• Anonym (Ariel)

Nya Lilla Sjöjungfrun blir woke och man ändrar hudfärg

Vad tycker ni om det hela?

Själv tycker jag det är konstigt att man måste ändra på allt 

Sen också varför just Halle Bailey? Inte för att vara elak så,men är hon verkligen inte snygg, hon kan sjunga absolut men Ariel ska ju vara en Disney prinsessa och då ska man väl ha utseende som passar?

Tror det finns mer passande skådespelare . Som Agatha Chelsea hon är inte bara mycket vackrare än HB hon sjunger betydligt bättre 

Vad tror ni hade hänt om man ändrat Jasmins hudfärg till vit i Aladdin? Tror ni det hade varit lika ok? Tror det hade blivit ett jäkla liv men nu är det tydligen ok

Ska ni se filmen? Vad är era tankar och funderingar?

• Svar på tråden Nya Lilla Sjöjungfrun blir woke och man ändrar hudfärg
  • klyban
    Anonym (Ariel) skrev 2023-02-19 18:39:17 följande:
    Visst fan är det hat så fort nån inte har samma smak som dig ,,,suck 

För jag tycker HB utseende mer påminner om en Marulk än Ariels 

AC är tusen gånger vackrare. Har du hört henne sjunga Part of Your World? Hennes röst är himmelsk, hon sjunger sjukt vackert och hon är mycket snyggare än HB 

Jag sa inte att Ariel måste vara vit, jag sa att hon är vit i boken

Men för mig är de viktigare att hon som spelar Ariel är närmare henne i utseendet än en Marulk

AG är en indonesisk gudinna. Hon borde ha fått rollen som Ariel

Hon har också världens sötaste flickvän. Dom är så fina tillsammans att mitt hjärta smälter 

Men tydligen som tycker Disney att indonesiska lesbiska gudinnor inte ska få synas och väljer ett åbäke i stället 

Jag ska titta på Lilla Sjöjungfrun jag ens kan prata om smak, visst är det intresant du vill förekomma detta och enbart pga hon är svart.

Fantasy fiktion triggar dig så svårt att du inte ens bryr dig om titta innan fälla en dom av valet, det berättar allt vi behöver veta om dig.

Anonym (Haha är ni så pantade?) skrev 2023-02-19 19:18:00 följande:

Så helt plötsligt är hudfärgen inte problemet utan att DU tycker att hon är ful? Varför skrev du inte det då i din rubrik på trådstarten? 

För det är inte saken, men argumentet att ha förutfattade meningar om nått hen inte ens sett än, det är EXTREMT besvärande för TS.

Så ropa om att det är andra som utseendet är bättre enligt TS, vad ska vi göra med det.
    För TS kan inget om casting inser man, och mer än utseende är viktigt.
    Halle är utan tvekan mycket vacker kvinna.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • flygrl
    klyban skrev 2023-02-18 11:18:19 följande:

Kommer nu ihåg en sådan produktion och kostymdrama, och där de sade att vi har tagit skådisar vi tyckte var bra och struntade i hudfärg,och endast gick på hur de var som skådisar och för sin roll de sökte för.
    Och de berättade att vi tar de bästa vi hade där, sällan man hör nått sänt.

Vad den hette vet jag inte, då kostymdrama brukar jag inte titta på.
    Men där var det en svart kvinna som fick huvudrollen.

Själv bryr jag mig inte alls om vilken hudfärg, hårfärg eller annat de har, jag tittar på handlingen istället.
    Och låter storyn vara huvudsaken.
    Sen kan man reta sig på mycket i film och TV, men lärde mig i tidig ålder att man för större behållning om man ignorerar dessa.

Klart det är en avvägning när man castar för en film där skådisens olika egenskaper vägs in som utseende, skills va gäller agera och som här då förstås även sång och dans. hur lätt personen är att jobba med osv. Ibland väljer man kanske nån där utseendet stämmer sämre men i stället kompenseras av den är bättre på att agera. Eller tvärtom.

