Inlägg från: SunnyP |Visa alla inlägg
  • SunnyP

    Varför stämpas idag män som riktar kritik mot kvinnor för "incels"?

    Kotten23 skrev 2023-01-27 14:16:41 följande:

    Kvinnor vill va jämställda med män fast bara det dom tycker är Oki/roligt exempel hur många % av Rysslands å ukrinas armé består av kvinnor. Jämställdhet så måste ma även dras med det som inte är så roligt.  


    Du vet att ryska kvinnor inte tillåts att delta fullt ut i militären? De är tex. förbjudna att delta vid frontlinjen. I Ukraina så har antalet kvinnor i armen ökat signifikant. Förstår inte riktigt vad det har med tråden att göra heller.
  • SunnyP

    Det jag reagerar på är att väldigt många trådar (ofta startade av samma personer) handlar om att "varför gör kvinnor såhär..." "Kvinnor är så här..." "kvinnor tycker det här...". Det är ganska sällan som jag ser samma typ av generaliserande trådar om män. De är ofta mer specifika, tex "MIN man är ett svin..." "Dejten jag träffade var en idiot.." "Jag stör mig på MIN man för att....". Jag har svårt för dessa onyanserade trådar som mer handlar om att svartmåla kvinnor som grupp, vi är liksom individer vi med, vi tycker/gör/gillar/ogillar inte samma saker. En annan gemensam nämnare för dessa trådar är att trådskaparen sällan vill ha en diskussion utan enbart bekräftelse för sina åsikter. De tar liksom inte till sig något alls av vad som skrivs och jag förstår liksom inte alls vitsen med att starta en tråd då. 
    Jag har över huvud taget svårt för när man kritiserar människor i grupp eftersom det liksom blir irrelevant då samma kritik aldrig kan röra alla. Kritisera de som förtjänar att bli kritiserade och försök att inte ha så mycket förutfattade meningar och sedan bara försöka förstärka dem. 

  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 08:40:39 följande:
    Åt andra hållet är det helt ok. När kvinnor säger att män måste sluta vara så kräsna, ytliga, att män måste sänka sina krav.
    Mellan raderna kan man läsa att kvinnor ska inte nöja sig. Det ska vara en man som det känns rätt med.
    Män... dom får ta det som erbjuds helt enkelt...
    Men vem skriver det? Jag har aldrig sett något sådant. Självklart så kan ett råd vara att kanske sänka sina krav om man inte lyckas träffa någon och ändå vill det men det gäller såklart både män och kvinnor. Som jag skrev så är det såklart helt valfrtitt om man vill prova att sänka sina krav eller fortsätta att leva ensam och se om an ändå lyckas träffa någon som matchar ens kravlista. Jag förstår inte denna vilja att ställa män mot kvinnor hela tiden för jag ser verkligen inte alla dessa kvinnor som sägs klaga så mycket på män hela tiden. 
    Det är ju inte heller så att kvinnor alltid besvaras på ett mer fördelaktigt vis i trådar heller. Tex när det gäller om män som anser att de inte får tillräckligt med sex hemma, där frågar ofta kvinnor om hur pass mycket mannen hjälper till hemma osv. I trådar där kvinnor skriver om att de inte får tillräckligt med sex hemma av sin partner så är ofta en av de första frågorna från män om hon har gått upp i vikt eller försummat sitt utseende. 
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 08:58:25 följande:
    Man ser det varje dag.
    Om män klagar på att de inte får tillräckligt med sex, så brukar det låta: allt i livet handlar inte om sex, gå till gymmet så att hon tänder på dig, klart att hon tappar lusten när män ska stressa fram sexet hela tiden. Alternativt så är han FÖR passiv, en kvinna vill känna att mannen är hungrig efter henne, att hon är oemotståndlig. Hur som hekst, så är det alltid fel på mannen. Vad han än gör.
    Om en kvinna får för lite sex så förstår alla henne, måste kännas hemskt. En kvinna behöver känna sig sedd som kvinna, bli bekräftad. Varför fortsätta med en man som uppenbarligen inte bryr sig om varken henne, eller hur han själv ser ut? När en kvinna vill ha sex då handlar plötsligt mycket i livet om lust och att ligga. Hennes behov är en prioritet. 
    Det största problemet är att du generaliserar så fruktansvärt mycket, kvinnor är inte en homogen grupp och att gnälla på oss och göra oss till en och samma person kommer knappast leda till några större framgångar. Varför är det för vissa män så otroligt svårt att se att vi är individer, precis som män är. Vart är alla dessa trådar som du ser varje dag där kvinnor kritiserar män? De flesta trådar som jag ser där kvinnor kritiserar män så handlar det om EN man som hon har en relation med. Åt andra hållet så handlar det väldigt ofta om att kvinnor gör si, kvinnor tycker så osv. Om du ogillar kvinnor så mycket så behöver du ju inte träffa någon, det är liksom inte svårare än så. Att göra sig själv till ett offer och tycka synd om sig själv är något av det mest oatraktiva som finns och det håller säkert många kvinnor med mig om. Män som tar ansvar och som har självinsikt och självdistans är däremot något som många uppskattar. Jag älskar män och det är tur att de flesta inte resonerar som du och ett gäng till här inne. 
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 09:09:46 följande:
    Det här är alltså vad jag ser här, vad som skrivs här på forumet. Det är inte jag som generaliserar. Man ser att de flesta kvinnorna här har liknande åsikter om män, majoriteten alltså. Man ser också hur män och kvinnor bemöts olika, beroende på sitt kön. Det bara är så, det är ett faktum.
    Nej det är inte ett faktum, ett faktum är något som är vetenskapligt bevisat och det är det inte, det handlar om din åsikt och det är du som generaliserar. Att skriva att det bara är så är ytterst godtyckligt.

