• Hyllemor

    Hur kan jag hjälpa min son att skriva läsligt?

    Jag har en son som fyller 9 år i sommar. Han skriver grammatiskt och välformulerat och gärna långa texter när han har ett tangentbord eller en iPad framför sig, men hans handstil är rent ut sagt bedrövlig. Det är jättesvårt att tolka hans bokstäver. På hans skola skriver man mest med iPad. Vår sons lärare har gått lite emot skolans policy och har fått barnen att träna på handskrivna bokstäver redan nu i tvåan, trots att skolan vill att man ska börja med det först i 3:an. Min unge är verkligen urdålig och han hastar sig igenom allt som ska skrivas för hand. Han blir frustrerad och irriterad över att det går långsamt.


    Jag fick honom att få upp intresset - under tre dagar - förra veckan genom att han fick prova att skriva med en 100 år gammal stålpenna som man doppar i bläck, men han tröttnade snart. Då blev bokstäverna nästan läsliga, men det är verkligen ett stort problem att varken jag eller lärare kan läsa vad han skriver. Han gillar inte alls att rita och har i praktiken inte ritat sedan han var två år gammal, så han övar ingenting genom ritandet. Färglägger gör han inte alls, eftersom han är färgblind.


    Hur ska jag få honom att vilja prova skriva, utan att det blir ett för stort tvång? Jag känner att han skriver bokstäverna fel och det har läraren också märkt, så han har fått bokstäver att fylla i, men han hastar sig bara igenom det och säger att han inte förstår syftet med det hela när man kan skriva så pass mycket snabbare på ett tangentbord.


    Jag vill verkligen att han ska kunna skriva läsligt. Snyggt behöver det inte vara, men det ska gå lika lätt att krafsa ner några ord på ett papper som det gör på dator. 


    Har ni tips på hur jag kan göra det lite roligare att träna? Läraren är inte direkt orolig, men jag är det. Idag fick han för första gången en läxa från en lärare i ett ämne som aldrig annars har gett läxor (praktiskt-estetiskt ämne) och jag är rädd för att läraren inte alls kan se vad han har skrivit, med tanke på hur illa det ser ut och för att klassläraren följer tangentbordsskolan lite väl hårt.

  • Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min son att skriva läsligt?
  • Ingenpsykolog

    Jag vet inte alls om det kan vara till hjälp i ert fall, men ville ändå slänga in en idé som dök upp hos mig när jag läste ditt inlägg.

    Sanningen är väl att vi alla skriver mycket mindre för hand idag än för 10-20 år sedan på grund av att så mycket arbete sker via olika tangentbord. Vi borde nog alla aktivt öva oss ibland på att skruva för hand.

    En sak ni skulle kunna pröva är ju att du och sonen, och även övriga familjen om det passar, avsätter så lite som 10 minuter några gånger i veckan då ni sitter tillsammans och alla skriver av en text. Sedan kan man prata om hur olika bokstäver ser ut i böcker, tidningar t ex.

    Om han haft ett intresse för att rita hade ni även kunnat studera olika mer utsmyckade typsnitt. Det viktigaste är så klart på längre sikt att han lär sig att skriva på ett sätt som lärare kan läsa, men det kan ju även vara ett roligt led i utvecklingen att titta på gamla brev om ni har några, skrivna med gammaldags skrivstil för att belysa hur svårt det kan vara att läsa skriven text som faller lite utanför vad man är van vid.

    Som sagt, jag har ingen erfarenhet i ämnet, så ta mina idéer för vad de är; snarare "brain storming" än ett facit 😉


    Vrid mobilen 90° så fungerar "tumme upp", "tumme ner", citera mm
  • scanmia

    Tänk på saker som skulle kunna motivera honom. Tex att varje rad han skriver ger honom en godisbit på lördagen eller att varje sida i övningsboken ger 15 minuters speltid eller att han får en krona extra (eller vad det nu kan vara värt) i veckopeng för varje sida han skriver i sin dagbok. Lägg det på en nivå som är relevant för honom även om det kommer att vara att skriva en snygg bokstav, en vacker mening eller en väldisponerad sida.

    Tror du att spel som Pictionary, Tre-i-rad eller Luffarschack (med penna och papper då) skulle motivera honom att i alla fall hålla i en penna?

