• Anonym (Samhället)

    Är tjejer passé runt 40 år? Är männen fortfarande attraktiva 40 år trots ölmage?

    Ja som rubriken. Ofta hör man att vi tjejer 40+ ska vara glada bara vi får ett ligg eller dejt och att bäst för datumet har passerat. 


    Nu vet jag många i min ålder inklusive mig som motionerar mycket, äter rätt, är slanka med långt hår och sminkar oss fint och som får mångas uppmärksamhet än.

    Varför är det så att man talar om att män är attraktiva ju äldre de blir och för oss tvärtom?
    Varför är synen såhär? 
    Många jag känner är överviktiga med ölmage, struntar i motion, äter onyttigt osv och ändå anser de kunna få en tjugoårings uppmärksamhet. 

    Vi tjejer kan färga håret, sminka oss och många av är hälsosamma, snygga kroppar naturligt.

  • Svar på tråden Är tjejer passé runt 40 år? Är männen fortfarande attraktiva 40 år trots ölmage?
  • Carolatom07
    Postman skrev 2023-03-20 10:47:40 följande:

    Ja precis och de får dessvärre stort utrymme emellanåt. Lite kan jag känna att det är en storstadsgrej också, kanske en fördom jag har.
    Min teori är att det snarare är folk från glesbygden som är mer fixerade vidd att "vid vissa åldersstreck måste man sluta bete sig och se ut som yngre". Storstadsbor brukar vara mer open-minded och toleranta när det gäller sånt.

    Idag finns ju hur många 40-plusare som helst som ser unga ut. För 30 år sedan var det ju inte så. Gränserna har flyttats fram.


  • Anonym (kille)
    Anonym (Kille1) skrev 2023-03-20 05:34:24 följande:
    Fast jag är också kräsen och kille, jag får till det ändå. Men visst har tjejer som unga vuxna det enkelt!
    Det skiljer sig mycket och är väldigt individuellt. De killar som inte får till det får höra att du förtjänar det inte och det är dig som det är fel på. Därför häpnar man när TS verkar ta saker för givet.
  • Postman
    Carolatom07 skrev 2023-03-20 16:12:42 följande:
    Min teori är att det snarare är folk från glesbygden som är mer fixerade vidd att "vid vissa åldersstreck måste man sluta bete sig och se ut som yngre". Storstadsbor brukar vara mer open-minded och toleranta när det gäller sånt. Idag finns ju hur många 40-plusare som helst som ser unga ut. För 30 år sedan var det ju inte så. Gränserna har flyttats fram.

    Ja kanske i den glesbygden som jag inte riktigt befinner mig i. Jag upplever att var och än här är som man vill, visst homosexuella har det nog lite kämpigare så de brukar försvinna till större städer. Det kanske varierar i storstäderna med beroende på vart man bor. Dock kan jag känna att det finns många grupperingar i storstäder som gärna vill sätta regler för hur andra ska vara och inte vara.
  • Anonym (Greta Garbo)

    Inget jag känner igen. Är 40+. De senaste 15 åren har den populäraste sökningen på porrsidor varit "Milf". Det har ju länge varit extremt attraktivt med äldre erfarna kvinnor och det ligger i tiden. Personligen har män slängt sig om fötterna efter mig, framförallt yngre män. Även äldre. Alltid. I alla åldrar. 

    Ja, män kan bli attraktivare med åren beroende på hur oattraktiva, fumliga och osäkra de varit som unga. Vissa män blev dock gubbar vid 25 av någon märklig anledning.

    Min mor gifte sig efter 60. Min farfar träffade en ny partner på ålderdomshemmet, när han var över 80 år, när han blivit änkeman. Så lever jag och mina släktingar, vissa har det i alla åldrar alltid.

  • Carolatom07
    Anonym (Greta Garbo) skrev 2023-03-20 16:39:19 följande:

    Inget jag känner igen. Är 40+. De senaste 15 åren har den populäraste sökningen på porrsidor varit "Milf". Det har ju länge varit extremt attraktivt med äldre erfarna kvinnor och det ligger i tiden. Personligen har män slängt sig om fötterna efter mig, framförallt yngre män. Även äldre. Alltid. I alla åldrar. 

    Ja, män kan bli attraktivare med åren beroende på hur oattraktiva, fumliga och osäkra de varit som unga. Vissa män blev dock gubbar vid 25 av någon märklig anledning.

    Min mor gifte sig efter 60. Min farfar träffade en ny partner på ålderdomshemmet, när han var över 80 år, när han blivit änkeman. Så lever jag och mina släktingar, vissa har det i alla åldrar alltid.


    Sen kan det också bero på "fenomenet" att både en del män och kvinnor som yngre går in för att se äldre ut, för att de upplever att det ger mer personlig pondus och respekt.

    Sen när de passerat 40 inser de plötsligt att de "gått åt fel håll" och tvärtom börjar föryngra sig istället. Lite som att man aldrig blir nöjd.

    Själv har jag insett värdet i att som man ha ett bra hår efter 40. Har du bara det har du större möjligheter att se yngre ut. På de flesta män börjar håret glesna i flikarna (över tinningarna) efter 40. De som inte har det problemet kan skatta sig lyckliga.