Men samtidigt kan du väl ändå inte mena det aldrig spelar nån roll hur person onen ser ut, kön, hudfärg osv.? Skulle det verkligen funka för dig om Ariel spelades av en äldre man oavsett hudfärg även fast det är ett sagoväsen? Eller att en stor, hotfull maffia-torped spelas av en liten tanig kille även om det är en helt fiktiv story?
    Eller som Anonym (Casanova) frågade om det skulle funka att en vit skådis gestaltar Martin Luther King? Man har ju redan låtit en svart skådis göra engelska 1500-talsdrottningen Anne Boleyn.

Själv vill jag iaf se skådisar som inte bara kan agera bra utan också känns trovärdiga i sina roller. En äldre man skulle inte funka som Ariel, maffia-torpeden ska göras av en snubbe som ser stor och hård ut och MLK självklart av en svart skådis som har åtminstone viss likhet med förlagan dvs. inte en kvinna eller gammal gubbe. 

Sen får man förstås också köpa det inte alltid blir som man själv skulle önskat, att typ fel skådis fått rollen, att karaktären inte alls stämmer med den bild man själv skapat utifrån boken osv. Det kommer alltid finnas olika åsikter om sånt här.

• flygrl
    Anonym (Edna) skrev 2023-02-18 16:11:26 följande:
    Ta början av denna video, den är skit bra ang svart Ariel. kolla första 20 sekunder räcker, nästan hur kul som helst.
    Fast Patience Xina som gjort videon säger väl ungefär samma sak som TS. Faktiskt.
    Anonym (Ariel) skrev 2023-02-18 18:17:09 följande:
    Ja men exakt. En del har svårt att argumentera och därför desperat kastat ist omkring sig . Man ser liknade i politiken när man använder fascist populist kommunist och mot alla som inte delar ens åsikt i avsaknad på riktiga motargument 

Alla är inte rasister det är mer som hon säger att folk blir störda när man ändrar på saker hela tiden . Om alla vore hemska rasister skulle ju serier som jag nämnde aldrig ha lyckas 

Finns ju också en animerad serie som heter The Owl House . Den har också flertal färgade karaktärer. Huvud karaktärer är ju en mörkhyad tjej som är lesbisk. Väl skriven serie med bra story plus karaktärer är ett vinande koncept som folk kommer gilla oberoende på sexuell läggning eller hudfärg för dom känns mindre påtvingad en det disney har gjort med lilla sjöjungfrun 

Kan bara hålla med här. För mig är det uppenbart att du inte är rasist, att det inte alls är utgångspunkten i din kritik av valet av Halle Bailey som Ariel.
    Att vi sen tycker olika om HB ser bra ut eller inte är en annan sak. Jag tycker HB är söt men på ett säreget sätt.
    ClumsySmurf skrev 2023-02-18 18:45:24 följande:

finns några poänger vid 17:27- i denna
    Tack också för det klippet. Patience Xina är vettig och jag håller verkligen med henne.
    klyban skrev 2023-02-19 13:31:54 följande:

Så du tittade inte ens på klippet?
    För hade du, så hade du aldrig skrivit nått sånt här, och har du tittat och skriver nått sånt här, så blir man bara frågande.

Det mest komiska av allt, hon är knappt svart heller.
    Så varför alla dessa attacker på en säkerligen duktig skådis och som säkert passar perfekt i rollen.

Har du svårt och hämna igen en sjöjungfru?
    En hint, en sjöjungfru har en fena istället för ben, det borde vara en "give away", men icke för dig?