    Min mellansons handstil blev mycket bättre när jag hade honom räkna igenom en mattebok hemma (de räknade nästan bara på datorn och plattan och jag ville att han skulle få koll på att göra med med papper och penna). Bara tio minuter om dagen under några månader.

  • Tom Araya

    Varifrån kommer policyn om att inte träna på att skriva bokstäver förrän i tredje klass, skolan eller Skolverkets läroplan?
    För mig låter det helt vrickat som kommer från en skolgång där man lärde sig skriva bokstäver och siffror bland det första man gjorde.

  • Magical
    Tom Araya skrev 2023-01-18 06:27:01 följande:

    Varifrån kommer policyn om att inte träna på att skriva bokstäver förrän i tredje klass, skolan eller Skolverkets läroplan?
    För mig låter det helt vrickat som kommer från en skolgång där man lärde sig skriva bokstäver och siffror bland det första man gjorde.


    Vi gjorde så förr för det var det enda sätt som fanns.
    Idag finns datorer och barn måste lära sig hantera dem. Jag personligen håller med om att det måste vara rimligt att små barn lär sig skriva med penna, även om vi har datorer.

    Den här texten är från 2017, men jag antar den stämmer med hur det är idag: 
    www.lararen.se/grundskollararen/annat/lasbarhet-enda-kravet-pa-handstilen 


    citat: Så länge elevernas handskrivna texter går att läsa i trean är kunskapskravet nått. Hur lärarna gör i praktiken för att nå det målet är upp till dem och inte något som Skolverket specificerar, säger Ingrid Essegård som är undervisningsråd på Skolverket.
  • Tom Araya
    Magical skrev 2023-01-18 06:54:25 följande:
    Vi gjorde så förr för det var det enda sätt som fanns.
    Idag finns datorer och barn måste lära sig hantera dem. Jag personligen håller med om att det måste vara rimligt att små barn lär sig skriva med penna, även om vi har datorer.
    Det är inte bara rimligt, det är ett måste, eftersom du inte kan göra allt i en dator eller alltid ha den tillgänglig.
    Man vet också att lärandet påverkas positivt av att skriva förhand.
    Skriva för hand ? så stärks inlärningen av handskrift | Grundskolläraren (lararen.se)
    Magical skrev 2023-01-18 06:54:25 följande:
    Den här texten är från 2017, men jag antar den stämmer med hur det är idag: 
    www.lararen.se/grundskollararen/annat/lasbarhet-enda-kravet-pa-handstilen 

    citat: Så länge elevernas handskrivna texter går att läsa i trean är kunskapskravet nått. Hur lärarna gör i praktiken för att nå det målet är upp till dem och inte något som Skolverket specificerar, säger Ingrid Essegård som är undervisningsråd på Skolverket.
    Men du beskriver att ni har svårt att läsa hans handstil. Då är ju inte målen uppnådda och då borde han öva på den.

  • Limajo

    Jag har gett min son en dagbok att skriva i varje dag. Om han gör det de flesta dagar under terminen har jag utlovat en större utflykt (Kolmården eller liknande). Det tränar honom både i att skriva för hand och utveckla texter bättre, vilket han också behöver träna på.

  • Alexi

    Vi har ofta bett vår son att skriva upp saker åt oss. Tex skriva en handlingslista, en att göra-lista, listor på att planera hans kalas osv. Det är alltid han som fått skriva det för hand på papper. 

  • Emmo77
    Tom Araya skrev 2023-01-18 06:27:01 följande:

    Varifrån kommer policyn om att inte träna på att skriva bokstäver förrän i tredje klass, skolan eller Skolverkets läroplan?
    För mig låter det helt vrickat som kommer från en skolgång där man lärde sig skriva bokstäver och siffror bland det första man gjorde.


    Tänkte samma sak. På de skolor sonen (som är 9 år) går så har de använt penna från förskoleklass iibland använder de ipad men främst penna o papper
  • Kotten23

    Hade samma problem när jag gick i skolan På 80 talet, Det ända som hjälper är tjat tjat. 
    har ungen dyslexi eller nåt liknande. 


    mitt problem är att, om jag ska skriva ett stycke. 
    så är min hand på första bokstaven medans min hjärna är på sista bokstaven, handen hänger inte med å skriver Lika fort som hjärnan tänker. 


    det är oavsett om det är sms skrivande eller skriver för hand. 

