• Anonym (H)

Extremt negativ 7-åring

Min älskade dotter verkar ha det så tufft. Hon ser allt så negativ, spelar ingen roll om man gjort något hon tycker är rolig, hon kommer då på något som hänt förra veckan osv som inte var riktigt bra. Hon har inte så många kompisar, för hon tror inte de tycker om henne och hon drar sig undan. Hon blir lätt irriterad på vuxna o barn.
    Vi har varit på bup och nu står hon i kö för en bred np utredning. Dock tar denna kön minst ett år.
    Någon som känner igen sitt barn? Eller har förslag på hur jag kan hjälpa henne?

• Svar på tråden Extremt negativ 7-åring
  • Spucks
    Anonym (...) skrev 2023-02-17 07:59:31 följande:

Jag tror just att barnets klagande kommer MINSKA väsentligt efter att hon fått en kram och lugnande bekräftande ord, åtminstone ibland. Det är hela min poäng.... 🙄

Hon är fortfarande ett barn, hon kan inte rationalisera sina känslor än.... det brukar börja komma mer naturligt i tonåren att människor reflekterar över sig själva. Inte hos en 7-åring.

Men det kan hjälpas av att läsa böcker om olika situationer... då kan hon känna igen sig själv i dem och bearbeta saker, liksom undermedvetet.
    Men att aktivt sitta och självreflektera är nog för mycket begärt av en 7-åring.

Det funkar för "vanliga" barn. Men om man gör så med barn som TS och flera andra (bland annat jag) beskriver, blir det bara värra och värre. Om man hela tiden bekräfta barnets känslorna om barnet tvångsmässigt leta efter något att klaga över, uppmuntrar man bara barnet att fortsätta med det. Det är en skillnad om ett barn är ledsen eller upprört pga något som hände just då (eller ett barn som ibland tänker på någon oförätt som hände för ett tag sedan) och ett barn som jämnt funderer vad hen nu kan klaga över.

Även när det gäller reflektion har du fel, vissa barn är väldig bra p
    å att reflektera över sina egna känslor och sitt eget beteende väldig tidig. Både mina barn är/var sådana. Min son har tex. skrikit för ett tag sedan (det var nog knappt innan eller knappt efter han fyllde fem år), när han var arg på mig, från ett annat rum "Jag älskar dig inte längre!" för att efter en sekunds paus skriker lika argt "Jo, visst älskar jag dig, jag sa det bara för att jag är så arg på dig! Oooooooo, vad du är elak och vad jag är arg på dig!" och slämma dörren.
    Och det finns och fanns m
    ånga tillfällen där mina barn visade en sådan förmåga till reflektion.
  • Anonym (...)
    Anonym (X) skrev 2023-02-17 09:28:42 följande:
    Sluta sprida dynga om att man blir en "zombie" av psykofarmaka, det är den stigmatiseringen som gör att människor får svårt att söka hjälp. 
    Det är ingen dynga!

Jag har själv provat antidepressiva, och jo, man trubbas av och känner inga glada känslor längre. 

Vad är det fula med att ha ett känsloliv?!
    Som jag sade i mitt inlägg, det är en sista utväg. Inte något naturligt att ge ett barn på 7 år. Alla mediciner och tabletter har biverkningar. Inte bara att man blir lugnare av vissa tabletter, de kan även skada tänderna permanent, orsaka apatikänslor, minska matlust osv. 
    Det är inte enbart positivt med antidepressiva eller andra psykofarmaka. Jag tycker att man ska vara försiktig med att ge olika läkemedel tills man försökt med annat för att barnet ska fungera och må bra.

Jag tänker på barnets rätt till att må så bra som möjligt och slippa biverkningar som hon själv inte känner till och kan förstå i den ålder hon är i.
  • Anonym (...)
    Spucks skrev 2023-02-17 09:59:33 följande:
    Det funkar för "vanliga" barn. Men om man gör så med barn som TS och flera andra (bland annat jag) beskriver, blir det bara värra och värre. Om man hela tiden bekräfta barnets känslorna om barnet tvångsmässigt leta efter något att klaga över, uppmuntrar man bara barnet att fortsätta med det. Det är en skillnad om ett barn är ledsen eller upprört pga något som hände just då (eller ett barn som ibland tänker på någon oförätt som hände för ett tag sedan) och ett barn som jämnt funderer vad hen nu kan klaga över.

