• Anonym (Ordentlig mamma)

    Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

    Hej,

    Har en pågående utredning hos socialen angående oro för mitt barn. Av de handlingar som jag och mitt barn har fått ta del av nämns både mitt perssonnummer, min mans personnummer och barnets perssonnummer utöver våra namn och adress. Däremot har socialsekreterarna inte angett sina egna personnummer av någon anledning utan bara sina namn.

    I kommunikation med dem som sker skriftligt, ska jag ange deras personnummer så det blir fullständigt i akten? Kan ju vara bra att veta vilka man varit i kontakt med tänker jag. Blir det bra tror ni?

  • Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
  • Anonym (pusselbitar på plats)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 16:21:09 följande:
    Men borde inte ärende numret räcka från deras sida också då? (Så det inte blir sammanblandning).

    Reagerade lite på att våra nummer stod med. Det kändes så gammaldags på något vis. Utpekad kände jag mig. Sen tänkte jag att det kanske bara är för att det ska vara tydligt vem kommunikationen är ställd till. Då är det kanske bra att jag är lika tydlig tillbaka?

    Med tanke på ditt nick och vad du skriver är det möjligen så att ni blir utredda för att ni inte är så ordentliga som föräldrar och du är arg och inte förstår vad som är problemet... Så du reagerar med att vara övertydlig och på gränsen till respektlös... Och detta är ett sätt du kommit på för att kunna markera mot dem passivt aggressivt...  Men kom ihåg att du inte kan veta deras personnummer utan att framstå som stalker. 


    Så nej du skall inte skriva deras personnummer... De skriver ert för ni är de som är under utredning, det är på samma sätt när jag går och tar blodprov eller annat på sjukhuset. Jag lämnar MITT personnummer men jag vet inte min sjuksköterskas eller doktors personnummer för de är bara de som hanterar mitt ärende. Jag är är den som det är viktigt att man har nedskriven korrekt inte dem... Samma sak här. 


    Så ta och skärp dig, om du inte gjort något fel så kommer utredningen snart vara över, och om du gjort något fel är det bättre att ni får hjälp så era barn inte far illa. Bryr du dig om dina barn så lyssnar du på dem, om du bryr dig mer om dig själv än dina barn fortsätter du bråka och fjanta dig...

  • Anonym (wow)
    Anonym (pusselbitar på plats) skrev 2023-02-23 14:56:08 följande:

    Med tanke på ditt nick och vad du skriver är det möjligen så att ni blir utredda för att ni inte är så ordentliga som föräldrar och du är arg och inte förstår vad som är problemet... Så du reagerar med att vara övertydlig och på gränsen till respektlös... Och detta är ett sätt du kommit på för att kunna markera mot dem passivt aggressivt...  Men kom ihåg att du inte kan veta deras personnummer utan att framstå som stalker. 


    Så nej du skall inte skriva deras personnummer... De skriver ert för ni är de som är under utredning, det är på samma sätt när jag går och tar blodprov eller annat på sjukhuset. Jag lämnar MITT personnummer men jag vet inte min sjuksköterskas eller doktors personnummer för de är bara de som hanterar mitt ärende. Jag är är den som det är viktigt att man har nedskriven korrekt inte dem... Samma sak här. 


    Så ta och skärp dig, om du inte gjort något fel så kommer utredningen snart vara över, och om du gjort något fel är det bättre att ni får hjälp så era barn inte far illa. Bryr du dig om dina barn så lyssnar du på dem, om du bryr dig mer om dig själv än dina barn fortsätter du bråka och fjanta dig...


    Shit happens. Själv råkade jag öppna grannens brev. Var ifrån ett företag (inkasso) som jag fick 1-2veckor innan ifrån. Såg bara inkassots namn. Öppnade det med en stor suck och insåg att det inte var till mig. Grannen sa, va bra då vet jag iallafall att det var du och ingen annan när jag berättade för den att jag hade råkat öppna dennes post som låg i min brevlåda. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (wow) skrev 2023-02-23 11:11:35 följande:

    Nästan allt du tar upp som om det vore det positiva med ett transparent samhälle sker ju redan idag.