Asså det Patience Xina säger i båda klippen är ju typ samma som TS. Hon menar det inte alls behöver handla om rasism när vita dissar en svart skådis som Ariel utan om nostalgi typ, att man helt enkelt vill kunna känna igen Ariel från första filmen. Sen säger Xina också det tyvärr finns rasister bland kritikerna men att man inte ska dra alla över en kam, att man inte alls måste va rasist för man kritiserar skådisvalet. Hon avslutar med att man i stället för casta svarta/etniska skådisar för vita karaktärer borde va mindre lacy och i stället skapa nya original stories med svarta karaktärer utifrån ex. afrikanska sagor. 

Jag tycker det tydligt framgår i tråden att TS inte tänker rasistiskt utan helt enkelt vill kunna känna igen Ariel. Hon (?) lyfter ju dessutom fram andra filmer med svarta/etniska karaktärer som positiva exempel. Knappast nåt en rasistisk person skulle gjort.
    Tycker det är fult insinuera TS skulle ogilla svarta enbart utifrån hennes (?) kritik mot skådisvalet. Patience Xina som ju är svart gjorde en andra video på temat, den ClumsySmurf postade, just för att hon också kallats rasist och t o m nazist utifrån första videon. Trist! :/
  • flygrl
    Anonym (Me here) skrev 2023-02-18 18:32:52 följande:

Personligen gillar jag inte washing åt något håll. Som ursprungligen afrikan som kom till Sverige vid 9 års ålder tycker jag faktiskt att det är lite fånigt att både köra whitewashing, som absolut fortfarande sker, tro inte annat, eller blackwashing, som nu sker av framför allt vita, straightwashing som sker absolut överallt eller gaywashing som också sker men mindre ofta från Hollywood men regelbundet krävs av fans.

Är det någonting jag verkligen önskar mig, av Hollywood, Disney mm så är det att de skulle börja göra filmer som berättar sagor från Afrika, utan att whitewasha varken karaktärerna eller berättelserna. Det skulle vara jättekul att se en Disney film om Mwindo. Med tanke på deras senaste 10 filmer om man ser till både Disney och Pixar finns det lite, lite hopp om det. 

Jag skulle också gärna se filmer baserade på afrikanska sagor. Bra idé och kanske nåt Disney kunde ta upp framöver. Du borde tipsa dom!

För mig är det spännande då mina föräldrar är afrolatinos dvs. ättlingar till dom afrikanska slavarna som fördes över Atlanten till Latinamerika och Afrika alltid funnits med som nåt mytiskt ursprung längre bak. 
    Anonym (Ariel) skrev 2023-02-19 13:43:52 följande:

Ganska komiskt när en del inte förstår vad mörkhyad betyder 

Speciellt när man inte ens har sätt ett enda avsnitt av the owl house 

Luz är en Afro-Latina med mörk hy 

Nån verkar bli lite upprörd över detta Tungan ute

Stjärna i kanten för du ens känner till afrolatinos. Det är också mitt ursprung, dom afrikanska slavarna som fördes till Latinamerika. Många missar att latinos betecknar människor med många olika ursprung som ursprungsfolk, afrikanskt, europeiskt och ofta en mix av alltihop. Det finns en stor afrikansk diaspora i Latinamerika.

Anonym (,mjkp') skrev 2023-02-18 09:36:01 följande:
    Tack. 

Ja, jag hade tre äldre systrar som alla ville bli lärare som vuxna (en blev förskolelärare efter många turer i andra yrken haha) så jag lärde mig tidigt att läsa och läste den för henne.   
    Härligt!
    Anonym (Ariel) skrev 2023-02-18 10:48:18 följande:
    Ska inte Indonesiska kvinnor också få synas? eller räknas inte dom? AC borde ha fått rollen 
    Klart indonesier också ska få synas. Jag sa faktiskt inget annat. Duhh! :P
    Anonym (Man med klös) skrev 2023-02-18 10:52:32 följande:

Lilla sjöjungfrun skall vara vit med rött hår eftersom det är så hon är. Kalle Anka ska också vara vit. Allt annat är fake och trams.