Även när det gäller reflektion har du fel, vissa barn är väldig bra på att reflektera över sina egna känslor och sitt eget beteende väldig tidig. Både mina barn är/var sådana. Min son har tex. skrikit för ett tag sedan (det var nog knappt innan eller knappt efter han fyllde fem år), när han var arg på mig, från ett annat rum "Jag älskar dig inte längre!" för att efter en sekunds paus skriker lika argt "Jo, visst älskar jag dig, jag sa det bara för att jag är så arg på dig! Oooooooo, vad du är elak och vad jag är arg på dig!" och slämma dörren.
    Och det finns och fanns många tillfällen där mina barn visade en sådan förmåga till reflektion.
    Ja men ALLA barn reflekterar inte så, och min poäng är att det är ett normalt beteende för en 7-åring att inte alltid reflektera över sig själv på samma sätt som en vuxen, även om vissa barn gör det... samtidigt inte i samma utsträckning som en vuxen. 

Ditt exempel med din son är ju.. bisarrt. Självklart kan barn ropa att de älskar sina föräldrar för de förstår att de sårat någon om de säger att de inte gör det. Suck. De har ju en naturlig kärlek för sina föräldrar. Däremot reflekterar inte barn djupt, i olika perspektiv på känslor- det är det jag menar. Det gör man när man blir äldre....

Jag ville bara ge min syn på att nivån som TS barn befinner sig på i exemplen inte sticker ut med tanke på hennes ålder. 
  • Spucks
    Anonym (...) skrev 2023-02-17 11:13:57 följande:
    Ja men ALLA barn reflekterar inte så, och min poäng är att det är ett normalt beteende för en 7-åring att inte alltid reflektera över sig själv på samma sätt som en vuxen, även om vissa barn gör det... samtidigt inte i samma utsträckning som en vuxen. 

Ditt exempel med din son är ju.. bisarrt. Självklart kan barn ropa att de älskar sina föräldrar för de förstår att de sårat någon om de säger att de inte gör det. Suck. De har ju en naturlig kärlek för sina föräldrar. Däremot reflekterar inte barn djupt, i olika perspektiv på känslor- det är det jag menar. Det gör man när man blir äldre....

Jag ville bara ge min syn på att nivån som TS barn befinner sig på i exemplen inte sticker ut med tanke på hennes ålder. 
    Nej, visst kan inte alla barn reflekterar såhär. Men du påstod att ett barn i TS barns ålder inte kan det generellt, vilket är helt enkelt fel. Om och ner ett barn kan reflektera över sitt eget beteende och sina känslor beror på det individuella barnet, bland annat på intelligensen och uppfostran.

Vad är det som är bisarrt med mitt exempel? Det är absolut inte självklart att ett förskolebarn gör s
    ådana reflektioner, de lever i nuet och om de är arg på mamman just nu då är det så. Det krävs en del reflektion för att förstå (och uttala) mitt i känsloutbrottet att man beter sig på det sättet man gör just för attt man för tillfället har vissa känslor och att man tycker annorlunda när utbrottet har lagt sig.
    Och varför tror du att jag bli s
    årad när mitt barn säger han älskar mig inte? Jag tillhör inte de labila föräldrar som får psykiska sammanbrott när deras förskolebarn säger "Dumma mamma!" eller "Jag älskar dig inte längre!". Och självklart vet mitt barn det. När han säger sådana saker brukar jag svara något som "Det är okej, jag älskar dig ändå." och samma sak gör hans syster.

Och jo, TS dotter sticker ut med sitt beteende, för det är extremt. Men du först
    år tydligen inte att alla barn inte är likadana, att det inte finns knappar man trycker så att allt blir frid och fröjd och att det finns barn som utvikar från normen.
  • Anonym (...)
    Spucks skrev 2023-02-17 12:07:11 följande:
    Nej, visst kan inte alla barn reflekterar såhär. Men du påstod att ett barn i TS barns ålder inte kan det generellt, vilket är helt enkelt fel. Om och ner ett barn kan reflektera över sitt eget beteende och sina känslor beror på det individuella barnet, bland annat på intelligensen och uppfostran.

Vad är det som är bisarrt med mitt exempel? Det är absolut inte självklart att ett förskolebarn gör sådana reflektioner, de lever i nuet och om de är arg på mamman just nu då är det så. Det krävs en del reflektion för att förstå (och uttala) mitt i känsloutbrottet att man beter sig på det sättet man gör just för attt man för tillfället har vissa känslor och att man tycker annorlunda när utbrottet har lagt sig.
    Och varför tror du att jag bli sårad när mitt barn säger han älskar mig inte? Jag tillhör inte de labila föräldrar som får psykiska sammanbrott när deras förskolebarn säger "Dumma mamma!" eller "Jag älskar dig inte längre!". Och självklart vet mitt barn det. När han säger sådana saker brukar jag svara något som "Det är okej, jag älskar dig ändå." och samma sak gör hans syster.