    Korruption existerar inom Sverige.


    "Svågerpolitik" sker ju näst intill redan iallafall inom polisen samt positioner för chefsposter. Man håller varandra ryggar väldigt dessutom duktigt inom politiken.


    Nehe ? Stämmer inte detta? Förklara då hur man totalt kunde förvägra en utredning ang avkriminalisering samt legalisering utav droger ? Korruption akt igenom.


    Ang hemliga icke rättssäkra rättegångar. Okej, låt gå för det påståendet. Men återigen så är det den vanliga medborgaren som riskerar att dödad eller skadas eller utsättas för hot som vittne.


    Sedan har vi dom som antagligen har åkt dit för falska våldtäkts anklagelser. Den processen är inte rättssäker någonstans.


    Så i princip alla dina påståenden gick att såga itu.


    Jag har aldrig påstått att det inte ska vara transparent om vad kriminella gör och deras uppgifter inom systemet. Där tycker jag att det är bra att det är transparent. Men inte när det hamnar utanför.


    Jag kan ta reda på någons personnummer (ja dom håller på att ändra nu aså att man inte ska kunna få tag i de sista 4 siffrorna visserligen) men det är långt ifrån tillräckligt. 


    Jag kan ta reda på vart någon bor. Vad den har för inkomst, vilka som bor i bostaden. Jag kan även se en karta för bästa flyktväg ifrån bostaden, jag kan ta redan med ett enkelt samtal till skatteverket och få veta om dennes släktingar familjemedlemmar och vart de bort osv.


    Skulle jag vilja döda eller skada någon så har jag allt jag behöver tillgängligt på internet eller endast 1 telefon samtal bort. Får man heller inte skyddad identitet (vilket man inte får om det inte har drivits igenom vidare inom polisen) så kan jag även leta reda på dig även om du så har bytt namn.


    Och allt räcker att vi råkar tjafsa på en ex parkering och jag får tag i ditt reg nummer så kan jag t om få reda på om du har en hund i hemmet jag skulle behöva vara orolig för isåfall eller inte.


    Samhället är endast till brottsutövarnas fördel.


    Du förstår väl att det skulle vara ännu värre om vi inte hade haft transparens. 

    Och att du vet att det förekommer och skrivs om i media är ju för att det är transparent. Annars hade du ju inte vetat om det.

    Så dina argument för att inte ha ett transparent samhälle håller inte. Om ingen kontrollerar och granskar vad myndigheterna och politikerna gör, då hade vår rättssäkerhet varit i fara.
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-23 10:30:29 följande:

    Men varför ska ni ha ett diariesystem hemma? Svårt att hålla isär familjemedlemmarna?


    Diarienumret på ert ärende står på de papper ni har fått ut.


    Det är DERAS nummer. Jag har inget diariesystem säger jag ju!
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (M) skrev 2023-02-23 13:43:43 följande:
    Med det inlägget menar jag att personer i tråden verkar skapa drama ur ingenting. TS kommer inte att  bli fälld för något hot enbart för att skriva personnummer. Om de ens anmäler. Men en sån anmälan kommer inte leda någonstans.

    För övrigt så tror jag att du underskattar TS gravt.
    Det tror jag också faktiskt! Skrattande
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    EpicF skrev 2023-02-23 13:54:46 följande:

    Ts: Poängen är att det är ett brott att öppna andras post, oavsett om det är grannens, vuxna barnens, kollegans eller en random persons post. Nlir.man anmäld kan man bli dömd. 

    Om grannen skulle öppna din post, som av misstag har kommit i dennes brevlåda kan h*n bli anmäld, åtalad och dömd. Man har en skyldighet att se att brevet är till en sköld före man öppnar. 


