Spucks skrev 2023-02-17 09:59:33 följande:
Det funkar för "vanliga" barn. Men om man gör så med barn som TS och flera andra (bland annat jag) beskriver, blir det bara värra och värre. Om man hela tiden bekräfta barnets känslorna om barnet tvångsmässigt leta efter något att klaga över, uppmuntrar man bara barnet att fortsätta med det. Det är en skillnad om ett barn är ledsen eller upprört pga något som hände just då (eller ett barn som ibland tänker på någon oförätt som hände för ett tag sedan) och ett barn som jämnt funderer vad hen nu kan klaga över.
Även när det gäller reflektion har du fel, vissa barn är väldig bra på att reflektera över sina egna känslor och sitt eget beteende väldig tidig. Både mina barn är/var sådana. Min son har tex. skrikit för ett tag sedan (det var nog knappt innan eller knappt efter han fyllde fem år), när han var arg på mig, från ett annat rum "Jag älskar dig inte längre!" för att efter en sekunds paus skriker lika argt "Jo, visst älskar jag dig, jag sa det bara för att jag är så arg på dig! Oooooooo, vad du är elak och vad jag är arg på dig!" och slämma dörren.
Och det finns och fanns många tillfällen där mina barn visade en sådan förmåga till reflektion.
Ja men ALLA barn reflekterar inte så, och min poäng är att det är ett normalt beteende för en 7-åring att inte alltid reflektera över sig själv på samma sätt som en vuxen, även om vissa barn gör det... samtidigt inte i samma utsträckning som en vuxen.
Ditt exempel med din son är ju.. bisarrt.
Självklart kan barn ropa att de älskar sina föräldrar för de förstår att de sårat någon om de säger att de inte gör det. Suck. De har ju en naturlig kärlek för sina föräldrar. Däremot reflekterar inte barn
djupt, i olika perspektiv på känslor- det är det jag menar. Det gör man när man blir äldre....
Jag ville bara ge min syn på att nivån som TS barn befinner sig på i exemplen inte sticker ut med tanke på hennes ålder.