Anonymcola skrev 2023-04-13 15:15:35 följande:
Åh men vad skönt att det ändå gått bra med dig och barnen! Det är ju bra att de ändå har koll på det tidigt men man blir ju orolig.. får väl helt enkelt se vad läkaren säger nästa vecka och de lär nog oavsett ha extra koll på blodtrycket. När jag frågade BM så sa hon att de mest påverkar mig att jag kan bli sjuk men det verkar ju även påverka fostret så det oroar mig också😩 Hoppas du får en frisk och lugn graviditet denna gång!
Ja det kan absolut påverka fostret. Mest genom dålig blodtillförsel från moderkakan om jag minns rätt.
När jag var gravid med första hade jag lätt förhöjt blodtryck från ca mitten av graviditeten. Fick gå på kontroll varje vecka och fick två TUL efter RUL. Fem dagar innan bebisen kom fick jag havandeskapsförgiftning och då fick jag blodtryckssänkande medicin.
Eftersom jag har den historiken, oavsett hur milt det var för mig, så kommer jag få Trombyl (blodförtunnande) från v 12 om det här går vägen. Var på läkarkontrollen i v 10 där jag skulle få recept som det upptäckte mitt MA förra gången.