    Du vet lika väl som mig att det aldrig kommer att hända. För att någon ska bli fälld krävs det dels uppsåt, samt att någon anmäler, samt att det går att bevisa. Hamnar socialens post som var ställd till mig hos min granne och grannen öppnar posten och börjar läsa, men sedan håller tyst om saken. Lycka till med att få grannen fälld för det och även om så skulle ske vilket är en sannolikhet med ungefär 1 på 10.000 tusen så är skadan ändå skedd. Det är därför sådana här handlingar borde gå med REK - alltid. 
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (pusselbitar på plats) skrev 2023-02-23 14:56:08 följande:

    Med tanke på ditt nick och vad du skriver är det möjligen så att ni blir utredda för att ni inte är så ordentliga som föräldrar och du är arg och inte förstår vad som är problemet... Så du reagerar med att vara övertydlig och på gränsen till respektlös... Och detta är ett sätt du kommit på för att kunna markera mot dem passivt aggressivt...  Men kom ihåg att du inte kan veta deras personnummer utan att framstå som stalker. 


    Så nej du skall inte skriva deras personnummer... De skriver ert för ni är de som är under utredning, det är på samma sätt när jag går och tar blodprov eller annat på sjukhuset. Jag lämnar MITT personnummer men jag vet inte min sjuksköterskas eller doktors personnummer för de är bara de som hanterar mitt ärende. Jag är är den som det är viktigt att man har nedskriven korrekt inte dem... Samma sak här. 


    Så ta och skärp dig, om du inte gjort något fel så kommer utredningen snart vara över, och om du gjort något fel är det bättre att ni får hjälp så era barn inte far illa. Bryr du dig om dina barn så lyssnar du på dem, om du bryr dig mer om dig själv än dina barn fortsätter du bråka och fjanta dig...


    Gud vad naiv du är! Skrattande

    Jag har fått massor av post från andra instanser, både statliga myndigheter, vårdcentraler och sjukhus utan att våra personnummer är med och nämns gång efter gång. Då socialen inte ens bemödar sig med att skicka sina handlingar med REK finns en uppenbar risk att informationen handlar i orätta händer trots sekretess. 

    Varför det skulle uppfattas som ett hot och stalking när jag tar reda på deras uppgifter och nedtecknar dessa i kommunikation, men inte betraktas som det när de gör EXAKT samma sak har ingen lyckats kommunicera på ett trovärdigt sätt.  Visst , de utreder MIG, men jag svarar DEM. Det finns en särskild utsedd handläggare, så det känns precis lika personligt. Vill jag kan så kan jag åka på semester och låta kommunikationen gå genom ett juridiskt ombud. 
  • Anonym (åklagare)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 15:56:59 följande:
    Gud vad naiv du är! Skrattande

    Jag har fått massor av post från andra instanser, både statliga myndigheter, vårdcentraler och sjukhus utan att våra personnummer är med och nämns gång efter gång. Då socialen inte ens bemödar sig med att skicka sina handlingar med REK finns en uppenbar risk att informationen handlar i orätta händer trots sekretess. 

    Varför det skulle uppfattas som ett hot och stalking när jag tar reda på deras uppgifter och nedtecknar dessa i kommunikation, men inte betraktas som det när de gör EXAKT samma sak har ingen lyckats kommunicera på ett trovärdigt sätt.  Visst , de utreder MIG, men jag svarar DEM. Det finns en särskild utsedd handläggare, så det känns precis lika personligt. Vill jag kan så kan jag åka på semester och låta kommunikationen gå genom ett juridiskt ombud. 

    Du har fått svar 10 ggr på samma fråga men du vägrar ta till dig det. De utredning DIG som individ, du svarar socialtjänsten, vem som helst som arbetar där kan ta över imorgon om personen du svarar slutar - din utredning gäller dig som person oavsett vem handläggaren är och kommer alltid gälla dig och din familj personligen oavsett vem som svarar. 


    De skulle t.o.m. kunna vara helt anonyma för vem det är som handlägget spelar (i teorin) inte någon roll för resultatet medan vem du är spelar väldigt stor roll. Preci som väldigt många redan skrivit - är du likadan mot läkare och försäkringskassan?

