• Anonym (Kxxxx)

Omröstning! Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman?

Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman? Varför/varför inte?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omröstning! Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (TC) skrev 2023-04-02 09:06:57 följande:

Jag är man, bisexuell. Jag skulle inte dejta en trans. Jag tänder på när kvinnan är väldigt kvinnlig, och när mannen är väldigt manlig.

Oavsett om man är bi, homo eller hetro så tror jag att dom som gillar män vill ha just män. Dom som attraheras av kvinnor vill ha just kvinnlighet. Det gäller troligtvis minst 95% av befolkningen. Visst, det finns dom som går igång på feminina män och dom som gillar maskulina kvinnor, men det är troligen en liten minoritet.
  • Anonym (Onna)

Kvinna, röstade nej. Även om en transman är en man, så har han ett kvinnligt könsorgan och om jag har sex vill jag att det ska vara ett manligt könsorgan.
    Sedan är jag nästintill asexuell så skulle transmannen vara det också så kanske det skulle funka.
    Leva tillsammans med en transman skulle jag eventuellt kunna göra men sexbiten skulle bli väldigt jobbig så det är nog bäst att avstå.

• Anonym (Inte)

Nej jag förstår inte hur det ens går till att de träffar någon. Jag är kvinna och blir bara kär i män. Jag vill ha män och alltså inte en kvinna även om kvinnan i fråga har gjort om sig till man. hon är ju fortfarande en kvinna biologiskt.

• Anonym (XY)

Röstade nej.

Varför anses det ok att rata dejter för att de är kort eller långa, mörka, ljusa eller politisk åskådning och sedan är man fobiker om man inte tycker om kvinnor med penis?
    Innebär inte att jag hämtar högaffeln och facklan. Behandlar alla respektfullt men att  säga att jag är transfobisk då jag inte ligga med dem är bara otroligt dumt. Då är jag väl mansfobisk också eftersom jag inte tänder på män.

• Anonym (Kanske till för några år sedan ja)

Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det till för några år sedan. Om transkvinnan såg ut som en attraktiv kvinna, jag gillade henne och vi tog det väldigt långsamt med det sexuella. Jag var mindre inskränkt/transfobisk då.

Men jag har utvecklat en aversion av alla icke binära pronomenmänniskor, dragshows för barn och det där påtvingandet att anpassa sig till dem i idrott, språk och utan ironiskt "män kan menstruera", kraven på att förkasta biologisk fakta, förlora jobbet om man kritiserar eller ifrågasätter. Så tror inte jag hade kunnat tänka mig det idag, kanske om hon ser ut som Jennifer Lawrence. Sätter ner foten nånstans där.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag tänker på filmerna Crying Game och Boys dont Cry. Båda handlar om heterosexuella cis-personer som blir faller för transpersoner innan de vet om att personen rent biologiskt egentligen är samma kön som de själva. De reagerar olika när sanningen kommer fram, men känslorna dör inte.

Båda filmerna är väldigt övertygande i att förmedla att könsidentitet är viktigare än fysiskt kön, samt man i grund och botten blir kär i en person, inte ett kön. Oavsett vad man föredrar.

Sedan har jag full förståelse för att många inte vill dejta transpersoner, av flera skäl.  Tror inte heller att transpersoner förväntar sig detta, utan de söker sig nog till personer och sammanhang där de accepteras. Men om jag hade varit singel hade jag åtminstone teoretiskt kunnat falla för en transman. Jag tänder på män, inte på kvinnor, men för mig är det viktigare hur personen är och uppfattas, än vad personen har mellan benen.

• ClumsySmurf
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-04-02 13:20:23 följande:

Jag tänker på filmerna Crying Game och Boys dont Cry. Båda handlar om heterosexuella cis-personer som blir faller för transpersoner innan de vet om att personen rent biologiskt egentligen är samma kön som de själva. De reagerar olika när sanningen kommer fram, men känslorna dör inte.

Båda filmerna är väldigt övertygande i att förmedla att könsidentitet är viktigare än fysiskt kön, samt man i grund och botten blir kär i en person, inte ett kön. Oavsett vad man föredrar.

