin egen grop istället för att lösa problemet på ett enkelt och smidigt sätt.

    Inte mycket att göra förutom att söka hjälp, avvakta och se vad som händer.

    Men ja, det kan bli ett ärende för AD eller TR. Troligtvis blir det inget men man vet aldrig
Svar på tråden Min man har blivit anmäld