    Jag ser inte alls dessa mönster, däremot så finns det ett helt gäng enskilda användare som syns väldigt mycket och som har rätt extrema åsikter. Jag tycker att flera av dessa män som återkommande har enligt mig rätt extrema åsikter och som syns frekvent är rätt obehagliga, det får mig dock inte att tycka att män som grupp är som dem för jag förstår att man inte kan bygga sina åsikter på vad enskilda personer på ett forum skriver anonymt. Dessa individer ändrar inte min åsikt om män, som jag skrev, jag älskar män, har alltid gjort det och respekterar att vi både är lika och olika. Om man inte älskar och respekterar kvinnor så finns såklart andra alternativ, man kan träffa andra män eller man kan vara ensam. Jag har väldigt svårt att förstå att man kan ogilla kvinnor som grupp på den nivå som vissa verkar göra och ändå vilja ha en kvinna i sitt liv. För mig är det fullt förståeligt att dessa individer har svårt att träffa en kvinna för vilken kvinna vill ha en man som så starkt ogillar dem?
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 09:17:52 följande:
    Ja, som sagt, finns en orsak till att du inte ser de mönstren.
    ?
    Du inser att det kan vara precis tvärtom, att det kan vara du som helt missar något också?
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 09:21:51 följande:
    Nej, jag läser i många trådar här som handlar om sex och relationer, och man ser tydligt vilka skillnader det är på hur män och kvinnor bemöts.
    Du har ju inga som helst argument utan skriver bara att det är så. Jag läser också många trådar och har en helt annan bild än dig. Inse att olika människor kan se på saker på olika sätt och försök att inte vara så trångsynt. 
    Ett faktum är att de absolut flesta män inte har några större problem med att träffa kvinnor och dom har inte heller ett behov av att konstant ställa kvinnor och män som grupp emot varandra, kanske behöver man om man har problem med detta rannsaka sig själv lite mer. Jag har aldrig haft problem med att träffa män och har heller aldrig haft något behov av att ställa män och kvinnor emot varandra. Om jag kritiserar någon så är det på individbasis och inte som grupp oavsett om det gäller en man eller en kvinna. Som jag skrev så måste man inte ha en kvinna i sitt liv om man inte gillar oss som grupp och då finns det väl inte så stor anledning att störa sig på eventuella olikheter och skillnader heller.
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 09:28:40 följande:
    Jag kan kort sammanfattat hur det ser ut.
    Män blir förlöjligade. Blir kallade för idioter och incels. Det här kan vara män som har det jobbigt med nåt, t ex känner sig ensamma. De kräver inte att kvinnor ska barmhärtighetsligga med dom. De skriver inte ens nåt respektlöst mot kvinnor.

    Kvinnor får sympati, förståelse, uppmuntran.
    Det finns massor av trådar där män kritiserar kvinnor med, kritiserar deras vikt, att de inte vill ha sex tillräckligt ofta, att de inte ställer upp efter att de precis fått barn att de inte bryr sig om sitt utseende längre, att de hamnat i klimakteriet, att de är för gamla och oattraktiva efter en viss ålder, att de har för mycket celluliter. Detta får mig ändå inte att kritisera män som grupp för att jag vet att de flesta män inte är svin som dessa som skriver i de aktuella trådarna, även om det är något som syns väldigt ofta här.
  • SunnyP
    Carolatom07 skrev 2023-01-29 09:32:14 följande:
    Jag drar inte gärna kvinnor över en kam, men många ser klart inte själva hur de beter sig, Man är inte incel för att man anmärker på beteenden man inte gillar. Jag anmärker på alla beteenden jag inte gillar, både mäns och kvinnors.
    Det är väldigt många män som inte alls verkar reflektera och se sitt egna beteende heller. Jag kritiserar alltid på individnivå och ungefär lika ofta kvinnor som män. Det jag stör mig på är när man går på halva jordens befolkning och kallar oss för allt möjligt och lägger över allt ansvar om sin egen ensamhet på oss.
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 10:26:11 följande:

    Det är som när jag skrivit om hur kvinnor klankat ner på min kropp, anmärkt och kritiserat. Flera här har aldrig hört talas om kvinnor som gör så, och känner ingen annan som varit med om det. Man antyder att jag hittar på nåt som inte är sant.
    Jag konfronterade min mamma för ett par år sen om detta, och då blev hon sur och slog ifrån sig. "Det är ju så längesen, man måste gå vidare".
    Ingen ursäkt, eller kommentar om att det var fel. Kvinnor tycker själva inte att dom gör fel när dom klankar ner på män, förlöjligar män.
    Jag vet att om jag anmärkt på kvinnors kroppar på samma sätt, så hade kvinnorna tagit mycket illa upp av det.


    Jag tycker att det är väldigt illa när man kritiserar någons kropp eller utseende oavsett om det gäller en man eller en kvinna, det är sådant som ingen människa ska behöva utstå för ingen har faktiskt med någon annans utseende att göra. Att vilja att ens partner eller familjemedlem ska leva ett mer hälsosamt liv är en helt annan sak men att enbart kritisera någon för hur de ser ut är väldigt lågt. Problemet är dina påståenden som tex här "kvinnor tycker själva inte att dom gör fel när dom klankar ner på män, förlöjligar män" Vissa kvinnor gör inte det och detsamma gäller vissa män men de flesta gör inte så. 
    Ja, du har säkert rätt i att kvinnor tagit väldigt illa vid sig om du klankat ner på deras kroppar. Jag kan faktiskt hålla med om att det också förutsätts att män generellt ska tåla mer kritik som rör det yttre än vad kvinnor ska. Jag håller inte med om män ska behöva göra det men jag kan se dessa tendenser. Kvinnor får dock också ofta ta emot kritik kring sitt yttre som jag skrev om en annan tråd som berörde en pojkvän som inte var intresserad av sex längre så var de första frågorna till TS om hon gått upp i vikt. Som sagt fel alldeles oavsett för ingen har med ens utseende att göra och ingen har rätt att kritisera en för det.
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 10:31:37 följande:
    Jo, när det gäller åldersskillnader och hur kvinnor anser sig kunna säga vad som helst till män, där är kvinnor mer hycklare.
    Just när det kommer till åldersskillnader så har många av oss kvinnor väldigt många och dåliga erfarenheter av mycket äldre män som varit på oss och fått oss att känna ett stort obehag. Många av oss har fått uppleva att ses som sexobjekt från mycket ung ålder, 12-13 år av män som är betydligt äldre än våra föräldrar. Vi minns hur äckligt vi tyckte att det var och vi försöker bara få medelålders män att inse att de absolut flesta unga tjejer vill ha en partner som är kring samma ålder. Det finns absolut ett fåtal undantag men om inte tjejen visar ett intresse så låt henne vara ifred, hon har rätt till det. Men jag tycker att exakt det samma gäller äldre kvinnor som raggar på yngre män, de flesta unga killar vill ha en ung tjej och är inte intresserad av mammas kompisar, dom tycker det är äckligt så låt dom vara. Jag har tonårskillar själv och dom ser inte efter kvinnor i min ålder, det är ju för de flesta ganska onaturligt att se någon som är i ens föräldrars ålder som attraktiv även om undantagen absolut finns. Dock så har tjejer ofta betydligt större erfarenhet än killar av detta och jag minns så väl hur obehagligt det var och hur svårt det är att avvisa någon som är i ens föräldrars ålder när man knappt har flyttat hemifrån och blivit självständig. Jag önskar att någon hade kunnat få dessa män att förstå detta när jag själv var i den åldern för det var verkligen inte ok.
  • SunnyP
    pump skrev 2023-01-29 10:41:19 följande:

    Jag gillar kvinnor, det positiva uppväger det negativa, men jag gillar inte att man inte får kritisera kvinnor. Det sägs att även kvinnor är människor, vanliga personer. Ibland så undrar man.
    För när kvinnor inte är snälla och beter sig illa, så får man inte kritisera det. Varför?


    Jo du har absolut rätt att kritisera men kritisera de som har betett sig illa och inte alla kvinnor. Jag kritiserade senast idag en kvinna i en tråd, jag gör ingen som helst skillnad på om det rör en kvinna eller en man men jag kritiserar inte en grupp människor.
Svar på tråden Varför stämpas idag män som riktar kritik mot kvinnor för "incels"?