Sedan kan man ha andra filmer med mulattsjöjungfrur bästa man vill. Det är helt okej men dessa filmer ska inte handlar om Ariel - den lilla sjöjungfrun. Punkt.

Jag borde fan inte hugga på det här men Kalle Anka vit? Ha ha wtf är inte han en anka (fast med vita fjädrar)? 🤪
  • Anonym (Egentligen ingen big deal)
    flygrl skrev 2023-02-19 21:08:43 följande:

Klart det är en avvägning när man castar för en film där skådisens olika egenskaper vägs in som utseende, skills va gäller agera och som här då förstås även sång och dans. hur lätt personen är att jobba med osv. Ibland väljer man kanske nån där utseendet stämmer sämre men i stället kompenseras av den är bättre på att agera. Eller tvärtom.

Men samtidigt kan du väl ändå inte mena det aldrig spelar nån roll hur person onen ser ut, kön, hudfärg osv.? Skulle det verkligen funka för dig om Ariel spelades av en äldre man oavsett hudfärg även fast det är ett sagoväsen? Eller att en stor, hotfull maffia-torped spelas av en liten tanig kille även om det är en helt fiktiv story?
    Eller som Anonym (Casanova) frågade om det skulle funka att en vit skådis gestaltar Martin Luther King? Man har ju redan låtit en svart skådis göra engelska 1500-talsdrottningen Anne Boleyn.

Själv vill jag iaf se skådisar som inte bara kan agera bra utan också känns trovärdiga i sina roller. En äldre man skulle inte funka som Ariel, maffia-torpeden ska göras av en snubbe som ser stor och hård ut och MLK självklart av en svart skådis som har åtminstone viss likhet med förlagan dvs. inte en kvinna eller gammal gubbe. 

Sen får man förstås också köpa det inte alltid blir som man själv skulle önskat, att typ fel skådis fått rollen, att karaktären inte alls stämmer med den bild man själv skapat utifrån boken osv. Det kommer alltid finnas olika åsikter om sånt här.

Tror raceswap kan funka ibland. Idris Elba som Roland i stephen kings gunslinger tex. men det måste nog vara en väldigt bra skådis för att få det att funka. Tror även Will Smith hade kunnat gestalta en vit historisk person och göra det trovärdigt ändå.
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-02-19 21:54:05 följande: #252
    [...]Tack också för det klippet. Patience Xina är vettig och jag håller verkligen med henne.[...]
     Hon är vettig men jag tror hon "fuskar" med humor
  • Anonym (Ariel)
    flygrl skrev 2023-02-19 21:54:05 följande:
    Fast Patience Xina som gjort videon säger väl ungefär samma sak som TS. Faktiskt.
    Anonym (Ariel) skrev 2023-02-18 18:17:09 följande:
    Ja men exakt. En del har svårt att argumentera och därför desperat kastat ist omkring sig . Man ser liknade i politiken när man använder fascist populist kommunist och mot alla som inte delar ens åsikt i avsaknad på riktiga motargument 

Alla är inte rasister det är mer som hon säger att folk blir störda när man ändrar på saker hela tiden . Om alla vore hemska rasister skulle ju serier som jag nämnde aldrig ha lyckas 

Finns ju också en animerad serie som heter The Owl House . Den har också flertal färgade karaktärer. Huvud karaktärer är ju en mörkhyad tjej som är lesbisk. Väl skriven serie med bra story plus karaktärer är ett vinande koncept som folk kommer gilla oberoende på sexuell läggning eller hudfärg för dom känns mindre påtvingad en det disney har gjort med lilla sjöjungfrun 

Kan bara hålla med här. För mig är det uppenbart att du inte är rasist, att det inte alls är utgångspunkten i din kritik av valet av Halle Bailey som Ariel.
    Att vi sen tycker olika om HB ser bra ut eller inte är en annan sak. Jag tycker HB är söt men på ett säreget sätt. Tack också för det klippet. Patience Xina är vettig och jag håller verkligen med henne.
    klyban skrev 2023-02-19 13:31:54 följande:

Så du tittade inte ens på klippet?
    För hade du, så hade du aldrig skrivit nått sånt här, och har du tittat och skriver nått sånt här, så blir man bara frågande.

