• Anonym (Lenore)

    Kommunicera förväntningar på Alla Hjärtans dag

    Jag vet att många tycker Alla Hjärtans dag är en töntig och kommersiell dag, men kan inte låta bli att bry mig och ibland får man väl lov att bry sig om töntiga saker, väl? 

    Jag vet att jag kommer bli ledsen om jag inte blir uppvaktad av min pojkvän men vill samtidigt inte vara tjejen som droppar subtila hints och sedan surar.

    Vi har varit ihop i några månader och han är inte så bra på presenter. Fick en panikinköpt pocketbok och en chokladask från LIDL på julafton. Han fick en designad inredningsartikel, inget dyrt men, om jag får säga det själv, mer genomtänkt.

    Jag själv ska nog baka åt honom eller något, så inget storslaget men vill ändå uppmärksamma dagen och känna mig lite uppvaktad. Är sjukt kluven pga att jag vill ju helst att sådant ska komma spontant, men känner att det är mer sannolikt att helvetet fryser till is än att han dyker upp med en bunt tulpaner framför min dörr.

    Tips på hur man kommunicerar detta utan att vara anklagande de?

    Erfarenheter? Är särskilt intresserad av männens perspektiv på det här.

  • Svar på tråden Kommunicera förväntningar på Alla Hjärtans dag
  • Anonym (Hjärtrud)

    Ta upp det. Fråga om han vill fira med dig. Vill han det så planerar ni något tillsammans. Jag förstår inte riktigt vad som är svårt faktiskt. 

  • Anonym (no)
    Mimosa86 skrev 2023-02-01 21:49:59 följande:
    Det handlar (som vanligt) inte om presenten i sig utan om tanken och ansträngningen bakom. Hon vill känna sig prioriterad och att han anstränger sig för henne.
    Det handlar om förväntan som man hoppas få uppfylld utan att behöva kommunicera det. Och sen inte ens vara nöjd med det man får, utan förvänta sig mer, fast återigen utan att behöva säga det.
  • Lönnsirap
    Anonym (Blir bitterhet från förra året) skrev 2023-02-01 23:36:48 följande:

    Så länge min fru inte tar steak and bj-dagen på allvar får hon hålla till godo med en hjärtformad chokladask från ICA på alla hjärtans.

    Tycker alla män borde hålla sig till chokladask och blomsterbukett från bensinmack tills det här infrias i era relationer och äktenskap.

    Nej vi skall inte behöva påminna eller nöja oss med varmkorv och HJ eller andra "lustigheter" de försöker skoja bort dagen med.


    Du är fri att vara tydlig med att du på Pi-dagen förväntar dig steak and bj. För rent krasst är det svårt med nya temadagar som lägger sig på en mer etablerad temadag!

    Innan jag läste denna tråd hade jag inte ens hört talas om Steak an bj firandet och det är ingen dag för mig! Alla hjärtans dag behöver inte vara något extremt utan folk firar ju oftast med ganska små medel. 

    Går det fint i relationen att vara bitter på bristen på stek och avsugning? Och får din hustru kanelbullar, kladdkakor och kåldolmar på rätt dagar? Eller är det så att hon helt utan kommunikation vet vad som är viktigt?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Blir bitterhet från förra året) skrev 2023-02-01 13:16:48 följande:

    Vad gäller alla hjärtans dag, där mannen förväntas uppvakta kvinnan så kommer man ofta utveckla en slags bitterhet över den dagen, då motsvarande dag för män, 1 månad senare ofta ignoreras/glöms.

    Det bär man sedan med sig inför alla hjärtans dag nästa år och man nöjer sig med att ge en chokladask från ica eller ett par rosor. För varför anstränga sig mer än minimalt när hon ignorerar motsvarande dag för män? Man blir lite bitter och den där oinspirerade chokladasken är mer än ingenting som man själv .

    Så det blir samma år för år, firad alla hjärtans dag och sedan missad 1 månad efter alla hjärtans dag firande. Man blir lite bitter av det.


    Alla hjärtans dag är väl för båda könen? Jag köper t om hjärtgodisar till min son. 

    I alla fall TS - bästa sättet att bli besviken är om du bakar en hjärtformad kaka med en massa glasyr och dekorerar med geléhjärtan och ändå inte säger något om vad du vill göra och önskar dig på alla hjärtans dag. För det låter inte som att den här mannen är så romantiskt lagd. Du måste tala klarspråk och säga rakt ut att du vill boka bord på X restaurang och hoppas att du får en fin bukett rosor också. 

