• Anonym (Plus)

Plus size?

När är man plus size enligt eran personliga åsikt? 

• Svar på tråden Plus size?
  • Aniiee
    Mrs Moneybags skrev 2023-01-18 16:03:13 följande:
    Okej, men i de flesta märken börjar plus size på storlek 42. Men det beror väl på hur lång man är också? En tjej på 180 som har stl 42 eller en tjej på 160? Det är väl därför fotomodeller som är "plus size" ser helt normala ut, eftersom de inte är så stora i relation till sin längd. 
    Modeller som har "plus size" drar oftast storlek 6/36.... Men det sker och har skett en förändring där de senaste åren och börjar nu vara runt storlek 12-14/42/44, men det är ändå "modell-plus size", inte vanliga dödliga-plus size.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • sextiotalist
    Cusoon skrev 2023-01-18 16:21:48 följande:
    Mina äldsta kläder som jag fortfarande använder är från 90-talet, på dom plaggen har jag 34-36 och Small. Kläder jag köper nu är oftast i 38-40 upp till 42 respektive Medium och Large. Så jodå, kläderna har blivit mindre i storlekarna. Jag är under medellängd och smal.
    Dvs inte större som påståtts tidigare i tråden. Dvs en 34:a idag är som en 36:a var förut 
  • Mrs Moneybags
    Aniiee skrev 2023-01-18 16:22:51 följande:
    Modeller som har "plus size" drar oftast storlek 6/36.... Men det sker och har skett en förändring där de senaste åren och börjar nu vara runt storlek 12-14/42/44, men det är ändå "modell-plus size", inte vanliga dödliga-plus size.
    Verkligen? Storlek 36? Det hade jag aldrig trott. Sabina Karlsson t ex är stl 42-44. Men är dock 180 cm lång, så hon har bara 76 cm i midjemått. 
  • Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-18 16:26:51 följande:
    Dvs inte större som påståtts tidigare i tråden. Dvs en 34:a idag är som en 36:a var förut 
    Ja precis, jag ser att jag formulerade mig lite konstigt när jag citerade dig, det var mer som en bekräftelse på att storlekarna har ändrats. 
    Jag vet inte om jag tycker att 34 är som 36 är nu, snarare att 34 är som 38. Det är svårt att generellt prata storlekar när kedjor är så olika med deras mått.
  • sextiotalist
    Cusoon skrev 2023-01-18 16:40:06 följande:
    Ja precis, jag ser att jag formulerade mig lite konstigt när jag citerade dig, det var mer som en bekräftelse på att storlekarna har ändrats. 
    Jag vet inte om jag tycker att 34 är som 36 är nu, snarare att 34 är som 38. Det är svårt att generellt prata storlekar när kedjor är så olika med deras mått.
    Då är mina kläder från 80-talet och 90 -talet felmärkta. Bra att veta.
    Jo jag har kvar vissa plagg. Byxorna kan jag inte ha längre. Men många toppar och även klänningar.
  • Anonym (5)

När jag köpte kläder på M Q  för 20 år sen så hade jag Small i toppar och tröjor. Idag har jag visserligen gått upp 10 kg sen dess men nu måste jag köpa Large eller tom XL på samma modeller/märken av toppar/tröjor. SÅ mycket har jag inte gått upp och det mesta har satt sig runt mage/rumpa/lår och inte på överkroppen som fortfarande är relativt tunn så jag får inte ihop det här om det inte är så att klädstorlekarna har fått en större märkning än förr i tiden.
    Enligt mig borde jag vara en Medium jämfört med Small i mina yngre dagar om jag ser till hur min kropp har förändrats. Och när jag tittar på kvinnor omkring mig som är större än mig utan att för den sakens skull vara överviktiga så undrar jag vilka storlekar dom måste köpa när jag måste köpa L/XL. 

• Anonym (Plus)

Innan de gjorde om storlekarna så var 34/36 S, 38/40 M, 42/44 L. 

För mig var det gamla bättre om man ska köpa dubbelstorlek då jag upplever 40/42 som lite för stort i vissa fall samtidigt som 36/38 är åt andra hållet. Med andra ord så är jag en 38/40. En större S mot en mindre M. 

Kan ju inte låta bli att undra om de ändrade Storlekarna för att medelstorlek bland människor har blivit större? För vi kan inte bortse att vi har blivit större  än tidigare och för att vi inte ska känna oss så stora så har de ändrat så vi ska lura oss själva. 
    Fortsätter de så blir då kanske M i framtiden är en 44. 

• Kockobello
    Anonym (Plus) skrev 2023-01-18 17:36:26 följande:

Innan de gjorde om storlekarna så var 34/36 S, 38/40 M, 42/44 L. 

För mig var det gamla bättre om man ska köpa dubbelstorlek då jag upplever 40/42 som lite för stort i vissa fall samtidigt som 36/38 är åt andra hållet. Med andra ord så är jag en 38/40. En större S mot en mindre M. 

