flygrl skrev 2023-02-19 21:54:05 följande:
Fast Patience Xina som gjort videon säger väl ungefär samma sak som TS. Faktiskt.
Kan bara hålla med här. För mig är det uppenbart att du inte är rasist, att det inte alls är utgångspunkten i din kritik av valet av Halle Bailey som Ariel.
Att vi sen tycker olika om HB ser bra ut eller inte är en annan sak. Jag tycker HB är söt men på ett säreget sätt.
Tack också för det klippet. Patience Xina är vettig och jag håller verkligen med henne.
Asså det Patience Xina säger i båda klippen är ju typ samma som TS. Hon menar det inte alls behöver handla om rasism när vita dissar en svart skådis som Ariel utan om nostalgi typ, att man helt enkelt vill kunna känna igen Ariel från första filmen. Sen säger Xina också det tyvärr finns rasister bland kritikerna men att man inte ska dra alla över en kam, att man inte alls måste va rasist för man kritiserar skådisvalet. Hon avslutar med att man i stället för casta svarta/etniska skådisar för vita karaktärer borde va mindre lacy och i stället skapa nya original stories med svarta karaktärer utifrån ex. afrikanska sagor.
Jag tycker det tydligt framgår i tråden att TS inte tänker rasistiskt utan helt enkelt vill kunna känna igen Ariel. Hon (?) lyfter ju dessutom fram andra filmer med svarta/etniska karaktärer som positiva exempel. Knappast nåt en rasistisk person skulle gjort.
Tycker det är fult insinuera TS skulle ogilla svarta enbart utifrån hennes (?) kritik mot skådisvalet. Patience Xina som ju är svart gjorde en andra video på temat, den ClumsySmurf postade, just för att hon också kallats rasist och t o m nazist utifrån första videon. Trist! :/
Om man inte bryr sig om annat än att en skådis är svart, och inte ens varit premiär än, det berättar det bara handlar om hudens färg och inget annat.
Och vad kallar man sånt för?
Inte är det saklig kritik, den saken är fullständigt uppenbar, utan är preciserad mot hudfärgen, som komiskt nog är knappt svart.
Anonym (Ariel) skrev 2023-02-20 11:23:53 följande:
Uppenbarligen förstår han inte engelska då han seriöst inte fattade att hon i klippet har liknade åsikter som mig LOL
Folk är så snabba på rasist stämpeln nu för tiden då dom saknar argument
Om alla hade varit såna hemska rasister och homofober så skulle ju aldrig serier som jag nämnde lyckas . Som hon sa det har snarare med alla ändringar att göra att folk bli upprörda
När vi står med hudfärg, ja, vad kallar man det för?
Och på nått vi inte ens sett än, då filmen har inte ens haft premiär.
Då står man med undran om det är bara rasism, för denna besatthet av färgen på huden utan sett alstret, det är är avslöjande.
Du skulle väntat tills den var ute, för då hade du i alla fall haft något du kan peka på annat än hennes färg på huden.
Det är trots allt äventyr, fantasy och fiktion och på ett alter som är baserat på multipla källor.
Men hudfärgen är det som stör dig, hmmm, vad kan det vara tro.
För du måste väl inse att ingen har missat detta?