Det mest komiska av allt, hon är knappt svart heller.
    Så varför alla dessa attacker på en säkerligen duktig skådis och som säkert passar perfekt i rollen.

Har du svårt och hämna igen en sjöjungfru?
    En hint, en sjöjungfru har en fena istället för ben, det borde vara en "give away", men icke för dig?

Asså det Patience Xina säger i båda klippen är ju typ samma som TS. Hon menar det inte alls behöver handla om rasism när vita dissar en svart skådis som Ariel utan om nostalgi typ, att man helt enkelt vill kunna känna igen Ariel från första filmen. Sen säger Xina också det tyvärr finns rasister bland kritikerna men att man inte ska dra alla över en kam, att man inte alls måste va rasist för man kritiserar skådisvalet. Hon avslutar med att man i stället för casta svarta/etniska skådisar för vita karaktärer borde va mindre lacy och i stället skapa nya original stories med svarta karaktärer utifrån ex. afrikanska sagor. 

Jag tycker det tydligt framgår i tråden att TS inte tänker rasistiskt utan helt enkelt vill kunna känna igen Ariel. Hon (?) lyfter ju dessutom fram andra filmer med svarta/etniska karaktärer som positiva exempel. Knappast nåt en rasistisk person skulle gjort.
    Tycker det är fult insinuera TS skulle ogilla svarta enbart utifrån hennes (?) kritik mot skådisvalet. Patience Xina som ju är svart gjorde en andra video på temat, den ClumsySmurf postade, just för att hon också kallats rasist och t o m nazist utifrån första videon. Trist! :/
    Uppenbarligen förstår han inte engelska då han seriöst inte fattade att hon i klippet har liknade åsikter som mig LOL

Folk är så snabba på rasist stämpeln nu för tiden då dom saknar argument 

Om alla hade varit såna hemska rasister och homofober så skulle ju aldrig serier som jag nämnde lyckas  . Som hon sa det har snarare med alla ändringar att göra att folk bli upprörda 
  • Anonym (Ariel)
    flygrl skrev 2023-02-19 22:23:25 följande:
    Jag skulle också gärna se filmer baserade på afrikanska sagor. Bra idé och kanske nåt Disney kunde ta upp framöver. Du borde tipsa dom!

För mig är det spännande då mina föräldrar är afrolatinos dvs. ättlingar till dom afrikanska slavarna som fördes över Atlanten till Latinamerika och Afrika alltid funnits med som nåt mytiskt ursprung längre bak. 
    Anonym (Ariel) skrev 2023-02-19 13:43:52 följande:

Ganska komiskt när en del inte förstår vad mörkhyad betyder 

Speciellt när man inte ens har sätt ett enda avsnitt av the owl house 

Luz är en Afro-Latina med mörk hy 

Nån verkar bli lite upprörd över detta Tungan ute

Stjärna i kanten för du ens känner till afrolatinos. Det är också mitt ursprung, dom afrikanska slavarna som fördes till Latinamerika. Många missar att latinos betecknar människor med många olika ursprung som ursprungsfolk, afrikanskt, europeiskt och ofta en mix av alltihop. Det finns en stor afrikansk diaspora i Latinamerika.