  • Polyrytm
    Anonym (hmm) skrev 2023-03-20 12:53:27 följande:

    Jag är 50+ och fortfarande attraktiv kvinna enligt väldigt många. Min man är också 50+ och i mångas ögon jättesnygg. Det handlar om att ta hand om sig och inte bli tant/gubbe utseendevis. 

    Har lika många män efter mig nu som när jag var yngre. Ingen större skillnad alls förutom att jag nu kan uppskatta komplimanger från äldre män, något jag avskydde när jag var runt 20.


    Kvinnor 50+ som mår bra och tar hand om sig är ofta otroligt attraktiva. 💚
  • Anders 386
    Anonym (M2) skrev 2023-03-20 12:20:51 följande:
    Ja, det ligger absolut nånting i det. Män bedöms ju i högre grad efter status och inkomst och kvinnor efter utseende och utseende har man oftast bättre när man är ung och status och pengar kommer med åldern. 
    I unga år är det ju tvärtom,unga kvinnor anses mycket mer attraktiva än unga män. Men den orättvisan är det sällan kvinnor reflekterar över eller anser vara något problem.
    Skål
    Intressant reflektion som jag kan tänka mig ligger en del sanning i.
  • Anonym (Lollo)

    Dimpen: 

    Lite roligt också att du skriver " Är 55+ och har hittills i mitt liv aldrig haft en tjej som passerat 30-strecket. De blir bekväma och tantiga väldigt fort."

    För att sedan skriva att äldre kvinnor som inte beter sig tantigt, utan snarare är livliga är patetiska 😂 

  • Polyrytm
    Anonym (Greta Garbo) skrev 2023-03-20 16:39:19 följande:

    Inget jag känner igen. Är 40+. De senaste 15 åren har den populäraste sökningen på porrsidor varit "Milf". Det har ju länge varit extremt attraktivt med äldre erfarna kvinnor och det ligger i tiden. Personligen har män slängt sig om fötterna efter mig, framförallt yngre män. Även äldre. Alltid. I alla åldrar. 

    Ja, män kan bli attraktivare med åren beroende på hur oattraktiva, fumliga och osäkra de varit som unga. Vissa män blev dock gubbar vid 25 av någon märklig anledning.

    Min mor gifte sig efter 60. Min farfar träffade en ny partner på ålderdomshemmet, när han var över 80 år, när han blivit änkeman. Så lever jag och mina släktingar, vissa har det i alla åldrar alltid.


    🥰
  • ClumsySmurf
    Carolatom07 skrev 2023-03-20 16:45:38 följande:
    Sen kan det också bero på "fenomenet" att både en del män och kvinnor som yngre går in för att se äldre ut, för att de upplever att det ger mer personlig pondus och respekt.

    Sen när de passerat 40 inser de plötsligt att de "gått åt fel håll" och tvärtom börjar föryngra sig istället. Lite som att man aldrig blir nöjd.

    Själv har jag insett värdet i att som man ha ett bra hår efter 40. Har du bara det har du större möjligheter att se yngre ut. På de flesta män börjar håret glesna i flikarna (över tinningarna) efter 40. De som inte har det problemet kan skatta sig lyckliga.

    "...och tvärtom börjar föryngra sig istället."
    när 15 år yngre kvinnor tycker att "unga" män 40+ ändå är gubbiga är det åldersfascism?
  • Dimpen
    Anonym (Lollo) skrev 2023-03-20 18:54:34 följande:

    Dimpen: 

    Lite roligt också att du skriver " Är 55+ och har hittills i mitt liv aldrig haft en tjej som passerat 30-strecket. De blir bekväma och tantiga väldigt fort."

    För att sedan skriva att äldre kvinnor som inte beter sig tantigt, utan snarare är livliga är patetiska 😂 


    Vad är det för roligt med det? Att patetiska tanter försöker vara unga tjejer fast de passerat det stadiet med råge. Det blir ju bara fånigt. Därför avstår jag tanter.
  • Dimpen
    Anonym (Lollo) skrev 2023-03-20 17:47:21 följande:

    Dimpen: oj va otrevlig du var då :) 


    Hur menar du då?
  • Carolatom07
    ClumsySmurf skrev 2023-03-20 20:02:35 följande:

    "...och tvärtom börjar föryngra sig istället."
    när 15 år yngre kvinnor tycker att "unga" män 40+ ändå är gubbiga är det åldersfascism?
    Ja, det kan man se det som. När jag var i 20-25-års-åldern tyckte jag att 60+ var gubbigt, inte 40, som är yngre medelåldern.

  • Anonym (Lollo)
    Dimpen:

    Det roliga är att du påpekar att äldre kvinnor blir snabbt tantiga för att sedan tycka att de är patetiska när de inte är tantiga...

    Att vara full av liv innebär inte att man försöker vara ung. Ditt liv måste vara väldigt tråkigt om du slutar leva bara för att du blir äldre.
Svar på tråden Är tjejer passé runt 40 år? Är männen fortfarande attraktiva 40 år trots ölmage?