• Anonym (.)

    Slänga hennes saker?

    Jag och min före detta sambo bröt upp för två månader sedan och hon flyttade ut, jag bor kvar i lägenheten. När hon flyttade ut lämnade hon kvar några av hennes privata saker och sa att hon får hämta det sen. Jag har vid ett tillfälle kontaktat henne via sms och sagt att hon får komma och hämta sakerna nu, annars slänger jag dem. Men hon har inte svarat. Detta var för tre veckor sedan. Får jag slänga hennes saker nu?

  • Svar på tråden Slänga hennes saker?
  • Anonym (Ui)

    Ring och rådfråga kronofogden. 


    Anonym (.) skrev 2023-02-05 06:53:46 följande:

    Så vad ska jag göra med dem då? Ställa ut dem? Vill inte förvara hennes saker längre 


  • AndreaBD

    Enligt lagen får du inte göra så. Hon kan kräva dig på sakernas värde senare. Så, hitta en annan lösning. Tre veckor är ingenting. 

  • Anonym (Tyko)
    Anonym (C) skrev 2023-02-05 15:11:21 följande:
    Det är inte en jävel som bryr sig om reglerna när det kommer till sånt där...

    Grejerna skall bort, antingen i en låda som hon kommer och hämtar själv och om hon inte bryr sig om det eller tar emot det så skall grejerna kastas. 
    Jo, det är det, även om det är som någon som skrev bara för att jävlas.
    Har TSo tur kan TS åka dit för egenmäktigt förfarande, vilket TS bör vara medveten om.

    Sluta försvara din okunskap.
  • Anonym (Tyko)
    Anonvm skrev 2023-02-05 15:52:01 följande:

    Släng skiten om h*n inte hämtar trots uppmaning.

    Sen skickar du bara ett meddelande att du ställde ner prylarna i källarförrådet och tyvärr vart det inbrott där....


    Jag hoppas att du skämtar.

    Detta är ett uruselt råd, och man ska inte förutsätta att exet är svagbegåvad.
  • Anonvm
    Anonym (Tyko) skrev 2023-02-05 17:49:20 följande:
    Jag hoppas att du skämtar.

    Detta är ett uruselt råd, och man ska inte förutsätta att exet är svagbegåvad.
    På vilket sätt är det ett dåligt råd?

    Menar du att det finns något som juridiskt tvingar mig att förvara ev prylar just i lägenheten? Eller hindrar mig från att förvara dem i just källarförrådet?

    Om de sen blir stulna vid inbrott så är det upp till ägaren att polisanmäla?
    Jag polisanmäler det av mina egna prylar som stals ur förrådet.

    Om det sen verkligen skett inbrott eller inte kan ju givetvis ingen någonsin bevisa, ligger det ett sönderklippt hänglås på golvet bredvid så.....
  • Anonym (Gissa?)
    Anonvm skrev 2023-02-05 15:52:01 följande:

    Släng skiten om h*n inte hämtar trots uppmaning.

    Sen skickar du bara ett meddelande att du ställde ner prylarna i källarförrådet och tyvärr vart det inbrott där....


    Jättebra. Då har hon möjlighet att få ersättning från försäkringsbolaget. 
    Bra tips! 
  • Anonym (Gissa?)
    Anonym (C) skrev 2023-02-05 15:40:46 följande:
    Brydde den sig verkligen om alla grejerna, så är det nog dags att börja skynda.. 
    Grejerna kanske inte är viktiga men att jävlas med honom är desto roligare. 
  • Anonym (Tyko)
    Anonvm skrev 2023-02-05 18:08:49 följande:
    På vilket sätt är det ett dåligt råd?

    Menar du att det finns något som juridiskt tvingar mig att förvara ev prylar just i lägenheten? Eller hindrar mig från att förvara dem i just källarförrådet?

    Om de sen blir stulna vid inbrott så är det upp till ägaren att polisanmäla?
    Jag polisanmäler det av mina egna prylar som stals ur förrådet.

    Om det sen verkligen skett inbrott eller inte kan ju givetvis ingen någonsin bevisa, ligger det ett sönderklippt hänglås på golvet bredvid så.....
    Tramsa inte.
    Självklart förstår du att rådet är uruselt inte är baserat på att du är tvingad att förvara prylar i lägenheten. Eller är DU svagbegåvad?

    Inbrottet i sig ska också anmälas, oavsett vad som blivit stulet. Bedrägeri är också ett brott, och självklart kommer, förutom polisen,  även ev. försäkringsbolag att uteda.
  • Anonvm
    Anonym (Tyko) skrev 2023-02-05 18:23:22 följande:
    Tramsa inte.
    Självklart förstår du att rådet är uruselt inte är baserat på att du är tvingad att förvara prylar i lägenheten. Eller är DU svagbegåvad?

    Inbrottet i sig ska också anmälas, oavsett vad som blivit stulet. Bedrägeri är också ett brott, och självklart kommer, förutom polisen,  även ev. försäkringsbolag att uteda.
    Precis det jag säger. lyssnar du inte?

    Självklart får exet i historien polisanmäla, sen får vem som helst utreda.

    Man säger till exet att "jag ställde ner dina prylar i källarförrådet, sen blev det inbrott i förrådet och prylarna blev stulna".
    Sen lägger man ett trasigt hänglås på golvet bredvid förrådet.

    Efter det går man vidare med livet och "problemet" ligger helt hos exet att polisanmäla och får ersättning för sina prylar.

    Fast i verkligheten ställde man givetvis exets skit i grovsoprummet.

    Vad är problemet?
Svar på tråden Slänga hennes saker?