  • Mrs Moneybags

    Vi har läsning hemma varje dag och det borde väl kunna gå att göra med skrivning också. Bara bestäm att han ska skriva 10 minuter om dagen så blir han bättre. Det är endast övning som kan ge färdighet. Det finns inga genvägar. Du får sitta med och diktera. Så hade vi i skolan i alla fall, diktamen kallades det. Bulla upp med något gott till, en kopp te eller varm choklad så kanske det höjer motivationen. 

    Det låter helt uppåt väggarna att de inte har fått lära sig skriva för hand än i den skolan, jag är helt emot det, men jag vet att det är så i vissa skolor idag. 

  • Spucks

    För att bli bra på något krävs övning. Men samtidig är det slöseri med tid att öva på något när det är förutsättningar som saknas. För att kunna skriva är förutsättningar en väl utvecklad finmotorik, en bra känslouppfattning i fingrarna och även kraft i fingrarna. Har han problem med ett eller flera av dem områderna kommer det att gå fram väldig trögt om ni (enbart) jobba med skrivning.
    S
    å jag rekommenderar att träna de nödvändiga färdigheter på olika sätt som INTE har med skrivning att göra. Musklerna i fingrarna kan man tex. träna genom att knåda saker - deg, lera, kinetisk sand. Knåda man olika materialer träna man även känslouppfattningen och gör man något av det (tex. formar figurer) tränas finmotoriken samtidig. Även grovmotoriska aktiviteter som innebär bland annat att man måste hålla i sig träna fingrarmusklarna (tex. klättring, "monkey bars", osv.).
    Sedan kan man träna finmotoriken p
    å många sätt, tex. genom att hjälpa med matlagning (hacka grönsaker - även då tränas känslan eftersom man måste dosera trycken man lägger på kniven), pärla, vissa bordspel, osv.

  • Lönnsirap
    Hyllemor skrev 2023-01-18 00:26:48 följande:
    Hur kan jag hjälpa min son att skriva läsligt?

    Jag har en son som fyller 9 år i sommar. Han skriver grammatiskt och välformulerat och gärna långa texter när han har ett tangentbord eller en iPad framför sig, men hans handstil är rent ut sagt bedrövlig. Det är jättesvårt att tolka hans bokstäver. På hans skola skriver man mest med iPad. Vår sons lärare har gått lite emot skolans policy och har fått barnen att träna på handskrivna bokstäver redan nu i tvåan, trots att skolan vill att man ska börja med det först i 3:an. Min unge är verkligen urdålig och han hastar sig igenom allt som ska skrivas för hand. Han blir frustrerad och irriterad över att det går långsamt.


    Jag fick honom att få upp intresset - under tre dagar - förra veckan genom att han fick prova att skriva med en 100 år gammal stålpenna som man doppar i bläck, men han tröttnade snart. Då blev bokstäverna nästan läsliga, men det är verkligen ett stort problem att varken jag eller lärare kan läsa vad han skriver. Han gillar inte alls att rita och har i praktiken inte ritat sedan han var två år gammal, så han övar ingenting genom ritandet. Färglägger gör han inte alls, eftersom han är färgblind.


    Hur ska jag få honom att vilja prova skriva, utan att det blir ett för stort tvång? Jag känner att han skriver bokstäverna fel och det har läraren också märkt, så han har fått bokstäver att fylla i, men han hastar sig bara igenom det och säger att han inte förstår syftet med det hela när man kan skriva så pass mycket snabbare på ett tangentbord.


    Jag vill verkligen att han ska kunna skriva läsligt. Snyggt behöver det inte vara, men det ska gå lika lätt att krafsa ner några ord på ett papper som det gör på dator. 


    Har ni tips på hur jag kan göra det lite roligare att träna? Läraren är inte direkt orolig, men jag är det. Idag fick han för första gången en läxa från en lärare i ett ämne som aldrig annars har gett läxor (praktiskt-estetiskt ämne) och jag är rädd för att läraren inte alls kan se vad han har skrivit, med tanke på hur illa det ser ut och för att klassläraren följer tangentbordsskolan lite väl hårt.


    Vi har övat på att skriva en kort stund varje dag, efter läsläxan i den åldern. För min uppfattning är att det faktiskt inte är något som man idag gör i tillräcklig omfattning.

