Anonym (H) skrev 2023-02-16 16:46:04 följande:
Oj just autism/asperger har jag inte tänkt på.
Vad har hon mer för symptom( säger man så) ? Tänker att det kan väl inte bara vara det som avgör det? Vilken slags hjälp har ni fått?
Javisst är det jobbigt och dränerande. Hon har så dåligt självförtroende, spelar ingen roll hur mycket man försöker peppa henne.
Hon kanske är emotionellt överbelastad?
Om för mycket negativt sker som hon inte kan bearbeta på ett bra sätt, så ligger dessa känslor i vägen för henne för att kunna ta in det positiva.
Har hon varit med om något riktigt jobbigt som mobbning, eller förlust av något slag som hon inte bearbetat än?
Bekräftar du hennes jobbiga känslor?
Bara en tanke: Själv minns jag när jag var liten att om jag uttryckte något som för MIG var väldigt jobbigt, och jag då fick svaret "sluta larva dig, det där är ingenting" eller irritation och sura känslor från omgivningen, så släppte inte dessa känslor, de gjorde att jag bara blev mer deppig och negativ. Däremot tror jag, att om hon ger uttryck för något jobbigt- och ditt svar blir: Jag är ledsen att du känner så. (Med en empatisk ton, dsv.- du bekräftar hennes jobbiga känslor.) Så kanske dessa känslor går över fortare?