Kan ju inte låta bli att undra om de ändrade Storlekarna för att medelstorlek bland människor har blivit större? För vi kan inte bortse att vi har blivit större  än tidigare och för att vi inte ska känna oss så stora så har de ändrat så vi ska lura oss själva. 

Säkert. Folk blir fetare och fetare.
  • Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-18 16:55:34 följande:
    Då är mina kläder från 80-talet och 90 -talet felmärkta. Bra att veta.
    Jo jag har kvar vissa plagg. Byxorna kan jag inte ha längre. Men många toppar och även klänningar.
    Va? Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle dina kläder vara felmärkta? Storlekarna har ju ändrats. Driver du med mig nu? Du skrev ju själv "Nu drar jag 38, men drog 34-36 fram till för 10 år sedan. Drog 32-34 innan jag fick barn. Mina två kappor från 1990 fungerar utmärkt däremot, storlek 36." Ja? Precis..Du kan alltså fortfarande ha dina gamla kappor i storlek 36 men numera köper du storlek 38. Jag säger ju samma sak. Jag bekräftar det du säger, jag säger inte emot. Det är ju samma för mig. Jag använder också kläder jag köpt för 20 år sedan, men jag kan inte få på mig den storleken på nytillverkade kläder.
  • Anonym (Va)

Alltså det går ju inte att säga en specifik storlek egentligen. En tjej på 1,50 som har storlek 42 är ju större än den tjejen som är 1,80 lång och har storlek 42 liksom?. En överviktig tjej på 1,5 kan ju liksom ha storlek M medan en normalviktig tjej på 1,80 kan ha M?. 

• Anonym (cc)
    Anonym (Plus) skrev 2023-01-18 17:36:26 följande:

IKan ju inte låta bli att undra om de ändrade Storlekarna för att medelstorlek bland människor har blivit större? För vi kan inte bortse att vi har blivit större  än tidigare och för att vi inte ska känna oss så stora så har de ändrat så vi ska lura oss själva. 

Ja, det är därför man har ändrat storlekarna. För att "följa med" i hur folks faktiska kroppar har förändrats över decennierna. Bytet i branschen skedde under 00-talet.

www.allehanda.se/2005-02-03/kladstorleken-har-blivit-storre

Hos oss har en small förändrats från 34-36 till 36-38, medium har förändrats från 38-40 till 40-42 och large från 42-44 till 44-46, säger Mona Nilsson, butikschef på Lindex i Örnsköldsvik.

• sextiotalist
    Anonym (cc) skrev 2023-01-19 10:05:20 följande:
    Ja, det är därför man har ändrat storlekarna. För att "följa med" i hur folks faktiska kroppar har förändrats över decennierna. Bytet i branschen skedde under 00-talet.

www.allehanda.se/2005-02-03/kladstorleken-har-blivit-storre

Hos oss har en small förändrats från 34-36 till 36-38, medium har förändrats från 38-40 till 40-42 och large från 42-44 till 44-46, säger Mona Nilsson, butikschef på Lindex i Örnsköldsvik.
    Dvs 34, 36 etc är kvar. Det är S, M, L etc som ändrats på Lindex 
  • Cusoon
    sextiotalist skrev 2023-01-19 10:55:17 följande:
    Dvs 34, 36 etc är kvar. Det är S, , ML etc som ändrats på Lindex 
    Motsvarigheten har förändrats. 
    Både kläder märkta med siffror och bokstäver har ändrats dvs motsvarigheten och måtten på plaggen.

Enligt länken ovan, artikeln från 2005 står det att Lindex Small nu motsvarar 36/38, medium 40/42 och Large 44/46. Du verkar bli förvirrad av hur folk använder begreppen större/mindre. Den som har skrivit artikeln är lika förvirrande den "Har du blivit en klädstorlek mindre?" Nej. Det borde stå har du blivit en klädstorlek större isf. Siffran 38 är högre/större än 36.
    Bar jag Small tidigare eller kläder märkta 34, 36 eller dubbelstorlek 34/36 så får jag gå upp i storlek nu, inte gå ner i storlek. Dvs jag har varken gått upp eller ner i vikt, siffran/bokstaven på storleksmåttet är större, kläderna i sig upplevs då mindre om jag hade varit ovetandes om att storlekstabellen har ändrats, för att då skulle jag köpt en förliten tröja/byxa i 34/36 eftersom att jag nu behöver köpa 36/38 (på Lindex).  Således är 34 i dubbelstorlek XSmall som 32 var förrut. " Det kan bero på att storlekarna blivit större."
  • Anonym (Falabella)

Stl 44 tycker jag är plus size.

• Anonym (5)

Men vad är slutsatsen av det ni skriver? Det verkar förvirrat minst sagt. 

Vi säger att en person inte har ändrats i kroppen ett enda gram och köpte storlek Small i tröjor för 25 år sen. Vilken storlek köper hon idag då? Samma tröja, samma kedja låtsas vi. 

Svar på tråden Plus size?