  • Anonym (wow)
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-23 15:09:52 följande:
    Du förstår väl att det skulle vara ännu värre om vi inte hade haft transparens. 

    Och att du vet att det förekommer och skrivs om i media är ju för att det är transparent. Annars hade du ju inte vetat om det.

    Så dina argument för att inte ha ett transparent samhälle håller inte. Om ingen kontrollerar och granskar vad myndigheterna och politikerna gör, då hade vår rättssäkerhet varit i fara.

    berätta gärna för en mindre ovetande vilka exakta kontroll organ du hänvisar till? Media som kollar upp politikerna? Nej det existerar inte i Sverige, de ställer enbart frågor som är tillsagda innan om att det är okej.


    Sen har du fack organisationerna som är korrupta och enbart går arbetsgivarnas ärenden och skiter i att faktiskt fullfölja sina ålagda uppgifter gentemot arbetstagare. Utan de kan helt enkelt välja att avstå att företräda deras klienter. Precis som politikerna mer eller mindre. 


    Vem / vilka är kontroll organet för att politikerna inte är köpta utav läkemedelsverket menar du? 


    Likaså vem är kontrollorganet för att politikerna inte censurerar saker på internet ? Kom inte o säg data inspektions myndigheten, för de bestämmer inte något. De kanske protesterar lite men blir överkörda så fort det passa politikerna samt polisen.


    Att komma och påstå att vi har en demokrati i en uppenbar skendemokrati är också ett extremt tafatt påstående.


    Nej, jag förstår överhuvudtaget inte att vi skulle ha haft det värre  som du påstår. Då hade vi åtminstone haft rättigheten att få skydda oss själva på riktigt. 


    Vi hade även kunnat ställa förljugande politiker till svars. Vi hade även kunnat sätta press på andra instanser som du så fint kallar för kontrollorgan. Detta utifrån folkets vilja, inte utefter politikernas vilja.


    Man har spelat et extremt falsk spel vad gällande ifrån politiker håll. Man sitter på socialstyrelsen och leker drottningar / kungar redan i receptionerna. 


     


    Man har låtit nedmontera landet till det i princip det yttersta dessutom. Pengar som inte kommer tillbaka till folket. Som heller inte får skydda sig. Utan ALL info ska finnas för att man ska kunna begå rå Ondska gentemot det vanliga folket medans de med kostymer (politiker eller andra med koppling till statsorgan) ska få vara skyddade.


    Man kan inte ens få ett anställningsnummer längre ifrån varken polis eller social myndighet eller länstyrelsen utan allt ska vara skyddat.


    Medans den vanliga befolkningens journaluppgifter sälja till 3:e part och därefter ger man lite kritik och hoppas att folket glömmer det fort igen


    Det här landet är mer korrupt än Argentina. Då genom att man försöker dölja det än mer medans där vet man om att folk är korrupta.


    På det så har du dessutom Swedbank som om o om igen visar sig vara korrupta, men ändå får de ha kvar en väldigt stor position inom landet och har inte blivit utkickade.


    Berätta för mig vilka som faktiskt "kontrollerar och lyckas säga ifrån" inom detta land och att det då därmed blir vedergällning? För något sådant existerar inte förutom i yttersta fall likt A kassans sega hantering vid överklagande som då får "stark kritik utav DO".


    Det är löjligt hela grejen.


    Nyss var LADORNA FULLA för att nu stå tomma! Bara för att påpeka ytterligare ett fel med landet och dess korruption! 

  • Anonym (wow)
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-23 15:09:52 följande:
    Du förstår väl att det skulle vara ännu värre om vi inte hade haft transparens. 

    Och att du vet att det förekommer och skrivs om i media är ju för att det är transparent. Annars hade du ju inte vetat om det.

    Så dina argument för att inte ha ett transparent samhälle håller inte. Om ingen kontrollerar och granskar vad myndigheterna och politikerna gör, då hade vår rättssäkerhet varit i fara.

    Berätta gärna också hur den här familjen hade fördel utav det transparenta samhället ?? 


    sverigesradio.se/artikel/7567682

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?