    Jag tycker det låter som ett onödigt hårt krav att han ska VILJA. För oss hr det varit något som behöver göras en period, tills det är tillräckligt snyggt. Inget man måste gilla. 

    Det kommer inte gå lika snabbt för ett barn som hellre använder tangentbord än penna, så också där har du ett dumt högt krav. Han ska klara skriva rimligt snabbt utifrån ålder är en mycket mer rimlig målsättning
  • TvillingmammaVästgöte
    Spucks skrev 2023-01-18 11:10:12 följande:

    För att bli bra på något krävs övning. Men samtidig är det slöseri med tid att öva på något när det är förutsättningar som saknas. För att kunna skriva är förutsättningar en väl utvecklad finmotorik, en bra känslouppfattning i fingrarna och även kraft i fingrarna. Har han problem med ett eller flera av dem områderna kommer det att gå fram väldig trögt om ni (enbart) jobba med skrivning.
    Så jag rekommenderar att träna de nödvändiga färdigheter på olika sätt som INTE har med skrivning att göra. Musklerna i fingrarna kan man tex. träna genom att knåda saker - deg, lera, kinetisk sand. Knåda man olika materialer träna man även känslouppfattningen och gör man något av det (tex. formar figurer) tränas finmotoriken samtidig. Även grovmotoriska aktiviteter som innebär bland annat att man måste hålla i sig träna fingrarmusklarna (tex. klättring, "monkey bars", osv.).
    Sedan kan man träna finmotoriken på många sätt, tex. genom att hjälpa med matlagning (hacka grönsaker - även då tränas känslan eftersom man måste dosera trycken man lägger på kniven), pärla, vissa bordspel, osv.


    Ja, det är därför det är så viktigt att jobba mycket med finmotorik i förskola och förskoleklass, vår förskoleklasslärare pratade mycket om det, hon var sextiotvå och väldigt erfaren och kunnig. Också viktigt att rita mycket , de ritade jättemycket i förskoleklassen. Min son hade knappt ritat nåt på förskolan alls, med gjorde massor av fina teckningar i förskoleklassen.


    Lite synd att man släppt så mycket på den traditionella förskolepedagogiken i förskolan. Genom att rita, måla, jobba med modelllera, göra pärlplattor, pyssla, sjunga och träna ramsor så tränar man många sinnen och finmotorikenoch förbereder sig för skolan. 

  • AndreaBD

    Min son hade en lärare som lärde honom skriva i skrivstil. Då blev det så mycket finare och han fick en riktigt bra skrift. Jag skulle också ha dålig skrift om jag skulle behöva skriva vanliga bokstäver. Det finns ju ingen flyt i det. 

  • Hyllemor
    Ingenpsykolog skrev 2023-01-18 00:47:44 följande:

    En sak ni skulle kunna pröva är ju att du och sonen, och även övriga familjen om det passar, avsätter så lite som 10 minuter några gånger i veckan då ni sitter tillsammans och alla skriver av en text. Sedan kan man prata om hur olika bokstäver ser ut i böcker, tidningar t ex.

    Om han haft ett intresse för att rita hade ni även kunnat studera olika mer utsmyckade typsnitt. Det viktigaste är så klart på längre sikt att han lär sig att skriva på ett sätt som lärare kan läsa, men det kan ju även vara ett roligt led i utvecklingen att titta på gamla brev om ni har några, skrivna med gammaldags skrivstil för att belysa hur svårt det kan vara att läsa skriven text som faller lite utanför vad man är van vid.


    Problemet i vår sons fall, är nog snarare att han ser allt det där eftersom vi båda föräldrar släktforskar. För honom tycks en slarvigt skriven lapp som hänger på lilla Coops informationstavla om bortsprungna katter vara lika oläslig som den frakturstil eller snirklig 1700-talsstil som han ser oss läsa i hemmet vara. Han har lärt sig känna igen (och tolka) min och min mans handstil i varje fall men det hjälper ju inte alls för att få hans egen handstil läslig... 


    Vi försöker att han ska skriva, men det är motigt och svårt och blir till ett bråk. 


    Kanske kan man göra det till en lek, frågan är bara hur? Någon här måste ju ha genomgått det här och ha några bra tips?