Och jo, TS dotter sticker ut med sitt beteende, för det är extremt. Men du förstår tydligen inte att alla barn inte är likadana, att det inte finns knappar man trycker så att allt blir frid och fröjd och att det finns barn som utvikar från normen.
    Jag ställer mig emot att tanken att alla barn inte är "likadana" skulle innebära att det är något avvikande med individen som har psykiska orsaker. Jag menar att barn är en del av både sin genetik och miljö. Jag har aldrig sagt att alla ÄR likadana, bara att om någon avviker (vilket jag inte tycker TS barn gör märkbart mycket för sin ålder) så måste det INTE innebära att barnet inte har legitima anledningar till sin handling.

Därför anser jag att man ska fokusera på miljön (dvs. bemötande och hanterande från föräldrarnas sida t.ex.) INNAN man nuddar vid tanken att stämpla barnets handlingar som en defekt som måste sättas psykiatrisk stämpel på.

Det som påverkar hur någon beter sig och mår i allra störst utsträckning är relationer. En relation är påverkas av båda individerna. Föräldrarna är de vuxna i det här fallet, därför har de ett ansvar att först rannsaka sig själva innan de börjar stämpla barnets beteende som orimligt.

• Anonym (Erika)
    Anonym (X) skrev 2023-02-17 09:28:42 följande:
    Sluta sprida dynga om att man blir en "zombie" av psykofarmaka, det är den stigmatiseringen som gör att människor får svårt att söka hjälp. 
    Får svårt att söka hjälp?! 10% av alla vuxna går på antidepressiva och antalet ökar för varje år 
  • Anonym (123)

Påminner mig om en bekants son. Han var verkligen extremt negativ runt 4-5 år. Gnällde på allt. I åk 2 började problemen i skolan, allt var tråkigt och han var negativ till allt, föräldrarna fick höra att de måste uppfostra sitt barn så han slutade störa klassen. Fick diagnos Aspbergers (som det hette då) vid 14. Fungerande ung vuxen idag.

• Spucks
    Anonym (...) skrev 2023-02-17 13:26:07 följande:
    Därför anser jag att man ska fokusera på miljön (dvs. bemötande och hanterande från föräldrarnas sida t.ex.) INNAN man nuddar vid tanken att stämpla barnets handlingar som en defekt som måste sättas psykiatrisk stämpel på.

Det som påverkar hur någon beter sig och mår i allra störst utsträckning är relationer. En relation är påverkas av båda individerna. Föräldrarna är de vuxna i det här fallet, därför har de ett ansvar att först rannsaka sig själva innan de börjar stämpla barnets beteende som orimligt.

Usch, ja, BUP är så inkompetent, de utreder barn bara för att de har tråkig och sedan sätta de stämplar på dem på måfå.
    Du borde berätta för de där idioterna att de ska se om barnens problem kanske beror p
    å miljön de bor i!
  • Anonym (MotvilligAspie)
    Spucks skrev 2023-02-17 20:42:16 följande:
    Usch, ja, BUP är så inkompetent, de utreder barn bara för att de har tråkig och sedan sätta de stämplar på dem på måfå.
    Du borde berätta för de där idioterna att de ska se om barnens problem kanske beror på miljön de bor i!
    Eh, ja BUP är inkompententa, i alla fall den i min kommun kan inte uttala mig om dem i andra kommuner. 

Vad hjälper att få en diagnos? Visst, om man behöver medicin(ADHD/ADD), eller om man är en mupp som behöver LSS-insatser och/eller hab. 

Annars är en diagnos helt jävla onödig, för det hjälper inte och gör ingen skillnad. Varför liksom? Plus att man kan bli diskriminerad, förr fick inte man bli polis med ADHD eller Aspergers, tror dem har ändrat på det nu dock. Samt fanns en lokförare med Aspergers, som inte fick jobba kvar för att han hade Aspergers, han fick rätt i slutändan, man kan inte varit roligt innan dess. 

• Anonym (...)

Håller med där innan.
    En diagnos hjälper bara de som behöver LSS.
    Kanske behöver dottern få hjälp bort från hemmet om hon mår dåligt hemma?

Svar på tråden Extremt negativ 7-åring