• Anonym (Kxxxx)

Omröstning! Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman?

Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman? Varför/varför inte?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning! Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-02 17:16:23 följande:

ClumsySmurf, med könsidentitet menar jag vilket kön en person uppfattas ha, av sig själv och omgivningen. Som synes i filmerna, överensstämmer detta inte alltid med det biologiska könet. 

Jag har inte påstått att filmerna är allmängiltiga, eller att det som händer i filmerna är vanligt. Men frågan gällde om jag skulle kunna dejta en transperson. Det var det jag svarade på, samt hur jag ser på saken. Hur andra gör är upp till dem. 

En annan film som likt Boys Dont Cry bygger på verkliga händelser, är The Danish Girl, som gav Alicia Vikander en Oscar. Hon spelar hustru till en man som vill byta kön och genomgår en av världens första kända transoperationer, redan på 1930-talet. Hon älskar inte sin man mindre för att han blir kvinna, men det klart att relationen påverkas. Många hade kanske skilt sig, men hon väljer (om än efter mycket vånda) att stanna kvar.

Jag förstår ändå inte riktigt vad du menar med könsidentitet.
    Jag har aldrig tyckt det är konstigt med en pojk/mans kropp, det eller motsatsen är ju inte något som alltid är uppenbart för andra. Hur det uppfattas eller missuppfattas av omgivningen verkar ha med stereotyper att göra.
  • Anonym (...)
    Anonym (Kanske till för några år sedan ja) skrev 2023-04-02 17:28:36 följande:
    Angående om lesbiska är transfobiska om de inte vill dejta en transkvinna så kan den diskussionen bli extremt hätsk i grupper där sådant här diskuteras ofta. Det verkar finnas en hel del transkvinnor som blir kränkta av att lesbiska väljer bort dem och kallar detta för just transfobi.

En extremt toxisk diskussion som jag höll på att förlora jobbet över för att ha skojat om på facebook. Fick dock ryggdunk (i smyg) av en lesbisk kollega. 

Jag vill faktiskt varna för att diskutera detta öppet, men även varna för att göra det som jag gör nu, varna för det, om du inte är anonym. Så varken skoja om eller diskutera den frågan vill jag verkligen trycka på. Det är inte värt ditt jobb att göra det. 
    Det var nog en retorisk fråga från min sida för att visa på hur dumt det är att resonera som signaturen "Skäms" gör här - man vill verka öppensinnad men skuldbelägger människor och dikterar vem de ska inkludera i sin sexualitet "annars är de transfobiker". 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Kanske till för några år sedan ja) skrev 2023-04-02 17:28:36 följande:
    Angående om lesbiska är transfobiska om de inte vill dejta en transkvinna så kan den diskussionen bli extremt hätsk i grupper där sådant här diskuteras ofta. Det verkar finnas en hel del transkvinnor som blir kränkta av att lesbiska väljer bort dem och kallar detta för just transfobi.

En extremt toxisk diskussion som jag höll på att förlora jobbet över för att ha skojat om på facebook. Fick dock ryggdunk (i smyg) av en lesbisk kollega. 

Jag vill faktiskt varna för att diskutera detta öppet, men även varna för att göra det som jag gör nu, varna för det, om du inte är anonym. Så varken skoja om eller diskutera den frågan vill jag verkligen trycka på. Det är inte värt ditt jobb att göra det. 
    Varför höll du på att förlora jobbet?

Så vida man inte har gjort något olagligt ska det inte hända. Har man uttryckt sig olämpligt kan man få en tillsägelse eller varning, men sparkad blir man inte. Om man blir uppsagd, eller hotas av uppsägning, på oklara grunder, ska man kontakta facket och ta det vidare. Det är nämligen inte tillåtet för arbetsgivare att göra så.

Jag hade en arbetskamrat som kallade araber för avskum. Hon blev inkallad till chefen, det var allt. Och då var det hon uttryckte ändå ganska grovt. (Hon var inte svensk själv om det nu spelar någon roll, utan kom från ett östeuropeiskt land.)