Sedan har jag full förståelse för att många inte vill dejta transpersoner, av flera skäl.  Tror inte heller att transpersoner förväntar sig detta, utan de söker sig nog till personer och sammanhang där de accepteras. Men om jag hade varit singel hade jag åtminstone teoretiskt kunnat falla för en transman. Jag tänder på män, inte på kvinnor, men för mig är det viktigare hur personen är och uppfattas, än vad personen har mellan benen.

Vad menar du med könsidentitet?
    Det finns nog väldigt många exempel där folk inte vetat att de är bi eller har en annan läggning, två filmer där bara den ena är baserad på någon sanning säger inget om resten av alla människor.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Kanske till för några år sedan ja) skrev 2023-04-02 12:23:43 följande:

Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det till för några år sedan. Om transkvinnan såg ut som en attraktiv kvinna, jag gillade henne och vi tog det väldigt långsamt med det sexuella. Jag var mindre inskränkt/transfobisk då.

Men jag har utvecklat en aversion av alla icke binära pronomenmänniskor, dragshows för barn och det där påtvingandet att anpassa sig till dem i idrott, språk och utan ironiskt "män kan menstruera", kraven på att förkasta biologisk fakta, förlora jobbet om man kritiserar eller ifrågasätter. Så tror inte jag hade kunnat tänka mig det idag, kanske om hon ser ut som Jennifer Lawrence. Sätter ner foten nånstans där.

Dessa icke binära pronomenmänniskorna är nog de mest narcissistiska varelserna som finns. De fattar dessutom inte att de skjuter sig själva i foten med sitt absurda gapande om den ena skruvade iden efter den andra i jakten på tillfällen att känna sig kränkta. Kränkthet verkar vara det vissa människor lever av, som någon slags vampyrer. 

Som sagt, lev och var hur ni vill men inbilla er inte att jag ska förneka biologisk fakta och kalla riktiga kvinnor för cis- kvinnor, menstruerande person eller livmoderbärare. Radera gärna den biologiska faktan i ditt eget huvud men försök inte ens tänka tanken att tvinga andra att göra det för att faktan kränker dig på något sätt. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

ClumsySmurf, med könsidentitet menar jag vilket kön en person uppfattas ha, av sig själv och omgivningen. Som synes i filmerna, överensstämmer detta inte alltid med det biologiska könet. 

Jag har inte påstått att filmerna är allmängiltiga, eller att det som händer i filmerna är vanligt. Men frågan gällde om jag skulle kunna dejta en transperson. Det var det jag svarade på, samt hur jag ser på saken. Hur andra gör är upp till dem. 

En annan film som likt Boys Dont Cry bygger på verkliga händelser, är The Danish Girl, som gav Alicia Vikander en Oscar. Hon spelar hustru till en man som vill byta kön och genomgår en av världens första kända transoperationer, redan på 1930-talet. Hon älskar inte sin man mindre för att han blir kvinna, men det klart att relationen påverkas. Många hade kanske skilt sig, men hon väljer (om än efter mycket vånda) att stanna kvar.

• Anonym (Kanske till för några år sedan ja)
    Anonym (...) skrev 2023-04-01 18:51:49 följande:
    Du tycker alltså att man inte ska få bestämma själv vem man vill gå på dejt med?

Tycker du att lesbiska är transfobiska om de inte kan tänka sig att dejta en transkvinna? 
    Angående om lesbiska är transfobiska om de inte vill dejta en transkvinna så kan den diskussionen bli extremt hätsk i grupper där sådant här diskuteras ofta. Det verkar finnas en hel del transkvinnor som blir kränkta av att lesbiska väljer bort dem och kallar detta för just transfobi.

En extremt toxisk diskussion som jag höll på att förlora jobbet över för att ha skojat om på facebook. Fick dock ryggdunk (i smyg) av en lesbisk kollega. 

Jag vill faktiskt varna för att diskutera detta öppet, men även varna för att göra det som jag gör nu, varna för det, om du inte är anonym. Så varken skoja om eller diskutera den frågan vill jag verkligen trycka på. Det är inte värt ditt jobb att göra det. 
Svar på tråden Omröstning! Skulle du kunna dejta en transkvinna/transman?