• Anonym (H)

Extremt negativ 7-åring

Min älskade dotter verkar ha det så tufft. Hon ser allt så negativ, spelar ingen roll om man gjort något hon tycker är rolig, hon kommer då på något som hänt förra veckan osv som inte var riktigt bra. Hon har inte så många kompisar, för hon tror inte de tycker om henne och hon drar sig undan. Hon blir lätt irriterad på vuxna o barn.
    Vi har varit på bup och nu står hon i kö för en bred np utredning. Dock tar denna kön minst ett år.
    Någon som känner igen sitt barn? Eller har förslag på hur jag kan hjälpa henne?

• Svar på tråden Extremt negativ 7-åring
  • Anonym (H)

Ja jag menar bara att jag aldrig har misstänkt just autism men samtidigt så känner jag inte till autism ska jag erkänna

Anonym (Erika) skrev 2023-02-16 17:18:32 följande:
    Du säger ju i trådstarten att hon ska göra en NP utredning alltså får ADHD och ATS 
  • Anonym (Valleri)

Jag känner igen. Min dotter har alltid varit sån. Man kan ha haft jättekul en eftermiddag men det hon minns och pratar om efteråt var den enda negativa grejen, typ att hon tappade en glass eller liknande. 

Hon går i mellanstadiet nu och har en period lidit av depression och ångest. Hennes negativitet har helt gått bananas. Att vara med henne är som att släpa på ett stort lass sten. 

Som någon skrev är det jätteviktigt att som förälder ta hand om sig själv. Annars orkar man inte. Det är skittungt att hela tiden behöva lyfta, peppa och aktivera någon som bara gnäller och skäller. 

• Anonym (H)

Ja hon har nog tidvis känt sig lite utfryst. Hon
    har haft en försenad språkutveckling och det har varit väldigt frustrerande för henne såklart
    Jag övar på att bekräfta hennes känslor men erkänner det är svårt och jag behöver nog bli ännu bättre. Så svårt när hon kan säga taskiga saker om hennes egen bästis mm

Anonym (...) skrev 2023-02-16 17:09:52 följande:
    Hon kanske är emotionellt överbelastad?
    Om för mycket negativt sker som hon inte kan bearbeta på ett bra sätt, så ligger dessa känslor i vägen för henne för att kunna ta in det positiva.

Har hon varit med om något riktigt jobbigt som mobbning, eller förlust av något slag som hon inte bearbetat än?

Bekräftar du hennes jobbiga känslor?
    Bara en tanke: Själv minns jag när jag var liten att om jag uttryckte något som för MIG var väldigt jobbigt, och jag då fick svaret "sluta larva dig, det där är ingenting" eller irritation och sura känslor från omgivningen, så släppte inte dessa känslor, de gjorde att jag bara blev mer deppig och negativ. Däremot tror jag, att om hon ger uttryck för något jobbigt- och ditt svar blir: Jag är ledsen att du känner så. (Med en empatisk ton, dsv.- du bekräftar hennes jobbiga känslor.) Så kanske dessa känslor går över fortare? 
  • Spucks

Min son är 5 och jag känner igen honom i det du skriver. Det verkar som om han är tvungen att konstant hittar något att klaga över. Finns inget aktuellt kan han dra fram händelser som hände för flera månader sedan och gnälla och klaga över det. Och han släpper inte taget heller - han bitar sig fast i det och älter i oändligheten.
    Han är p
    å gränsen till autism (Aspergers). Ingen diagnos (än), men han ska göra en ny utredning när han är 6.

• Anonym (Valleri)
    Spucks skrev 2023-02-16 20:32:28 följande:

Min son är 5 och jag känner igen honom i det du skriver. Det verkar som om han är tvungen att konstant hittar något att klaga över. Finns inget aktuellt kan han dra fram händelser som hände för flera månader sedan och gnälla och klaga över det. Och han släpper inte taget heller - han bitar sig fast i det och älter i oändligheten.
    Han är på gränsen till autism (Aspergers). Ingen diagnos (än), men han ska göra en ny utredning när han är 6.

Precis som min dotter. Kan ta upp saker som hände för flera år sedan och börja älta och gråta. Vi har misstankar om högfungerande autism vi också (pga detta och en hel del annat).  
  • fjanten

Jag har en 6- och en 7-åring. Ena positivitet och glädje personifierad, andra ...inte. Men ärligt talat upplever jag att väldigt många barn i den åldern kan vara ganska jäkla negativa (är tränare för ett av barnens basketlag, plus att vi överlag jämt har deras kompisar på besök), så jag skulle inte omedelbart sätta en diagnos på det (även om det självklart kan vara så i er dotters fall). Det jag tror är viktigt, funktionsnedsättning eller inte, är att sätta sig ner med barnen och går igenom saker. Tala igenom det som var negativt, men försök även få barnet att fundera på vad som kanske var positivt? Jaha, du gjorde inte mål på fotbollsmatchen och du tyckte inte att du fick särskilt många passningar, men fanns det något som var bra? Finns det något att lära sig här? Vad kan du öva mer på under träningarna inför nästa match? Vad är du riktigt duktig på idag?

• Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2023-02-16 19:07:17 följande:

Ja hon har nog tidvis känt sig lite utfryst. Hon
    har haft en försenad språkutveckling och det har varit väldigt frustrerande för henne såklart
    Jag övar på att bekräfta hennes känslor men erkänner det är svårt och jag behöver nog bli ännu bättre. Så svårt när hon kan säga taskiga saker om hennes egen bästis mm

Varför är det svårt att bekräfta hennes känslor?
    Var i ligger svårheten? Det är din dotter, du ska bara visa empati. Krama, säga: "åh, vad tråkigt." Eller så.... 

Alltså, vet inte vad du menar med att det är "svårt"...?
    OBS! Inget påhopp här, vill bara förstå vari svårigheten ligger....
  • Anonym (H)

Det är väl för att jag vill muntra upp henne och  se det positiva som jag vet finns. Det gör så ont i mig att se henne ledsen/sårad så jag vill bara försöka ?fixa?. Men jag är medveten att jag får försöka lägga band på mig och bara lyssna 

Anonym (...) skrev 2023-02-16 21:07:49 följande:
    Varför är det svårt att bekräfta hennes känslor?
    Var i ligger svårheten? Det är din dotter, du ska bara visa empati. Krama, säga: "åh, vad tråkigt." Eller så.... 

Alltså, vet inte vad du menar med att det är "svårt"...?
    OBS! Inget påhopp här, vill bara förstå vari svårigheten ligger....
  • Anonym (H)

Preci! då dras det upp saker som hon känner att där för ett år sedan var hon elak.( när jag sett med egna ögon att det inte var så farlig)

Väldoft långsynt..
    Har din sin ytterligare svårigheter?

Spucks skrev 2023-02-16 20:32:28 följande:

Han är på gränsen till autism (Aspergers). Ingen diagnos (än), men han ska göra en ny utredning när han är 6.

• Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2023-02-16 21:34:55 följande:

Det är väl för att jag vill muntra upp henne och  se det positiva som jag vet finns. Det gör så ont i mig att se henne ledsen/sårad så jag vill bara försöka ?fixa?. Men jag är medveten att jag får försöka lägga band på mig och bara lyssna 

Ibland kanske allt som behövs är just att trösta. Krama om henne och säga: "Det låter jobbigt", "ja det där var inte snällt sagt" osv.....

Hon behöver nog bara bli lyssnad på. Det blir lättare för henne (tror jag) att se det positiva om hon känner att hon blir respekterad ÄVEN för sina negativa känslor.
Svar på tråden Extremt negativ 7-åring