Härligt!
    Anonym (Ariel) skrev 2023-02-18 10:48:18 följande:
    Ska inte Indonesiska kvinnor också få synas? eller räknas inte dom? AC borde ha fått rollen 
    Klart indonesier också ska få synas. Jag sa faktiskt inget annat. Duhh! :P Jag borde fan inte hugga på det här men Kalle Anka vit? Ha ha wtf är inte han en anka (fast med vita fjädrar)? 🤪
    Oj ursäkta jag kanske råkade citera fel inlägg =P 

Jo exakt. Jag tyckte det var kul att dom kunde lyfta fram en afrolatinsk tjej men ge henne nåt eget i stället bara att ersätta henna med en annan karaktär

Det bevisar ju också att folk inte har nånting emot mörkhyade eller homosexuella karaktärer 

Skulle Disney sen ersätta Luz med en vit rödhårig heterosexuell kvinna kommer jag störa mig som fan på det. Jag älskar Luz som hon är 

• klyban
    flygrl skrev 2023-02-19 21:08:43 följande:

Eller som Anonym (Casanova) frågade om det skulle funka att en vit skådis gestaltar Martin Luther King? Man har ju redan låtit en svart skådis göra engelska 1500-talsdrottningen Anne Boleyn. smile3.gif

Sen får man förstås också köpa det inte alltid blir som man själv skulle önskat, att typ fel skådis fått rollen, att karaktären inte alls stämmer med den bild man själv skapat utifrån boken osv. Det kommer alltid finnas olika åsikter om sånt här. smile5.gif

Detta är fiktion fantasy, du verkar ha glömt det i din text.

Och nej, varför skulle jag bry mig om vilken hudfärg det är på fantasy fiktion för?
    Huvudsaken är om det är en bra story och skådisarna sköter sitt jobb, vem tittar på något och tänker hemsk svart är med, hemsk svart är med, hemsk svart är med?

Är alltid lika perpelxad över när människor tittar med politiska glasögon, än sätta sig in i storyn och väga filmen hur bra den är efter man sett den.(Och fokusera på handling och utformande och underhållning.)

Och det  bästa är att den inte ens är släppt, och de FÖRUTFATTADE Meningarna om svarta redan är här.
    Det berättar för mig att dessa är helt OINTRESSERADE av filmen.

Detta är fiktion fantasy, glöm inte av det.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    flygrl skrev 2023-02-19 21:54:05 följande:
    Fast Patience Xina som gjort videon säger väl ungefär samma sak som TS. Faktiskt. smile3.gif

Att vi sen tycker olika om HB ser bra ut eller inte är en annan sak. Jag tycker HB är söt men på ett säreget sätt. smile5.gif

Tack också för det klippet. Patience Xina är vettig och jag håller verkligen med henne. smile5.gif

Om man inte bryr sig om annat än att en skådis är svart, och inte ens varit premiär än, det berättar det bara handlar om hudens färg och inget annat.

Och vad kallar man sånt för?
    Inte är det saklig kritik, den saken är fullständigt uppenbar, utan är preciserad mot hudfärgen, som komiskt nog är knappt svart.

Anonym (Ariel) skrev 2023-02-20 11:23:53 följande:
    Uppenbarligen förstår han inte engelska då han seriöst inte fattade att hon i klippet har liknade åsikter som mig LOL

Folk är så snabba på rasist stämpeln nu för tiden då dom saknar argument 

Om alla hade varit såna hemska rasister och homofober så skulle ju aldrig serier som jag nämnde lyckas  . Som hon sa det har snarare med alla ändringar att göra att folk bli upprörda 

När vi står med hudfärg, ja, vad kallar man det för?
    Och på nått vi inte ens sett än, då filmen har inte ens haft premiär.

Då står man med undran om det är bara rasism, för denna besatthet av färgen på huden utan sett alstret, det är är avslöjande.
    Du skulle väntat tills den var ute, för då hade du i alla fall haft något du kan peka på annat än hennes färg på huden.

Det är trots allt äventyr, fantasy och fiktion och på ett alter som är baserat på multipla källor.
    Men hudfärgen är det som stör dig, hmmm, vad kan det vara tro.
    För du måste väl inse att ingen har missat detta?

Svar på tråden Nya Lilla Sjöjungfrun blir woke och man ändrar hudfärg