  • Citronella

    Varför börjar de inte skriva förrän i trean? Jag hade tagit upp det med rektorn. Barnen bör kunna skriva och läsa ordentligt innan de börjar använda iPad och datorer. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Hyllemor skrev 2023-02-07 02:38:26 följande:

    Problemet i vår sons fall, är nog snarare att han ser allt det där eftersom vi båda föräldrar släktforskar. För honom tycks en slarvigt skriven lapp som hänger på lilla Coops informationstavla om bortsprungna katter vara lika oläslig som den frakturstil eller snirklig 1700-talsstil som han ser oss läsa i hemmet vara. Han har lärt sig känna igen (och tolka) min och min mans handstil i varje fall men det hjälper ju inte alls för att få hans egen handstil läslig... 


    Vi försöker att han ska skriva, men det är motigt och svårt och blir till ett bråk. 


    Kanske kan man göra det till en lek, frågan är bara hur? Någon här måste ju ha genomgått det här och ha några bra tips?


    Vår son hade också problem med handstilen, det var 11 år sen och de hade inga iPads men han hade lite svårt ändå med just detta . De andra barnen var mycket bättre och han var ledsen och skämdes jättemycket. Tex när de skulle skriva något och sätta på väggen så alla kunde se. Vi pratade med fröken men hon sa att detta gör man inget åt, det brukar vara några pojkar som har det svårt men det blir bättre sen när de blir äldre sa hon. Av sig självt, träning behövdes, sa Fröken. 


    På denna tid fanns avdragsmöjlighet för studiehjälp, vi kontaktade en sådan firma och fick en jättegullig tjej som läste till grundlärare. Hon blev jätteglad över att få en egen elev att öva på. Sonen fick skriva bokstäver sida upp och sida ner, ingen direkt lek utan han fick bara öva, med hennes coachning.Hon var jättesnäll och han gillade henne jättemycket, så han övade utan knot. Inte att han fick jättevacker handstil men den blev läslig och han slapp skämmas varje dag i skolan.


    Så kanske kan ni sätta upp anslag på närmaste högskola, kanske finns någon lärarstudent som vill ha en elev att träna på, mot lite ersättning förstås. 

  • Nattviol

    Du har fått jättemånga bra förslag i tråden som dagboksskrivande, inköpslistor, knåda degar med mera.  

    Lägger till ett till förslag - skaffa en brevkompis. Någon ni kompis känner som inte bor så nära och ni träffar så ofta eller en farmor, moster, kusin eller morfar. Någon. Det behöver inte vara långt men några rader. Det lär dem dessutom som bonus hur man ställer upp ett enkelt brev och hur man skriver på ett kuvert som bonus. Extra bonusbonus är att man kan få ett svar och ett alldeles eget brev i brevlådan. 

    Jag släktforskar också och mina barn har ibland undrat vad det står. Ibland är det för svårt för mig också men de blir imponerade när man kan uttyda saker och ting. Dessutom visar jag gärna hur fina en del kyrkböcker är och de blir inspirerade av att det går att läsa. Det kan ibland vara lättare än mormors fina handstil.

    Ytterligare ett moment att öva är varje gång det är glosor eller ordkunskap.Vi säger det aktuella ordet på svenska så skriver barnet ordet x3 på engelska. Berätta om muskelminnet som sitter i händerna att det är lättare att minnas orden. Fått tipset av en bekant och kört det med mina barn. Det fungerar bra för inlärningen. När man kan ett ord så räcker det att skriva en gång varje gång man övar. 

    Sedan ska jag inte sticka under stol med att min skrivteknik/skrivstil i den åldern var ruggigt ful. Har sett en del saker skrivna av mig på den tiden upp till gymnasiet och undrar själv hur jag och mina lärare ens stod ut. Min handstil satte sig när jag var runt 20 först. Visst kunde jag skriva snyggt om jag ville, men det var sällan jag ville det... Jo, till brevvänner och så, men huu... Läste i en dagbok från den tiden, fruktansvärd stil!  

  • Hyllemor

    Tack för alla era svar! Vi har tränat en hel del nu och har dessutom märkt att det är lite värre än vi först trodde. Han som hittar bokstaven b och d på tangentbord, vänder dem helt när han skriver. Vi fortsätter att följa era skrivtips. Det går långsamt, men i alla fall framåt. Nu kan vi i varje fall se att han skriver b istället för d och tvärtom - det kunde nog varken vi eller lärare tidigare, de få gånger han skrev för hand.

Svar på tråden Hur kan jag hjälpa min son att skriva läsligt?