    Eller som min kompis brukar säga till sin man - när jag kommer nerför trappan i min nya klänning så vill jag att du skriker Åh och ger mig en komplimang. Det funkar. 
  • Anonym (Vem bryr sig)

    Är du seriös? Alla hjärtans dag är något som 15-åringar firar. Hur gammal är du?


    Om presenter på födelsedagen/jul är viktigt för dig får du ta upp det. Ingen är tankeläsare och han kanske kommer från en familj där de inte firar något större. 


    Är kvinna förresten. Tycker det är kul att få presenter och ge presenter men har en kommunikation med min partner.

  • Anonym (jaha)

    Ok, men om du vet att din kille oxå tycker alla hjärtans dag är töntigt varför vill du att han ska fira det ändå bara för att göra dig till lags? Varför kan inte du bara respektera att han tycker det är töntigt och bara låta det vara?

    Angående tips så finns det säkert många sätt att försöka manipulera människor att göra som man vill men frågan är vad som är poängen med det för även om du får dem att göra som du vill så kommer du ändå innerst inne veta att de inte gör de för att de vill det. Då blir ju det hela bara ett spel för gallerierna för att göda ditt behov av bekräftelse.

  • Anonym (jaha)
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-02 10:37:59 följande:
    Alla hjärtans dag är väl för båda könen? Jag köper t om hjärtgodisar till min son. 

    I alla fall TS - bästa sättet att bli besviken är om du bakar en hjärtformad kaka med en massa glasyr och dekorerar med geléhjärtan och ändå inte säger något om vad du vill göra och önskar dig på alla hjärtans dag. För det låter inte som att den här mannen är så romantiskt lagd. Du måste tala klarspråk och säga rakt ut att du vill boka bord på X restaurang och hoppas att du får en fin bukett rosor också. 

    Eller som min kompis brukar säga till sin man - när jag kommer nerför trappan i min nya klänning så vill jag att du skriker Åh och ger mig en komplimang. Det funkar. 
    Är inte det bara ett sätt att lura sig själv?
    Han ger ju inte henne komplimanger för att han vill det utan för att hon ber honom göra det. 
  • Anonym (jaha)
    Lönnsirap skrev 2023-02-02 10:27:29 följande:
    Du är fri att vara tydlig med att du på Pi-dagen förväntar dig steak and bj. För rent krasst är det svårt med nya temadagar som lägger sig på en mer etablerad temadag!

    Innan jag läste denna tråd hade jag inte ens hört talas om Steak an bj firandet och det är ingen dag för mig! Alla hjärtans dag behöver inte vara något extremt utan folk firar ju oftast med ganska små medel. 

    Går det fint i relationen att vara bitter på bristen på stek och avsugning? Och får din hustru kanelbullar, kladdkakor och kåldolmar på rätt dagar? Eller är det så att hon helt utan kommunikation vet vad som är viktigt?
    Eller inte firar det alls, det är väl oxå ett alternativ?
  • rocker

    Jag är 52 år och har lärt mig att det är väldigt ovanligt med män som planerar och överraskar sin partner vid olika högtider och födelsedagar. Jag talar om vad jag vill ha och hur jag vill ha det. Jag blir nöjd och han blir nöjd. Min sambo och jag har varit tillsammans i 17 år och 4 månader snart. På alla hjärtans dag har jag bestämt att vi ska gå ut och käka sen åker vi hem och lyssnar på vinyl och dricker öl. Eller vi ska inte ens göra det den 14 utan på lördagen den 18. 

    Om tjejer och kvinnor kunde säga vad de vill istället för att gå runt och hoppas och tro att killar och män självmant kommer hitta på något romantiskt tror jag att många tårar kunde slippa att fällas.

  • Mimosa86
    Anonym (no) skrev 2023-02-02 09:16:42 följande:
    Det handlar om förväntan som man hoppas få uppfylld utan att behöva kommunicera det. Och sen inte ens vara nöjd med det man får, utan förvänta sig mer, fast återigen utan att behöva säga det.
    Ska man inte kunna räkna med att ens partner lägger ner lite ansträngning och engagemang några få högtidsdagar per år för att glädja sin partner?

    Ska hon ens behöva tala om att en panikinköpt chokladask på Ica i julklapp inte vittnar om prioritet från hans sida?
Svar på tråden Kommunicera förväntningar på Alla Hjärtans dag