Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

    Varför är det vanligare med olika diagnoser nuförtiden?

    Jag håller med de som skrivit ovan att det är samhället, främst skolan, som förändrats. Man ska komma ihåg att npf diagnostiseras utifrån om barnet har svårigheter i olika miljöer. Skulle miljöerna vara mer förstående för olikheter = mindre problem = färre diagnoser.

  • Limajo
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-13 11:07:29 följande:

    Ja, det borde inte vara obligatoriskt att läsa moderna språk. De flesta klarar sig på engelska och svenska. Men det berikar att läsa moderna språk och man får meritpoäng till högskolan, vilket jag tycker är bra. Men de som kanske inte ens klarar godkänt i grundskolan, dem borde man absolut inte pressa till att läsa tyska eller spanska eller franska. 


    Man borde också återinföra allmän och särskild matte. Allmän matte skall vara anpassad så att man får de kunskaper som behövs för att gå en praktisk gymnasielinje som det var förr.

    Men även i lågstadiet borde man ändra. Min son lärde sig inte mycket de första åren, jag var med för att titta flera dagar under lågstadiet. De hade inga bänkar så min son skulle hämta allt materiel han behövde när lektionen började. Innan han hade fattat vilka saker han skulle ha, gå och hämta, förstå vad han skulle göra, då var lektionen slut! Inte konstigt att han inte lärde sig något. 


    Samlingen hade man på golvet, självklart så busades det då något oerhört. Vad är det för något, att ha samling på golvet, det var ju ingen förskola. Det sänder fel signaler och inbjuder till bus och lek istället för koncentration.

    Så börja med att återinföra den fantastiska uppfinningen skolbänken som vi hade sjuttiotalet. Då satt man lite avstånd till kompisarna och kunde inte sparka kompisarna i baken lika lätt. Och kunde ha alla sina böcker , block och pennor lätt tillgängligt. 
    Barn är inte små vuxna!


    Det är inte obligatoriskt med moderna språk. Man kan läsa extra svensk/engelska i stället. Men det verkar vara väldigt få föräldrar som väljer det till sina barn.

    Jag håller helt med om skolbänkarna. Har också erfarenhet från att vara med i barnens klasser 1-2 dagar per årskurs och det är extremt mycket spring i klassrummen.
Svar på tråden Varför är det vanligare med olika diagnoser nuförtiden?