• Anonym (Plus)

Plus size?

När är man plus size enligt eran personliga åsikt? 

• Svar på tråden Plus size?
  • Mrs Moneybags

Plus size är från stl 42 och uppåt. Det innebär att man inte är smal och det brukar stämma med stl 42 och uppåt. Man drar större storlekar helt enkelt. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (5) skrev 2023-01-17 21:13:53 följande:

Stämmer det verkligen att storlekarna var mindre förut? En Medium idag på valfri kedja vad motsvarade det för 25 år sen? Vad hette den storleken då?

Det blir ju lite svårt att svara på TS fråga pga att längden kan variera så mycket för hur man upplever någons kropp  men om jag utgår från en kvinna som är 1.67 cm lång (medellängd väl?) så skulle jag nog anse att hon är plus size om dom vanliga storlekarna på kedjorna inte passar längre och var slutar dom? Är det i storlek 42 i byxor och XL i tröjor? Och vilken vikt har hon förmodligen då... över 75 kg? 

Jag tycker det är väldigt stor skillnad. En stl 36 då är kanske 32-34 idag. Nu tänker jag på 80-talet när jag var tonåring. En medium idag på exvis Lindex eller ännu värre Marquet/MQ kan ha varit large eller t om extra large då. Men storlekarna verkar vara mindre på ungdomskedjorna som H&M och liknande. 

MQ har sjukt stora storlekar. 
  • Lönnsirap

I min värld börjar plus-size vid stl. 46. Visst finns storleken i de flesta "vanliga" kollektioner också, men det är ju lite som att många plus-size börjar i mindre storlekar. När man behöver stl. 46 så är det inte längre möjligt att köpa det mesta i "vanliga butiker"

En plus-size modell är inte en modell som har en viss storlek, utan en modell som visar en viss sorts kläder. Precis som det verkligen inte alltid är gravida modeller som visar mammakläder är det verkligen inte alltid plus-size människor som visar dessa storlekar. 

• sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-18 14:58:26 följande:
    Jag tycker det är väldigt stor skillnad. En stl 36 då är kanske 32-34 idag. Nu tänker jag på 80-talet när jag var tonåring. En medium idag på exvis Lindex eller ännu värre Marquet/MQ kan ha varit large eller t om extra large då. Men storlekarna verkar vara mindre på ungdomskedjorna som H&M och liknande. 

MQ har sjukt stora storlekar. 
    32 fanns knappt under 80-talet. Jag fick köpa kläder på barnavdelningen ibland för att storlek 34 var för stort.
    Nu drar jag 38, men drog 34-36 fram till för 10 år sedan. Drog 32-34 innan jag fick barn. Mina två kappor från 1990 fungerar utmärkt däremot, storlek 36.
    De borde vara för små om det stämmer det du skriver 
  • TvillingmammaVästgöte
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-18 14:50:37 följande:

Plus size är från stl 42 och uppåt. Det innebär att man inte är smal och det brukar stämma med stl 42 och uppåt. Man drar större storlekar helt enkelt. 

42 är en helt normal standardstorlek, ingen plus size.
  • Mrs Moneybags
    sextiotalist skrev 2023-01-18 15:30:01 följande:
    32 fanns knappt under 80-talet. Jag fick köpa kläder på barnavdelningen ibland för att storlek 34 var för stort.
    Nu drar jag 38, men drog 34-36 fram till för 10 år sedan. Drog 32-34 innan jag fick barn. Mina två kappor från 1990 fungerar utmärkt däremot, storlek 36.
    De borde vara för små om det stämmer det du skriver 
    Man kanske inte går upp lika mycket över hela kroppen? En kappa är ju oftast inte så tajt. Din axelbredd är förmodligen mer eller mindre densamma som 1990. 

Du har rätt i att 32 inte fanns då, just för att den storleken som heter 32 idag kanske var 36 på den tiden. 

Det är ju ett faktum att storlekarna har blivit större. Men visst skiljer det åt i olika märken och modeller. Just nu är ju exvis lite baggy kläder populära så det är klart att de känns extra stora. 
  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-18 15:42:39 följande:
    Man kanske inte går upp lika mycket över hela kroppen? En kappa är ju oftast inte så tajt. Din axelbredd är förmodligen mer eller mindre densamma som 1990. 

Du har rätt i att 32 inte fanns då, just för att den storleken som heter 32 idag kanske var 36 på den tiden. 

Det är ju ett faktum att storlekarna har blivit större. Men visst skiljer det åt i olika märken och modeller. Just nu är ju exvis lite baggy kläder populära så det är klart att de känns extra stora. 
    Så du menar att jag gått upp 4-5 storlekar. Nix. Jag har några plagg kvar från 80-talet, som jag nästan kan ha och då storlek S. 
    Däremot kan modet påverka. När det varit riktigt tight mode så har jag fått gå upp en storlek t.ex 
  • Mrs Moneybags
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-18 15:32:04 följande:
    42 är en helt normal standardstorlek, ingen plus size.
    Okej, men i de flesta märken börjar plus size på storlek 42. Men det beror väl på hur lång man är också? En tjej på 180 som har stl 42 eller en tjej på 160? Det är väl därför fotomodeller som är "plus size" ser helt normala ut, eftersom de inte är så stora i relation till sin längd. 
  • Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-18 16:00:01 följande:
    Så du menar att jag gått upp 4-5 storlekar. Nix. Jag har några plagg kvar från 80-talet, som jag nästan kan ha och då storlek S. 
    Däremot kan modet påverka. När det varit riktigt tight mode så har jag fått gå upp en storlek t.ex 
    Mina äldsta kläder som jag fortfarande använder är från 90-talet, på dom plaggen har jag 34-36 och Small. Kläder jag köper nu är oftast i 38-40 upp till 42 respektive Medium och Large. Så jodå, kläderna har blivit mindre i storlekarna. Jag är under medellängd och smal.
Svar på tråden Plus size?