Inlägg från: Anonym (ppp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ppp)

    Enskild vårdnad och adoption

    TS: 
    Du har fått mycket bra information redan i tråden, men alla dina frågor visar stor osäkerhet hos dig, så då är det nog bäst att prata med någon som jobbar med sådana här saker.  Kontakta en jurist när det är så mycket du inte vet om hur det fungerar med vårdnad osv. Då kan denne ge råd just utifrån din situation. 

    Jag vill ändå kommentera det där med umgänge med en nyfödd. De fall jag känner till har pappan besökt bebisen i mammans hem, varit med och gett mat, börjat natta så småningom om osv, och då kan det ha skett i princip varje dag första tiden (nu syftar jag på pappor som verkligen velat vara delaktiga). Någon timme varje em/kväll för att sedan utöka detta i takt med att barnet blivit äldre så att barnet ska knyta an till båda sina föräldrar. Det blir väldigt inrutat och det kan kännas jobbigt om man inte är ett par, men det är som andra redan påpekat, barnets rätt till sina föräldrar, inte vad mamman tycker, som gäller. 

    Är pappan inte alls bra som förälder så är det ännu viktigare att kontakta jurist så att du får veta hur du kan göra. Då kan det på sikt bli så att pappan inte ska ha så mycket med barnet att göra men det lär bli rättsprocesser då, om man inte är överens. 

Svar på tråden Enskild vårdnad och adoption