• Anonym (Kärring?)

    Var tog hänsyn och hyfs vägen?

    Jag blir ständigt förvånad över hur lite hyfs och hänsyn folk visar. Regler kanske gäller andra, men de gäller inte just de här personerna. I barnets skola står stora anslag om att man ombeds ta av sig skorna innan man går in. Barnen har skoställ precis vid dörren. Intill står stora lådor med skoskydd. Ändå har folk mage att kliva hela vägen in i klassrummet med vinterskorna på. Eller så tar de av sig, men låter syskon kliva in med skorna på. Det är ständigt smutsigt och grusigt i korridoren vid hämtning.

    Ett annat exempel var i morse när jag skulle ta hissen hemma. Vi väntar länge och hör hur hissen står på våningen ovanför och hur dörren öppnas och stängs. Till slut tjuter hissen för att dörren inte stängs. Hissen kommer till oss och då visar det sig att det står en granne som hållit dörren när hon letat efter sin telefon. Utan en tanke på att det finns andra som gärna vill använda hissen i morgonrusningen.

    I min värld är det här vanlig hyfs och hänsyn. Är jag "ensam" om att tycka det? Är hyfs och hänsyn omodernt?

  • Svar på tråden Var tog hänsyn och hyfs vägen?
  • Anonym (Kärring?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-02 08:38:18 följande:

    Folk är mer och mer ohyfsade tycker jag generellt. Igår var jag på närbutiken för att hämta ett paket. Då kom en kvinna på cykel , hon hade så bråttom så hon parkerade cykeln på trottoaren direkt framför ingången till butiken! Inte en tanke på att andra skulle vilja besöka butiken. Detta var det värsta exemplet jag har sett på ohyfsat beteende på sista tiden. 


    Det är precis det här jag menar. Folk saknar helt förståelse för att det finns andra runtomkring. JAG går in med skorna, för jag ska bara in snabbt. JAG står i vägen, för jag behöver gräva i min väska just nu. JAG låter mitt barn titta på film på mobilen utan lurar så det låter över hela bussen. De andra är inte mitt problem. 
  • Anonym (Zlam)

    Tror de flesta är snälla och bryr sig om andra. Sen så finns det Rövhål också.

  • Fröken Allvar
    Anonym (Kärring?) skrev 2023-02-02 09:28:59 följande:
    Det är precis det här jag menar. Folk saknar helt förståelse för att det finns andra runtomkring. JAG går in med skorna, för jag ska bara in snabbt. JAG står i vägen, för jag behöver gräva i min väska just nu. JAG låter mitt barn titta på film på mobilen utan lurar så det låter över hela bussen. De andra är inte mitt problem. 
    Beteendet hänger ihop med denna inställning. Därför kan samma person samtidigt skrika i högan sky när deras problem inte är världens. Vi har fått en värld där många är denna världs Mittpunkt, medan andra är inte Mittpunktens problem. Det säger sig självt att den kritiska massa då Mittpunkterna drabbar samman hela tiden är nära, men ännu är tillräckligt många så pass artiga att Mittpunkternas framfart fungerar. 
  • Anonym (Werner)

    Det är ju ingen ny företeelse, folk har varit såhär i alla tider. Men jag tycker att det finns många vänliga som sköter sig och följer regler, särskilt om man själv är vänlig mot dom.

    Det värsta är nog äldre surgubbar som beter sig som rebelliska småbarn och vägrar flytta på sig. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nisse Hult) skrev 2023-02-02 10:20:26 följande:
    Jag ser inte att det är en generstionsskillnad? Många ohyfsade är ju medelålders. Det verkar vara någon form av samhällsepidemi som drabbar alla, utom kanske de allra äldsta. 
  • Anonym (Werner)
    Anonym (Q) skrev 2023-02-01 22:29:29 följande:

    Jag jobbar i butik. Jag märker att hyfs inte finns längre. Jag hittar smält glass nertryckt bland kläderna. Vi säljer inte ens glass mer än ca 3 månader om året. Jag hittar äppelskruttar, tomma muggar från snabbkedjor, varmkorv på golvet och snytpapper lite här och där. Saker som inte kommer från vår butik. Sen är det alla föräldrar som tror att affären är en lekpark för deras små. Hej, tack och snälla är inga ord som finns hos många. Där emot kan man bli idiotförklarad bara för att varan i reklambladet inte finns inne. En vara som inte säljs hos oss utan i en annan affär. Det är nämligen så att kunden själv har sett att det är hos oss varan säljs. När jag googlar upp varan och visar var den säljs, så är det bara ?Jaha?. Jag tror att människan har blivit mer blind för sin omgivning. Om man går i valfri affär är det nästan alltid någon som parkerar sin kundvagn mitt i gången och sen nästan blir irriterad om man ber om att få komma fram. Det är som om vissa människor blir förvånade av att det finns fler människor som också känner och tänker.


    Finns en del otrevlig och inte serviceminded personal också som inte ens tittar på en och säger hej när man kommer in i butiken trots att man är den enda kunden. Istället står personalen och pratar med en kollega eller kollar i mobilen.
    Och i kassan på vissa mataffärer möts man ibland inte ens av ögonkontakt eller ett hej. 
  • Fröken Allvar
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-02 10:26:52 följande:
    Jag ser inte att det är en generstionsskillnad? Många ohyfsade är ju medelålders. Det verkar vara någon form av samhällsepidemi som drabbar alla, utom kanske de allra äldsta. 
    Nisse Hult ville troligen lägga in en ironisk kommentar men orkar inte diskutera med andra oborstade, ohyfsade medelålders människor, och tänkte att det var lite ungt och piggt med en bild av en tatuerad och läskdrickande baby med Kodakfilter istället.

    Jag håller med dig om att det är en samhällsepidemi som drabbar alla, utom de äldsta. Fast de drabbas ju av att människor som är anställda för att ta hand om dem inte ger god omsorg. 
  • Anonym (Det mest framträdande)

    Det mest framträdande jag personligen stöter på varje gång jag lämnar lägenheten är reklambladen på golvet i trapphuset som jag tvingas kliva över barje gång jag passerar postfacken i entrén. Reklambladen som grannarna som inte orkar sätta upp en ej reklam-skylr bara tar ut ur sina postfack occ kastar på golvet?

Svar på tråden Var tog hänsyn och hyfs vägen?