Man läser ofta på nätet om folk som förlorat jobbet eller varit nära att förlora jobbet pga sina åsikter, men jag har aldrig sett det hända i verkligheten.
  • Anonym (Kanske till för några år sedan ja)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-02 18:47:17 följande:
    Varför höll du på att förlora jobbet?

Så vida man inte har gjort något olagligt ska det inte hända. Har man uttryckt sig olämpligt kan man få en tillsägelse eller varning, men sparkad blir man inte. Om man blir uppsagd, eller hotas av uppsägning, på oklara grunder, ska man kontakta facket och ta det vidare. Det är nämligen inte tillåtet för arbetsgivare att göra så.

Jag hade en arbetskamrat som kallade araber för avskum. Hon blev inkallad till chefen, det var allt. Och då var det hon uttryckte ändå ganska grovt. (Hon var inte svensk själv om det nu spelar någon roll, utan kom från ett östeuropeiskt land.)

Man läser ofta på nätet om folk som förlorat jobbet eller varit nära att förlora jobbet pga sina åsikter, men jag har aldrig sett det hända i verkligheten.
    Pga transfobi. En okänd person screenshottade transfobiska saker jag sa i just det inlägget samt klippte ut transfobiska saker jag skrivit i ett äldre inlägg, kompilerade detta, skickade till min arbetsgivare med text i stil med "Är det den här sortens transfobi er verksamhet står för? Gör något åt det annars kan det här tas ännu högre" Detta ledde till en varning och om det återupprepades "vet jag inte om vi kan ha dig kvar". Dessutom togs det upp på personalmöte dels som nån sorts skambeläggning och dels som en slags varning till kollegor att posta sådant på facebook är emot värdegrunden.

Så helt enkelt inte värt det vare sig som statement eller skämt. oavsett om det inte står på ens facebook vart man jobbar kan en person ta reda på vart man jobbar och trycka till en.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Kanske till för några år sedan ja) skrev 2023-04-02 19:33:51 följande:
    Pga transfobi. En okänd person screenshottade transfobiska saker jag sa i just det inlägget samt klippte ut transfobiska saker jag skrivit i ett äldre inlägg, kompilerade detta, skickade till min arbetsgivare med text i stil med "Är det den här sortens transfobi er verksamhet står för? Gör något åt det annars kan det här tas ännu högre" Detta ledde till en varning och om det återupprepades "vet jag inte om vi kan ha dig kvar". Dessutom togs det upp på personalmöte dels som nån sorts skambeläggning och dels som en slags varning till kollegor att posta sådant på facebook är emot värdegrunden.

Så helt enkelt inte värt det vare sig som statement eller skämt. oavsett om det inte står på ens facebook vart man jobbar kan en person ta reda på vart man jobbar och trycka till en.
    Då måste du ha skrivit ganska grova saker. Annars skulle hälften Sveriges anställda få en varning om någon letade upp dem och hängde ut dem. Många har uppfattningar som i en eller annan mening kan anses strida mot "värdegrunden".

Sen beror det förstås på hur man uttrycker sig. Skriver man att Hitler var cool eller att transexuella inte borde få existera, kanske inte arbetsgivaren blir så glad. Och ja, då kan det förstås bli konsekvenser.
  • Anonym (korven)

Jag skulle kunna dejta en transman. Häftigt med någon som har både det kvinnliga och manliga

• Anonym (...)
    Anonym (Kanske till för några år sedan ja) skrev 2023-04-02 19:33:51 följande:

Det är väl enormt stor skillnad på att skriva transfobiska saker och att fråga, som kommentar på att någon skriver hur hemskt det är med transfobin utifrån en poll, om någon tycker att det är transfobiskt av lesbiska att inte vilja dejta en transkvinna? Man kan uttrycka sina åsikter utan att det får konsekvenser på ens jobb, det hoppas jag du förstår. 
  • Core

Iofs är mitt svar nej oavsett- men jag blir helt ärligt förvirrad av begreppet. Är frågan om jag skulle dejta en kvinna född man, eller tvärt om ?

Sorry, får aldrig grepp om det. Men är absolut inte hatisk, whatever floats your boat

• Limpo

Skulle nog kunna träffa en transkvinna/man. Är så svältfödd på närhet och värme så varför inte. 

Svar på tråden Omröstning! Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman?